internet marketing unie 3 1 1 1 1 1 1 1
Boeken
Video's
Software
Inloggen
Onze formule
internet marketing unie 3 1 1 1 1 1 1 1
Boeken
Video's
Software
Inloggen
Onze formule
In dit artikel
Inhoudsopgave
  • Neuromarketing = De "koopknop" in ons brein?
  • Reptielenbrein, Zoogdierenbrein & Neocortex
  • Van 3 naar 5 soorten breinen?
  • Neuromarketing + Internet = Webpsychologie
  • Andere interessante bronnen
  • Extra tip
Artikelen in Neuromarketing
7 Beïnvloedingsprincipes van Cialdini in de praktijk
Robert Cialdini is de meeste bekende expert op het gebied van beïnvloeding...
Reptielenbrein kietelen met deze technieken
Het reptielenbrein van je bezoeker kietelen… dat klinkt raar of niet? ...
Het Zeigarnik Effect: Wat er gebeurt als we iets niet af...
Wij mensen hebben een natuurlijke behoefte tot “consistentie” en het...
Piramide van Maslow
In de wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de behoeften en...
Wederkerigheid in marketing
In de wereld van marketing draait alles om het creëren van sterke en...
6 Human Needs
Wat zijn The Six Human Needs? The Six Human Needs is een model van Tony Robbins...
Social proof
Wat is social proof? Social proof is een term die betrekking heeft op het...
Zoogdierenbrein
Wat is het zoogdierenbrein? Onze hersenen zijn onder te verdelen in drie delen....
Neocortex
Wat is de neocortex? Onze hersenen zijn onder te verdelen in drie delen. Naast...
Spiegelneuronen
Wat zijn spiegelneuronen? Spiegelneuronen zijn onderdelen van het menselijk...
Negativity bias
Wat is negativity bias? De term negativity bias is een term die betrekking heeft...
Fight or flight
Wat is fight or flight? De letterlijke vertalen van de term “Fight or...
Psychologische prijstechnieken voor webshops!
Bestaat er nu echt zoiets als psychologische prijzen? Jazeker! Prijzen en...
De psychologische impact van kleurenmarketing
Kleine, onopvallende cues – oftewel signalen van buitenaf, bepalen meer...
Overtuigen met consistentie: hoe kan je dat in marketing toepassen?
Een vriend van mij is een gepassioneerde Manchester City supporter. Een tijdje...
Chunking: bedien meerdere doelgroepen met één boodschap
Hoeveel petten heeft jouw homepage op? Veel thuispagina’s bieden ruimte...
Gaze cueing
Gaze cueing is het sturen van de aandacht van bezoekers op je website door...
Unity
Wat betekent unity? Unity is een verdiepende term die veel wordt gebruikt in de...
Schaarste
Wat is schaarste? Er is sprake van een schaarste als een specifiek product of...
Endownment Effect
Wat is het endownment effect? Het endownment effect is een term die het...
Home
Online Marketing Artikelen
Neuromarketing

Neuromarketing

Neuromarketing kun je verwoorden als het gebruik maken van neurowetenschap / kennis van de werking van het menselijk brein in je marketing. De wetenschap naar hoe een aankoopbeslissing in het menselijk brein tot stand komt speelt hierbij een belangrijke rol. Hieronder zullen we het vak neuromarketing zo praktisch mogelijk proberen samen te vatten.

Neuromarketing = De "koopknop" in ons brein?

Koopknop in je breinNeuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waar nog weinig marketeers echt actief mee zijn. Onder andere Martin Lindstrom (Buyology) gaf dit vak populariteit mee aan het grote publiek maar zorgde er ook deels voor dat het vak veelal wordt samengevat met het zoeken naar de "koopknop" in ons brein... Veelal doelen marketeers hiermee op de zogenaamde nucleus accumbens; een genots- / beloningscentrum welke een belangrijke rol speelt bij positieve emoties zoals verlangen en bevrediging. Wanneer je echter iets objectiever kijkt dan zul je meerdere gebieden mee moeten nemen.

Reptielenbrein, Zoogdierenbrein & Neocortex

Je zou ons brein in drie gebieden kunnen opdelen (van oud naar nieuw) om een globaal inzicht te krijgen in welke gebieden er van invloed zijn op een aankoopbeslissing:

  1. Het reptielen brein
  2. Het zoogdieren brein (emoties zoals pijn en plezier)
  3. De Neocortex (beslissingscentrum, denken, plannen etc.)

Neuromarketing - 3 gebieden in ons breinHet reptielenbrein is het oudste stukje van ons brein, dit noemen we ook wel de hersenstam. Hierin worden onze primaire behoeften geregeld zoals overleving en lust. Het zoogdierenbrein is het stuk daar omheen/bovenop. Hierin worden onze emoties verwerkt. Denk hierbij aan pijn en plezier als de twee containertermen die veel gebruikt worden bij neuromarketing. De Neocortex is ons nieuwste stuk en wordt veelal gezien als het "menselijke brein".Dit is wat ons anders maakt dan alle dieren op deze planeet. Je kunt het zien als de plek waar ons bewustzijn zit t.o.v. ons "onderbewustzijn" in de eerste twee gebieden. Tip: Lees hierover ook het artikel "Zoeken naar zingeving in een digitaal ecosysteem"

Een aankoopbeslissing zou gemaakt worden door een overwogen beslissing te maken in hoeverre een aankoop plezier geeft en/of pijn voorkomt/wegneemt. Zo simpel is het echter niet...

Van 3 naar 5 soorten breinen?

Bovenstaande benadering kun je zien als een beschrijving van de werkelijke onderdelen van ons brein en hoe zij samenwerken. In neuromarketing (en salespsychologie) wordt echter vaker een onderverdeling gemaakt in 5 'soorten breinen' of eigenlijk 5 verschillende 'gedragingen' van het brein:

  1. Het willoze brein
  2. Het emotionele brein
  3. Het irrationele brein
  4. het automatische brein
  5. Het sociale brein

Neuromarketing + Internet = Webpsychologie

Ik ben de afgelopen jaren bezig geweest met het toepassen van neuromarketing technieken als onderdeel van de online marketing strategie. Ik focus me op het praktisch toepassen van de (veelal zeer algemene) wetenschappelijke bevindingen op websites en webshops. Internet is namelijk het perfecte medium om (met behulp van splittesten) inzichtelijk te maken wat het effect van neuromarketing technieken op je business is. Ik geef eens in de zoveel tijd trainingen over neuromarketing en WebPsychologie.

Andere interessante bronnen

Een leuk en vooral duidelijk boekje over de verschillende breinen om mee te starten is "Hoe mensen keuzes maken". Hierin stuit je tevens op het grootste discussiepunt binnen de neurowetenschap, te weten: Hebben wij als mensen nu echt een "eigen wil" of simuleert ons brein de illusie van een eigen wil in onze neocortex. Een van de leidende Nederlandse namen in neuromarketing is professor Victor Lamme.

Extra tip

Bekijk de video met neuromarketing expert Martin van Kranenburg!


IMU BV


  • Contact
  • Team
  • Vacatures
  • Kennisbank

Service


  • Inloggen IMU+
  • Affiliates
  • Nieuwsbrief

Software


  • Phoenix
  • Plug&Pay
  • Huddle

Partners


  • Blue Agency
  • Tonny Loorbach
  • Martijn van Tongeren
© IMU BV - Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring
Edit category Dashboard Settings Website Design Category cached on Thu. 8 May 14:49
Renew cache
Cookies
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden. Privacy policy
Alleen functioneel
Accepteer alle
Cookie instellingen
Privacy policy
Voorkeuren opslaan