arrow_drop_up arrow_drop_down
Conversie

Conversie

Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker naar een iemand die actie onderneemt. Het optimaliseren van je website om meer resultaat (zoals leads en verkopen) uit je bezoekers te halen noemen we conversie optimalisatie, al dan niet conversion rate optimization (CRO). Binnen een serieuze onlinemarketingstrategie is dit een onmisbaar thema. 

Een conversie kan van alles zijn, bijvoorbeeld: 

  • een verkoop van je product 
  • een aanmelding voor je webinar of evenement
  • een inschrijving op je nieuwsbrief (opt-in)
  • een aanvraag van een offerte voor je dienst 
  • een ingevuld contactformulier
  • een reactie of social media share op je artikel
  • een abonnee op je YouTube- of podcastkanaal

Een conversie wordt meestal uitgedrukt in een percentage (conversieratio). Stel je stuurt 100 e-mails, hoeveel procent heeft dan uiteindelijk iets bij je gekocht. Daarnaast kun je van elke stap (e-mail naar pagina, pagina naar winkelmandje, winkelmand naar check-out) een percentage bepalen. Van de ene naar de andere stap, of juist als percentage van het totaal. Zo kun je meten hoe goed de conversie is van elke stap. Niet elke bezoeker op je website wordt een lead of een betalende klant. Je kunt er wel voor zorgen dat de conversieratio van je website op structurele basis stijgt. 

Als marketeer is het goed om voorafgaand aan een campagne, of juist voor vaste pagina’s, van tevoren te bepalen wat je ervan verwacht. Welke conversie is goed genoeg? Alles daarboven is beter uiteraard, maar je moet ook weten wanneer het niet zo goed gaat. Dan weet je wanner je aan de slag moet met conversie optimalisatie. Zonder een duidelijk doel, zullen de conversiecijfers je nog niks zeggen. Voorbeelddoelen: aantal kliks op een button, aantal verkochte producten, verblijftijd (leestijd) op een pagina, inschrijvingen voor een congres, aangevraagde offertes etc.

Het is noodzakelijk dat je website zodanig is ingericht, dat hij de nieuwe bezoekers in het meest optimale pad naar de gewenste conversie leidt. Als je conversie niet op orde is, verlies je vanzelfsprekend alle tijd, geld en energie die je in het aantrekken van bezoekers steekt. Falen in deze ‘voorbereiding’ is zodoende het voorbereiden van falen.