arrow_drop_up arrow_drop_down
Online programma maken: zo vang je de inhoud
24 augustus 2020 

Online programma maken: zo vang je de inhoud

Welke informatie stop je wel en niet in je programma? Hoe zet je de ideeën in je hoofd om in concrete stappen? Hoe zorg je dat al deze informatie zo gestructureerd wordt dat de deelnemer er zelfstandig én met plezier doorheen loopt?

In de fase waarin je je programma daadwerkelijk gaat ontwikkelen, zijn dit vragen die omhoog komen. Ik geef je de stappen om de inhoud voor je online programma te vangen zodat deze in 1 keer stevig staat, goed voelt voor jou en goed wérkt voor je klant.

Tevreden klanten

Een belangrijk uitgangspunt bij het maken van online programma is dat de deelnemer krijgt wat jij belooft. Want alleen met klanten die tevreden bij jou ‘de deur uitlopen', bewijs je jouw expertstatus en wordt je een interessante speler in de markt. Een win-win situatie voor jou en je klant.
Je online programma is dan ook geslaagd wanneer je deelnemer:

  • Het programma 100% doorloopt en uitspeelt
  • Nergens obstakels tegenkomt en niet afhaakt
  • Het gevoel heeft geheel zelfstandig het succes te hebben behaald
  • Er een positief gevoel en waardevolle en meetbare opbrengsten aan overhoudt
  • Precies weet welke stappen hij of zij kan zetten en jou weinig tot niet nodig heeft
  • Enthousiast is over jou en je aanpak en dit doorvertelt
  • Er in de praktijk mee aan de slag kan en dingen echt anders gaat doen

Programma's zijn transformatie reizen

Het doel van je programma is om mensen mee te nemen op een ontwikkel reis, een reis waarin ze tussentijdse successen en opbrengsten behalen die leiden tot een daadwerkelijke verandering.

Plat gezegd is je programma een stappenplan dat je deelnemers van A naar B brengt. Om je inhoud voor je programma te vangen, moet je weten wat punt A en B inhouden én wat je daar tussen aan informatie moet aanbieden om dat gat te overbruggen.

1. Kies voor je favoriete klant en hulpvraag

Accepteer dat je programma niet voor iedereen gaat zijn. Echt durven kiezen voor een specifieke doelgroep gaat je heel veel gemak en energie opleveren. Onderzoek met welke klanten jij het liefste werkt, je energie en tijd zijn immers schaars.
Bekijk met welke hulpvraag zij bij jou komen. Die vraag en de bijbehorende oplossing die jij biedt, zijn de inhoudelijke uitgangspunten voor je training.

“Don't find customers for your products, find products for your customers

2. Bepaal je meetbare- en merkbare resultaten

Nu je weet voor wie je welke oplossing gaat bieden met jouw programma, formuleer je het resultaat. Zorg dat je dit eindpunt in zicht hebt en dat je het zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Wat levert jouw programma hen op? Maak hier het volgende onderscheid:

  • Merkbare resultaten: hoe vóelen zij zich na het doorlopen van het online programma?
  • Meetbare resultaten: welke tastbare opbrengsten levert het programma hen op?

Zo weet je wat je je deelnemers kunt beloven, waar zij naartoe gaan werken in je programma en houd je richting en focus tijdens het creatieproces.

3. Veranker wat wérkt

Het geheim van het maken van een online programma zit ‘m niet in heel hard werken, maar juist in vertragen, zien wat goed werkt, wat aanslaat, dat vast te leggen en uit te bouwen.
Je online programma is niets anders dan het standaardiseren van wat je normaal gesproken steeds 1 op 1 met je klanten doet. Maar…wát doe je daar precies?
Ontleed dat proces, verzamel deze informatie, breng alle stappen in kaart die jij met jouw klanten zet.

“Success is adding value to the world through your unique gift”

4. Maak je eigen methode

De stap die ik ook wel het inhoudelijke goud in je business noem. Want jouw aanpak die je in de vorige stap hebt ontleed, zet je als het ware nu weer heel bewust in elkaar. Dit is een hele interessante en de belangrijkste stap om tot een stevig programma te komen. Want wanneer jij je eigen methode in de brei aan informatie ontdekt, heb je het inhoudelijke fundament voor je online programma te pakken en kun je los!

5. Giet het af

Nu is het tijd om alle informatie uit te werken en af te gieten. In deze stap kun je lekker creatief worden maar het vraagt ook dat je je 100% verplaatst in je deelnemer.
Want een programma is eigenlijk een ultieme vorm van marketing, je wilt je deelnemers weken, misschien wel maanden, geboeid en enthousiast houden. En die intrinsieke motivatie verhoogt wanneer jij het gevoel van sociale betrokkenheid, bekwaamheid en autonomie weet te stimuleren. Ik licht enkele handvatten toe die je direct kunt integreren in je programma.

  • Zorg dat je deelnemers aan de voorkant eigen doelen formuleren
  • Zorg voor een prettige onboarding en communiceer helder per mail
  • Zet alle materialen (video's, opdrachten, community, planning etc.) op 1 centrale plek
  • Zorg voor een intuitief en aantrekkelijk online platform dat werkt voor alle devices
  • Geef je deelnemer bij opdrachten keuzemogelijkheden
  • Gebruik klanttaal en sluit naadloos aan op de behoefte van jouw doelgroep
  • Houd je kennisoverdracht beknopt, verwijs bij veel informatie door naar externe bronnen
  • Maak gebruik van een community en laat mensen hier connecten en antwoorden delen
  • Voorkom jargon en interessant taalgebruik, gebruik simpele en duidelijke taal
  • Zorg voor duidelijke instructies, voorkom verschillende interpretaties van opdrachten
  • Zorg dat je deelnemer in iedere les of module richting een tastbaar resultaat werkt en het onderdeel ‘af kan vinken'
  • Verhoog het eigenaarschap door veel open vragen te stellen waarmee de antwoorden uit de deelnemer zelf komen
  • Zet een ideaal tijdspad uit maar benoem dat hier ook van afgeweken mag worden

Op het moment dat jouw deelnemer zich capabel voelt, grip heeft op de inhoud en steeds kleine successen kan vieren wordt er endorfine uitgestoten. Hierdoor zal je deelnemer steeds weer zin hebben in de volgende stap van je programma!

6. Houd de spanningsboog hoog

Als mens verwerken we informatie op verschillende manieren. Zo onthouden we: 10% van wat we lezen, 20% van wat we horen, 30% van wat we zien, 50% van wat we horen en zien, 70% van wat we met anderen bespreken, 80% van wat we evalueren en nabespreken, 90% van wat we anderen uitleggen.

Hier houd je rekening mee in je programma door bijvoorbeeld lessen en/of modules te maken met afwisselende opdrachten en reflectievragen, voeg audio bestanden toe, gebruik video, afbeeldingen, modellen en voorbeelden, schrijf activerende mails, voeg challenges toe, zet een community in en maak alles in een aantrekkelijk stijl op. Allemaal triggers die je deelnemer aanzetten tot beweging en daarmee tot verandering.

7. Creëer flow en een positieve beleving

Zodra je alle producten zoals je werkboeken, video's en eventuele bonussen en audiobestanden klaar hebt, kun je het online plaatsen.

Dat kan een academie in eigen beheer zijn die je hebt gebouwd in WordPress met een plugin als wishlist member of learndash met hier een externe community aan gekoppeld. Maar ook kun je voor een kant en klaar extern platform kiezen waarin alle geïntegreerd is zoals Huddle.

Zorg dat alle producten samen weer een aantrekkelijk geheel vormen waar je deelnemers in een flow doorheen kunnen lopen! Test of je programma intuïtief werkt, communiceer helder, want zodra je deelnemer start met jouw programma, wil je dat ze niet afgeleid worden en zich alleen maar op de inhoud van je programma kúnnen focussen.

Is jouw programma klaar voor de markt?

Ben jij je programma aan het maken? Ik ben heel benieuwd hoe jij het vangen van de inhoud aanvliegt en ervaart! Laat het me hieronder even weten!

Over de schrijver
Mijn naam is Jette van Duijn en als Goudvanger en Aanboddesigner help ik ondernemers bij het vangen van hun goud en dit af te gieten in ijzersterke diensten en online kennisproducten. Want ik geloof dat een goedvoelend én goedwerkend aanbod je vrij maakt als ondernemer.
Reactie plaatsen