Groepsvorming en groepsgedrag online: Zoeken naar zingeving
6 oktober 2015 

Zoeken naar zingeving in een digitaal ecosysteem...

Vandaag wil ik mijn meest waardevolle inzicht van de afgelopen maanden met je delen. Dit is iets wat bij mij echt een emmer kwartjes deed omkukelen en waarvan ik denk dat elke marketeer er eigenlijk kennis van zou moeten nemen. Ik ga het wel even voor je inleiden met wat achtergrond informatie. Niet om een minimaal aantal woorden voor mijn SEO strategie te halen, maar omdat ik vrijwel zeker weet dat de kracht van het inzicht anders verloren gaat. Mijn advies is om dit artikel van boven naar beneden te lezen en je aangeleerde ‘tekst-scan-vaardigheden’ die onze internetgeneratie zo goed beheerst even uit te schakelen.

Wat definieert ‘de mens’ precies?

Zo, we duiken meteen maar even een klassieke vraag uit de psychologie in. Wanneer je namelijk marketeer bent en mensen wil bereiken, al dan niet in beweging wil krijgen, dan zal je eerst antwoord moeten hebben op de bovenstaande vraag. Een leuk antwoord vind ik het feit dat we als mensen eigenlijk ‘drie breinen’ hebben:
3 breinen

  1. Ons oude ‘reptielenbrein’ (hersenstam) dat zorgt voor de basisbehoeften om te overleven zoals bloedsomloop, ademhalen, fight or flight instincten etc.
  2. Ons middelste brein alwaar we onze emoties verwerken en waar o.a. ons geheugen zit. Je zou het kunnen zien als het ‘zoogdierenbrein’.
  3. De neocortex, in de volksmond het ‘menselijke brein’. We gebruiken dit brein voor het verwerken van informatie en om ‘rationeel’ te beredeneren.

Het antwoord op de vraag wat ons tot mensen maakt kan zijn dat wij als enige soort deze drie breinen hebben én in staat zijn om ze met elkaar te laten communiceren.

Deze verdeling houd ik ook aan wanneer ik over neuromarketing spreek. Het grappige daarbij is overigens dat de eerste twee breinen vaak meer impact op onze aankoopbeslissingen hebben dan het derde brein. Maar goed, daar zal ik het een andere keer weer over hebben…

Een andere kijk op ‘mens zijn’

Chimpansee, mens en gorillaEen ander antwoord op deze vraag vind ik veel interessanter en hier ligt ook de basis voor het inzicht wat ik je in deze, noem het maar verhandeling, wil geven. Ik las hier laatst ook over in het boek ‘De Ultieme Kudde’ van Mark Earls (aanrader!).

Wanneer je objectief naar de evolutie van onze soort en naar die van andere diersoorten kijkt dan is het ‘vreemd’ te noemen dat nu juist de homo sapiens het overleefd heeft en uitgegroeid is tot de dominante soort op onze aardkloot.

Het vraagstuk berust met name in onze ‘kaalheid’ (ik kan daar helaas over meepraten). Wanneer je een chimpansee, een mens en een gorilla namelijk naast elkaar zet dan zou je logischerwijs eigenlijk moeten concluderen dat de gorilla het meest ontwikkeld is en de grootste overlevingskans heeft…

Wij zijn larven!

Je zou de mens vanwege zijn kaalheid zelfs kunnen bestempelen als een ‘neotene mutatie’. Een terugval naar een soort ‘larvale fase’ in de 3-fasen; ei –> larve –> organisme. Hoezo hebben we dan toch kunnen overleven met onze kaalheid? (ook dit vraag ik mij persoonlijk wel eens af maar dat geheel terzijde) Het antwoord hierop ligt in de sociale capaciteit die deze neotene mutatie bij ons noodzakelijk maakt.

Een kaal wezen (zoals een baby aapje) straalt kwetsbaarheid uit in plaats van agressie. Dat maakt ons meer benaderbaar en daarnaast is er ook de noodzaak voor ons om groepen te vormen, simpelweg om te overleven. Het is deze noodzaak tot groepsvorming welke ons tot de dominante soort op aarde heeft gemaakt (in combinatie wellicht met de drie breinen). Laten we dat inzicht even parkeren en naar de volgende vraag kijken die mij al wat langer bezig houdt:

Wat maakt ons tot ‘vrije’ mensen?

Freedom (Braveheart)Freeeeeeddoooom!!!!!!!! Mel Gibson verwoord in Braveheart in één woord het thema want ons de afgelopen duizenden jaren bezig heeft gehouden en waar vrijwel elke oorlog om gevochten is. Zelfs vandaag de dag is dit het nummer één antwoord als ik in seminarzalen vraag aan bezoekers waarom ze ondernemer zijn geworden…

De eeuwige zoektocht naar geestelijke, al dan niet lichamelijke vrijheid is wat ieder mens behelst.

Marketeers, dit mag u bij elke markt- / doelgroepsanalyse bovenaan het lijstje met ‘behoeften van de klant’ schrijven. Elke aankoop die we doen is terug te brengen naar het winnen van vrijheid.

Na pak ‘em beet 200.000 jaar menselijke ontwikkeling (ik kan er een jaartje naast zitten hoor) kunnen we constateren dat we pas sinds kort dusdanig ontwikkelt zijn dat we ons ‘vrij’ voelen, onze eigen keuzes maken en ‘controle’ hebben over ons eigen leven.

Of dat gevoel terecht is laat ik voor nu even in het midden want het vraagstuk of ‘de vrije wil’ bestaat is weer een heel andere discussie. Niet voor niets schreef hoogleraar Victor Lamme een boek genaamd ‘De vrije wil bestaat niet’. Het feit dat er de noodzaak tot een dergelijk boek was impliceert al genoeg onenigheid lijkt me.

Mijn vroegere definitie van vrijheid:

Mijn coach (Albert Sonnevelt) vroeg mij ongeveer 1,5 jaar geleden naar mijn definitie van vrijheid en ondanks dat ik al wel aanvoelde dat ik fout zat antwoordde ik:

‘Voor mij is vrijheid alles kunnen doen WAT ik wil, ZOVEEL als ik het wil, WANNEER ik het wil zonder daarbij enige vorm van VERANTWOORDING af te hoeven leggen aan anderen.”

Met name dat laatste is altijd mijn drijfveer geweest. Mijn voormalig docenten zullen beamen dat ik een autoriteitsprobleem heb. Ik hou er niet van als mensen aan me trekken. Dat kan ik zelf ook wel… (slechte grap). Zonder gekheid, ik denk dat de meeste ondernemers zich hierin herkennen…

Een andere definitie van vrijheid:

Albert keek mij aan zoals alleen hij dat kan; met een wijselijke glimlach, geladen met een hoger besef en gaf me, zonder over mij te oordelen (zoals een goede coach betaamt), zijn definitie van vrijheid:

“Echte vrijheid is wanneer je in je leven volledig akkoord bent met het feit dat je voor alles in je leven voor 100% afhankelijk bent van andere mensen…”

Bijna hetzelfde dus als wat ik zei… NOT!

Hier was ik echt even stil van. Ja ik… stil… kun je nagaan…

Met dit besef valt zoveel op zijn plek:

Mensen kunnen niet zonder andere mensen…

Umuntu ngumuntu ngabantu – Een mens wordt pas mens door andere mensen

Kijk nu eens om je heen, het huis waar je in woont, de stoel waar je op zit, het eten wat je op je bord hebt, de kleren die je draagt, de kennis in je hoofd, je normen en waarden, je immuniteit voor bepaalde ziektes, je kinderen… alles komt van andere mensen.

Toch proberen veel van ons constant ‘onafhankelijk’ te worden door ‘los’ te komen van de groep, tegen onze natuur in. We zijn van nature ‘in contact’ met andere mensen maar we proberen (zonder het zelf door te hebben) ‘uit contact’ te geraken en daar ligt voor veel mensen de reden dat ze niet optimaal gelukkig zijn, onrustig zijn, minder goede relaties hebben, of een ander soort onbestemd gevoel ervaren.

Cast AwayKen je de film Cast Away? Tom Hanks zit zo lang alleen op een onbewoond eiland dat hij uit pure wanhoop maar een gezicht op een volleybal tekent en deze Wilson noemt.

Wilson wordt zijn beste vriend en je krijgt als kijker letterlijk kippenvel wanneer hij Wilson niet kan redden op zee en roept “I’m sorry Wilson!”. Je voelt zijn verlies en de plaatsvervangende emotie. Nogmaals: mensen kunnen niet zonder andere mensen.

Je hebt pas controle wanneer je het niet meer nodig hebt…

Albert gaf me daarbij als genadeslag voor mijn eerdere levensovertuiging ook nog het meest frustrerende motto voor een controlfreak ooit mee:

Je hebt pas controle wanneer je het niet meer nodig hebt

Zoeken naar zingeving…

Je snapt nu onze noodzaak tot groepsvorming, zowel voor vroegere overlevingsdoeleinden als voor ons moderne gevoel van vrijheid, ergo; ons ‘geluk’. Vrijheid komt dus meer voort uit de groep dan uit het individu. Ik wil daar nog een schepje bovenop doen. De Oostenrijkse psychotherapeut Victor Frankl schreef ooit:

Victor FranklIn tegenstelling tot wat Sigmund Freud vaststelde is de mens niet in de eerste plaats seksueel gefrustreerd, maar ‘existentieel gefrustreerd’. En in tegenstelling tot wat Alfred Adler vaststelde, is zijn grote klacht niet meer dat hij zich minderwaardig voelt, maar dat hij zich nutteloos voelt, dat hij een gevoel van zinloosheid en leegheid ervaart dat ik het ‘existentieel vacuüm’ noem. Het voornaamste symptoom daarvan is verveling.

Victor Frankl overleefde zijn tijd in een concentratiekamp en constateerde daar dat lotgenoten die voor zichzelf een gevoel van ‘betekenis’ konden scheppen meer kans hadden op overleving. Hij noemt het ‘zoeken naar zingeving’ een van de belangrijkste drijfveren van de mens. Hou deze gedachte even vast…

Van jij naar wij: plaatsvervangende zingeving

De Franse sociale psycholoog Gustave Le Bon stuitte in zijn psychologie des foules op het feit dat individuen die zich bij een menigte aansluiten een soort ‘hypnotiserend effect’ ervaren die hun eigen mening beïnvloed, al dan niet elimineert. Beschermd door de anonimiteit van de menigte kunnen ze hun eigen rationaliteit en verantwoordelijkheid overboord zetten en zelfs dingen doen die ze normaliter zouden veroordelen.

Yes we can!Een van de grootste adopters van deze leer was Adolf Hitler die hier zijn propaganda strategie op baseerde. We weten allemaal hoe dat afgelopen is, maar wat de meeste mensen niet weten is dat ook George W. Bush en later ook Barack Obama hun verkiezingscampagnes op de leer van Le Bon gebaseerd hebben.

We herinneren ons allemaal de uitspraak “Yes we can!” Drie simpele woorden die een complete campagne omdraaien van ‘ik’ ga het doen naar ‘wij’ gaan het doen. Het verbindt een volk in de diepste oer-regionen van het reptielbrein qua overlevingsdrang; de noodzaak tot groepvorming.

Mensen willen ergens bij horen. Je ziet het overal om je heen, het zal ook altijd zo blijven, groepvorming zit in ons oerinstinct. Om even terug te komen bij het ‘zingeving-vraagstuk’ van Victor Frankl waarin hij beweert dat je aansluiten bij een groep kan zien als een soort ‘plaatsvervangende zingeving’.

Je adopteert de zingeving van de groep als die van jezelf zodat je niet alleen staat; ‘iedereen vindt dit, dus dat vind ik ook’.

Het geeft je een gevoel van connectie en het voldoet meteen aan onze eerste aangeboren emotionele levensbehoefte: de behoefte om geliefd te zijn.

Tijd voor praktische tips!

Ok, laten we het eens praktisch gaan maken want ik kan me voorstellen dat je inmiddels denkt:

“Allemaal leuk en aardig maar wat moet ik hiermee?”

Als je het bovenste goed gelezen hebt dan zal je het met me eens zijn dat je omgeving jou maakt tot wie je bent. Of zoals Pavlov het zou zeggen:

Je bent een optelsom van geconditioneerde reacties op prikkels uit je omgeving.

Dat klinkt wel als een lekker compliment voor je persoonlijkheid of niet? Ik gebruik zelf vaker deze regel:

Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waar je het meest mee omgaat

De factor ‘omgeving’ heeft voor mij de afgelopen zeven jaar met afstand voor de grootste ontwikkelingen gezorgd. Elke echte grote stap die ik als ondernemer, al dan niet als persoon heb gezet is in mijn geval direct terug te leiden naar een verandering in omgeving. Persoonlijk vind ik deze factor zelfs de grootste ‘lifehack’ die er bestaat als het gaat om gedragsverandering. Je kunt het haast ‘vals spelen’ op persoonlijke ontwikkeling noemen:

Wil je iets aan jezelf veranderen? Verander dan simpelweg je omgeving…

Wil je gezonder worden? Ga dan meer om met gezonde mensen. Wil je beter in een sport worden? Ga tegen mensen spelen die beter zijn dan jij. Wil je succesvoller worden? Ga meer om met mensen die succesvoller zijn dan jij. Bewust of onbewust, je zult worden meegezogen naar het gemiddelde van de groep waar je deel van uitmaakt. Je gaat meer doen en denken zoals zij. Je neemt vanuit een ander perspectief beslissingen.

Pas op voor je digitale ecosysteem!

Belangrijk om hierbij te vermelden is dat ook een online wereld zoals bijvoorbeeld Facebook een ‘omgeving’ is. Wanneer jij inlogt op Facebook ben je direct omgeven met honderden, duizenden mensen die invloed op jouw gedachten en meningen uitoefenen. In deze video leg ik de valkuil uit die dit digitale ecosysteem met zich meedraagt:

Van valkuil naar kans, hoe kun je dit gebruiken?

Net zoals er in elke kans een valkuil schuilt, schuilt er ook in elke valkuil een kans. Dezelfde regel geldt voor ons als ondernemers dat onze grootste sterkte vaak tegelijk ook onze grootste zwakte is en vice versa. Nu je snapt hoe belangrijk ‘de groep’ en een ‘plaatsvervangende zingeving’ kunnen zijn komen we bij het uiteindelijke punt wat ik wil maken. Al hoop ik dat je al genoeg inzichten hebt gehad in het bovenstaande.

Een online ecosysteem creëren

Facebook GroepEnige tijd geleden heb ik een besloten Facebook groep geopend voor mijn klanten. Ik heb hen toen gemeld dat ze al hun vragen voor mij (ook) in de groep konden stellen en dat ik er ook daar op zou reageren. Daarnaast vroeg ik ze eveneens om ook elkaars vragen te beantwoorden wanneer ze er toe in staat waren. Hierdoor verdween er binnen 2 dagen letterlijk 90% van de hoeveelheid e-mails die ik dagelijks binnenkreeg. Ik heb destijds zelfs nog gecheckt bij de hoster of mijn e-mailadres nog wel werkte omdat er vrijwel geen mails meer binnenkwamen…

De ‘magie’ van een online community

Naast het verlies van al die klantenservice e-mails gebeurde er iets wat ik niet had verwacht. De individuen vormden een groep. Ze noemden zichzelf ineens ‘Winstmodellers’ (ok, geen pakkende naam maar het gaat om het idee) en ze creëerden een gemeenschappelijk doel, al dan niet een gezamenlijke zingeving.

Ineens had ik een ‘community’ van gelijkgestemden die elkaar meetrokken naar hogere niveaus. Er werd gebrainstormd en er ontstonden masterminds. Individuele blokkades, uitdagingen en twijfels over te nemen stappen verdwenen als sneeuw voor de zon door het momentum van de ‘kudde’. Dit momentum was zo aanstekelijk dat iedereen die er in meeging fulltime op de linkerhelft ging rijden met zijn business. Meters maken; lange halen, snel thuis!

Momentum van de kudde

Wat ik per ongeluk had gedaan was een groep creëren met een gezamenlijke strategie / filosofie (tastbaar in de vorm van mijn marketingformule in het Winstmodel Programma wat tegenwoordig het Phoenix Programma is) welke door iedereen geadopteerd en dus ook uitgevoerd werd.

Ik geniet al jaren ontzettend van deze community maar ik zie pas sinds kort in hoe belangrijk dit stuk van mijn business is geweest. De community heeft mijn business naar een kritische massa geholpen in bereik maar ook in sociale bewijskracht. Daarbij heeft de community het merendeel van de deelnemers ook meegenomen naar volgende niveaus op zowel zakelijk als persoonlijk vlak, er zijn vriendschappen ontstaan, partnerships, nieuwe bedrijven en het wachten is nog even op de eerste Phoenix baby ;) (denk ik)

Eigen community software

Inmiddels hebben we een eigen community software ontwikkelt waarmee we onze community nog weer verder naar een volgend niveau hebben getrokken.

Zeigarnik in de IMU Community

Hier helpen leden elkaar en worden samenwerkingen gesmeed:

imu-phoenix-community-forum

Zo gaaf!

Dé kans van dit digitale tijdperk: Creëer een online community!

VayniacsZonder gekheid, het starten van een online community is een tip die ik wel vaker geef en ik ben zeker niet de enige die hiervan een belangrijk onderdeel van zijn business heeft gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar een Gary Vaynerchuck die zijn aanhangers ‘Vayniacs’ noemt (lekker narcistisch ook trouwens maar eerlijk is eerlijk, beter dan ‘Phoenixers’ haha).

Ik hoop echter dat je door dit artikel beter begrijpt waarom dit zo’n krachtig iets is en deze kans nu echt in elke vezel van je lichaam voelt. Je kunt dit letterlijk binnen enkele minuten starten met een besloten groep op Facebook. Je hebt dan direct aan afgebakend territorium voor je kudde ;)

Laat ik er wel bij opmerken dat je een community als een positief iets moet zien om je klanten/achterban bij elkaar te brengen zodat ze met elkaar kunnen connecten, aan elkaar kunnen bijdragen en elkaar kunnen helpen groeien. Dat zijn zo al drie factoren uit de 6 human needs van Maslow. Je moet dit niet lezen als een psychologische manipulatie techniek om mensen te controleren… ;)

Extra tip: vind de ideale community voor jou!

Naast bovenstaande tip raad ik je ook aan om zelf een goede ‘community’ te vinden om je bij aan te sluiten. Ga op zoek naar gelijkgestemden op het gebied van jouw uitdagingen en maak hier je omgeving van. Je zult zien dat je jezelf in moordend tempo gaat ontwikkelen. Er zijn genoeg websites, Facebook groepen, fora etc. te vinden en ook de offline wereld heeft genoeg te bieden.

Inzichten

Zo, dit blog is best lang geworden. Wanneer je een tijdje niet schrijft geraak je blijkbaar in een soort digitale diaree aan woorden maar goed, daar heb ik in dit geval dan maar schijt aan. Ik hoop dat je dit stuk hebt kunnen waarderen. Ik zal mijn inzichten nog even voor je opsommen.

  1. Mensen hebben een aangeboren noodzaak tot groepvorming
  2. Mensen grijpen in hun zoektocht naar zingeving de groepsopinie aan als plaatsvervangende zingeving
  3. Alle mensen hebben een eeuwige zoektocht naar vrijheid gemeen
  4. Je bent echt vrij wanneer je accepteert dat je in je leven volledig afhankelijk bent van andere mensen
  5. Je bent met wie je omgaat, je omgeving maakt jou tot wie je bent
  6. De grootste lifehack qua gedragsverandering is het veranderen van je omgeving
  7. Online omgevingen hebben meer invloed op ons dan we vaak beseffen
  8. Een online community kan een van de krachtigste online marketing middelen zijn voor je business
  9. Zoek een community die bij jou past om sneller te groeien
Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Jacobus

Door

Jacobus

op 6 October 2014

Hallo Tonny! Ik zag inderdaad dat je nogal een tijdje droog hebt gestaan. En ik zie dat je nogal je best hebt gedaan met een flinke berg content. Wel even een opmerking over een aantal dingen die je aanhaalt. Ten eerste, Pavlov kun je maar beter niet serieus nemen. Die man had huisarrest om voor Stalin uit te dokteren hoe je mensen zo kon conditioneren, dat ze tot slaaf konden worden gemaakt voor moedertje Rusland. Daarnaast heeft de goede man zijn onderzoek gedaan met honden en de laatste keer dat ik voor de spiegel stond had ik nog geen staart (ook een slechte grap, net als die van jou :-) ). Maar alle gekheid op een stokje, Pavlov is (net als Wundt en Freud) hopeloos achterhaald. Wie gebruikmaakt van die onderzoeksresultaten komt vroeg of laat van een kouwe kermis thuis (en ik kan het weten, want ik ken zijn onderzoek en een hond laten kwijlen bij het rinkelen van een belletje is nog steeds iets anders als een mens iets laten kopen). Ik ben geen hond en wens als klant niet als een hond geconditioneerd te worden. Sorry. :-) De essentie van je verhaal is echter wél duidelijk. Een mens heeft behoefte aan een groepsdynamiek (hij wil erbij horen) en online zie je heel duidelijk dat diegenen die daar aan werken en veel energie in steken, ook het meeste succes hebben. Ik kan het daar niet anders dan over eens zijn. Het belangrijkste is denk ik toch het vermogen tot communiceren (en ik bedoel niet gewoon "praten", maar echt je boodschap overbrengen op een manier die wordt begrepen). En dat is iets waar jij net als Eelco (je concullega) altijd redelijk sterk in zijn geweest. Voor mij is dat de pijler van je succes (maar wie weet zit ik er wel glorieus naast). Anyway, het was weer een genoegen je post te lezen.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 6 October 2014

Bedankt Jacobus voor je toevoeging. Super dat je hier zo uitgebreid de tijd voor neemt. Ik snap je opmerking en ik wil daar een klein disclaimer aan toevoegen; ik zal de laatste zijn die zweert bij 'de leer van Pavlov', ik gebruik hier simpelweg een losse quote van hem om een punt in te leiden ;) Dank ook voor je compliment!

Jacobus

Door

Jacobus

op 6 October 2014

You're welcome Tonny. Ik vind gewoon dat jij en Eelco hebben bewezen echt de intentie te hebben een goed product proberen te leveren en dat mis ik nog wel eens online. Wat mij daarbij opvalt is de hoge communicatiewaarde (en nee, het nachtelijke biertje van jullie twee online ben ik nog steeds niet vergeten, hoe cool is dat!). Ten eerste vinden jullie het overduidelijk heerlijk om te doen wat je doet, maar je hebt ook echt de intentie dat bij een ander over te brengen... En misschien heb je daar wel gelijk de definitie van "vrijheid" want wat mij opvalt is dat een hoop mensen proberen "vrij te zijn van" (verplichtingen, dingen doen, enz.) en dat is een valstrik, terwijl vrijheid in de vorm waarin jullie het gieten veel meer waarde heeft voor jezelf en je er veel meer voor terug krijgt (en dan bedoel ik niet alleen een financiële vergoeding). Ik denk dat jullie het allebei geweldig vinden als een klant van jullie slaagt (om het over de vrijheid om dat pintje te pakken 's nachts maar niet te hebben :-) ). Dat geeft je dat gevoel van vrijheid denk ik... En dat allemaal omdat jullie iets kunnen overbrengen dat een ander kan begrijpen... Communicatie is King om Tim hierboven aan te halen! Goed je weer eens te spreken na al die jaren...

Tonny Loorbach
Albert

Door

Albert

op 6 October 2014

Lang stuk, positief bedoeld :). Ik had je video over Social bekeken (Social media valkuil). Die vond ik het meest interessant, zo had ik het zelf namelijk nog niet zo bekeken. Al denk ik wel, dat je enorm vanuit het negatieve uitgaat van een commercie, product of dienst.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 7 October 2014

Dat komt omdat er gevraagd wordt naar de 'valkuil', zodoende zoom ik even in op de nadelen van Facebook ;)

Albert

Door

Albert

op 14 October 2014

helder :) fijn stuk verder!

Danielle Zeeman

Door

Danielle Zeeman

op 6 October 2014

Bedankt voor deze uitgebreide en zeer inspirerende blog. Heerlijk om te lezen, ik word er helemaal blij van en krijg er veel energie van. Heel mooi verwoord. Fijne dag!

Tonny Loorbach
Martijn van Tongeren

Door

Martijn van Tongeren

op 6 October 2014

Tof verhaal Tonny! Ik denk ook dat de Winstmodel community één van de beste elementen van het website systeem is :-)

Tonny Loorbach
Tim Wouters
Tonny Loorbach
Bert

Door

Bert

op 6 October 2014

Zeer inspirerend verhaal, inclusief de video. Je kijkt toch ineens anders naar die soc. media. Bedankt voor de nieuwe vitaminen!

Rowdy Groothedde

Door

Rowdy Groothedde

op 7 October 2014

Mooi om te zien met hoeveel passie je weer je verhaal verteld.

Sam van Voorst

Door

Sam van Voorst

op 7 October 2014

Nice "digitale diaree"! ;)

Dominique

Door

Dominique

op 7 October 2014

Heel interessante blog, Tonny. Zeer de moeite om door te lezen en waardevolle tips om te implementeren! Een online community van gelijkgezinden zorgt voor een impuls die de reikwijdte en impact van je bedrijf op (bijna) automatische piloot vergroot. Boeiend dat je ook de psychologische achtergrond informatie hiervan uitlegt in je blog!

Veronika Rutten

Door

Veronika Rutten

op 8 October 2014

Wat een interessant artikel. Een Eyeopener! Dank je wel voor het delen.

Leo van Veenendaal

Door

Leo van Veenendaal

op 8 October 2014

Het citaat van: “Echte vrijheid is wanneer je in je leven volledig akkoord bent met het feit dat je voor alles in je leven voor 100% afhankelijk bent van andere mensen…” is prachtig en past ook goed in deze tijd van netwerken en community's. Het komt meer voort uit de stroming: non dualiteit, deze stroming gelooft er ook niet dat in dat 'vrije wil' bestaat. Ik geloof dat beide bestaan, maar zeker weet ik het niet. We hebben maar 1400 gram aan hersenen. Wat weten wij er eigenlijk van? We kunnen ons wat afvragen, verwonderen...etc. We moeten niet uitsluiten dat er meer entiteiten bestaan die groepsdrang op een andere manier verklaren. Succes vooral met je nieuwe inzichten, leuk om te lezen.

Vivianne

Door

Vivianne

op 10 October 2014

Mooi en leerzaam artikel. Laat je niet tegen houden door negatieve reacties op social media, is voor mij een belangrijke les. Hier ben ik wel snel toe geneigd. Verder heb je echt een super leuke manier van schrijven; het is heel prettig om te lezen, leuke humor tussendoor en daarnaast ook echt waardevol. Een stijl van schrijven die ik graag zou leren.

Ruben Bunskoeke
vicky van der krogt
stefan

Door

stefan

op 23 October 2014

Interessant artikel, begrijpelijke taal!

henk

Door

henk

op 23 October 2014

Dat is het mooie aan social media, je kan het zo groot maken als dat ze zelf wilt

Sjoerd

Door

Sjoerd

op 23 October 2014

Ja henk maar toch moet je er wel voor uitkijken wat je op social zet.

Peter

Door

Peter

op 23 October 2014

Heel inspirerend artikel Tonny!

micheal

Door

micheal

op 23 October 2014

Zit je op social media, dan heb je altijd kans op negatieve reacties

frits

Door

frits

op 23 October 2014

Heel leerzaam artikel tonny, zoals we gewend zijn,top!

Wout Plevier

Door

Wout Plevier

op 28 October 2014

Het is en lekker lang stuk met heel veel goede content. Goede visie en hetzelfde wat ik ook meemaak. Hoe meer je boven het maaiveld uitkomt des te meer mensen willen je choppen. Goed stuk en als je met meer vrijheid in relatie tot anderen kan doen wat je leuk vindt dan ben je inderdaad vrij:) Ik stoei zelf enorm met de veranderingen in de maatschappij. het gaat zo snel en het is moeilijk om bij te blijven. Dus vertrouwen op jezelf en soms gewoon afgaan op je gevoel en lekker fouten maken. Dan lig je in ieder geval 10 mijl voor op de mensen die niets proberen:)

Linda

Door

Linda

op 11 November 2014

Een heel duidelijk verhaal met (voor mij) nieuwe inzichten. En, natuurlijk weer met de nodige humor geschreven :) Ik vond de video ook een topper. Ik denk dat iedereen die via het internet onderneemt, wel met deze valkuil te maken heeft. Super bedankt Tonny, ik heb met dit artikel weer veel van je geleerd en krijg direct weer nieuwe inspiratie!

Erik

Door

Erik

op 13 November 2014

Hoi Tonny, Interessant artikel. Het doet me overigens denken aan een uitspraak van de Braziliaanse auteur Paulo Coelho (je weet wel, die van De Alchemist). Hij zei ooit: "In spiritueel opzicht sta je altijd in het centrum van je eigen omgeving; ben je daar niet tevreden mee, verander dan omgeving."

Sam

Door

Sam

op 7 April 2015

Interessant artikel!

Reactie plaatsen