Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie omvat alles wat je doet op jouw website om gebruikers de gewenste actie uit te laten voeren. Meestal wordt conversie enkel gedefinieerd als verkopen, maar het kan veel meer betekenen, net wat jij wilt dat de klant doet. Denk dan aan het lezen van jouw blog, een filmpje bekijken of inschrijven voor een cursus. Voor de eenvoud, gaat de uitleg verder over verkoop.

Bij conversieoptimalisatie analyseer je de marketingfunnel waar je klant doorheen loopt. Dat klinkt oneerbiedig, alsof je ze in een fuik laat lopen, maar daar komt de naam niet vandaan. De funnel heeft ermee te maken dat in elke stap van het verkoopproces klanten kunnen (en zullen) afvallen.

Elke stap tussen het zoekresultaat en de daadwerkelijke koop, is er dus weer een waar de klant kan afvallen. We hebben het nu niet over oriënterende klanten, maar stel: een klant zoekt een bepaald boek en wil dat gewoon kopen. Dat besluit genomen, zoekt de klant de eenvoudigste weg. Alles wat afleidt, zoals links naar andere stukken van de site, lange disclaimers, ingewikkelde processen om eerst een account te maken, kunnen jouw klant laten besluiten om van de koop af te zien. Zeker op een smartphone!

Verzamel dus allereerst statistische gegevens over de stappen (kliks, urls of tabbladen) die je klant doorloopt. Je ziet dan per stap hoeveel procent van jouw klanten niet bijde volgende stap aankomt. Begin vervolgens met de slechtste stap en bekijk die pagina door de ogen van de klant. Wat staat op die pagina? Wat leidt hem af, waardoor klikt hij weg? En dat los je op. Stap voor stap. En vervolgens houd je in de gaten of de funnel het goed blijft doen. Dat is conversie optimalisatie.