De 17 beste gratis SEO-tools
Hoe krijg je meer inzicht in de positie van je website en pagina’s in Google? Op welke keywords optimaliseer je voor het maximale resultaat? En hoe kom je erachter wat je concurrentie doet?
Zoekmachine optimalisatie is in 2020 best een complex onderdeel van online marketing. Ten eerste moet de content natuurlijk helemaal in orde zijn.
Klein probleem: de meeste betaalde SEO tools zijn peperduur.
Maar daarnaast ook de techniek en de interne en externe linkstructuur. Tenslotte zijn ook mobielvriendelijkheid en een hoge laadsnelheid essentieel. Het moet allemaal kloppen.
SEO-tools maken het beantwoorden van de vragen hierboven, maar ook het werk van online marketeers een stuk gemakkelijker en efficiënter. Ze geven precies aan waar je sterke en zwakke punten zitten. Ze helpen je met het optimaliseren van je content en site verder voor een hoge score in Google. Klein probleem: de meeste betaalde SEO tools zijn peperduur.
Gelukkig kun je ook gebruik maken van een groot aantal gratis SEO-tools. Ze geven je tips en voorzien je van essentiële informatie over de actuele positie van je website in Google en andere search engines.
We zochten voor je uit welke SEO-tools je in 2020 het beste ondersteunen bij het optimaliseren. Deze lijst van 17 gratis SEO-tools is daarvan het resultaat. Kortom, doe er je voordeel mee!
Inhoud
We groeperen de gratis SEO-tools in verschillende categorieën. Zo vind je snel de specifieke functie die je nodig hebt.
- Gratis technische SEO-tools
- Gratis SEO-tools voor optimalisatie van content
- Gratis tools voor linkbuilding
- Gratis tracking-, analyse- en rapportagetools
- Andere gratis tools
Gratis technische SEO-tools
We beginnen met technische SEO-tools. Het is namelijk belangrijk dat je de basis op orde hebt, oftewel dat ook de techniek achter je site is geoptimaliseerd. Ook het tijdig identificeren en oplossen van technische problemen op je site is een belangrijk punt. Enkele gratis tools die je helpen je techniek tot in de puntjes in orde te maken.
#1: Google Search Console
Google Search Console kan meer dan heel wat betaalde tools. Dit handige tool geeft inzicht in de organische prestaties van je site. Ook detecteert het mogelijke problemen. Tips om de positie van je website verder te verbeteren en wat je moet doen om problemen op te lossen, maken het plaatje compleet.
Houd je je met SEO bezig? Dan is het gebruik van Google Search Console wat ons betreft echt een must.
Wat kan je allemaal met Google Search Console?
Enkele van de belangrijkste toepassingen van Google Search Console op een rij:
- Inzicht in de SEO-prestaties van je site, zoals clicks vanuit Google, vertoningen, CTR en gemiddelde posities op individueel zoekwoordniveau. Dit helpt je bij het maken van een gedegen groeistrategie.
- Identificeren van eventuele crawl- en indexeringsproblemen.
- Ontdekken welke pagina’s (nog) niet geïndexeerd zijn en de oorzaak hiervan achterhalen (404’s, geblokkeerde pagina's en meer).
- Eenvoudig een sitemap indienen.
- Beveiligingsproblemen vinden.
- Inzicht verwerven in de backlinks en interne links.
- Indexering van een URL aanvragen en versnellen.
- Google informeren over een wijziging van de domeinnaam.
Google Search Console is volgens ons een van de beste manieren om te zien wat Google ‘ziet’ als het je site(s) doorzoekt en indexeert. Je ontdekt op welke zoekwoorden bezoekers je site vinden. Google Search Console is daarnaast de eerste plaats waar je naartoe gaat om eventuele problemen te vinden en op te lossen.
Bezoek de website van Google Search Console.
Leestip: Google Search Console voor Marketeers
#2: Google PageSpeed Insightswebsite van Google Search Console
Sitesnelheid is in 2020 niet alleen een ranking factor, maar heeft ook invloed op de gebruikerservaring van je site. Laadt je site langzaam? Dan loop je grote kans conversies te missen, of zelfs lager in Google terecht te komen.
Google zegt het niet voor niets zelf: “Speed equals revenue”, oftewel snelheid betekent omzet. De gratis PageSpeed Insights-tool van Google is een geweldige manier om de laadsnelheid te beoordelen en te verbeteren.
Wat kan je allemaal met Google PageSpeed Insights?
Je gebruikt de Google PageSpeed Insights-tool om de PageSpeed-score van je site op een schaal van 0 tot 100 te meten. Je krijgt duidelijke aanbevelingen hoe je die score verbetert.
Zelfs als je niet overdreven technisch bent, zie je de belangrijkste factoren die van invloed zijn om de laadsnelheid van je site. Denk aan de grootte van afbeeldingen en manieren om je server te optimaliseren. Ook zie je op welke punten een site juist al wel goed scoort. Google PageSpeed Insights geeft inzicht in zowel de snelheid op desktops als op mobiele apparaten.
De duidelijke suggesties maken het tot een fijne SEO-tool. Bovendien zie je precies hoeveel seconden, of zelfs milliseconden je bespaart als je de aangegeven wijzigingen doorvoert. Kortom, wat ons betreft is Google PageSpeed Insights een geweldige manier om de prestaties van je website te verfijnen.
Bezoek de website van Google Page Speed Insights.
Leestip: Zin en Onzin van Google Pagespeed
#3: Bing Webmaster Tools
In Nederland heeft Google op desktops een marktaandeel van ruim 90 procent. Op mobiele apparaten loopt dat op tot maar liefst 98 procent. Toch komt bijna 6 procent van al het verkeer van desktops in Nederland via Bing.
En run je een Engelstalige website, gericht op bezoekers uit de VS? Dan is dat aandeel zelfs ruim 25 procent. Daarmee mogen we Bing niet negeren, of alleen op Google concentreren. Bing Webmaster Tools helpt je de weergave en positie van je site in deze zoekmachine te beheren en optimaliseren.
Wat kan je allemaal met Bing Webmaster Tools?
Via Bing Webmaster Tools krijg je een groot aantal inzichten in je site, inclusief een samenvatting van hoe goed je site presteert. Ook zie je wat je moet doen om je rankings in Bing te verbeteren.
Bing Webmaster Tools helpt je vooral goed te begrijpen hoe gebruikers je site vinden. Ook helpt het je eventuele problemen tijdig op te sporen. En erg handig: stel automatische waarschuwingen en meldingen in, zodat je altijd op de hoogte bent van de status van je site.
Tip: Wist je dat de meeste mensen vooral focussen op hun zoekprestaties in Google? Bing wordt veel genegeerd. Gebruik dit in je voordeel en ga ook met Bing Webmaster Tools aan de slag.
Bovendien geeft Bing Webmaster Tools eigenlijk meer inzicht in de prestaties van je site dan Google’s Search Console. Je vindt er namelijk een uitgebreide SEO-analysetool (de ‘Bing SEO Analyzer’). Deze geeft je veel aanbevelingen en praktische tips. Zelfs pagina’s die je nog niet wilt indexeren, kun je controleren.
Bezoek de website van Bing Webmaster Tools.
#4: SEMrush
SEMrush is een zeer uitgebreide SEO-toolkit. SEMrush houdt je onder andere op de hoogte van alle technische zaken rondom het optimaliseren van je site en je social media. Met de gratis versie van SEMrush beschik je over een SEO-tool voor technische SEO-auditing, rapportage en concurrentieonderzoek.
Wat kan je allemaal met SEMrush?
SEMrush heeft een aantal verschillende betaalde abonnementsvormen, vanaf $99 per maand. Desondanks biedt het gratis abonnement ook een scala aan mogelijkheden, zoals:
- 10 gratis zoekopdrachten per dag in de domein- en zoekwoordanalyse-databases.
- Gebruik van Keyword Magic, een handig hulpprogramma om de beste of nieuwe zoekwoorden te vinden.
- Een project maken en beheren met 12 individuele SEO-tools
- 100 pagina’s van je site crawlen met de Site Audit-tool om problemen en kansen te vinden.
- De posities van maximaal 10 zoekwoorden volgen in de Position Tracking-tool.
- Elke maand 10 gratis SEO-ideeën en suggesties.
De gratis versie van SEMrush biedt al veel mogelijkheden, zoals zoekwoordenonderzoek. technische SEO-analyses, rapportages en concurrentieonderzoek.
De gratis versie geeft ook toegang tot extensies als SEOquake en laat je proeven van betaalde onderdelen zoals Growth Quadrant voor een analyse van je competitieve landschap. Op de site van SEMrush lees je meer over wat je allemaal met een gratis abonnement kan doen.
Bezoek de website van SEMrush.
#5: Screaming Frog SEO Spider
Met een gratis account bij Screaming Frog SEO Spider crawl je tot 500 URL's, wat je een goed inzicht geeft in eventuele technische problemen. Het wordt vooral gebruikt om snel dode links in je content op te sporen.
Wat kan je allemaal met Screaming Frog SEO Spider?
Met Screaming Frog analyseer en controleer je technische SEO-problemen op je site. Van het vinden van dode links tot het analyseren van metadata en het ontdekken van duplicate content.
Screaming Frog is perfect voor grote en kleine sites. Ook exporteer je de bevindingen eenvoudig naar een spreadsheet. Op die manier levert dat je een momentopname op, zodat je deze later weer kunt gebruiken voor verdere analyses en nieuwe strategische inzichten.
Bezoek de website van Screaming Frog SEO Spider.
#6: Sloth Edge SEO tool
Sloth Edge SEO Tool helpt Cloudflare-gebruikers om via een wereldwijd netwerk van datacenters allerlei technische SEO-taken uit te voeren. Denk aan het instellen van 301- en 302-omleidingen, A/B-tests en meer.
Met Sloth krijg je de volledige controle over je site, zonder dat daarvoor de tussenkomst van een developer nodig is. Aanpassen van URL’s, headers, content en meer, zonder de broncode aan te hoeven passen. Ideaal! Sloth Edge SEO zit via Cloudflare als het ware tussen je bezoeker en je website in.
Wat kan je allemaal met Sloth Edge SEO tool?
Met Sloth kun je bijvoorbeeld JavaScript uitvoeren, zonder dat je aanpassingen in de code hoeft te doen. Handig om allerlei experimenten of testen te doen, voordat je de nieuwe code echt live zet. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om Google Analytics-scripts te gebruiken, zonder code in de browser van de gebruiker uit te voeren.
Deze gratis tool geeft je de controle, zodat je niet afhankelijk bent van ontwikkelaars. Je hebt geen last van beperkingen die soms door een CMS of server worden opgelegd.
Bezoek de website van Sloth Edge SEO tool.
#7: Hreflang Tags Testing Tool
Een Hreflang-tag gebruik je voor meertalige websites. Deze tag zorgt dat bots begrijpen voor welke taal en regio een bepaalde pagina bedoeld is. De hreflang-tag benoemt alle taalvarianten van een specifieke URL in de broncode van je website.
Alleen, het implementeren van hreflang is een van de meest complexe onderdelen van SEO. In ieder geval volgens John Mueller, van Google. Het gebruik van de Hreflang Tags Testing Tool maakt het je gemakkelijker om te controleren op fouten.
Wat kan je allemaal met Hreflang Tags Testing Tool?
Het maakt niet uit of je hreflang-tags in HTML, HTTP-headers of een XML-sitemap implementeert, een fout is helaas snel gemaakt. Met deze gratis tool van Merkle voer je een URL in, selecteer je een user-agent en test je de implementatie. Dat helpt je problemen op te sporen en deze zo snel mogelijk op te lossen.
Dankzij de Hreflang Tags Testing tool vind je problemen in een handomdraai. En dat voorkomt frustratie en bespaart veel tijd.
Bezoek de website van Hreflang Tags Testing Tool.
Gratis SEO-tools voor optimalisatie van content
Wist je dat van alle sites op internet maar liefst 35 procent op WordPress draait? De kans is dus groot dat ook jij dit populaire CMS gebruikt. Als dat zo is, dan zijn er veel gratis tools die je helpen om het meeste uit het platform te halen. We behandelen hieronder de twee beste WordPress SEO-plugins.
#8: Rank Math
De WordPress SEO-plugin Rank Math wordt steeds bekender, met tot nu toe meer dan 300.000 installaties. De tool is zeer compleet. Zo kun je met Rank Math paginatitels en metabeschrijvingen optimaliseren. Maar ook XML-sitemaps maken en ideeën vinden voor je volgende post of pagina.
Rank Math beveelt je zelfs de meest ideale instellingen aan, zodat je WordPress-site volledig SEO-geoptimaliseerd draait.
Wat kan je allemaal met Rank Math?
Rank Math helpt je met onder andere:
- SEO-analyse
- Zoekwoordoptimalisatie
- Rich snippets
- XML-sitemaps
- SEO voor Accelerated Mobile Pages (AMP)
- Breadcrumb-navigatie
- Redirections
- Tellen van het aantal externe en interne links
In tegenstelling tot sommige andere WordPress SEO-plugins, geeft Rank Math je de volledige controle over welke functies je wel en niet gebruikt. De plugin is namelijk modulair opgebouwd.
Bezoek de website van RankMath.
#9: Yoast SEO
De gratis WordPress-plugin Yoast SEO maakt het optimaliseren van je site eenvoudig en ongecompliceerd. Geschikt voor zowel SEO-beginners als ervaren SEO-specialisten. De plugin is volledig geïntegreerd met de Gutenberg WordPress-editor en geeft je complete controle over de optimalisatie van je site voor specifieke zoekwoorden.
Ook complexe taken zoals het toevoegen van structured data-blokken voor how-tos en veelgestelde vragen wordt er eenvoudig mee.
Wat kan je allemaal met Yoast SEO?
Yoast SEO maakt het ongelooflijk eenvoudig om je on-page optimalisatie zelf te beheren. Ideaal voor mensen die hun eigen bedrijf runnen en geen technische mensen of webbouwers in dienst hebben.
Hoe het werkt? Voer het focus zoekwoord voor een pagina in. Daarna geeft Yoast SEO je suggesties om problemen op te lossen en verbeteringen door te voeren. De tool laat je ook zien wat je al goed hebt geoptimaliseerd.
Yoast werkt heel intuïtief. De tool maakt gebruik van een stoplicht. Zo zie je per pagina waar je al goed geoptimaliseerd hebt (groen licht) en waar nog verbeterpunten zijn (rood licht). Yoast SEO maakt daarbij onderscheid tussen de optimalisatie voor een bepaalde zoekterm en de leesbaarheid van je content.
Bezoek de website van Yoast SEO.
Gratis tools voor linkbuilding
Een goed linkprofiel is belangrijk om hoger in Google te komen. Alleen het vinden van linkpartners kost over het algemeen veel tijd en energie. Het daadwerkelijk stijgen in zoekmachines vergt vervolgens nog meer geduld.
Gelukkig zijn er veel manieren om het proces met verschillende SEO-tools te optimaliseren. Zo ben je zo productief mogelijk. Met deze handige gratis tools kun je prima aan de slag voor linkbuilding.
#10: Hunter
Een van de meest tijdrovende taken in een linkbuilding-campagne, is het vinden van e-mailadressen bij potentiële websites om links mee uit te wisselen. Hunter bespaart je uren zoeken naar contactpersonen en hun e-mailadressen. Met een gratis account ontvang je elke maand tot 50 e-mailadressen.
Wat kan je allemaal met Hunter?
Hunter is een gemakkelijke e-mailzoekservice waar je een URL of simpelweg iemands naam invult. Hunter zoekt vervolgens het relevante e-mailadres voor je op.
Elk e-mailadres heeft bovendien een vertrouwensscore op basis van waar het is gevonden (en een link naar elke bron). Hunter helpt je de namen achter e-mailadressen te achterhalen. Of om juist de e-mailadressen achter website waarvan je een contactpersoon zoekt.
Bezoek de website van Hunter.
#11: HARO
Publiceer je interessant nieuws of content in het Engels? Met de HARO-tool benader je journalisten en de pers die op zoek zijn naar experts. Perfect om je content onder de aandacht te brengen en met een beetje geluk viral te laten gaan. HARO staat trouwens voor ‘Help A Reporter Out’.
Je content onder de aandacht krijgen bij de pers is normaal gesproken niet zo eenvoudig. Sterker nog, het is een linkbuilding-tactiek waar veel SEO's mee worstelen. HARO lost dat probleem voor je op.
Het maakt het voor iedereen gemakkelijk om goede links van de pers en grote nieuwssites te krijgen, door simpelweg je expertise te delen. Het kost je slechts een paar minuten per dag om te kijken of er een verzoek om informatie is. De kansen zijn enorm. Met HARO heb je geen groot budget, PR-ervaring of -team nodig.
Wat kan je allemaal met HARO?
HARO stuurt je per dag een aantal mails, op basis van door jou geselecteerde categorieën. Zo zie je naar welke content journalisten op zoek zijn. Je hoeft vervolgens alleen maar te reageren op relevante onderwerpen of vragen.
De kans is groot dat jij of je content gepromoot wordt. Al was het maar een quote met link naar je site, of misschien wel met een compleet artikel.
Het is onvoorstelbaar hoe goed dit kan werken. Content die door een journalist op een groot platform gepubliceerd is, zal zich namelijk snel verder verspreiden. Veel exposure met veel nieuwe links naar jouw content.
Het is trouwens niet verplicht om een autoriteit in je niche te zijn, maar het is natuurlijk wel een pré. Je kansen stijgen door alleen te reageren op verzoeken of vragen waar je daadwerkelijk goede input voor kan aanleveren. Kiest een journalist jou als expert? Dan zou je jezelf en jouw content zomaar terug kunnen zien op een grote buitenlandse nieuwssite!
Bezoek de website van HARO.
Leestip: Persbericht schrijven: de ultieme checklist
#12: Streak
Streak is een gratis Gmail-extensie. Je ziet ermee wanneer, waar en door wie je mails zijn geopend. Het is daarmee een perfecte gratis oplossing om je outreach-e-mails te tracken.
Het levert je waardevolle inzichten op. Bovendien maakt Streak het mogelijk om uitgaande mails in te plannen.
Natuurlijk zie je ook wie je mails juist niet heeft geopend. Dat geeft je een krachtig middel om goede follow-up mails of telefoontjes te plannen zodra een potentiële klant of partner je mail gelezen heeft.
Het is zelfs mogelijk een mail te krijgen zodra iemand je e-mail heeft geopend. Voordeel: daarbij wordt de ontvanger niet om een vervelende leesbevestiging gevraagd.
Kortom, met Streak maximaliseer je het succes van je outreach-inspanningen. Het is helemaal gratis. Streak is dan ook een fantastische oplossing om de inzichten te krijgen die je nodig hebt om je campagne tot een succes te maken.
Je hebt verder geen aparte tools nodig, je ziet en beheert alles eenvoudig vanuit je Gmail-inbox. Streak is zowel beschikbaar als browser plugin en als app voor iOS en Android.
Bezoek de website van Streak.
Gratis tracking-, analyse- en rapportagetools
Voor het uitvoeren van een effectieve strategie is het bijhouden en analyseren van statistieken echt een vereiste. Daarvoor bestaan gelukkig een groot aantal gratis tools. Tools met inzichtelijke rapportage- en analysemogelijkheden. Hier zijn er een paar die absoluut op je lijst horen te staan.
#13: Google Analytics
Google Analytics is een gratis tool die geen enkele marketeer mag missen. De fantastische inzichten die het biedt helpen je bij het nemen van beslissingen op bijna elk gebied van je SEO-strategie.
Wat kan je allemaal met Google Analytics?
Google Analytics is veruit de bekendste tracking tool voor het bijhouden van het aantal bezoekers op je website. Toch biedt Google Analytics zoveel meer dan dat. Je ziet een gedetailleerd overzicht van het aantal sessies, unieke bezoekers en conversies.
Zo krijg je een goed inzicht in je verkeer. Waar komt het vandaan? Welke pagina’s hebben je bezoekers bekeken? Hoe lang ze daar geweest? En via welke pagina heeft een bezoeker je site weer verlaten?
Je kunt zelfs gedetailleerde gebruikersgegevens krijgen, zoals demografische gegevens en apparaatgebruik. Stuk voor stuk waardevolle gegevens om je te helpen bij het bepalen van je strategie. Google Analytics is gratis en wereldwijd het meest gebruikte statistieken- en analyseplatform voor websites.
Bezoek de website van Google Analytics.
#14: Google Data Studio
Ben je op zoek naar mogelijkheden om een mooi SEO-rapport te maken met aantrekkelijke grafieken en data? Ga dan naar Google Data Studio, waarmee je eenvoudig de mooiste interactieve dashboards samenstelt en de prestaties van je site visualiseert.
Wat kan je allemaal met Google Data Studio?
Google Analytics is natuurlijk een fantastische tool is om het gedrag van de gebruikers van je site te begrijpen. Toch komt het regelmatig voor dat je dergelijke gegevens wilt combineren met die van andere tools, zoals Google Search Console. Met de rapportagedashboards van Google Data Studio krijg je dat perfect voor elkaar. Je gebruikt gemakkelijk meerdere bronnen en kunt ze zelfs samenvoegen.
Data Studio helpt je ook trends te zien, die je in andere tools misschien niet zou ontdekken. Bovendien maakt Google Data Studio indien gewenst gebruik van realtime gegevens, bijvoorbeeld uit Google Analytics.
Met Google Data Studio hoef je je gegevens ook niet meer in andere applicaties te kopiëren en te verwerken in grafieken. Dat doet Google Data Studio allemaal vanzelf voor je. Dat scheelt veel tijd en moeite, bijvoorbeeld bij het maken van een maandelijkse managementrapportage.
Bezoek de website van Google Data Studio.
Leestip: Iedereen aan de datavisualisatie dankzij Google Data Studio
Andere gratis SEO-tools
Sommige SEO-tools passen niet direct in een bepaalde categorie, maar kunnen wel een mooie toevoeging zijn aan je marketingtoolset. We zetten een aantal andere gratis SEO-tools voor je op een rij.
#15: SEMrush Sensor
De positie van je site en onderliggende pagina’s in Google varieert regelmatig. Het is lastig te achterhalen of dit wordt veroorzaakt door een algoritme-update van Google zelf, of misschien wel door nieuwe activiteiten van concurrenten.
Het is natuurlijk belangrijk om goed in de gaten te houden hoe en waarop je site scoort, maar dat kan een behoorlijk intensieve taak zijn. Maak het jezelf gemakkelijker met een gratis tool die dit voor je doet.
SEMrush Sensor houdt elke dag bij hoe de rankings van verschillende sites en pagina’s verschillen. Gebruik het om de schommelingen in de rangschikking te monitoren en eventueel actie te ondernemen als de ranking wegzakt.
Het gebruik van de SEMrush Sensor is helemaal gratis. Je hoeft zelfs geen SEMRush-account te hebben om de tool te gebruiken.
Bezoek de website van SEMrush Sensor.
#16: Panguin Tool
Wanneer een webpagina eenmaal op de eerste pagina van Google verschijnt, betekent dat helaas niet die daar voor altijd zal blijven staan. Google voert namelijk regelmatig algoritme-updates door, die direct van invloed zijn op de rankings.
De gratis Panguin Tool is de ideale manier om deze veranderingen te monitoren en onderzoeken. Met de tool zie je snel of je site al dan niet is beïnvloed door een recente of historische update van het algoritme van Google.
Bovendien maak je gemakkelijk een koppeling met je Google Analytics-account. Het mooie daarvan is dat de Panguin Tool het moment van Google core-updates en andere algoritme-updates over je bezoekersstatistieken projecteert. Zo identificeer je mogelijke oorzaken van minder (of juist meer) traffic op je site.
Handmatige analyses zouden je zonder deze tool waarschijnlijk uren tot wel dagen aan tijd kosten. De Panguin Tool bespaart je die tijd en levert ook nog eens betere inzichten op. Daarmee is het een uitstekende en gratis manier om met eerdere en toekomstige algoritme-updates om te gaan.
Bezoek de website van Panguin Tool.
#17: Google Mijn Bedrijf
Run je een bedrijf met een fysieke winkel, of een winkel die klanten op hun locatie bedient? Kleine bedrijven hebben vaak moeite om in de lokale markt te concurreren met grote andere (landelijke) organisaties. Door je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf word je beter zichtbaar en gevonden.
Claim je bedrijfsvermelding en je verschijnt automatisch als bedrijf op Google Maps. En mooier nog: je bent vaak gratis zichtbaar in de rechterbalk op de eerste pagina van Google. Ook kunnen klanten recensies voor je bedrijf achterlaten. Hoe meer goede reviews, hoe betrouwbaarder je overkomt.
Het grote voordeel van Google Mijn bedrijf is dat het je de mogelijkheid geeft je van je concurrenten te onderscheiden bij lokale zoekopdrachten. Dat geeft je een aanzienlijk concurrentievoordeel, zelfs ten opzichte van grote landelijke spelers.
Bezoek de website van Google Mijn Bedrijf.
Hebben we een goede gratis SEO-tool gemist?
Heb je een aantal nieuwe tools ontdekt die je workflow gaan verbeteren? Staat je favoriete gratis SEO-tool niet in de lijst? Laat het ons en andere lezers dan weten en laat hieronder een reactie achter.