Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Conversie

Conversie betekent dat jouw gebruiker op de webpagina (of na een mailing) de gewenste actie heeft genomen. En dat hij het hele proces succesvol heeft afgerond. De doelen die je stelt zijn aan jou. De makkelijkste is verkoop. Die is namelijk direct in je systeem te zien. Een conversie telt pas als de koop gesloten en betaald is. Maar je kunt ook als doel hebben dat mensen een online seminar volgen, jouw blog lezen of een filmpje bekijken.

Conversie wordt meestal uitgedrukt in een percentage (ratio). Stel je stuurt 100 e-mails, hoeveel procent heeft dan uiteindelijk iets bij je gekocht. Daarnaast kun je van elke stap (e-mail naar pagina, pagina naar winkelmandje, winkelmand naar check-out) een percentage bepalen. Van de ene naar de andere stap, of juist als percentage van het totaal. Zo kun je meten hoe goed de conversie is van elke stap.

Als marketeer is het goed om voorafgaand aan een campagne, of juist voor vaste pagina’s, van tevoren te bepalen wat je ervan verwacht. Welke conversie is goed genoeg? Alles daarboven is beter uiteraard, maar je moet ook weten wanneer het niet zo goed gaat. Dan weet je wanner je aan de slag moet met conversieoptimalisatie. Zonder een duidelijk doel, zullen de conversiecijfers je nog niks zeggen. Voorbeelddoelen: aantal kliks op een button, aantal verkochte producten, verblijftijd (leestijd) op een pagina, inschrijvingen voor een congres, aangevraagde offertes etc.