De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

Uber SEO Stappenplan (26 stappen)

seo-boek-winnen-in-google-tonny-loorbach2Heb je niet een SEO stappenplan of SEO handleiding om je content van A tot Z helemaal te optimaliseren om bovenaan in Google te komen?

Die vraag krijg ik regelmatig en hoewel mijn boek Winnen in Google eigenlijk een complete SEO handleiding is leek het me wel nuttig om eens een soort “uber SEO checklist” te maken. Deze handleiding is geschreven voor iedereen met een WordPress website maar mocht je dat niet hebben dan kun je de stappen natuurlijk net zo goed doorvoeren.

SEO Stappenplan in video vorm (29 tips)

Onlangs gaf ik een webinar met daarin 29 SEO tips, deze vormen samen eigenlijk ook een soort handleiding maar dan in een meer vrije vorm. Ik heb de tips uit het webinar in 26 meer praktische stappen onder de video geplaatst.

Tip: Het website systeem (Phoenix) achter IMU.nl is volledig geoptimaliseerd om hoog te scoren in Google (SEO) en ongekende conversies te behalen. Wil je ook met dit systeem (en ons team) werken? Check hier Phoenix >>>

SEO Stappenplan voor WordPress:

Met het onderstaande SEO stappenplan kun je jouw content van A tot Z optimaliseren voor een specifiek keyword. Ik laat je stap voor stap zien waar je jouw keyword moet plaatsen om hoog in Google te komen op dat specifieke zoekwoord.

Tip vooraf: schrijf altijd vanuit waarde voor je bezoekers in plaats van schrijven voor Google. Wanneer je namelijk specifiek voor SEO gaat schrijven dan zullen je teksten veel minder logisch en veelal minder waardevol zijn voor je bezoekers. Het doel heiligt bij SEO niet de middelen 😉

  1. Title tag
  2. Meta Desription
  3. De Meta Keywordtag
  4. Zoekmachine vriendelijke url
  5. Broodkruimelspoor
  6. De Titel (H1)
  7. Beginnen met een plaatje
  8. Eerste alinea optimaliseren
  9. Woorden dikdrukken voor SEO
  10. Tussenkoppen (h2,h3,h4)
  11. Inhoudsopgave in je blog
  12. Keyword dichtheid
  13. Afgeleide zoekwoorden en LSI Keywords
  14. Aangeraden lengte van je tekst voor SEO?
  15. Rijke content maken
  16. WordPress categorie optimaliseren
  17. Uitgaande links vanuit je blog
  18. Interactie opwekken voor SEO
  19. XML Sitemap & Pinglijst
  20. Backlinks naar je artikel
  21. Interne links naar en vanuit je artikel
  22. Links vanuit Social Media (SEOcial)
  23. Social media SEO Titles en Meta
  24. Mobile Responsive & Adaptive
  25. Google vriendelijke Wordpress code
  26. Bonustip: Het Content Kanon

Vuistregel in deze SEO Handleiding

In deze SEO handleiding geldt deze vuistregel:

Hoe verder naar voren een keyword staat, des te meer waarde het van Google krijgt

Het is dus aan te raden om je content van boven naar beneden en voor naar achteren te optimaliseren. Zo zal ik dit stappenplan ook indelen, hoewel de meeste schrijvers de title tag, meta description en SEOcial instellingen pas als laatste stap invullen.

Stap 1: Title tag

De belangrijkste plek voor een keyword om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina in je website of webshop heeft een eigen titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond. dit ziet er zo uit:

Title tag en meta description in Google

Zorg ervoor dat het keyword waarop je gevonden wilt worden (vooraan) in de title tag staat. Probeer niet teveel keywords of te vaak hetzelfde keyword in een titel te verwerken, dat vertroebelt namelijk en maakt de titel ook niet aantrekkelijker.

Stap 2: Meta Description

Net zoals elke pagina een eigen title tag heeft, heeft ook elke pagina een eigen meta description tag. Dit is de omschrijving van de pagina welke je aan Google aanlevert zoals je in het bovenstaande plaatje ziet. Zorg ook hier voor relevantie (de juiste keywords) en natuurlijk een pakkend stukje tekst welke aanzet tot klikken.

Let op: Hoewel je een title tag en meta description op kunt geven is het niet gegarandeerd dat Google deze toont. Google gaat altijd voor relevantie en toont soms een eigen title en meta (op basis van de inhoud van je pagina) wanneer deze beter bij de zoekopdracht past. Bijvoorbeeld bij een longtail zoekopdracht.

Schrijf een pakkende tekst die uitnodigt om te klikken!

Naast een relevantie van de title tag en description is het natuurlijk ook aan te raden om een pakkende tekst te schrijven zodat mensen er daadwerkelijk op klikken in Google. Aan alleen gevonden worden heb je namelijk niks als niemand je website aanklikt in de zoekresultaten.

Pakkende titel in Google

Ook dit neemt Google overigens mee in de positiebepaling. Wanneer jij bijvoorbeeld op de eerste plek staat, maar alle zoekers klikken op je concurrent op plek twee dan zal Google je concurrent zien als “relevanter” en deze boven jou gaan plaatsen.

Title tag en meta description in WordPress SEO plugin

Gebruik je de WordPress SEO plugin van Yoast? Dan vul je hier de title tag en meta description in:

Title tag en meta description in WordPress SEO Yoast

Stap 3: De keywordtag?

Enkele jaren geleden telde ook de meta keywordtag nog mee voor SEO. Dit was vergelijkbaar met de meta description maar bevatte in plaats van een omschrijving enkele steekwoorden voor de pagina. Deze keywordtag wordt al jaren niet meer door Google gebruikt voor SEO, dus die mag je negeren.

Stap4: Zoekmachine vriendelijke url in WordPress

Check altijd even of je blogbericht een logische en zoekmachine vriendelijke url bevat. Wanneer je een hele lange titel hebt gebruikt met daarin veel overbodige woorden voor de url kun je de url natuurlijk aanpassen. Een korte url met alleen de keywords waarop je gevonden wilt worden werkt veelal beter. Ook hier geldt weer: Hoe verder naar voren het keyword, des te waardevoller Google het vindt.

https://imu.nl/marketingplan-maken

Is voor het specifieke zoekwoord “marketingplan maken” beter dan:

https://imu.nl/8-manieren-en-insteken-om-zonder-opleiding-een-marketingplan-te-maken

Ook wanneer je jouw title tag voor Google anders hebt gemaakt dan de titel (H1) van je blogbericht moet je even opletten want de meeste systemen maken een url van de H1 en niet van de title tag. Je mist dan dus de, door jou zorgvuldig samengestelde, titel voor Google in je url.

Url bewerken in WordPress (SEO Handleiding)

Let op: Ga niet zomaar de url’s van je bestaande content aanpassen. Dan krijg je namelijk 404 meldingen (pagina niet gevonden) wanneer iemand op de oude url in Google klikt. Je gaat dan dalen in Google. 404 meldingen kun je inzien wanneer je Google Webmastertools gebruikt voor je website (aangeraden) Als je al een url aanpast (afgeraden) dan moet je wel even een 301 redirect plaatsen.

Stap 5: Broodkruimelspoor (breadcrumb)

Je ziet bovenaan dit artikel een broodkruimelspoor van het pad dat de bezoeker heeft afgelegd om hier te komen. Hiermee geef je jouw bezoeker overzicht / rust. Hiermee kan de bezoeker ook snel terug naar de homepage of categorie. De homepage is als de poolster van je website.

Broodkruimelspoor in WordPress

Je kunt deze breadcrumbs zien als interne links (hierover straks meer) die wat waarde doorgeven aan de categorieën. Daarnaast bevat de breadcrumb natuurlijk ook weer het keyword waar je op gevonden wilt worden. Je kunt deze net als de url eventueel aanpassen / specifieker maken:

Kruimelpad aanpassen voor SEO

Stap 6: H1 (titel)

Nu de “basis SEO” van je pagina is ingesteld kun je daadwerkelijk focussen op de content. Deze begint altijd met een titel. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde “H1” heading tag is. In WordPress is de titel van je pagina of je bericht automatisch een H1.

Titel (h1) in WordPress

Normaliter komt een H1 maar eenmaal per url voor. Voor tussenkopen in de tekst gebruik je dus geen H1 maar H2, H3 en H4 (zie verderop). Mocht je dit niet begrijpen, zie je website dan als een boek en elke pagina op je website als een hoofdstuk van dat boek. Een hoofdstuk kan maar 1 kop hebben, daarna gaat veelal het over op sub kopjes (ofwel paragrafen).

De H1 hoeft niet hetzelfde te zijn als de title tag, sterker nog, deze kunnen compleet van elkaar verschillen. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je title tag volledig in het teken van je keyword te schrijven en je H1 meer “spannend” en “nieuwsgierigheid opwekkend” te schrijven voor (terugkerende) bezoekers uit andere bronnen (social media, e-mail marketing etc.)

Stap 7: Beginnen met een plaatje

Na de titel is het aan te raden om je artikel te beginnen met een plaatje. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en nodigt ook uit om te lezen:

Blog starten met een plaatje

Daarnaast kun je in een plaatje op maar liefst 3 plekken je keyword kwijt en omdat je plaatje helemaal vooraan staat is dat precies op de juiste plek. Je moet dan rekening houden met deze 3 plekken:

7.1 De bestandsnaam

De bestandsnaam is de naam van het bestand zoals je een plaatje opslaat op je computer alvorens je deze upload naar je website. Wanneer jij een foto van een voetbalveld maakt dan zal deze foto een dergelijke bestandsnaam hebben: IMG057.jpg. Daarin kan Google natuurlijk niet lezen dat het om een voetbalveld gaat.

Wanneer je het plaatje in plaats daarvan voetbalveld-in-amsterdam.jpg zou noemen dan heb je wel een goede, beschrijvende titel voor Google. Wanneer iemand in Google Afbeeldingen vervolgens zou zoeken op ‘voetbalveld in Amsterdam’ is de kans groot dat jouw plaatje naar voren komt.

7.2 Titel & alt tagTitel en alt tag afbeelding in WordPress

Naast de bestandsnaam kun je een afbeelding, na uploaden in WordPress ook een passende titel en “alt tag” geven. De titel verschijnent in een los titelveldje wanneer je met je muis boven het object gaat hangen.

Alt tags zijn ‘alternatieve titels’ voor plaatjes die verschijnen wanneer een plaatje niet goed geladen wordt.

Je ziet hier een voorbeeld bij mijn artikel over de AIDA Formule. Dat is een term waarop ik graag gevonden wil worden dus heb ik het plaatje ook zo genoemd.

7.3 Mooi extraatje: Scoren in Google afbeeldingen

In Google kun je ook op afbeeldingen zoeken, Google geeft dan alle afbeeldingen uit haar index weer die voldoen aan je zoekopdracht. Ook hier is het natuurlijk zo dat de meest relevante afbeeldingen bovenaan komen te staan. Hier zie je hoe het plaatje van de AIDA Formule naar voren komt:

Bovenaan in Google afbeeldingen

Stap 8: Eerste alinea optimaliseren

We gaan nu beginnen met de tekst zelf en blijven daarbij in het stramien van “hoe verder naar voren, des te beter“.

Gebruik daarom het keyword waarop je gevonden wilt worden sowieso in de eerste alinea van je artikel en bij voorkeur als eerste woord van de eerste alinea zolang dat logisch is:

Keyword in de eerste alinea

Je kunt het keyword waarop je gevonden wordt beter een aantal maal bovenaan in je artikel laten terugkomen in plaats van je hele content er mee vol te proppen. Let er op dat je dan ook werkt met synoniemen en “brede zoekwoorden”, hierover straks meer bij keyworddichtheid.

Belangrijkste aan de eerste alinea is dat je net als bij de titel pakkend bent en uitnodigt tot verder lezen. In het bovenstaande voorbeeld is het op het randje van logisch, maar dit voorbeeld leent zich goed voor dit artikel 😉

Stap 9: Woorden dik drukken

Om een zoekwoord extra kracht mee te geven kun je het nog dik drukken. Dik drukken van een belangrijk keyword hoeft overigens maar eenmaal, meerdere malen in je artikel heeft geen toegevoegde waarde meer voor Google.

Stap 10: Tussenkoppen (H2, H3, H4) in WordPress

Nadat je een kop 1 als titel heb gebruikt, kun je de tekst ook indelen in tussenkoppen. Deze kun je zien als paragrafen onder een hoofdstuk. Tussenkoppen zijn “waardevoller” in de ogen van Google en dus wil je jouw keyword daar natuurlijk (met mate) in verwerken.

Je gebruikt hiervoor kop 2, kop 3 en kop 4. In WordPress kun je zelfs helemaal tot aan kop 6 gaan, maar dat is niet aan te raden:

Tussenkoppen in WordPress

Let op: Hoe hoger het nummer achter de kop, des te minder de waarde voor Google. Een kop 1 is dus krachtiger dan een kop 2 en een kop 2 is weer krachtiger dan een kop 3. Er moet echter zoals bij alle SEO aspecten wel altijd een logica in zitten.

Stap 11: Inhoudsopgave in je blog

Heb je een lang artikel geschreven met tussenkoppen? Plaats dan bovenaan in je artikel een inhoudsopgave van dat artikel met zogenaamde “anchorlinks” waarmee je direct naar een tussenkop kunt springen.

Inhoudsopgave in blog (WordPress)

Sowieso is dit prettig voor je lezers (overzicht) maar het zorgt ook voor een SEO functie omdat het weer een soort interne links zijn. Zodoende kan Google ook segmenten van je tekst indexeren omdat er een directe link naartoe is. Ook worden deze veelal als sitelinks in Google geplaatst waardoor je nog meer opvalt:

Sitelinks in Google (anchorlinks uit inhoudsopgave)

Je maakt dat als volgt in de HTML weergave in WordPress:

<h2>Inhoudsopgave</h2>
<ol>
<li><a title=”Tip 1″ href=”#tip1″>Tip 1</a></li>
<li><a title=”Tip 2″ href=”#tip2″>Tip 2</a></li>
</ol>
<a name=”tip1″></a>
<h2>Tip 1</h2>
Hier plaats je de tekst met tip 1
<a name=”tip2″></a>
<h2>Tip 2</h2>
Hier plaats je de tekst met tip 2

Wanneer je een artikel hebt geplaatst op website.nl/artikel dan kun je anchorlinks maken zoals bijvoorbeeld website.nl/artikel#tip1, met zo’n link blijf je op de pagina zelf. In de html geef je dan met <a name=”tip1″</a> de plek van bestemming aan. Let er even op dat je ook hier weer de “title” kunt voorzien van een goed keyword welke betrekking heeft op die sectie van je artikel.

Stap 12: Keyword dichtheid

Natuurlijk hebben we dan ook nog de verdere inhoud van je artikel zelf, niet geheel onbelangrijk. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook regelmatig terugkomt in de tekst van je artikel.

Er wordt wel gesproken over een ideale keyworddichtheid (keyword density) van een pagina. Dit is het percentage van hoevaak een bepaald keyword voorkomt in een artikel.

Keyword dichtheid (SEO Handleiding)Ik geloof daar persoonlijk niet zo in, in mijn ogen moet een tekst logisch geschreven en goed leesbaar zijn. De keywords moeten op de juiste plekken staan in plaats van dat je jouw tekst er mee volpropt. Wat je wil voorkomen is dat je gaat “keywordspammen

Stap 13: Afgeleide zoekwoorden plaatsen

Naast het plaatsen van een keyword volgens het bovenstaande stappenplan is het aan te raden om ook enkele verwante / afgeleide zoektermen in je tekst, plaatjes en eventueel zelfs in de title en meta’s op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan:

13.1 Brede zoektermen

Wanneer je gevonden wilt worden op “SEO Checklist voor WordPress” dan kun je die woordencombinatie “exact” zo plaatsen in de tekst. Wanneer je echter “een Checklist voor WordPress om je SEO te optimaliseren” in de tekst plaatst dan heb je het over een “brede” zoekterm. De woorden staan er wel in maar er staan andere woorden tussen. Dit is veel natuurlijker in de ogen van Google dan wanneer je meerdere malen alleen het exacte keyword gebruikt.

13.2 LSI Keywords & Synomiemen

Latent semantic indexing keywords (LSI) zijn verwante keywords en synoniemen die je onderaan in Google kunt vinden wanneer je ergens op zoekt. Dit geeft jou op een presenteerblaadje welke keywords ook veel zoekvolume bevatten en welke je dus zou moeten opnemen in je artikel.

LSI Keywords in Google

13.3 Long tail zoekwoorden

Short tail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. Long tail zoekopdrachten zijn juist de zoekopdrachten van 4 woorden en langer. Een van de dingen die ik zelf wel eens doe is het verzinnen van vragen die mensen letterlijk zouden kunnen intypen aangaande het artikel wat ik geschreven heb. Denk aan:

Shorttail: Bovenaan in Google
Longtail: Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google
Longtail: Tips om bovenaan in Google te komen

Shorttail: Marketingplan maken
Longtail: Voorbeelden en uitleg voor een goed marketingplan
Longtail: Hoe zelf een marketingplan te schrijven

Ik merk dat het toevoegen van woorden zoals “tips”, “handleiding”, “voorbeeld”, “hoe werkt” ontzettend goed werkt om meer verkeer te krijgen op de longtail. Daar is veel minder concurrentie op en het is gewoon pure extra traffic op iets wat je al geschreven hebt.

Stap 14: De aangeraden lengte van je tekst voor SEO?

Hoe lang moet je content dan precies zijn? De een zegt minimaal 400 woorden, de ander zegt het volgende:

Stap 15: Rijke content

Hoe rijker een pagina op je website is, des te waardevoller Google deze zal vinden. Met ‘rijk’ bedoel ik dan de verschillende media die je aanbiedt zoals: tekst, plaatjes, audio, video, PDF, infographics, reacties, interne links, uitgaande links, invloeden van social media, enzovoorts. Hoe meer van deze factoren je verwerkt in een artikel, des te waardevoller dat artikel wordt. Richt je website altijd zo waardevol mogelijk in voor je bezoekers, dan beloont Google je ook vanzelf!

15.1 Plaatjes in de tekst

Over het eerste plaatje en het scoren in Google afbeeldingen hebben we het al gehad maar je kunt natuurlijk meerdere plaatjes in een artikel zetten en daarmee ook weer op verschillende (afgeleide) keywords richten. Voorkom dat je meerdere plaatjes in je artikel exact dezelfde titel geeft, dat is niet logisch. Plaats je meerdere malen hetzelfde plaatje? Gebruik dan wel dezelfde titel.

Let op: Website snelheid is een belangrijke factor in SEO. Voorkom daarom dat je plaatjes een te grote bestandsgrootte hebben, dat vertraagt namelijk ontzettend en zorgt ervoor dat je artikel minder goed scoort in Google. In Phoenix verkleinen wij automatisch alle plaatjes (met kwaliteitsbehoud). Wanneer je geen Phoenix maar wel een WordPress site hebt, kun je hier een plugin voor gebruiken. Lees wel even het stuk over schone code en plugins verderop in dit artikel.

15.2 Video / YouTube

Video wordt al super waardevol gezien door Google en dan met name natuurlijk YouTube video’s. Dit komt omdat YouTube van Google is. Allereerst een video uitleg:

Het voordeel van het plaatsen van YouTube video’s in je content is dat je enerzijds beter zult scoren en anderzijds ook met die video zelf getoond kunt worden in de Google resultaten:

YouTube video SEO Voordeel

phoenixTip: In Phoenix werken wij met een zogenaamde “Bioscoop Pagina“. Hiermee integreer je jouw YouTube video’s in je website. Je bezoeker kijkt op deze manier in alle rust naar (meer van) jouw video’s.

Dat levert meer views op waardoor je ook weer hoger in YouTube komt. Er is verder geen afleiding en je stuurt je bezoeker niet weg naar YouTube (hogere time on site = goed voor SEO). Ook staat de “abonneer” knop hier centraal waardoor je abonnees weer groeien.

Stap 16: WordPress categorie optimaliseren

In WordPress is het gebruikelijk om je blogbericht in categorieën plaatsen. Deze categorieën maken je website voor je bezoekers natuurlijk mooi overzichtelijk maar je kunt dit ook gebruiken als SEO functie voor je website. Kies voor duidelijke categorieën die geen tot weinig overlap hebben. Kies altijd 1 categorie in plaats van meerdere aan te vinken (Google vindt dat onlogisch).

Wanneer je jouw blogcategorieën optimaliseert met een title tag, meta description en zelfs content kun je daar ook bezoekers mee trekken uit Google. Zie bijvoorbeeld de categorie “Neuromarketing” op mijn blog.

Categorie optimaliseren in WordPress (SEO Handleiding)

Stap 17: Uitgaande links (outbound links)

Misschien dat je hier niet meteen aan denkt maar het plaatsen van (do follow) backlinks naar andere (waardevolle) websites die relevant zijn aan jouw artikel wordt ook als waardevol gezien door Google. Een linkje naar Wikipedia bijvoorbeeld kan bevordelijk werken voor de positie van je artikel in Google. In dit voorbeeld zie je een verwijzing naar Facebook in een artikel over adverteren op Facebook:

Externe link in blog goed voor SEO

Google wil namelijk altijd de meest waardevolle informatie bieden aan haar gebruikers en een “totaal artikel” met veel informatie en verwijzingen naar relevante bronnen is daar natuurlijk een perfect voorbeeld van. Dit verhoogt natuurlijk ook de objectiviteit en transparantie van je blog. Wanneer je nooit naar iemand anders linkt wordt dat als “onnatuurlijk” ervaren.

17.1 Anchortekst en title attributes

Zorg er bij het plaatsen van links in je tekst altijd voor dat deze een correcte anchortekst en title attribute hebben. Zo kan ik beter het woord “Aida Formule” klikbaar maken dan de woorden “klik hier voor meer info” wanneer ik het over de AIDA formule heb. Google hecht namelijk waarde aan deze anchortekst omdat het fungeert als titel voor de achterliggende pagina. De title attribute is het titelbalkje wat verschijnt als je met je muis boven een link gaat hangen:

title attribute wordpress link

Stap 18: Interactie opwekken

Wanneer een artikel op je website veel reacties krijgt dan ziet Google dat als belangrijk. Reacties geven namelijk aan dat een onderwerp ‘leeft’ en zodoende dus actueel en relevant is (anders reageerden er geen bezoekers op).

Elke reactie is weer een stukje content op je site, getypt door je bezoeker (ideaal voor jou). We noemen dit User Generated Content. Soms kan een door jou geplaatst artikel maar zo verdubbelen in lengte door het aantal reacties. Daarnaast zijn reacties ideaal voor “long tail zoekopdrachten” omdat lezers vaak in hun eigen (zoek)woorden vragen aan jou stellen.

Het is dus zeker aan te raden om interactie op je website te stimuleren, betrek je bezoekers en ga de conversatie aan. Je kunt dus ook zelf reageren op reacties:

Reageren op reacties in WordPress

18.1 Laat jezelf zien!

Daarnaast wijst onderzoek uit dat het interactie-verhogend werkt wanneer een lezer het gezicht van de auteur ziet. Een kleine bio toevoegen doet veelal al wonderen:

Auteurs bio onder blog

18.2 Nog enkele tips voor meer reacties:

Stap 19: XML Sitemap & Pinglijst

Om je artikel sneller te laten oppakken bij Google raad ik je aan om met een XML Sitemap te werken. Een sitemap is een uittreksel van alle url’s op je website in een index. Deze sitemap kun je via Google Webmastertools naar Google sturen.

Sitemap toevoegen in Webmastertools

Wanneer je dit doet krijgt Google automatisch een signaal wanneer er iets aan je website wordt toegevoegd of wordt gewijzigd. Ook het ingeven van een Pinglijst (zoals deze) draagt bij aan het sneller laten indexeren van je content.

Stap 20: Backlinks naar je artikel

Ik zal niet te lang stilstaan bij backlinks want dit is meer een “on page SEO” checklist om je content te optimaliseren zodat je hoger in Google komt. Zodra je artikel perfect in elkaar steekt voor Google kun je natuurlijk nog hoger stijgen wanneer je goede backlinks naar je website / het specifieke artikel krijgt.

Wanneer je een echt top artikel hebt geschreven waarvan jij vindt dat de wereld er van moet horen zou je kunnen denken aan het publiceren van persberichten of het benaderen van andere blogs / websites met de vraag of ze naar je artikel willen linken.

Stap 21: Interne links vanuit en naar je artikel

Naast backlinks dragen ook “interne links” bij aan de positie van je artikel in Google. Door het keyword / relevante keyword combinaties waar je op gevonden wilt worden klikbaar te maken in andere artikelen op je website zul je ook weer beter gaan scoren.

Doe je dit geautomatiseerd net als ik? Denk dan na het plaatsen van elk artikel even een paar seconden na over welke woorden kenmerkend zijn voor dit artikel en voeg ze toe aan je systeem (inclusief de link naar het nieuwe artikel uiteraard). Zo kan een nieuw artikel maar zo ineens tientallen links uit je eigen site ontvangen ook al staat het net online:

Geautomatiseerde internet links (SEO Handleiding)

phoenixTip: In Phoenix automatiseren wij interne links door automatisch relevante artikelen te vermelden en daarnaast woorden in de tekst klikbaar te maken naar andere artikelen. Je kunt zelf centraal opgeven welke keywords jij klikbaar wilt maken + naar welk artikel deze moeten linken. Dit scheelt je talloze uren werk en het zorgt ervoor dat je hele website als één sterk link collectief scoort. Ik noem dit zelf “Champagne SEO”  

Stap 22: SEOcial, links vanuit social media

Naast backlinks en interne links hebben we dan ook nog links vanuit social media. Ook deze tellen mee in Google want wanneer iemand jouw website “liked” dan geeft die bezoeker in feite een aanbeveling aan zijn/haar vrienden – het is dus een pluspunt voor een website. Dat geldt eveneens voor Twitter, Google plus en andere social media aanbevelingen. Je moet een like of tweet niet zien als een backlink, maar het is wel een ‘populariteitsindicator’ voor je website. In deze video alvast wat meer uitleg:

22.1 Hoe stimuleer je social media?

Je kunt social media bijvoorbeeld al heel goed stimuleren met “sticky social media buttons” of “TweetQuotes” zoals we dat bijvoorbeeld in Phoenix doen:

Sticky Social Media & TweetQuotes (SEO Handleiding)

22.2 Snackable content

Om meer gedeeld te worden op social media zul je content moeten schrijven die mensen “willen delen”. In de video hierboven over de ideale lengte van je blog had ik het al over snackable content (7 tips om…, 16 manieren om…, 20 handige weetjes over… etc.) en artikelen met nieuwswaarde / actualiteit.

Tof om te zien: Tijdens onze “Epic Content Challenge” die wij onlangs in de Phoenix Community hebben gedaan kwamen er enkele blogs van onze leden naar voren die hier rekening mee hielden. Zij behaalden enorme hoeveelheden reacties en social media shares. Zoals bijvoorbeeld:

22.3 Help jij ons ook even door dit artikel te delen?

Stap 23: Social media titles en meta

Let er wel even op dat je artikel ook de juiste titel, meta decription en afbeeldingen heeft voor alle social media kanalen. Het is zo zonde wanneer iemand je artikel bijvoorbeeld deelt op Facebook en er een verkeerde afbeelding bij staat. In de Yoast SEO plugin voor WordPress kun je dat in dit tabblad instellen:

SEOcial instellingen Yoast SEO

Tip: Staat er nog steeds een verkeerde afbeelding op Facebook? Gebruik dan de Facebook debugger.

Stap 24: Mobile responsive en adaptive

Mobile responsive websiteOm goed te scoren in Google is het belangrijk dat je website Mobile Responsive en of Mobile Adaptive is. Zeker sinds de Mobilegeddon update van 23 april 2015. Wanneer jouw website niet mobile responsive is, zul je gaan dalen in de zoekresultaten.

In het plaatje hiernaast zie je hoe de weergave van IMU.nl op een mobiele telefoon heel anders is dan op een groter scherm. Het “meerekken” noemen we mobile responsive. Het veranderen van de vormgeving noemen we mobile adaptive.

Tip: Check het mobile friendly label van Google

Stap 25: Google vriendelijke WordPress Code

Je website moet een nette code hebben wil deze hoog in de zoekmachines verschijnen. Google kijkt naar de leesbaarheid van je website en zodoende dus ook naar hoe netjes en overzichtelijk de code van je website is opgebouwd.

Je moet je voorstellen dan een website met veel overtollige code gelijk staat aan een boek waarin elk woord met een of meerdere extra zinnen word uitgelegd, zou dat lekker lezen?

WordPress heeft in de basis een nette code. Je loopt echter wel risico wanneer je zelf plugins (uitbreidingen) gaat downloaden. Er zijn helaas erg veel WordPress websites bevuild met slechte programmatuur. In veel gevallen vertroebelt de code waardoor de SEO-waarde onderuit gaat:

25.1: Onmisbaar voor de toekomst: Semantische code

De “Rich Markup” van Google is op dit moment iets waar je waarschijnlijk nog niet veel over hebt gehoord maar wat de komende jaren wel steeds belangrijker zal worden als het gaat om zoekmachine optimalisatie. De Rich Markup zal een essentieel onderdeel van je SEO strategie gaan worden wanneer je mee wilt in de “semantische zoekmachine” van Google welke met Google Hummingbird zijn intrede heeft gedaan…

In deze video leg ik uit hoe het werkt:

Meer informatie over semantiek vind je in dit artikel over semantische code en dit artikel over de toekomst van Google

phoenixTip: Zeker weten dat je goed zit? Wij specialiseren ons in het schrijven van zoekmachine vriendelijke (semantische) code en Phoenix is daarvan het resultaat. Met Phoenix heb je een website die perfect in elkaar steekt om een echt SEO Kanon te zijn 🙂

Stap 26: Werken met een Content Kanon!

phoenixTip: Ook het content kanon wordt standaard in Phoenix geleverd. De unieke structuur en code opbouw zorgt voor gigantische (blijvende) resultaten in Google en zorgt ervoor dat wij en vele van onze gebruikers op duizenden woordcombinaties in Google gevonden worden.

Vragen? Reactie? Hulp nodig? Ik hoor het graag!

Heb je nog vragen voor mij? Of nog beter: heb je iets aan deze tips gehad? Laat dan even een reactie achter, vind ik tof!

Comment Section

64 reacties op “Uber SEO Stappenplan (26 stappen)


Door Rob op 7 augustus 2015

Wat een “uber-artikel” #geweldig #chapeau #top



Door Glenn Mulleners op 7 augustus 2015

Hallo Tonny,
Complimenten met je artikel, mooi stappenplan!
Ik kwam echter 2 punten tegen die niet geheel correct zijn:
7.2: “Alt tags zijn ‘alternatieve titels’ voor plaatjes die verschijnen in een los titelveldje wanneer je met je muis boven het object gaat hangen.” Alt-tags zijn de tags die verschijnen wanneer een plaatje niet geladen kan worden. De title-tag van een plaatje verschijnt in het veld wanneer je met de muis over het plaatje gaat.
Hierop volgend
17: “De title attribute is het titelbalkje wat verschijnt als je met je muis boven een link gaat hangen, dit is vergelijkbaar met de alt tag bij een afbeelding:” Dit is uiteraard niet vergelijkbaar met de alt-tag maar met de title-tag van een afbeelding.


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Thnx Glenn voor je alertheid, klein foutje inderdaad van mijn kant, te snel getypt.

Toch ook kleine tip voor jou: Wanneer iemand een blog van 4.750 woorden typt (3 dagen over gedaan) en dat gratis online plaatst dan is het voor de auteur vaak minder plezierig om alleen die ene klein fout te horen van een lezer in de reacties 😉


Door D.Mr.T. Mahler op 10 augustus 2015

GOED ARTIKEL ,
Je kan ook een foutje maken om een reactie op te wekken, of er gelezen wordt door een Pro?!
HELDER EN BRUIKBAAR,
DANK VOOR DE MAIL.

DMT MAHLER


Door Roel op 7 augustus 2015

Tonny wat een eindbaas. IMU wordt met recht een ‘universiteit’ waar we als moderne internet ondernemers een hele hoop kennis rijker kunnen worden om onze business en ideeën professioneel op te bouwen. Top!



Door Remko Spaans op 7 augustus 2015

Haahha, ik betrap me er net op dat ik al zo vaak naar webinars en video’s van je heb gekeken Tonny, dat terwijl ik dit blog lees ik het je ingedachte eigenlijk hoor vertellen. Een soort voorlezen in gedachten 😉

Ben nu halverwege straks verder met de volgende helft.

Gr,
Remko

Ps. bij stap 11 staat: website.nl/artikel/tip#1 moet dit niet website.nl/artikel/#tip1 zijn 😉


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Ja dat is de Tonny stijl, ik heb volgens mij maar 1 manier van vertellen. De laatste keer dat ik twee maal hetzelfde webinar achter elkaar gaf (1,5 week ertussen) bleek er achteraf minder dan 5 seconden verschil in te zitten haha 😀


Door Remko Spaans op 10 augustus 2015

Hahaha echt!? Das bijna eng ;-).
Ps. Zag dat je #tip had aangepast, maar in het kader van Pietje precies zijn.. nu staat er: <a name="tip1"
Moet vast zijn


Door William op 8 augustus 2015

Beste Tonny,

Bedankt voor dit geweldig mooie artikel. Het is warm buiten en jij maakt ondertussen dit geweldige artikel.

Mijn complimenten dat je je waarde zo kan delen. Duidelijk en strak. Hartstikke bedankt hier voor 🙂

Met vriendelijke groet,
William


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Ja het was zeker even “zweten” maar het is tegelijkertijd ook weer een goede opfrisser voor de IMU site, mijn penvruchten waren iets minder namelijk de laatste tijd (drukdrukdruk)


Door Mike op 8 augustus 2015

Hallo Tonny

Super lijst. Ik ben met de meeste al bezig maar heb toch weer nieuwe ontdekt.

Met vr. groeten
MIke



Door Elma de Bruijn op 9 augustus 2015

Als je nu niet hoog eindigd dan weet ik het niet meer:-) Een prachtige checklist om mijn website te controleren zodat mijn google authority, mede dankzij IMU, nog hoger wordt!


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Zo is dat Elma, en wat goed van je commitment net in de Phoenix Community, ik deel hem stiekem hier voor jou zodat Nederland het weet 😉

“Wah, Lekker bezig Tonny, en ja ik ook stiekem bezig onder de parasol voor de komende week 🙂 Beloof mezelf nu en heel NLD ook zo’n artikel te schrijven voor zelf boekhouden voor online ondernemers, binnen 2 weken. Gezien de belastingaangifte drukte , deadline 1 sept, een vette uitdaging.”


Door Elma de Bruijn op 9 augustus 2015

Tja, zo doen ze dat bij IMU: ze nemen je bloedserieus en doen er alles aan om op topniveau te presenteren!
Dank je wel, Tonny en team!


Door Annette op 9 augustus 2015

Hoi Tonny,

Jij bent een van de weinige frequent-mailers die ruimhartig gratis boeiende en inspirerende content deelt waar een leek ook echt wat mee kan. Hartelijk dank hiervoor. Als ik ooit professioneel hulp mag inroepen weet ik je ook zeker te vinden.
Groetjes Annette

Ps: misschien domme vraag maar hoe kan ik dit op LinkedIn delen?


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Wat fijn om te horen Anette, misschien mail ik inderdaad vaak maar bij mij is inderdaad altijd de afweging of het waardevol is, zo ja, dan gaat hij er uit! 😉

Ik heb de Linkedin knop er even bij gezet voor je. Nu kun je hem ook daar delen.


Door Peter op 9 augustus 2015

Heel interessant en inspirerend. Heb het gedeeld!



Door Ingrid op 9 augustus 2015

Voor een beginneling als ik ben is dit een geweldig waardevol artikel. Dankjewel Tonny!



Door Hélène op 9 augustus 2015

Bedankt.

Hele goede tips. Mijn website is nog in de maak en helaas hebben we geen budget om van je diensten gebruik te maken maar misschien komt dit nog.


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Das beetje de vraag van de kip of het ei natuurlijk 😉 Nee geen probleem hoor, als we ergens kunnen helpen dan horen we het graag!


Door Albert op 9 augustus 2015

Hey Tonny, Je hebt jezelf werkelijk weer overtroffen! Jouw tips hebben er al voor gezorgd dat een aantal van mijn SEO-geoptimaliseerde blogs nu bovenaan in Google staan. Ik ga er bij de overige nog eens lekker met de stofkam doorheen adhv jouw supertips.

THX! Albert


Door Tonny Loorbach op 9 augustus 2015

Thnx! Ik zie dat je inmiddels op plek 2 staat op “burn-out symptomen”. Lekker bezig!


Door Robert op 9 augustus 2015

Topartikel, Tony, bedankt!
Toch weer enkele nieuwe dingen geleerd op de zondagavond.
Bedankt
Robert



Door Bertus Bongers op 9 augustus 2015

Hallo Tony,
Uitstekend artikel met bruikbare content, Dank je wel hiervoor.


Door Mariska op 9 augustus 2015

Tony, goede checklist. Komt veel kijken bij het SEO-schrijven.


Door Olivier op 10 augustus 2015

Bedankt voor dit uitstekende overzicht!
Komt er ook een ‘prequel’ over hoe je achter de beste zoekwoorden komt?



Door Johan Even op 10 augustus 2015

Jammer dat er niet gesproken wordt over de techniek van de website. Hosting en techniek zijn het fundament van een goede website. Dit is voor vele website eigenaren onbekend gebied en ze vertrouwen hun hosting partij op hun blauwe ogen.
Verder is het een prachtig artikel, Top Tonny!


Door Tonny Loorbach op 10 augustus 2015

Jammer dat je reactie met “jammer” begint 😉

Naast hosting zijn er nog tal van factoren die hier niet besproken worden maar mijn doel was om met name een on page SEO handleiding te maken om content te optimaliseren. Soms is een artikel ook gewoon lang genoeg he 😉


Door Nicky op 10 augustus 2015

Fijn en waardevol artikel om te lezen! Leuk ook om te zien dat je alle SEO technieken in dit artikel toepast 😉


Door Tim op 10 augustus 2015

Een heel erg compleet en duidelijk artikel. Wat ik mij afvraag: als je al honderden afbeeldingen in de mediabibliotheek hebt staan, waarvan de bestandsnaam niet seo geoptimaliseerd is, kun je dan ook enkel het titel veld aanpassen, of is het noodzaak (wenselijk) ook de bestandsnaam zelf aan te passen en de foto’s opnieuw te uploaden?


Door Tonny Loorbach op 10 augustus 2015

Dat kan inderdaad, je kunt de titel en alt tag nog wel aanpassen. Je hebt zelfs wel plugins die ook de bestandsnaam aanpassen maar dat werkt vaak niet helemaal lekker. Alles opnieuw uploaden zou ik niet zo snel doen.


Door Normand op 11 augustus 2015

Mooie overzichtelijke ( en leesbare!!) lijst tips.

even een inhoudelijke vraag: op onze site oprechtscheiden.nl gebruik ik per pagina meestal een aantal plaatjes. Die plaatjes heb ik dan per pagina steeds de naam van de pagina gegeven. Vaak gebruik ik dezelfde plaatjes en geef ze dan (als ik ze op een andere pagina gebruik) weer een andere naam. Het gaat over ongeveer 50 pagina’s met gemiddeld een plaatje of 6. Loont het SEO-gezien de moeite om dit allemaal te gaan aanpassen?


Door Yolanda op 11 augustus 2015

Hallo Tonny,
Super, super super bedankt. Precies wat ik nodig heb. Ik ben bezig geweest met de velden, Ik heb nog niet alles toegepast.
Ik heb een vraag ik krijg na in te vullen bij SEO door Yoast de volgende meldingen
For your eyes only
yolandagod.com/eyes/
For your eyes only. Indringendheid van ogen, verwerkt in portretten. Waarom trekt iemand je aan, en een andere doet je niets. Voorbeelden in woord en beeld.
Focus zoekterm:Pick the main keyword or keyphrase that this post/page is about.
Focus keyword usage
Your focus keyword was found in:
Article Heading: No
Pagina titel:No
Pagina URL:No
Inhoud:No
Meta description: No

Waarom staat hier bij elk item NO? Terwijl ik de woorden toch heb ingevuld.


Door Gesuino op 11 augustus 2015

Wauw!
Wat een enorm artikel en met allemaal mooie effectieve tips!
Ik ga ze allemaal langslopen voor mijn bestaande website en dan heb ik het meteen goed in beeld voor mijn aanstaande nieuwe site. De meeste ken ik wel, maar ik zie meteen dat ik nog een hoop kan leren, enkel door het lezen en toepassen van jouw tips.
Thanks!


Door Joeri op 12 augustus 2015

Super artikel, Tonny. Lekker praktisch!


Door Roy op 12 augustus 2015

De laatste keer dat ik minimaal een uur naar een online video keek, zonder te skippen kan ik me niet herinneren. Ondanks dat ik bepaalde onderdelen al wist, heb je me met deze video erg weten te boeien. Erg interessant! De tips ga ik zeker toepassen in de webshop!

Thanks Tony!


Door Ondergoedboetiek.nl op 12 augustus 2015

Een heel mooi leerzaam stuk, jullie site heet niet voor niks Internet Marketing Universiteit


Door Bert op 13 augustus 2015

Hallo Tonny,

Geweldige tools die je hier aanbiedt. Ben er blij mee.
Het is wel zo dat wanneer we deze info allemaal toepassenen en delen, we straks met zijn allen bovenaan staan in Google….
Heb hem gedeeld hoor.


Door Miquel op 26 augustus 2015

Thx Tonny,
Goed Bezig!


Door Giel op 19 november 2015

Super. Hier ga ik gelijk mee aan de slag. Dankjewel.


Door carina op 28 november 2015

Ik kan even niet terugvinden hoe je als je een bericht verwijderen je de link naar je homepage of ander bericht kan doorverwijzen. Ik wil namelijk 10 berichten verwijderen en deze naar 1 ander bericht doorlinken zodat ik niet een foutmelding krijg maar dat de bezoeker gewoon op de pagina komt. Graag hoor ik waar het in de video stond of waar ik dit in wordpress kan vinden. Alvast bedankt.



Door carina op 28 november 2015

Dank voor de snelle reactie! En dank voor de super tips. Van pagina 7 onderaan in google naar pagina 3 onderaan in een dag door 2 van je tips op te volgen. Snel naar de overige tips kijken!


Door Marc Bijl op 28 november 2015

Hey Tonny, toplijst, echt geweldig! Vind het fantastisch wat je allemaal zo gratis ter beschikking stelt, veel minder ‘glad’ (commercieel gebracht) dan bij vele anderen, thnx!

Vraagje: enig idee welke plug-in op dit moment voor WordPress de beste mogelijkheden biedt voor semantische code?

Groeten van Marc


Door Saar op 4 december 2015

Ik heb een gratis wordpress.com website en op de startpagina zo ingesteld dat er in de first front page sidebar een widget voor recente berichten staat en 2 galerijen en in de second front page sidebar een volg me mogelijkheid is en een aankomende evenementen widget. Nu zag ik hierboven dat je maar 1 keer de h1 “kan” gebruiken. Nu staan de titels van de widgets in h1 vermeld. Tevens in mijn tekst in de voetzijbalk staan de titels van de widgets in h1 vermeld. Stoort dit de page ranking? Ik hoor graag van je! Saar


Door Pascal van der Tuin op 30 maart 2016

Dag Tonny,

Wellicht is een check op de leesbaarheid en scanbaarheid van content een goede extra stap voor je stappenplan.

Grote letters en regelafstand. Korte zinnen. Witregel na elke 3-4 regels. Geen moeilijke woorden. Duidelijke opbouw verhaal. Actieve schrijfstijl. Etc.

De zo te verbeteren ervaring van lezers, zal Google’s waardering ook ten goede komen.




Door Jel op 31 augustus 2016

Bedankt heel erg veel aan gehad voor mijn
website!



Door Rick op 6 januari 2017

Goed artikel Tonny. De beginner in SEO zal hier veel aan hebben. Ik moet trouwens zeggen dat ik het niet met alle tips eens ben. Zo heeft bijvoorbeeld social media (naar mijn ervaring) op dit moment geen nut op het gebied van SEO. Niettemin een goed artikel.


Door Randy op 16 januari 2017

Top! Dit waren nog eens handige stappen voor onze website
Bedankt!


Door Dick Kuiper op 22 januari 2017

Hallo Tonny, Geweldig handig. 1 vraag: keywordtag mag je dus negeren. Is dat bij Yoast dat “focus trefwoord”, en kan je die dan dus leeg laten?


Door BramSpeelman.nl op 5 februari 2017

Hi Dick. Je moet in Yoast bij “focus trefwoord” zeker wat invullen. Yoast controleert aan de hand van de woorden die je daar invult, of je jouw content genoeg gericht hebt geschreven op het ingegeven zoekwoord.



Door Bram op 21 december 2017

Erg duidelijk en goede uitleg door alle video’s! Erg bruikbaar, waarvoor dank!


Door Rene op 24 juli 2018

Interessant en leerzaam. Ook voor iemand zoals ik met niet niet al te veel technische kennis. Deze week met al jouw tips @tonny mijn blog starten 🙂

Plaats een reactie