arrow_drop_up arrow_drop_down
Admarkt, online adverteren op Marktplaats!
26 februari 2015 
in SEA

Admarkt, online adverteren op Marktplaats!

Marktplaats is bij uitstek, met ruim 1.3 miljoen bezoekers per dag, het populairste E-commerce – en handelsplatform dat vraag en aanbod van nieuwe en gebruikte producten samenbrengt. Dagelijks staan er op Marktplaats negen miljoen advertenties live, waarvan 25% uit nieuwe producten bestaat.

De meest uiteenlopende producten of diensten worden aangeboden op Marktplaats. Een paar opmerkelijke voorbeelden zijn de Bassie en Adriaan auto met caravan, de trouwjurk van Maxima en een privévliegtuig uit 1980. Marktplaats is enorm populair en heeft dagelijks een groot bereik. Hiermee is Marktplaats een ideaal medium voor marketeers en ondernemers om hun product aan de man te brengen.

Wat is admarkt?

Marktplaats biedt twee mogelijkheden om te adverteren, namelijk Marktplaats media en Admarkt. Om het overzicht van dit artikel te bewaren, licht ik voor nu alleen de mogelijkheden toe voor adverteren via Admarkt.

Admarkt topadvertenties

Laten we eerst beginnen met een aantal voordelen van Admarkt:

  • Marktplaats-bezoekers zijn kopers met een koopintentie
  • Groot bereik van 1.3 miljoen bezoekers per dag
  • Advertentie plaatsing in een gerichte rubriek
  • Alles in eigen beheer
  • Gratis aanmelden, geen extra kosten
  • Gratis verkoperspagina
  • Gratis vermelding naar je website
  • Admarkt advertenties komen bovenaan de advertentielijsten te staan of andere top posities op de website

Admarkt is een effectief medium voor een miljoenenpubliek om zeer doelgericht producten te verkopen, naamsbekendheid op te bouwen en bezoekers naar jouw website te sturen. Bedrijven laten kansen op Admarkt onbenut, waardoor kansen op het gebied van online adverteren blijven liggen.

Ik heb nu zeker niet het wiel opnieuw uitgevonden, want grote organisatie zoals Bol.com, Blokker, V&D zijn al proactief aanwezig. Nu andere advertentienetwerken zoals Google Adwords aanzienlijk stijgen in CPC is het tijd om verder te kijken naar alternatieven.

Voorbeeld Advertentie Admarkt

Bureaus kunnen het zogenaamde ”Admarkt Klantencentrum Gecertificeerd Examen” afleggen. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een Admarkt certificaat liggen hoger dan voor het Google Adwords certificaat, afhankelijk in hoeverre deze natuurlijk worden nageleefd. Iets te streng naar mijn mening!

Algoritme van Admarkt

Admarkt heeft een reeks voorschriften die als ze goed opgevolgd worden, tot de gewenste positie leiden. In vakjargon een algoritme. De factoren die de positie bepalen zijn gedeeltelijk prijsgegeven in de voorwaarden van Marktplaats.

• CPC (Cost per Click): Is het bedrag dat je moet betalen per klik op je advertentie
CTR (Click Trough Rate): Aantal vertoningen versus aantal klikken
• De kwaliteit van de inhoud van de Admarkt advertentie
• Het aantal advertenties in de betreffende rubriek
• De kwaliteit van de overige advertenties in de betreffende rubriek

Kosten adverteren in Admarkt

Je plaatst je advertentie op basis van het CPC-model. Kosten worden gemaakt na een klik op de advertentie. Bij het aanmaken van een advertentie dient de adverteerder een budget voor de advertentie in te stellen. Bij het plaatsen van de advertentie kan jezelf bepalen wat je per klik wilt betalen. Dit bedrag kan ten alle tijden gewijzigd worden.
De advertenties worden automatisch gepauzeerd wanneer de advertentie het maximale budget heeft bereikt. De advertentie kan op elk moment weer geactiveerd worden door extra budget toe te voegen.

Een addertje onder het gras is dat er sprake is van een minimaal budget. Je bent namelijk verplicht om minimaal €50,00 budget op te waarderen PER ADVERTENTIE! Aan de hand van dit budget bepaal je de Click prijs.

Vb: Stel er is 100 keer op je advertentie geklikt in 1 maand en je CPC heb je ingesteld op €0,10 dan ontvang je een rekening van € 10,00 ex BTW. Je resterende budget voor die advertentie is dan nog €40,00.

Admarkt hanteert GEEN maandelijkse abonnementskosten. Er zijn geen verborgen kosten, op één belangrijke na: wanneer je gebruik maakt van Admarkt accepteer je automatisch dat budgetten en daglimieten door Admarkt mogen worden overschreden met een maximum van tien procent.

De bezoekers van Marktplaats hebben de intentie om te oriënteren naar een particulieren advertentie. Opvallend is hierbij het aantal stappen dat een bezoeker moet maken, voordat er mogelijk een kans is voor een conversie! Een bezoeker op Marktplaats maakt namelijk relatief meer stappen dan bijvoorbeeld Google Adwords.

Bij Admarkt ziet de bezoeker de advertentie en klikt daar vervolgens op. Vervolgens krijgt de bezoeker de volledige advertentie te zien (voor deze eerste klik betaald men het cpc-tarief) en komt dan pas op de landingspagina van de adverteerder.

Opbouw advertentie

In de persoonlijke beheeromgeving is het 24-uur per dag mogelijk advertenties te optimaliseren. In overleg met Admarkt specialisten kan je de campagnes verbeteren om betere posities te verkrijgen en meer rendement te behalen uit het budget.

Marktplaats bezoekers zetten Marktplaats in voor het vinden van een product of dienst en niet voor het vinden van een bedrijf.

Je haalt daarom het uiterste uit je advertentie door de advertentie specifiek in te richten op een product. Een Marktplaats-bezoeker zoekt in een specifieke rubriek en op een bepaald zoekwoord. Vervolgens bepaald het algoritme van Admarkt of jouw advertentie relevant is aan de zoekopdracht en getoond dient te worden. Beschouw het schrijven van een advertentie als het schrijven van een landingspagina.

Zes basisstappen voor het opbouwen van een advertentie:

  1. Kies je product en selecteer de juiste rubriek: Adverteer op productniveau! Probeer niet je volledige assortiment in een advertentie te beschrijven.
  2. Maak gebruik van afbeeldingen met een hoge resolutie en vanuit verschillende invalshoeken: “Beeld verkoopt beter”!
  3. Product specifieke URL: Doe een gedegen zoekwoord onderzoek! Het is zeer belangrijk om op de juiste zoekwoorden gevonden te worden. Gebruik van het beste zoekwoord de product specifieke URL.
  4. Duidelijke advertentie titel (max. 60 tekens): Een pakkende advertentietitel is het halve werk! Zorg daarom dat de termen waarop men zoekt ook in je advertentietitel terug komen zoals het merk, type of andere belangrijke kenmerken (bijv. kleur).
  5. Productomschrijving (max. 160 tekens): Schrijf een goed verkopende productomschrijving gericht op een product. Start je tekst met de belangrijkste zoekwoorden.
    Bouw je advertentie gestructureerd op en verwijs aan het einde van het bericht naar de website en de andere contactgegevens. Zorg dat de advertentie goed is ingericht, want de advertenties van Marktplaats zijn ook vindbaar in de zoekmachine van Google.
  6. Bepaal de prijs van je klik: met de “Verwachte resultaten per dag”. De positie wordt bepaald op basis van de door jou ingestelde prijs per click (CPC) en het klikpercentage (CTR).

Wat mij opvalt op forums met als onderwerp Admarkt, is dat veel ondernemers aangeven dat ze door Marktplaats zijn benaderd en € 50,- gratis hebben gekregen om te adverteren via AdMarkt. Niet slim van Marktplaats, het lijkt mij verstandiger om eerst de adverteerders te benaderen en hun te laten optreden als ambassadeurs. Maar goed, ik werk niet voor Marktplaats.

Als ik de ervaringen van andere adverteerders/ondernemers moet geloven is Admarkt duur. Maar ik verwacht dat ze dit roepen omdat zij marketing activiteiten niet fulltime beheren. De adverteerders/ondernemers die juist rendement behalen met Admarkt zullen waarschijnlijk zwijgen, voor hun eigen bestwil.

De ‘kracht' van Admarkt ligt in specifieke advertenties. Naar mijn mening is Admarkt alleen geschikt wanneer je een niche strategie hanteert of niche product voert. Gezien de gemiddelde klik prijs, dan praat ik over centen, is het zeker het proberen waard.

Admarkt inzetten als marketinginstrument kan voor sommige organisaties of specifieke producten interessant zijn. Start een testfase voor één product waarin je een vergelijkend advertentienetwerk inzet zoals Google Adwords en de verhouding afweegt tussen kosten, omzet en winst.

Ik hoop dat Admarkt nu een stuk duidelijker voor je is. Wat zijn jouw ervaringen met Admarkt en Marktplaats Adverteren?

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen