Neuromarketing
Neuromarketing kun je verwoorden als het gebruik maken van neurowetenschap / kennis van de werking van het menselijk brein in je marketing. De wetenschap naar hoe een aankoopbeslissing in het menselijk brein tot stand komt speelt hierbij een belangrijke rol. Hieronder zullen we het vak neuromarketing zo praktisch mogelijk proberen samen te vatten.
Neuromarketing = De "koopknop" in ons brein?
Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waar nog weinig marketeers echt actief mee zijn. Onder andere Martin Lindstrom (Buyology) gaf dit vak populariteit mee aan het grote publiek maar zorgde er ook deels voor dat het vak veelal wordt samengevat met het zoeken naar de "koopknop" in ons brein... Veelal doelen marketeers hiermee op de zogenaamde nucleus accumbens; een genots- / beloningscentrum welke een belangrijke rol speelt bij positieve emoties zoals verlangen en bevrediging. Wanneer je echter iets objectiever kijkt dan zul je meerdere gebieden mee moeten nemen.
Reptielenbrein, Zoogdierenbrein & Neocortex
Je zou ons brein in drie gebieden kunnen opdelen (van oud naar nieuw) om een globaal inzicht te krijgen in welke gebieden er van invloed zijn op een aankoopbeslissing:
- Het reptielen brein
- Het zoogdieren brein (emoties zoals pijn en plezier)
- De Neocortex (beslissingscentrum, denken, plannen etc.)
Het reptielenbrein is het oudste stukje van ons brein, dit noemen we ook wel de hersenstam. Hierin worden onze primaire behoeften geregeld zoals overleving en lust. Het zoogdierenbrein is het stuk daar omheen/bovenop. Hierin worden onze emoties verwerkt. Denk hierbij aan pijn en plezier als de twee containertermen die veel gebruikt worden bij neuromarketing. De Neocortex is ons nieuwste stuk en wordt veelal gezien als het "menselijke brein".Dit is wat ons anders maakt dan alle dieren op deze planeet. Je kunt het zien als de plek waar ons bewustzijn zit t.o.v. ons "onderbewustzijn" in de eerste twee gebieden. Tip: Lees hierover ook het artikel "Zoeken naar zingeving in een digitaal ecosysteem"
Een aankoopbeslissing zou gemaakt worden door een overwogen beslissing te maken in hoeverre een aankoop plezier geeft en/of pijn voorkomt/wegneemt. Zo simpel is het echter niet...
Van 3 naar 5 soorten breinen?
Bovenstaande benadering kun je zien als een beschrijving van de werkelijke onderdelen van ons brein en hoe zij samenwerken. In neuromarketing (en salespsychologie) wordt echter vaker een onderverdeling gemaakt in 5 'soorten breinen' of eigenlijk 5 verschillende 'gedragingen' van het brein:
- Het willoze brein
- Het emotionele brein
- Het irrationele brein
- het automatische brein
- Het sociale brein
Neuromarketing + Internet = Webpsychologie
Ik ben de afgelopen jaren bezig geweest met het toepassen van neuromarketing technieken als onderdeel van de online marketing strategie. Ik focus me op het praktisch toepassen van de (veelal zeer algemene) wetenschappelijke bevindingen op websites en webshops. Internet is namelijk het perfecte medium om (met behulp van splittesten) inzichtelijk te maken wat het effect van neuromarketing technieken op je business is. Ik geef eens in de zoveel tijd trainingen over neuromarketing en WebPsychologie.
Andere interessante bronnen
Een leuk en vooral duidelijk boekje over de verschillende breinen om mee te starten is "Hoe mensen keuzes maken". Hierin stuit je tevens op het grootste discussiepunt binnen de neurowetenschap, te weten: Hebben wij als mensen nu echt een "eigen wil" of simuleert ons brein de illusie van een eigen wil in onze neocortex. Een van de leidende Nederlandse namen in neuromarketing is professor Victor Lamme.
Extra tip
Bekijk de video met neuromarketing expert Martin van Kranenburg!