monsterblogs schrijven

Zo schrijf je een monsterblog

Gratis meer bezoekers op je website? Moeiteloos leads verzamelen? Snel stijgen in Google? Het is makkelijker dan je denkt! Het antwoord is: blogs! Dikke, sappige XXL-blogs die zó bomvol informatie staan dat ze bijna uit elkaar barsten.

In SEO-land bekend als Epic Content of In Depth Content. Bij IMU noemen we ze liefkozend Monsterblogs.

Ik lees dagelijks berichten van ondernemers die helemaal verkrampen als het op bloggen aankomt.
“Maar waar moet ik dan over bloggen om goed te scoren in Google?” “En hoe zit het dan met SEO?”

hoe-zit-het-dan-met-seo

Loop jij hier ook op vast? Dan ga ik je nu digitaal bij je schouders pakken en even flink door elkaar rammelen.

Je focus ligt helemaal verkeerd!

Content creëer je niet voor zoekmachines, maar voor je bezoekers.

Hoe je de ultieme blog schrijft, ga ik je in dit artikel uitleggen.

Zie hier: mijn monsterblog over het schrijven van monsterblogs!

Inhoudsopgave

  1. Wat is een monsterblog?
  2. Waarom je met monsterblogs aan de slag moet
  3. Google Rankbrain en monsterblogs?
  4. Hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn blog?
  5. Zo maak je een contentagenda
  6. Lijst met kant-en-klare blogonderwerpen
  7. Hoe schrijf je een monsterblog?
  8. Content atomization

Wat is een monsterblog?

Een monster van een blog. Een monster als in: reusachtig en allesomvattend. Een artikel waar je niet omheen kunt. Monsterblogs zijn lang; ze bevatten minimaal 2.000 woorden en zijn rijk gevuld met illustrerende afbeeldingen en ondersteunende video’s.

Het doel van zo’n blog: mensen zo goed mogelijk informeren.

Denk bij het schrijven niet: hoe kan ik mijn product of dienst zo goed mogelijk verkopen?
Maar denk: hoe kan ik iemand zo goed mogelijk helpen met mijn tekst?

Geef waarde. Ga de diepte in. Geef je bezoeker de beste en meest uitgebreide informatie van het héle internet.

Geef zoveel waardevolle informatie dat het zelfs een beetje pijn doet om het gratis weg te geven.

Waarom je met monsterblogs aan de slag moet

Het schrijven van monsterartikelen is een ultieme contentstrategie voor ondernemers die snel opgemerkt willen worden en willen groeien met hun business. Mensen worden naar je website getrokken als vliegen naar een pot stroop. Het is dé manier om snel te scoren in Google, veel bezoekers te trekken en gratis leads te verzamelen.

Wist je dit?

  • Bedrijven met blogs genereren gemiddeld 67% meer leads.
  • Contentmarketing kost 62% minder dan traditionele marketing.
  • 70% van de mensen komt liever in aanraking met een bedrijf via blogs dan via advertenties.

Google Rankbrain en monsterblogs?

Google is groot fan van lange, rijkgevulde artikelen. Er is onderzoek gedaan naar de gemiddelde contentlengte op de eerste pagina van Google.

Wat blijkt: alle top 10 resultaten bevatten gemiddeld tussen de 2.000 en 2.500 woorden.
content lengte

Help Google je website te snappen

Het doel van Google is de bezoeker zo goed en snel mogelijk helpen. Het algoritme dat bepaalt welke zoekresultaten bovenaan komen te staan, heet Google Rankbrain. Rankbrain is inmiddels zo ver ontwikkeld dat het in staat is de betekenis van een zoekopdracht te achterhalen.

rankbrain-zoekopdracht-camera-vergelijking

Voorbeeldje:

  • Als iemand camera’ intypt, weet Google Rankbrain op basis van eerder zoek gedrag dat diegene waarschijnlijk geïnteresseerd is in het kopen van een camera. In de afbeelding hierboven zie je dan ook dat de zoekresultaten bestaan uit webshops. Rankbrain verwacht dat je je creditcard al in de hand hebt, en is zelfs zo vrij om een plattegrond met fysieke camera-winkels bij jou in de buurt te laten zien, mocht je dat fijner vinden dan een webwinkel.
  • Als iemand ‘beste camera’ typt, dan weet Rankbrain dat diegene geïnteresseerd is in het vergelijken van camera’s. Dat het nog te vroeg is voor de koop. De zoekresultaten bestaan nu uit vergelijkingswebsites en blogs met tests en lijstjes.

Op bovenstaand gegeven kun je goed inspelen door zo uitgebreid en diepgaand mogelijk over een bepaald onderwerp te vertellen. Zo kan Google Rankbrain de inhoud van je blog het beste begrijpen en de beste informatie tonen die aansluit op de zoekintentie van een gebruiker.

Zodat de gebruiker denkt: “Aha, dat is precies waar ik naar zocht!”

Meer info over Google Rankbrain? Martijn schreef er hier een blog over.  Ook een monstertje…

Bovenaan de zoekresultaten met featured snippets

Even terug naar het voorbeeldje met de camera’s. Heb je deze jongen gezien?

zoekopdracht-camera-vergelijking-featured-snippet
Da’s een featured snippet. Een uitgelicht fragment van een website, uitgekozen door Google Rankbrain. Dit is de blog die volgens Rankbrain de meeste waarde biedt voor deze zoekopdracht. De blogs die als featured snippets worden neergezet komen helemaal bovenaan te staan en zijn bijna altijd monsterblogs.

Meer over featured snippets lees je in dit blog van Tonny.

Hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn blog?

Genoeg over Google. Dat leggen we even naast ons neer. Terug naar de kern: waardevolle content voor je potentiële klant.

Leer je markt kennen

Contentmarketing kan heel ongrijpbaar lijken. Het kan lastig zijn om ermee te beginnen. Er zijn zoveel onderwerpen waar je over kunt schrijven! Ik liep hier ook tegenaan toen ik net bij de IMU begon. Internetmarketing is zo’n breed begrip… er is al zoveel content… waar moet ik beginnen met schrijven?

Na een korte periode van oriënteren ben ik begonnen bij wat het allerbelangrijkste is: onze huidige en potentiële klanten en hun vragen en problemen:

  • Welke vragen zie ik regelmatig voorbij komen in onze online community?
  • Welke vragen stellen mensen in reacties onder onze blogs en op onze facebookpagina?
  • Met welke problemen stappen mensen op ons team af tijdens seminars?

Hoe kan ik hen helpen? Ik wil hen met mijn blogs zoveel mogelijk waarde bieden.

Dus de eerste stap is: oriënteer en leer je markt goed kennen. Zo kun je inschatten aan welke blogs je doelgroep behoefte heeft.

In het gunstigste geval ligt je doelgroep dicht bij jou en heb je zelf affiniteit met je product. Dan dienen de ideeën zich vast aan als vanzelf. Als je doelgroep verder van je af staat, dan moet je die opzoeken. Zowel online op bijvoorbeeld fora en facebookpagina’s, als fysiek op beurzen en bijeenkomsten. De aanblik van een knipperende cursor geeft niemand inspiratie!

Houd de actualiteit in de gaten

Het kan natuurlijk voorkomen dat de inspiratie je echt even in de steek laat. Dan kan het helpen om een blik te werpen op het nieuws of de kalender. Speel in op actualiteit die past bij je doelgroep. Of dat nu in de vorm is van een nieuwsbericht, een bepaalde feestdag of een jaargetijde. Er is altijd wel iets wat als kapstokje kan dienen om een lekkere blog aan op te hangen.

Zo had Maaike van Wijzer over de Basisschool in de zomer altijd een dipje qua bezoekers. Haar website richt zich op ouders van basisschoolkinderen en ze biedt hen taal- en rekenoefeningen die ze samen kunnen doen. Toen kwam de zomervakantie…

Tijdens onze Content Challenge vorig jaar, kroop ze in de huid van haar doelgroep en bedacht ze: iedereen viert nu vakantie. Hoe kan ik daar op inspelen?

Ze schreef een blog over 31 spelletjes die je kinderen in de auto kunnen doen. En die ging hartstikke viraal!

monsterblog-wijzer-over-basisschool
Binnen 1 dag was hij meer dan 300 keer gedeeld op Facebook en kregen wij de vraag: “Werkt die teller wel goed?”

Met die teller was niets mis! Ondertussen is dit artikel al 3200 keer gedeeld (op Facebook en Pinterest).

Even later herhaalde ze het trucje met een blog over waterspelletjes bij warm weer. Toen de de thermometer in Nederland 30 graden aanwees zette ze haar blog online. Ook dit werd een hit met bijna 3000 shares.

Hier kun je een interview met Maaike bekijken

Zo maak je een contentagenda

Nu kunnen we beginnen met het maken van een contentagenda. Er zijn 1001 manieren om een contentagenda te maken: gewoon ouderwets op papier of whiteboard, in Excel of met apps als Wunderlist of Trello. Wat je zelf fijn vindt werken. Ik ben zelf een papier kind of girl. Mogen jullie best weten.

Bepaal voor jezelf hoeveel blogs je in het komende jaar wilt gaan publiceren. Wat is haalbaar voor jou? 1 per maand? Misschien 2? Of 1 per week? Maak een keuze voor het aantal blogs. Bijvoorbeeld 1 per maand.

Maak dan een lijst van 12 onderwerpen die relevant zijn voor jouw business en waar je jouw doelgroep mee kunt helpen.

lijst-met-blogonderwerpen

Schrijf je onderwerpen op als duidelijke blogtitels. Dus niet ‘puppy’s’, maar ‘Dingen waar je op moet letten bij het kopen van een puppy’. En natuurlijk staat deze titel niet vast, zie het als een werktitel. Hoogstwaarschijnlijk pas je deze tijdens en na het schrijven nog aan, maar het helpt in deze fase om je blog tastbaar te maken.

Lijst met kant-en-klare blogonderwerpen

Heb je een beetje moeite met vertalen van onderwerpen naar titels voor je monsterblogs?

Hier een lijst met 12 kant-en-klare blogonderwerpen die je zo kunt invullen:

Stappenplan voor …

Checklist bij het kopen van …

De 15 grootste valkuilen bij …

Dingen waar je op moet letten bij …

De nieuwste trends op gebied van …

Ultieme tips voor beginners met …

De meest gemaakte fouten bij …

Do’s en don’ts bij …

8 kansen voor …

Hier moet je allemaal aan denken bij …

De 10 leukste voorbeelden van …

De beste manieren om …

Het is nu tijd om je blogonderwerpen in te plannen. Hang er een concrete datum aan.

12 monsterblogs, 12 data.

Weet je wat? De grootste stap is gezet!
Je plan is er. Tijd voor een dansje!

tijd-voor-feest

Hoe schrijf je een monsterblog?

Ik geef het woord even aan Martijn. Tijdens het IMU SEO en Content Seminar vorig jaar gaf hij de zaal namelijk een stappenplan voor het schrijven van monsterartikelen.

Ik schrijf het nog even voor je uit.

Bepaal het onderwerp en de subonderwerpen

Bepaal het hoofdonderwerp van je blog. Schrijf dit op als voorlopige titel. Welke belangrijke punten moeten sowieso in het artikel naar voren komen? Dit schrijf je op als subonderwerpen.

Doe extra onderzoek naar je onderwerp

Vul je eigen kennis aan en lees het nieuws over de laatste ontwikkelingen. Kijk welke blogs er al over het onderwerp bestaan, wat voor informatie zij geven en wat er nog ontbreekt. Waarschijnlijk krijg je veel nieuwe ideeën voor content in je blog, vul je lijst met subonderwerpen zo nodig aan.

extra-onderzoek

Doe zoekwoordonderzoek

Als je twijfelt of er wel vraag is naar de blog die je wilt gaan schrijven, dus of ernaar gezocht wordt in Google, kun je eventueel een zoekwoordonderzoek doen. In deze blog lees je daar meer over.

zoekwoordonderzoek

Als je je markt een beetje kent kun je dit vaak zelf wel inschatten.
Als je bij de groep mensen hoort die een beetje moet hyperventileren van het woord ‘zoekwoordonderzoek’, dan zou ik dit overslaan en lekker op je eigen gevoel afgaan.

Verwerk concrete vragen in je tekst

Een handige manier om je monsterblogs te schrijven of uit te breiden is door antwoord te geven op vragen die te maken hebben met het onderwerp van je blog. Welke vraagstukken heeft jouw potentiële bezoeker in z’n hoofd? Zorg ervoor dat veelvoorkomende vragen letterlijk in jouw artikel verwerkt gaan worden.

Stel iemand zoekt op ‘Hoe maak je vegetarische boerenkoolstamppot?
En jij hebt een fantastisch blog over koken met daarin alle voordelen van vegetarische boerenkoolstamppot, benodigdheden voor vegetarische boerenkoolstamppot, recepten voor vegetarische boerenkoolstamppot, enzovoorts.

Als jij een subtitel hebt genaamd ‘Hoe maak je vegetarische boerenkoolstamppot?dan sluit dat 1 op 1 aan op de zoekintentie van die gebruiker. Waardoor de kans groot is dat Google je daarvoor een mooie positie geeft in de zoekresultaten.

zoekopdracht-boerenkool

Deze website geeft precies antwoord op mijn vraag. Daar worden we blij van!

Bepaal de structuur

Schrijf je subonderwerpen alvast om naar kopjes en maak hier een voorlopige inhoudsopgave van. Om het overzicht te houden tijdens het schrijven is het handig deze structuur alvast helder op papier te hebben. Zo wordt je lange tekst niet onoverzichtelijk. Je kan zo zien naar welk subonderwerp je toe kunt schrijven. Zie deze voorlopige inhoudsopgave als het geraamte van je monsterblog, waardoor je verhaal straks stevig staat.

geraamte-structuur-blog

Zoek of maak bijpassende media om je tekst mee te verrijken

Waarschijnlijk ben je tijdens je onderzoek al veel plaatjes, grafiekjes en video’s tegengekomen die je vooruit hebben geholpen, die voor verdieping hebben gezorgd of waar je een lach van op je gezicht kreeg. Verwerk deze media in je blog. Het helpt zaken te verduidelijken én het zorgt ervoor dat je de aandacht langer vasthoudt van je bezoekers, wat ervoor zorgt dat ze langer op je pagina blijven, wat weer resulteert in een hogere positie in de zoekresultaten. Win-win-win!

Wat natuurlijk helemaal een dikke plus zou zijn, is als je zelfgemaakte foto’s en video’s in de blog kunt toevoegen. Iedereen heeft een smartphone. Neem een kort filmpje op met bijvoorbeeld jouw nummer 1 tip over het onderwerp en voeg dit toe aan je blog. Dit geeft het geheel meteen veel meer persoonlijkheid en waarde, en het bouwt aan jouw autoriteit.

Begin met schrijven en blijf schrijven

Tijd voor het echte werk! Zoek een plek op waar je goed kunt focussen en begin met schrijven. Schrijf van kopje naar kopje en vul de tekst aan met media. Voel een beetje aan waar plaatjes en filmpjes nodig zijn. Staat er opeens een saaie lap tekst waar mensen op af kunnen haken? Zoek er een afbeelding of video bij om de boel een beetje op te breken.

Websites die ik soms gebruik voor gratis stockfoto’s van hoge kwaliteit:

  • www.pexels.com (favoriet)
  • www.unsplash.com (favoriet)
  • www.pixabay.com
  • www.freeforcommercialuse.net
  • www.littlevisuals.co
  • www.picjumbo.com
  • www.lifeofpix.com
  • www.imcreator.com/free
  • www.freepik.com
  • www.giphy.com (voor gifjes)

Rustig aan met de stockfoto’s! Als je je blog er helemaal vol mee zet dan kan het nep overkomen. Check voor de zekerheid zelf ook wat er op deze sites geschreven wordt over de auteursrechten! Zelfgemaakte foto’s hebben altijd de voorkeur boven stockfoto’s.

Hieronder een voorbeeld van een van mijn monsterblogs, en zoals je ziet staat de tekst boordevol filmpjes, plaatjes, opsommingen en quotes.

monsterblog-scroll

Als je eenmaal begonnen bent, schrijf dan lekker door zonder te blijven hangen op grammatica of SEO.

Je schrijft niet voor Google. Je schrijft voor je bezoeker, remember? Blijf in de flow.

Optimaliseren en perfectioneren

Als je je brein op papier hebt geleegd en de laatste zin is getypt, is het tijd om te fine tunen. Ga zitten voor de eindredactie, of laat dat door iemand doen. Lopen al je zinnen lekker? Klopt het grammaticaal? Ik vind het fijn om mijn teksten even aan een collega te laten lezen. Als je lange tijd met een tekst bezig bent ontstaan er altijd wat blinde vlekjes.

Een inhoudsopgave toevoegen aan je blog

Als je blij bent met de opbouw en structuur van je blog is het tijd om er een strakke inhoudsopgave bij te maken.

De mensen met een Phoenix website hebben mazzel: in Phoenix is het toevoegen van een inhoudsopgave 5 seconden werk. Je typt simpelweg de code [[ showindex ]] bovenaan je blog (zonder spaties ertussen), en dan worden automatisch alle H2 kopjes als een nette inhoudsopgave weergegeven.

Voor de mensen die niet met Phoenix werken is het iets meer werk. Maar nog steeds goed te doen. Dan moet je het als volgt doen: je plakt de kopjes uit je tijdelijke inhoudsopgave in onderstaande code. Het geheel voeg je toe in de html-weergave van je blog. Kopieer de code om het gewenste aantal kopjes te krijgen.

Inhoudsopgave

Tip 1
Tip 2


Tip 1
Hier plaats je de tekst met tip 1

Tip 2
Hier plaats je de tekst met tip 2

*in de bovenstaande code heb ik spaties toegevoegd na de

Doe de SEO-check

Nu pas is het tijd om aan Google te denken! Let op de volgende zaken:

seo-check

  • Title tag: Zet het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan.
  • Meta description: Zorg dat deze zin pakkend is en de inhoud van je blog goed samenvat.
  • Url: Schrap overbodige woorden uit je url zorg dat de belangrijkste zoekwoorden overblijven.
  • H1: Dit is de titel van je blog. Probeer hiermee te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken.
  • H2 en H3: Dit zijn de tussenkopjes van je blog, ook hier wil je je belangrijkste zoekwoorden en zoekvragen in verwerken.
  • Afbeeldingen: optimaliseer door de bestandsgrootte te beperken en de bestandsnaam en alt-tag netjes in te stellen.
  • Alinea 1: Geven de eerste paar woorden van alinea 1 de inhoud van je blog goed weer?
  • Dikdrukken: Maak belangrijke woorden in je tekst dikgedrukt (niet overdrijven).
  • Externe links: Voeg hier en daar linkjes naar andere websites toe die waardevolle aanvullende informatie geven op jouw artikel.

Dit is de SEO-checklist in een notendop. De uitgebreide versie vind je -waar anders?- in dit monsterartikel van Tonny

De puntjes op de i

Ga even iets anders doen om je gedachten te verleggen. Zeker een halve dag. Liefst een weekendje. Dan kun je met een frisse blik de laatste puntjes op de i zetten. Je zult zien dat je je eigen tekst met hele andere ogen bekijkt. Soms herken ik mijn eigen tekst amper: “Heb ik dat geschreven?” De ene keer ben ik positief verrast, een andere keer merk ik duidelijk dat ik ergens met mijn aandacht niet bij was. Lees je tekst een laatste keer, en klik dan op Publiceren.

publish

High five! Je monsterblog is klaar!

high-five

Klaaaar! En nu? Content atomization!

Je artikel is gepubliceerd… en nu?

Nu is het tijd om de wereld te laten weten dat jij het beste blog van het hele internet hebt geschreven! 

Monsterblogs lenen zich uitstekend voor content atomization. Je hebt nu een vruchtbare basis gecreëerd voor allerlei nieuwe soorten content!

Van dezelfde boodschap kun je namelijk verschillende soorten content maken.

Door middel van atomization splits je die joekel van een blog weer op in kleinere delen, die je gemakkelijk kunt aanpassen voor bijvoorbeeld social media-posts.

Zo staan alle filmpjes die in dit blog zijn bijgevoegd ook op Youtube. En aan het einde van deze blog staat een infographic die ik ook nog op Facebook zal delen. Om je maar wat ideetjes te geven.

Alright!

Ik hoop dat we nu zijn aanbeland op het punt dat je contentagenda ingelijst aan de muur hangt en dat je glimmend van trots je eerste monsterblog op je beeldscherm zit te bewonderen.

Het is even een werkje, maar geloof me: het is al die zweetdruppels dubbel en dwars waard!

Social media posts zakken naar beneden en raken in vergetelheid, flyers en posters belanden in de goot, maar een goed monsterartikel op je site blijft altijd voor je werken.

Bouwen aan je blog is bouwen aan je business!

Hieronder vind je deze blog kort samengevat in een infographic:

Monsterblogs-schrijven-infographic-imu

Laat je een reactie achter?

Heb je iets aan deze blog gehad? Ik zou het leuk vinden je reactie hieronder te lezen.

En ik ben natuurlijk razend benieuwd naar jullie blogs!