Kom je naar het Facebook Marketing Seminar?
Aanmelden!

Page content

Google Rankbrain: Next Level SEO?

article content

Google Rankbrain: Next Level SEO?

Ooit wel eens je website tegengekomen in de zoekresultaten en gedacht:

Hoe kan ik hier nou op scoren?”

We weten al een tijdje dat Google zich supersnel ontwikkelt. Zo hebben ze zich de afgelopen jaren o.a. ver ontwikkeld op het gebied van taal:

Er wordt niet meer alleen een match gezocht op basis van de exacte zoekopdracht, maar Google begrijpt nu ook grammaticale vervoegingen, meervoud en laat je daarnaast ook scoren op synoniemen van een zoekopdracht.

Sterk staaltje werk van Google

Tot zo ver kunnen wij, gewone stervelingen, de algoritmes en het gedrag van Google nog wel begrijpen. Een grammaticale vervoeging of een synoniem naar voren zien komen in de zoekresultaten past ook wel in ons gedachtepatroon.

Wellicht heb je nog wel eens bij jezelf gedacht:

”Goh, slim, die zoekmachine”

Google gaat sinds een tijdje echter een flinke stap verder. Ze gebruiken nu namelijk Machine Learning om jouw website te beoordelen en in de zoekresultaten naar voren te laten komen.

Machine Learning, wat is dat?

Machine Learning houdt in dat computers zó geprogrammeerd zijn, dat ze zichzelf nieuwe dingen leren en zichzelf verbeteren.

Al jarenlang wordt er onderzoek gedaan naar Kunstmatige Intelligentie op allerlei vlakken (mobiele telefoons, auto’s, robots, hulpprogramma’s op een computer, etc.) en zien we uitvoeringen hiervan terug in het dagelijkse leven (denk aan Siri op een iPhone, automatische schermhelderheid, hulprobots in de zorg, etc.).

Wat is Siri

Niet vreemd dat Google er dan ook mee aan de slag is gegaan om te zien hoe zij hun eigen algoritmes binnen de zoekmachines naar een volgend niveau kunnen brengen door gebruik te maken van Machine Learning.

Zo kijkt Google bijvoorbeeld niet alleen meer naar welke woorden er op je website staan, maar beginnen ze ook te begrijpen wat die woorden en de teksten op jouw website betekenen

Door de betekenis van teksten te begrijpen, kunnen ze nog betere en relevantere zoekresultaten tonen aan hun ‘Googelaars’ (onafhankelijk van welke woorden exact op een pagina gebruikt worden).

Dit nieuwe ‘Context’ (vs. Content) tijdperk luidden ze een aantal jaar geleden al in met hun ‘Hummingbird‘ update, maar met de ontwikkelingen die er nu zijn op het gebied van Machine Learning kunnen ze dit nog veel sneller naar volgende niveau’s gaan tillen.

Terug naar de basis van SEO

Voordat ik meer in het verhaal van machine learning & Google duik, wil ik even kort stilstaan bij de manier hoe Google websites jarenlang heeft gerankt:

Basis werking van SEO

Google heeft honderden factoren bepaald die van invloed zijn op de ranking van jouw website in de zoekmachine. Dit houdt in dat je website eigenlijk in honderden stukjes wordt opgedeeld.

Vervolgens worden al deze factoren in het algoritme van Google gestopt. Dit algoritme is ontwikkeld door engineers van Google, op basis van deze honderden ranking factoren.

Search Engine Land Periodic Table of SEO Success Factors

Elke factor heeft in de ogen van Google zijn eigen waarde, en door alle factoren bij elkaar te nemen, beoordeelt Google jouw website en worden op die manier de zoekresultaten bepaald.

Jouw pagina’s optimaal inrichten om te scoren in Google?
Check Tonny’s Über SEO Checklist >>>

Wat is Google Rankbrain?

Google is nu aan de slag gegaan met Machine Learning in hun zoekalgoritmes. Dit stuk techniek wat gebruikt en ontwikkeld wordt noemen ze Rankbrain.

Rankbrain werkt anders dan hoe Google in de basis is begonnen met het ranken van zoekresultaten. Rankbrain kijkt namelijk niet naar de honderden vooraf bepaalde factoren om die vervolgens in een algoritme te beoordelen.

Toekomst van SEO

Google Rankbrain werkt als volgt: Medewerkers van Google hebben ”Trainings Data” bepaald. Deze data bevatten de beste & populairste websites en zoekresultaten, die het echt goed zouden moeten doen in Google.

Vervolgens, gaat rankbrain naar deze websites kijken. Op basis van die websites, bouwt Rankbrain dankzij Machine Learning zijn eigen algoritme. Zelfs de software engineers van Google weten niet hoe dit algoritme is opgebouwd en wat de achterliggende ”gedachte” van Rankbrain is. Dit algoritme zou dus wel de factoren kunnen bevatten die ooit gedefinieerd zijn, maar zeker weten doen we dat niet.

Rankbrain bekijkt nu echt de gehele site als één, in plaats van een site die is opgesplitst in honderden factoren die met elkaar in verbinding zijn. Je gehele site en wat daar omheen gebeurt (m.b.t. die website) wordt nu dus in 1 keer door het algoritme van Rankbrain gehaald, en op basis daarvan zal je website een positie krijgen in de zoekresultaten.

Belangrijk om te realiseren hierbij is dat er dus geen menselijke invloed bij het zoekalgoritme komt kijken. Alles is geautomatiseerd en gaat op basis van Machine Learning. Rankbrain krijgt Trainingsdata, en maakt vervolgens een algoritme om websites goed te kunnen gaan ranken. Vervolgens wordt dit beoordeeld, en begint het proces weer opnieuw.

Rankbrain wordt dus continu beter in het op waarde schatten van een website en het inrichten van de zoekresultaten.

Dus wat worden nu belangrijke factoren om mee te gaan scoren?

Het is lastig om daar nu al de hand op te leggen, maar je kunt er vanuit gaan dat het een volledige beoordeling van je pagina wordt, inclusief alle externe invloeden. Je zou dan kunnen denken aan o.a. de volgende zaken:

  • De variatie in je content (multimedia)
  • Kwaliteit van je content
  • Geef je antwoord op vragen in je content
  • Bezoektijd op je pagina’s
  • (Relevante) backlinks
  • Surfgedrag van de bezoeker
  • De mate van positiviteit / negativiteit in berichtgeving over je bedrijf
  • Engagement(shares, maar ook comments op je pagina zelf)
  • SEOcial waarde (vermelding van je bedrijf op social media, likes, shares etc.)

Rankbrain zal echt naar het totaalplaatje van jouw website en pagina’s gaan kijken. Zal de inhoud en betekenis van jouw website of pagina het allerbeste en meest waardevol zijn voor een bezoeker? Dan zal Rankbrain dat zeker meenemen in de beoordeling van jouw website.

Een vuistregel die je hiervoor kunt aanhouden (en dat geldt eigenlijk voor alles wat je op je website doet) is de volgende:

Kwaliteit over Kwantiteit

Geef jij echt kwaliteit op je website? Help jij bezoekers verder? Inspireer je ze en geef je ze iets waar ze weer mee verder kunnen, of blijf je ze interesseren? Dan ben je goed bezig.

Of ben je teksten aan het schrijven die zo lang mogelijk zijn, zodat je misschien goed kan gaan scoren in Google? 😉

Ik raad je aan om het eerste te doen. Want als jij waardevol bent voor een bezoeker, kan je ervan uit gaan dat je dat ook zal zijn voor Google. Juist door de recente ontwikkelingen en de ontwikkelingen die komen gaan, zal je je als ondernemer steeds minder bezig hoeven houden met keiharde SEO, maar veel meer met waarde geven.

Uiteraard is de (leesbaarheid van je) techniek achter je website nog wel een belangrijk aspect, maar als je met een goed websitesysteem werkt hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Hoe doet Google dit nu weer?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: “Hoe doet Google dit nu weer? Ze weten al zo veel, en hebben nu dus machines die zichzelf aan het verbeteren zijn?”

Dat klopt 😉 Allemaal om ervoor te zorgen dat ze de best mogelijke zoekresultaten aan hun gebruikers kunnen voorschotelen.

De techniek die Google hiervoor gebruikt hebben ze echter niet zelf ontwikkeld. In het motto van beter goed gekocht dan slecht gemaakt, kochten ze het bedrijf ‘Deepmind’ in 2014 voor ongeveer een half miljoen dollar.

Deepmind was geen zoekmachine gigant of iets in die trend, maar ontwikkelde machines die zichzelf leerden om steeds beter te worden in een spelletje. Hoe dat ging kan je hier zien:

Wat gaaf is om te zien, is dat de computer niet alleen ‘leert’ om steeds het balletje op te vangen, maar dat het zichzelf ook een strategie aan het aanleren is om het level zo snel mogelijk uit te spelen. Je ziet hierdoor dat we dus echt kunnen spreken van zogeheten Machine Intelligence.

Op dit moment is de beoordeling van Rankbrain de 2-na belangrijkste factor in het huidige algoritme van Google.

Ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat dit in korte tijd de belangrijkste factor zal zijn, en gezien de snelle ontwikkelingen en groei op gebied van Machine Learning ga ik er zelfs vanuit dat Rankbrain op termijn het volledige zoekalgoritme zal gaan vervangen.

Exponentiele groei van Kunstmatige Intelligentie

Omdat het niet mensen zijn, maar machines die nu machines ‘verbeteren’ of ‘slimmer maken’, gaat de ontwikkeling van Machine Learning ontzettend hard. Maar wat voor gevolgen brengt dat met zich mee?

De intelligentie van computers is op dit moment op verschillende vlakken te vergelijken met dat van een chimpansee, en dat vinden wij mensen nog wel interessant of leuk:

kunstmatige-intelligentie-verwachting

Maar in de werkelijkheid zit er eigenlijk helemaal niet zo veel verschil tussen de intelligentie van een chimpansee, de mens, en een superslim persoon als Einstein.

Omdat de computers zichzelf continu kunnen blijven verbeteren, zal het qua intelligentie dus ook geen stijgende lineaire lijn zijn, maar een lijn die exponentieel groeit:

Groei Kunstmatige Intelligentie

Je kan er dus vanuit gaan dat het niet heel lang meer zal duren tot computers slimmer zijn dan de mens (experts verwachten dat dit punt uiterlijk in 2020 bereikt zal zijn).

Leuk, of Eng?

En wat voor gevolgen zal dat met zich meebrengen? Wij mensen kijken namelijk heel anders naar de wereld dan machines:

Human Centered vs Machine Centered

Bron: Things that Make us Smart – Donald Norman

Bekende personen uit de IT industrie, zoals Bill Gates en Andy Rubin (oprichter van Android), hebben zelfs aangegeven een tikkeltje bang te zijn voor deze ontwikkelingen.

Zo hebben machines geen moraal of gevoel (tenzij dat vooraf geprogrammeerd is), en weet je niet hoe ver ze zullen gaan om een bepaald voorgeprogrammeerd doel te bereiken (zou een kleine fout in de code kunnen zorgen dat computers de hele wereld overnemen? 😉 ).
Zelf ben ik er niet echt bang voor, ik denk vooral dat deze ontwikkelingen voor veel mooie nieuwe dingen kunnen zorgen in de toekomst. Wij als mensen en ondernemers zullen verder ontzorgd worden bij ‘saaie’ taken, en zullen nog beter ondersteund worden in het in contact komen met andere gelijkgestemde mensen. Google heeft daar met Rankbrain in ieder geval weer een mooie stap mee gemaakt.

Wat denk jij van de nieuwe ontwikkelingen bij Google? Aan de slag om je site nog waardevoller te maken, of ga je je voorbereiden op een hostile takeover van de machines op onze wereld? 😉

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

41 reacties op “Google Rankbrain: Next Level SEO?


Door Margreetje Kist op 3 april 2016

Precies wat ik dacht, maar dat het zo hard gaat, wist ik niet. Dank voor je blog!



Door Ben op 3 april 2016

Interessant stukje Martijn en SF fanaat weet ik nog een paar leuke films over het verdere verloop van AI en de mensheid. 😳😊


Door Martijn van Tongeren op 8 april 2016

Thanks Ben! Ja daar zijn er een hoop van, maar nog geen één met Google in de hoofdrol volgens mij 😀


Door Frans Hendrikx op 3 april 2016

Goed artikel Martijn. Toch vind ik deze ontwikkeling behoorlijk niet erg bemoedigend. Vanuit onze eigen beperktheid kijken naar de betekenis van deze ontwikkeling doet vermoeden dat we helemaal geen idee hebben hoe de toekomst eruit zal zien. Wat de consequenties zijn van intelligent machinery is nauwelijks voorstelbaar. Er zullen zeker mooie dingen uit ontstaan, maar het is ook niet moeilijk om een aantal doemscenario’s te bedenken.


Door Martijn van Tongeren op 8 april 2016

Daar heb je helemaal gelijk in Frans, het zou ook zeker doemscenario’s in kunnen luiden… Maar zolang dat niet het geval is, en ik geen techneut ben die daar iets aan kan doen, kijk ik graag naar de potentiële positieve dingen die er uit kunnen komen 🙂


Door Snah op 3 april 2016

Wordt tijd om Google maar es kapot te maken met hun gevaarlijke spelletjes



Door Karen op 4 april 2016

Is de Yoast SEO plug-in hiermee verouderd?


Door Martijn van Tongeren op 8 april 2016

De Yoast SEO plugin is nog steeds een goede tool om te gebruiken. Zeker om de SEO Titel en meta omschrijving te verwerken. Ook de tips die in pagina analyses worden gegeven kun je nog steeds aanhouden, maar neem het niet als 100% waarheid aan. Zie het als een leidraad, maar blijf je eigen content, de leesbaarheid en de waarde die je daarmee biedt altijd op de eerste plaats stellen.


Door Mike op 7 april 2016

goed artikel! had niet gedacht dat ze zo ver zouden komen.



Door Stijn op 15 april 2016

Mooi, interessant artikel. Alles blijft evolueren. Het zal volgens mij steeds moeilijker worden om de resultaten te “beïnvloeden” met on-page SEO. Ik ga de mogelijkheden alvast bekijken.


Door Martijn van Tongeren op 26 april 2016

‘Beïnvloeden’ zal inderdaad steeds lastiger worden. Het gaat nu echt om waarde geven 🙂


Door Richard Koolman op 15 april 2016

Wouw, wat een vooruitgang maken we tegenwoordig! Interessant artikel, bedankt!
Misschien nog een leuke toevoeging voor de alinea met breakout. Speel zelf breakout met Chrome op een PC:
zoek op google naar “atari breakout” en druk vervolgens op “afbeeldingen” (net onder de zoekbalk) 🙂



Door Annemarie van Heezick op 15 april 2016

Goed Artikel en de toekomst zal ons leren met de computer te integreren. De kracht van de mens is flexibiliteit !



Door Elles op 15 april 2016

Elke techniek biedt mogelijkheden voor negatief gebruik maar ik vind het wel een mooie ontwikkeling. Het voelt als iets dat veel natuurlijker resultaat zal geven dan degene die nu vooral heel goed is in seo trucs. Als je kwaliteit levert en als prioriteit blijft stellen en daarin investeert zou het met de nieuwe techniek mogelijk meer beloont worden dan nu het geval is?



Door Richard op 15 april 2016

Mooi stuk Martijn!
Ik verwacht zelf een mix van Terminator en The Matrix voor de toekomst. Computers bouwen of evolueren tot robots en mensen worden inferieur en dus overbodig om aan te houden op aarde. Tijd om ze als energiebron in te zetten of gewoon te verwijderen.

Wat ik mooi vind van dit Machine Learning systeem…. er komt weer een mooie uitdaging bij om de automatisering van buitenaf te beïnvloeden, zodat je eigen site standaard het hoogst in Google komt. Hackers challenges kunnen weer helemaal los 😉

Wat ik ook verwacht is dat de Google Rankbrain slim genoeg wordt om 80% van de internet pagina’s uit de zoekresultaten te gaan weglaten. Alle vervuiling gaat eruit en alleen de 20% waardevolle content zal overleven.

Een volgende voorspelling is dat er website generatoren bijkomen die je content beoordelen en die niet plaatsen als het niet logisch of waardevol genoeg is voor het Internet. De computer/software bepaalt straks of je wat nuttigs bijdraagt of dat je beter je mond kunt houden 😉

Bijzondere vooruitzichten.

Groeten,
Richard



Door Ron van Anholt op 15 april 2016

GM Martijn, ik vind dit een mooie ontwikkeling die alle bedrijven in staat stelt middels waardevolle content hoog in de zoekresultaten te komen. Gaan jullie de tips die je geeft voor optimale zoekresultaten in phoenix en de instructies verwerken?


Door Martijn van Tongeren op 26 april 2016

Alles wat technisch nodig is om de sites zo duidelijk & goed mogelijk leesbaar te maken voor Google verwerken wij uiteraard in Phoenix 🙂


Door Cas op 15 april 2016

Bedankt Martijn! Heel interessant artikel! Als AI ingezet zou worden om de wereldvrede te bewaken, zou dat ongetwijfeld veel meer kans van slagen hebben dan Mahatma Gandhi, Nelson Mandela en de Dalai Lama bij elkaar 😉 Helaas leert de geschiedenis ons dat alle nieuwe ontwikkelingen worden gebruikt om (te veel) geld en macht te verzamelen, dus instabiliteit en oorlog te creëren (macht ipv kracht). Alle nieuwe uitvindingen werden/worden op die manier misbruikt, dat kon zelfs Einstein niet verhinderen. Ik heb er jaren over gedaan om lekker in het NU te blijven en me niet zo druk te maken over (enge) toekomstige ontwikkelingen waar ik toch geen/weinig invloed op heb. Maar goed… wat Google en SEO betreft is een blikje in de toekomst nog steeds heel welkom. Bedankt voor je fascinerende artikel!


Door Martijn van Tongeren op 26 april 2016

Bedankt voor je uitgebreide reactie Cas!

Ben het met je eens wat wereldvrede betreft… Maar wie weet wat ermee gebeurt, als AI op een gegeven meer invloed heeft dan de mens. Wat zou dat doen met de wereldvrede? 🙂

Verder inderdaad goed om in het NU te blijven en daarvan te genieten! Wat SEO en Google betreft houden wij je wel op de hoogte 😉


Door Adwin op 15 april 2016

Heel interessant stuk! Wel grappig: “Zo hebben ze zich de afgelopen jaren o.a. ver ontwikkelt op het gebied van taal:”. Wanneer worden computers slim genoeg om op basis van deze zinsbouw te constateren dat ontwikkeld hier met een “d” moet worden geschreven? 😉


Door Erwin op 15 april 2016

Als een computer ons niet als creatief en fantasierijk kan zien, hoe kan een AI dan zinvol bepalen of content waardevol is en op een leuke manier is geschreven t.o.v. bijvoorbeeld concurrerende websites met gelijkwaardige producten in hun assortiment?


Door Tonny Loorbach op 15 april 2016

O.a. door naar de populariteit van websites en url’s te kijken. Dat doen ze al jaren door te kijken naar eerst backlinks, reacties en later social media invloeden.


Door Machiel op 15 april 2016

Leuk om te lezen. Het duurt niet lang meer voordat het 2020 is. Ik denk dat door het “onlogische denken” van het menselijke brein, de computer het uiteindelijk niet zal winnen van de mens. De foto van je boek verteld is een mooie illustratie hiervan. Maar op naar de website en ook deze continue blijven verbeteren en vullen met blogs.


Door Martijn van Tongeren op 26 april 2016

Dat denk ik zelf ook Machiel, wij mensen zijn te onvoorspelbaar om uit te roeien, haha 😉


Door Elma de Bruijn op 15 april 2016

Mooi stuk, Martijn. Ik was hier van op de hoogte, sinds kort 😉 en daarom is het des te fijner om het nogmaals in jouw Heldere taal terug te lezen. Vraag me nog steeds af hoe ik zo efficiënt en effectief mogelijk de content samenstel en verbeter. Meer impact in minder tijd;-) Als iemand een machine (of strategie) weet die dat denken ook overneemt , dan weet ik dat graag!


Door Martijn van Tongeren op 26 april 2016

Dankje Elma!

Wat ik zelf heel fijn vind om te doen is een soort contentplan maken als ik begin aan een artikel.

Ik schrijf eerst de tussenkopjes uit en bedenk wat ik precies wil vertellen. Daar zet ik een paar steekwoorden voor klaar, en daarna begin ik mijn verhaal te typen.

Door de structuur eerst goed neer te zetten, hoef ik daar tijdens het schrijven niet meer over na te denken en komt de logische opbouw in het verhaal meestal vanzelf 🙂


Door Elma de Bruijn op 8 mei 2016

Het helpt!


Door Linda (copywriter) op 28 april 2016

Hallo Martijn, bedankt voor je artikel, heel interessant! Leuk om te lezen dat je op dezelfde manier aan een artikel begint als ik: eerst een contentplan, dan de tussenkopjes, dan de rest. Schrijf jij de titel ook als laatste? 🙂


Door Investual (Ewoud) op 19 mei 2016

Interessant artikel! Goed om te weten dat Google zich alsmaar blijft door ontwikkelen om zo resultaten te geven die er toe doen en niet het bedrijf met het hoogste marketing budget.


Door Pim op 4 juli 2016

Onwijs interessante ontwikkeling. Maar hopen dat het niet uit de hand loopt. De film Ex Machine (uit 2015) speelt in op de ontwikkeling van AI. Echt een aanrader, alhoewel het einde zeer tegenvalt.


Door Yordy op 27 juli 2016

Zou de publicatiedatum 1 april in de toekomst nog een factor worden bij het beoordelen van online content?


Door Justin op 6 september 2016

goed en erg interessante blog!


Door peter op 7 november 2016

Goed verhaal; duidelijk. En…een beetje eng idee.
Bekijk de film “Delete” maar eens.
A.I. neemt de hele wereld over. Want de mens is overbodig geworden.


Door Gustavo Woltmann op 27 december 2016

Dit artikel net tegengekomen, zelf aan het einde van 2016 nog steeds interessant en informatief!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website