Gaze cueing

Gaze cueing


Gaze cueing is het sturen van de aandacht van bezoekers op je website door menselijke ogen te laten kijken naar hetgeen je de aandacht op wilt focussen. Bezoekers op je website kijken als eerste in de ogen van andere mensen en wanneer die ogen ergens naartoe kijken, dan zullen we dit voorbeeld volgen.

Gaze cueing door een baby

Usabilityspecialist James Breeze analyseerde hoe advertenties met babyfoto’s werden bekeken (eye tracking) en publiceerde zijn resultaten onder de noemer You look where they look. In zijn heatmap (warmtebeeld of aandachtkaart) zie je bijvoorbeeld dat de afbeelding meer aandacht trekt dan de tekst. Door de bezoeker met de ogen van de baby te sturen (gaze cueing) kun je wel de aandacht naar de tekst verschuiven.

Gazecueing baby naar tekst
Gaze cueing baby van James Breeze uit zijn publicatie You look where they look

In dit voorbeeld zie je al hoe belangrijk het is om je tekst visueel te ondersteunen en zeker ook om een heatmap aan je website toe te voegen zodat je weet waar je bezoekers daadwerkelijk naar kijken. Je kunt dit met de software van Hotjar eenvoudig op je website installeren.

Afbeeldingen boven tekst

Emotie gaat boven ratio en dus wil je zorgen voor een visuele suprematie op je website. Dit betekent dat afbeeldingen de overhand hebben op tekst. Onderzoek wijst uit dat bezoekers op websites het eerst naar foto’s van mensen kijken. We bedoelen dan echte foto’s en dus geen illustraties. Daarbij is het veelal zo dat hoe jonger de mens, hoe meer aandacht wij eraan schenken. Babyfoto’s trekken dus de meeste aandacht. Deze worden gevolgd door foto’s van aantrekkelijke vrouwen die zowel door mannen als vrouwen gewaardeerd worden.

Moet je dan je hele website volproppen met babyfoto’s, modellen of voedselwaar? Nee, je wil immers niet op elk detail van je website de aandacht focussen. Je kunt deze wijsheid wel gebruiken voor je advertenties en een specifiek onderdeel op je pagina waar je die aandacht wil hebben.

Visual cues

Ga er niet van uit dat een bezoeker je zorgvuldig geschreven tekst leest. Je kunt de aandacht van je bezoeker wel sturen met zogenoemde visual cues (visuele aanwijzingen). Een andere vorm van het gebruik van een visuele aanwijzing is bijvoorbeeld gebruik maken van pijlen. Hier zie je hoe we gaze cueing en pijlen op de website van Tonny hebben verwerkt:

Gazecueing naar CTA
Gaze cueing door Tonny voor het sturen van bezoekers naar de call-to-action

Je ziet in het voorbeeld in de linker versie een Tonny die omlaag kijkt. Om maar geen enkel risico te lopen dat de bezoeker de CTA mist, houdt de tweedeTonny ook nog eens een grote rode pijl vast.

Hoewel dit zeer effectief werkt om deze knop onder aandacht te brengen, had deze beter op een andere plek kunnen staan. Nu leidt het effect de aandacht namelijk af van de content en stuurt het de bezoeker al naar de CTA nog voordat die weet waar de actie precies voor dient. Rechts zie je een betere uitvoering waarop een digitale Tonny naar de CTA kijkt.