Google Ads kondigt top 3 prioriteiten voor 2022 aan
05 maart 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Google Ads kondigt top 3 prioriteiten voor 2022 aan

Google Ads heeft zijn drie belangrijkste prioriteiten voor 2022 aangekondigd: automatisering, metingen en privacy. Hoewel deze prioriteiten niet per se nieuw zijn, verandert wel de focus van Google Ads binnen deze gebieden.

Nieuwe mogelijkheden met automatisering

Jerry Dischler, Vice President en General Manager van Google Ads, vertelt hoe veranderingen in consumentengedrag zowel uitdagingen als mogelijkheden met zich meebrengen.

Uit zijn gesprekken met merken kwamen paraatheid, snelheid en behendigheid naar voren als belangrijke factoren voor groei. Ook stelt hij: “Meer dan 80% van de Google-adverteerders maakt gebruik van automatische biedingen om tijd vrij te maken om de prestaties van hun advertenties te verbeteren.”

Onder ‘automatisering’ legt Google de nadruk op Performance Max en Discovery campagnetypes. Beide campagnetypes focussen op het bereiken van een groot aantal klanten vanuit één enkele campagne. Volgens Google brengen deze campagnes de volgende voordelen met zich mee:

  1. Eenvoudig te managen (want er zijn minder verschillende campagnes)
  2. Multi-channel bereik
  3. Uitgebreide mogelijkheden voor advertenties
  4. Oplopende conversies

Voor single channel campagnetypes, zoals Search, Display en YouTube raadt Google aan om gebruik te maken van Smart Bidding, responsive search ads en broad match keywords.

De toekomst van metingen

Het meten van advertentieresultaten is een uitdagend onderwerp voor veel adverteerders. Met onder andere de iOS 14 update en de toekomstige verdwijning van third-party cookies zijn er nieuwe manieren nodig om de resultaten van advertenties te meten.

Zonder betekenisvolle resultaten en data om je marketinginspanningen op te baseren, wordt het moeilijker om de waarde van marketing te bewijzen. Daarom rolt Google nieuwe oplossingen uit voor privacy en metingen, waaronder:

  • Verbeterde conversies
  • Consent mode
  • Conversiemodellen
  • Data-driven attribution

Deze oplossingen zijn afhankelijk van de eigen data van adverteerders en veilige API’s. Met deze nieuwe oplossingen wil Google de privacy van gebruikers respecteren, maar tegelijkertijd voldoen aan de behoefte van adverteerders om hun campagneresultaten bij te houden.

Voldoen aan de verwachtingen voor digitale privacy

Er gaat de laatste tijd bijna geen dag voorbij zonder dat je iets hooft over een datalek. Google begrijpt de toenemende behoefte voor gebruikersprivacy.

Hoewel je data nodig hebt om relaties met je klanten op te bouwen en te onderhouden, is het belangrijk dat deze gegevens veilig zijn en dat er een zekere anonimiteit is.

Om aan de behoeften van zijn gebruikers te voldoen, heeft Google zijn privacy playbook geüpdatet. De drie belangrijkste punten in dit playbook zijn:

  • Het bouwen van directe relaties met klanten
  • Zorgen dat metingen accuraat en doelgericht blijven
  • Advertenties relevant houden

Door te bouwen aan directe relaties met klanten, zijn marketeers in staat om meer data te verzamelen en direct met klanten te communiceren, bijvoorbeeld via e-mailmarketing of berichten via een app.

Wat betekent dit voor adverteerders?

Veel marketeers zijn gewend om paid media te gebruiken voor het binnenhalen van sales en direct ROI te laten zien. Toch moet de rol van paid media veranderen. Zo zouden sommige advertenties meer gericht moeten zijn op het verzamelen van first-party data (zoals e-mailadressen) in plaats van de uiteindelijke verkoop.

Als je in staat bent om deze first-party data te verzamelen tijdens het eerste contact, kun je de uiteindelijke verkoop terugredeneren naar het eerste contactmoment. De veranderingen in Google Ads en het privacy-landschap vereisen wat directe veranderingen in je strategie.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!