Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Double opt-in

Wanneer je besluit om e-mailadressen te gaan verzamelen, weet je dat je toestemming moet verzamelen om die adressen te mogen gebruiken. Dus: je kiest voor een opt-in. Maar of je kiest voor single of double opt-in, dat is aan jou. Er is geen goed of slecht, dus het is jouw keuze en jouw reputatie als bedrijf. Een double-opt in betekent dat de klant niet alleen zijn e-mailadres achterlaat op jouw opt-in pagina. Jij stuurt er nog een e-mail achteraan waarin je de klant vraagt om aan te geven wat hij van jou wilt ontvangen (bijv. service, eigen aanbod, derde partijen, nieuwsbrief etc.) of je biedt verschillende frequenties aan. Pas na ontvangst van de tweede opt-in zet je de e-mailmarketing in werking.

Voordelen double opt-in:

  • De klant weet exact wat hij kan verwachten en krijgt niet meer dan hij wilt.
  • Minder klachten.
  • Goed beeld van jouw doelgroep en hun informatiebehoeftes. Je communiceert meteen met de klant over zijn behoeftes en je kan daarmee een goede indruk achterlaten.
  • Een goede kwaliteit van e-mailadressen (lage bounce rate, hoge open- en klikratio). Je verspilt geen geld aan zinloze e-mails.

Nadelen double opt-in:

  • Technisch is het meer werk en daardoor ook duurder.
  • Je verliest onderweg e-mailadressen, omdat klanten niet reageren op de e-mail. Mogelijk waren dit anders toch ‘slechte’ adressen (bouncers, geen open of geen conversie) geweest.