Google Analytics Realtime verkeer op je website bekijken (8 Tips!)

Met Google Analytics Realtime kun je precies zien hoeveel verkeer er op dit moment op je website is, op welke pagina's deze bezoekers zich bevinden, hoe ze op die pagina zijn gekomen en waar de bezoekers geographisch gezien vandaan komen. Met deze Realtime-functionaliteit kun je letterlijk zien hoe er een conversie (verkoop, inschrijving etc.) plaatsvindt op je website, of waar je bezoekers nou juist afhaken. Die informatie kun je vervolgens meteen gebruiken om bepaalde struikelblokken uit je website te halen en het conversieproces te versoepelen. Er zijn echter nog vele andere manier om gebruik te maken van de Realtime functie van Google Analytics. We bespreken ze hieronder.

Hoe haal je het maximale uit Realtime van Google Analytics?

  1. Track de effectiviteit van promoties
  2. Kijk of er doelen en of conversies plaatsvinden
  3. Test of een bepaalde trackingcode correct geïnstalleerd is
  4. Kijk waar bezoekers het meeste op klikken
  5. Gebruik van je mobiele app (indien van toepassing)
  6. Kom erachter hoe je bezoekers op jouw website belanden
  7. Zie waar je bezoekers vandaan komen
  8. Zie welke apparaten je bezoekers op dat moment gebruiken

1. De effectiviteit van promoties tracken

Meteen nadat je een tweet, Facebook bericht of andere vorm van promotie hebt gedaan voor je nieuwe blogbericht, kun je met Realtime bijhouden hoe effectief die promotie is. Je ziet dan (als het goed is!) meteen een toename in verkeer op je website en wel op de pagina die je gepromoot hebt. Zo weet je precies welke vorm van promotie het meest effectief is.

2. Kijk of er doelen en of conversies plaatsvinden

Als je doelen hebt ingesteld via Google Analytics, dan kun je onder 'Realtime' > 'Conversies' precies in de gaten houden welke doelen er in de laatste 30 minuten behaald zijn door op dat doel te klikken.

3. Test of een bepaalde trackingcode correct geïnstalleerd is

Je ziet onder Realtime meteen welke bezoekers zich op dat moment op welke URL van jouw website bevinden. Als je een trackingscode op je website hebt geplaatst, maar niet zeker weet of deze al werkt of niet, dan kun je met Realtime bekijken of er zich al bezoekers op de pagina bevinden die je wilt bijhouden met je trackingscode. Je kunt daaruit concluderen of deze code correct geïnstalleerd is of niet.

4. Kijk waar bezoekers het meeste op klikken

Je ziet onder 'Realtime' > 'Inhoud' precies welke pagina's van je website op dat moment het meest bezocht worden. Hieruit kun je bijvoorbeeld concluderen welke pagina's veel verkeer krijgen, zonder dat je deze actief aan het promoten bent. Hieronder zie je dat onze /Seminars pagina op de derde plaats staat qua bezoekers op dit moment, terwijl we deze niet actief aan het promoten zijn.

5. Gebruik van je mobiele app

Als je Analytics voor mobiele apps hebt ingesteld, dan is het ook mogelijk om het app gebruik van dat moment te volgen via Realtime.

6. Kom erachter hoe je bezoekers op jouw website belanden

Onder 'Realtime' > 'Verkeersbronnen' kun je precies zien op welke manieren je bezoekers of jouw website terecht zijn gekomen. Door op de bron 'Direct' te klikken kom je erachter vanaf welke andere pagina binnen jouw website je bezoekers komen. Dat is handige informatie als je wilt weten hoe bezoekers navigeren!

7. Zie waar je bezoekers vandaan komen

Onder 'Realtime' > 'Locaties' wordt het duidelijk waar je bezoekers, geografisch gezien, vandaan komen. Schrik niet als je met een Nederlandse website ineens bezoekers vanuit Sri Lanka of Canada hebt. Wie weet zijn het wel Nederlandse toeristen die zelfs aan de andere kant van de wereld nog op jouw website aan het browsen zijn!

8. Zie welke apparaten je bezoekers op dat moment gebruiken

Onder het algemene overzicht zie je via welke apparaten je bezoekers op je website zitten. Heb je bijvoorbeeld een promotie via Facebook gestart en zie je dat er ineens een hoop bezoekers online komen met een mobiel apparaat, dan kun je concluderen dat je veel mensen bereikt Facebook gebruiken met hun mobiele telefoon. Daar kan je je campagne dan weer op afstemmen door ervoor te zorgen dat je promotiemateriaal gebruikt dat goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat.

Wat moet je doen om Realtime te krijgen of installeren?

Helemaal niets. Realtime analytics is automatisch beschikbaar in elk Google Analytics account. Je hoeft hiervoor niet eens je trackingcode aan te passen en kan dus meteen aan de slag.

Wat is het verschil met de standaard rapportage?

Normaliter duurt het een dag voordat een websitebezoek inzichtelijk is in Google Analytics, maar met Realtime duurt dit slechts enkele seconden. Met Realtime is een bezoeker 'actief' wanneer hij of zij in de laatste 5 minuten een nieuwe pagina heeft geopend en ververst. In de standaardrapportage geldt hiervoor een duur van 30 minuten, hetgeen een wat troebelen beeld geeft. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat een bezoeker 30 minuten op slechts één pagina van je website besteedt, zonder ergens anders op te klikken.