Maak je gebruik van Google AdWords, dan heb je te maken met de beruchte quality score of kwaliteitsscore. Voor sommige een echte black-box, maar bij nader inzien best wel eerlijk. Met een lage kwaliteitsscore betaal je meer per klik en heb je minder vertoningen. Of anders gezegd: een hoge kwaliteitsscore zorgt voor lagere AdWords-kosten en meer vertoningen.
Wat is dat ook al weer, de kwaliteitsscore ?
De AdWords Quality-score is een cijfer tussen 1 en 10 die Google toekent aan ieder zoekwoord binnen een advertentie (zie onderstaande afbeelding) en is een bepalende factor op welke positie een advertentie terecht komt binnen de betalende zoekresultaten.
Deze score of beoordeling wordt door volgende 3 factoren beïnvloed:
- de relevantie van de bestemmings-pagina
- de doorklik-ratio van de zoektermen
- de relevantie van de zoekwoorden in de advertentie
Je kan eenvoudig de kwaliteitsscore van zoekwoorden te weten komen door ze op te nemen in de campagnes. Dat doe je als volgt : open een lopende AdWords campagne en klik achtereenvolgens op Zoekwoorden / Kolommen / Kolommen aanpassen / Kenmerken onder Statistieken selecteren / Kw.score + Toevoegen.
Waarom is de Q-score belangrijk ?
Hoe hoger de quality score, hoe hoger de advertentiepositie (of Ad Rank), dus hoe groter de kans dat potentiële klanten op jouw website terecht komen via de AdWords-advertentie. De advertentiepositie wordt door Google voor iedere advertentie berekenend op basis van de Kost per klik (= Cost per Click of CPC = het bedrag dat je voor een klik op een advertentie wil betalen) en de kwaliteitsscore.
Een Q-score lager dan 6 is eigenlijk te laag en betekent dat er meer per klik betaald moet worden. Kliks van beoordelingen hoger dan 5 kosten minder. Of anders gezegd: bij een gelijkblijvend budget, zal de advertentie dan meer bezoekers aantrekken.
In de praktijk is het dus perfect mogelijk dat een advertentie met een CPC van € 0,25 een betere positie krijgt dan een met CPC van € 0,60.
Een voorbeeld:
advertentie 1: CPC van € 0,25 x q-score van 10 = ad rank van 2,5.
advertentie 2: CPC van € 0,60 x q-score van 3 = ad rank van 1,8.
Omdat de Advertentiepositie van ad 1, ondanks zijn lagere CPC maar dankzij de betere kwaliteitsscore, hoger is dan deze van ad 2, bekomt die een hogere plaats in de betalende zoekresultaten, waardoor het een betere kans heeft meer bezoekers aan te trekken.
Met andere woorden, een hoge kwaliteitsscore is een must voor hogere ad-posities, lagere SEA kosten en meer kliks.
3 tips om de kwaliteitsscore te verbeteren
De SEA-Q-score kan je verbeteren door de optimalisatie van 1) de door-klik-ratio , 2) bestemmingspagina en 3) de ingezette zoekwoorden.
Doorklikratio
Je kan de door-klik-ratio of click-through-rate verhogen … :
- … via aantrekkelijke & opvallende advertentieteksten te schrijven, met bijvoorbeeld promoties, kortingsbonnen, give aways enz.
- … door de advertentie lijnen die een betere CTR hebben, ook toe te passen op de mindere scorende ads.
- … door (tijdelijk !) wat hogere CPC's te hanteren, waardoor je hogere rankings genereert en ook automatisch een betere CTR. Zeker bij de start van een nieuwe campagne best wel aanbevolen.
Bestemmingspagina
De relevantie de de bestemmings-pagina's optimaliseer je … :
- … door ervoor te zorgen dat de bestemmingspagina's, waar de advertentie dus naar doorlinkt, teksten & zoektermen bevatten die verband houden met de gebruikte woorden in de advertentie-teksten.
- … eveneens met snelle laadtijden, correcte html-code en unieke content. Want die verbeteren de gebruikerservaring van toekomstige bezoekers.
Zoekwoorden
De relevantie van zoekwoorden kan je als volgt optimaliseren:
- beperk het aantal keywords per ad-group tot ongeveer 50. Zo voorkom je dat de advertentie-lijnen zelf te weinig in relatie staan met de ingezette zoekwoorden.
- werk met exacte zoekwoorden, want die zorgen ervoor dat de zoekopdracht beter aansluit op de woorden in je ads. Streef je naar hogere kwaliteitsscores, zorg er dan voor dat de zoektermen waarmee je adverteert ook voorkomen in de ad-teksten.
- Google gebruikt trouwens alleen maar de gegevens van exacte keywoorden om de kwaliteitsscore te berekenen. De clicks van brede termen en woordgroepen worden buiten beschouwing gelaten. Voor alle duidelijkheid: ze hebben wel een beoordeling, maar die wordt vastgelegd alsof het een exact-match betreft.
- verwijder zoektermen met een (erg) lage kwaliteitsscore, want de AdWords Q-score heeft een invloed op de algemene performantie van de ads binnen een advertentiegroep.
Koen
op 18 October 2016