Featured Snippets (antwoorden in Google) | Stappenplan
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 juni 2016 
in SEO

Heb jij al Google Featured Snippets?

Een van de grootste SEO kansen van dit moment (naar mijn mening) ligt op het gebied van zogenaamde “conversational search” en de featured snippets van Google (antwoorden op vragen direct in de Google resultaten). In dit artikel zal ik je stap voor stap uitleggen hoe je hier momenteel op in kunt spelen.

Eerst de noodzakelijke basis…

Het is zowel voor je bezoekers als voor Google belangrijk dat je website logisch en gestructureerd is opgebouwd. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid en de zoekmachinevriendelijkheid van je website. Ik ben er zelf altijd wel fan van om mijn websites die veel informatie bevatten als een soort organogram op te bouwen. Bijvoorbeeld zo:

SEO Structuur

Falen in de voorbereiding is de voorbereiding van het falen. Zorg dat je SEO structuur klopt



Je ziet dat ik een hoofdcategorie (Internet Marketing) heb gemaakt met daaronder heel overzichtelijk enkele subcategorieën van deze markt. In elke subcategorie zitten vervolgens weer artikelen die betrekking hebben op die betreffende categorie. Ik ga hier bewust niet meer dan twee lagen diep. Des te dieper je gaat, des te minder waarde Google namelijk aan je artikelen gaat hechten. Mocht je geen brede markt hebben kun je er zelfs voor kiezen om maar één laag diep te gaan.

De kennisbank

Naast mijn blog heb ik ook een kennisbank toegevoegd aan mijn website. Ik noem deze ook wel mijn “Content Kanon” Deze is wat meer verstopt in de footer van mijn website. Je ziet deze SEO structuur hier in terug:

Kennisbank (mini Wikipedia) op de IMU

Voor- en achterkant van mijn website

Ik heb mijn website verdeeld in twee kanten; een voorkant en een achterkant. Mijn blog zie ik als de voorkant, dat ik de plek waar ik de dingen publiceer die mij bezig houden en inspireren. Zie het maar als de ‘inhoud op niveau’. Deze content is bedoeld voor de actualiteit, inspiratie, interactie en positionering als ‘thought leader’.

De kennisbank zie ik als de achterkant, dit is meer de ‘basiskennis’. Het is de kennis/informatie die ik wel wil delen aan nieuwe bezoekers, maar waar ik mijn huidige achterban niet mee wil vervelen en mijn blog niet mee wil ‘vervuilen’. De artikelen in mijn kennisbank zijn bedoeld om bezoekers uit Google te krijgen. Dat zijn bezoekers die zoeken (middels longtail) naar achtergrondinformatie m.b.t. internetmarketing. Vanuit de Kennisbank klikken ze dan door naar blogs, de bioscoop pagina en/of melden zij zich aan voor mijn nieuwbrief. Het is dus met name een ingang/startpunt.

Je kennisbank als een Mini Wikipedia in je Niche!

Een kennisbank is een soort eigen Wikipedia over jouw niche. Ik noem het ook wel een ‘Content Kanon’. Hier zie je bijvoorbeeld een categorie met onderliggende artikelen:

Kennisbank (artikel)

En je ziet hoe ik met deze artikelen in Google kan scoren, let ook op de url / breadcrumb. Google herkent de SEO structuur van de kennisbank:

Kennisbank artikel in Google

Wordt de thought leader en Wikipedia binnen jouw niche

Autoriteit in Google!

Het opzetten van een kennisbank is een gouden kans om de zoekmachines te gaan domineren en er echt uit te springen met je website. Vrijwel niemand doet dit en dus ligt er echt een open kans. Met de opbouw van de kennisbank in lagen heb ik gezorgd voor een structuur die Google herkent en waarbij Google de categorieën ook als verzamelpunten / autoriteitspagina’s gaat zien. Deze beginnen steeds beter te scoren naarmate er meer content in komt:

Kennisbank autoriteit in Google

Door woorden als ‘tips’, ‘uitleg’ of ‘voorbeeld’ toe te voegen aan je title tag pluk je veelal het laaghangend SEO fruit’

Ideaal voor Longtail!

Zoals ik al aangaf leent de kennisbank zich perfect voor “longtail zoekopdrachten”. Let er op dat longtail goed is voor 70% van alle zoekverkeer in Google en de kennisbank is een ideale manier om daar op in te spelen:

longtail-shorttail-keywords-google

Het SEO Spinnenweb

Je zult het met me eens zijn dat Wikipedia het goed doet in de zoekmachines. Je ziet op Wikipedia dat de teksten vaak vol zitten met interne links. Wanneer je op zo’n link klikt dan word je doorgestuurd naar een andere pagina op Wikipedia met meer informatie. Deze links zijn belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid en SEO structuur van je website. Hier zie je een voorbeeld op mijn website:

Geautomatiseerde internet links (SEO Handleiding)

Interne links maken van je website een virtuele champagne toren waarin ‘linkjuice’ doorsijpelt

Een extra voordeel is dat dit je heel eenvoudig laat schrijven. In dit betreffende artikel hoef ik niet de moeite te nemen om nog eens uit te leggen wat een call to action is omdat ik dat in een ander artikel al heb gedaan!

Conversational search

Google’s wens is om de stap te maken van ‘reactieve zoekmachine’ naar een ‘proactieve persoonlijk assistent’. Traditioneel gebruiken mensen een zoekmachine met de verwachting om een collectie relevante websitelinks gepresenteerd te krijgen. Volgens Google zullen mensen in de nabije toekomst echter meer de behoefte hebben om toepasselijke suggesties gepresenteerd te krijgen die niet alleen relevant zijn, maar ook nog eens extra waarde toevoegen. Google leert hier als het ware beter begrijpen wat je precies bedoelt. Deze techniek, die op het randje van kunstmatige intelligentie balanceert, wordt conversational search genoemd.

Conversational search werd op The Next Web Conference 2016 (waar wij vorige maand met ons team waren) ook als een van de belangrijkste SEO Trends genoemd.

De Knowledge Graph

Wellicht ken je al de Knowledge Graph, een soort mini-wikipediadocument dat rechts van zoekresultaten verschijnt als je bijvoorbeeld op een bekend historisch persoon zoekt. De Hummingbird update past de techniek achter het verzamelen van de informatie van deze graph nu ook toe op de ‘gewone’ zoekresultaten.

Google vragen en directe antwoorden

Zo kun je Google tegenwoordig vragen kunt stellen, waarbij Google zowel de vraag begrijpt als het antwoord weet. Google laat het antwoord direct in de zoekresultaten zien:

google-featured-snippet-seo

Google Featured snippets

Deze directe antwoorden op vragen noemen we ‘featured snippets’ of noem het maar “rich answers” (rijke antwoorden). Zo kan Google ook antwoorden uit jouw content halen:

google-featured-snippet-kennisbank

In bovenstaand voorbeeld haalt Google het antwoord uit mijn artikel (uit mijn Content Kanon) en toont dat, inclusief link naar mijn site, bovenaan in Google. Een enorm SEO voordeel natuurlijk omdat je de concurrentie onder jou zo geen kans meer laat.

SEO Kans: Kennisbank in de semantische zoekmachine

Dit is de reden dat ik in 2010 al ben begonnen met het werken met kennisbanken. Toen gaf Google al aan dat dit de toekomst zou worden. Daarom is de SEO structuur zo belangrijk. Mijn kennisbank doet het al jaren super goed maar deze maand zag ik in Google eindelijk de resultaten waar ik al jaren op zit te wachten. Deze zogenaamde featured snippets dus.

De “Wat is…. zoekopdrachten”

Zoals je ziet krijg je deze resultaten nu met name bij de “wat is…” zoekopdrachten. Er wordt ontzettend veel gezocht op dergelijke zoekopdrachten (weet ik uit ervaring). Ik heb in 2010 al een hoop artikelen geschreven voor mijn kennisbank waarbij de titel letterlijk “wat is {vakterm}” was. Deze beginnen nu (nog meer) tot hun recht te komen. Mijn gouden tip is dus om je kennisbank te verrijken met zogenaamde “wat is artikelen”.  Ik ben daarvoor meteen een begrippenlijst gestart in mijn kennisbank:

begrippenlijst

Lui…

Ik heb dit altijd verwacht maar ik heb het nagelaten om mijn kennisbank sinds 2010 uit te breiden… Ik heb het schrijven van “wat is artikelen” letterlijk al jaren op mijn to do lijst staan en toen ik er vorige week eindelijk aan begon was ik er na 5 stuks echt wel klaar mee haha (saaaaaaaai).

Uitbesteed!

Ik heb daarom de opdracht even op freelancer.nl gezet. Binnen enkele uren had ik 10 sollicitaties van tekstschrijvers die dit met alle liefde wilden doen. Ik heb na wat testjes enkele schrijvers (wiens schrijfstijl en kwaliteit ik fijn vond) aan de slag gezet met een lijst van 215 internet marketing begrippen. Aangezien dit objectieve definities zijn (zonder advies) van begrippen in mijn vakgebied kan iedereen met een gezond verstand deze natuurlijk uitzoeken en schrijven.

Zo bijvoorbeeld de uitleg van het begrip ‘Heatmap’ in mijn begrippenlijst. Dat heb ik door een freelancer laten schrijven en, voila, binnen een week had ik dit resultaat:
google-featured-snippet

IMU.nl is hierdoor binnen 2 weken uitgebreid van 614 naar 826 pagina’s. Dat is toch een uitbreiding van 35% van het totaal aantal pagina’s!

Extra tip: Ik heb er eerst voor gezorgd dat alle pagina’s z.s.m. op de site kwamen zodat ze geïndexeerd kunnen worden, dat duurt altijd even. Ik ga de komende tijd kijken welke artikelen al traffic krijgen en die artikelen als eerste verbeteren (zie mijn SEO stappenplan) met plaatjes, video, tussenkoppen etc. Dat is sneller en veel gerichter dan 1 voor 1 alle artikelen pas online zetten als ze helemaal compleet zijn.

Grappig…

Omdat dit zo goed werkte hebben wij hier meteen een “challenge” voor gestart in onze Phoenix Community. Hier zijn schitterende (en supersnelle) resultaten behaald maar hierover later wellicht wat meer info. Ik kreeg deze week van een van de freelancers onderstaand mailtje binnen ;)
freelancer-content-laten-schrijven

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Geert

Door

Geert

op 7 June 2016

Dank je wel Tonny, het is een interresante ontwikkeling.

Kevin

Door

Kevin

op 7 June 2016

Hoi Tony, Kun je ook een FAQ gebruik ipv die Wat is artikelen? Of pakt Google dit een stuk minder goed op?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 7 June 2016

Dat kan zeker maar je mist dan wel een hoop SEO mogelijkheden qua url, title, description, heading tags, interne links etc. om naast de featured snippet ook gewoon een waardevolle pagina omtrent dat begrip in de SERP te hebben. Afgezien van de featured snippets blijft Google immers gewoon hetzelfde werken. Vandaar ook mijn inleiding over structuur en het opbouwen van autoriteit.

Ruud

Door

Ruud

op 11 June 2016

Hi Tonny, Leuk artikel, goede uitleg. Enkel mis ik wel hoe ik zo'n kennisbank kan toevoegen aan mijn website. Bestaan hier plug-ins voor bij Wordpress? Mijn website bevat veel informatie over een specifiek onderwerp en probeer hoger te komen in Google. Veel antwoorden op ' wat is... ' vragen staan op mijn site maar dus nog wat problemen met de rich snappets. Heb je tips? Bedankt

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 6 July 2016

Ik weet niet of er plugins voor zijn, wij hebben de module zelf ontwikkeld voor Phoenix. Neem gerust even contact met ons op!

Guido

Door

Guido

op 17 June 2016

Mooi artikel! Welke WP plugin kun je het beste gebruiken voor de featured snippets en welke voor de interne linking?

Pim

Door

Pim

op 4 July 2016

Interessant artikel, maar wel een erg lange opbouw naar waar het punt uiteindelijk wordt gemaakt

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 6 July 2016

Nederlanders hebben ook altijd wat te zeuren ;) Ik wilde graag een stappenplan vanaf het begin maken. Sla je de eerste stappen over dan mis je gewoon een aanzienlijk voordeel. Zeker voor een beginner is dit onmisbaar.

Kirsten Huiting

Door

Kirsten Huiting

op 22 July 2016

Wat een ontzettend interessante blog. Ik heb weer veel geleerd, mede door de aanloop naar het concrete punt. Heeft toch veel verband met elkaar ;-) .

Tekstschrijver/copywriter Linda Groesbeek

Door

Tekstschrijver/copywriter Linda Groesbeek

op 15 September 2016

Dank je wel voor je interessante blog! Mooi principe ook, zo'n kennisbank. Al je content overzichtelijk bij elkaar, prima SEO mogelijkheden, alleen zou ik niet weten hoe je zo'n kennisbank kan opzetten binnen je bestaande website. Wel zou ik in mijn blogs alvast enkele "wat is ..." artikeltjes kunnen opnemen. Nogmaals dank!

Indy Bredewold

Door

Indy Bredewold

op 5 December 2016

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn content als Google Featured Snippet wordt getoond? Is daar een plugin voor? Of moet ik met een of andere HTML code aan de gang?

Gustavo Woltmann

Door

Gustavo Woltmann

op 15 December 2016

Bedankt Tonny, voor de uitgebreide uitleg en tips.

Reactie plaatsen