Wederkerigheid

Wat is Wederkerigheid?

Wat is wederkerigheid?

Het begrip wederkerigheid (in het Engels: “reciprocity” of “reciprocal behaviour”) beschrijft een proces in een relatie waarin er een soort van verplichting ontstaat om een gift te beantwoorden met een tegengift. Er ontstaat een vorm van verplichting tot een toekomstige tegenprestatie. Wederkerigheid wordt dan ook gezien als fundamentele vorm binnen de menselijke cultuur.

Wederkerigheid komt voor in diverse vormen. Hierbij is de aard van de relatie het uitgangspunt. Op het moment dat er sprake is van een evenwichtige relatie is er sprake van reciprociteit. Dit heeft vooral betrekking op luxe goederen. Als er sprake is van een ongelijkwaardige wederkerigheid wordt er vaak de term re distributie gebruikt. Dit komt vaak voor bij primaire goederen.

Veel bedrijven of organisaties maken gebruik van wederkerigheid om de doelgroep kennis te laten maken met een nieuw aanbod of nieuwe ideeën. Door een doelgroep hiermee kennis te laten maken wordt er een vorm van wederkerigheid gecreëerd. Er wordt op het geweten van een persoon ingespeeld. Een persoon voelt zich bij deze constructie bezwaard om alleen gebruik te maken van een aanbod en hier niets voor terug te doen. Een specifieke doelgroep wordt indirect gemotiveerd om in actie te komen. Het vormt een combinatie tussen geven en nemen voor beide partijen.

Wederkerigheid komt zowel online als offline voor. De volgende voorbeelden zijn offline toepassingen van wederkerigheid:

  • Een proeverij in de detailhandel om de verkoop van het betreffende product te bevorderen;
  • De cadeautjes die politieke partijen weggeven rond verkiezingstijd om meer stemmen te winnen;
  • Een extra persoonlijke service van een restaurant om het de bezoeker naar het zin te maken om meer fooi te krijgen.

Online aanbieders kunnen onder andere op de volgende manieren gebruik maken van wederkerigheid:

  • Het verspreiden van waardevolle (informatieve) blogs;
  • Het geven van gratis webinars;
  • Het instellen van een proefperiode waarbij de geïnteresseerden voor een vastgestelde periode gratis gebruik van maken van een specifieke dienst.

Door gebruik te maken van wederkerigheid kun je je doelgroep kennis laten maken met zowel je expertise, de toegevoegde waarde van een aanbod als je unique selling points. Deze inbound marketing methode biedt daarbij mogelijkheden om in direct contact te staan met een doelgroep. Een organisatie kan hiermee een potentiële klant direct benaderen en vragen naar de ervaringen van het aanbod. Wederkerigheid biedt hiermee ook een basis voor het verkrijgen van waardevolle informatie over de gedachtegang en de gebruikerservaring van de doelgroep.