arrow_drop_up arrow_drop_down
Een business bouwen met een klein budget
19 november 2020 

Een business bouwen met een klein budget

Hoe start je je business als je weinig budget hebt? En hoe kun je met een beperkt budget zoveel mogelijk impact maken?

Het ligt er allereerst aan wat jij ziet als een beperkt budget. We kregen hier een vraag van een luisteraar over, en in het geval van de vraagsteller gaat het om een groep studenten die een paar honderd euro per maand beschikbaar heeft om hun naamsbekendheid te vergroten.

Met een paar honderd euro per maand kun je wel wat. Het is alleen belangrijk om te beseffen dat naamsbekendheid niet het belangrijkst is. Je hebt geen naamsbekendheid nodig om een succesvolle business te runnen. Er zijn in Nederland honderdduizenden bedrijven die je niet kent, maar waar je misschien wel een keer iets hebt gekocht.

Als je een simpel product verkoopt, dan hoef je alleen maar te zorgen dat de juiste bezoekers op je pagina terechtkomen. Ook als ze jouw bedrijf niet kennen, hoeft dat geen probleem te zijn.

Waarom je je marketingbudget niet in branding moet stoppen

Je wilt zorgen dat je de juiste basis hebt staan waar bezoekers op terecht kunnen komen en dat de kans op conversie zo groot mogelijk is. Naamsbekendheid, branding, een brandbook en een designboek, dat soort dingen komen later wel een keer. Ze zijn niet nodig om te beginnen. Wij hebben ook nog geen brandbook.

Veel ondernemers laten zich in het begin verleiden door termen als branding, naamsbekendheid en marktleider worden. Maar dat hoeft helemaal niet. De kern van de business is omzet maken. Dat is stap één.

Als er geen omzet wordt gemaakt, heb je geen bedrijf, maar een hobby. Pas als je omzet maakt is het een bedrijf. Het hoeft niet meteen heel groot te zijn.

Als er meer omzet wordt gemaakt dan dat er kosten zijn, is het ook nog eens een succesvol bedrijf. En zelfs als je meer kosten maakt dan omzet, maar er een duidelijk plan achter zit, kan het nog steeds een succesvol bedrijf zijn.

De kern is dat je je product weet te verkopen.

Een goede basis

Waar kun je je marketingbudget het beste aan besteden?

SEO is gratis, maar het kan wat langer duren. Als je een paar honderd euro te besteden hebt, kun je al best gaan adverteren op Facebook, Instagram of Google Ads. Vooral met Google Ads kun je heel specifiek targeten op mensen die zoekopdrachten intypen die precies passen bij jouw product. Je weet dan al bijna zeker dat er klanten tussen zitten.

Je wilt in ieder geval zorgen dat je met de juiste systemen en tools werkt. Zo zorg je dat de kans dat iemand klant bij je wordt zo groot mogelijk is.

Kijk goed naar het product dat je verkoopt en de flow die daarbij hoort op je website. Laat je mensen meteen landen op een verkooppagina? Dan heb je een ander soort strategie nodig dan wanneer je werkt met een gratis weggever en funnel.

Als je werkt met fysieke producten, kun je je advertentiebudget in eerste instantie gebruiken om koude leads naar een pagina te halen. Zorg ook dat je een deel van je marketingbudget overhoudt voor retargeting. Als je een winstgevende strategie hebt gevonden, kun je daarop blijven doorbouwen. Je hebt dan – zoals wij het altijd noemen – een onbeperkt advertentiebudget.

Als je elke maand meer geld binnenkrijgt uit je advertenties dan je erin stopt, weet je dat je goed bezig bent.

Je wilt als eerste zorgen dat je kernprocessen (je landingspagina's, website en de systemen die je gebruikt) goed staan. Daarna ga je kijken naar hoe je gaat zorgen dat de juiste bezoekers naar die processen toe gaan komen.

Facebook Ads of Google Ads?

Kun je beter adverteren via Facebook Ads of Google Ads?

Dat is afhankelijk van je business en de branche waarin je actief bent. Beide vormen van adverteren werkt heel goed. Er zit wel veel verschil in de intentie van bezoekers.

Wanneer je adverteert op Facebook en Instagram, scrollt iemand door zijn telefoon en krijgt een advertentie te zien. Je moet dan maar net geluk hebben dat iemand op dat moment geïnteresseerd is en ook bereid is een aankoop bij jou te doen. Of op zijn minst een actie op je website te voltooien.

Bij Google Ads en SEO zoekt iemand vanuit zichzelf naar een bepaalde zoekterm. Vervolgens kiest diegene er bewust voor om op jouw website te klikken. De kans op conversie is dan veel hoger. Maar ook de prijs die je betaalt per klik is hoger. Bij Google Ads betaal je over het algemeen meer dan bij Facebook Ads.

Een klein marketingbudget maakt effectiever en creatiever

Er zijn heel veel methoden die je kunt inzetten. Naast adverteren, kun je ook SEO inzetten. Dat is gratis, maar meer een strategie voor de lange termijn. Social media is ook gratis en kan meer voor de korte termijn werken. Je kunt gaan zoeken naar waar jouw klant op dit moment al is. Is er een influencer die jouw doelgroep al bereikt? Of is er een ander bedrijf dat jouw doelgroep bereikt? Kun je misschien een partnership aangaan? Als je geen geld hebt, word je creatiever.

Als je meer geld te besteden hebt, ga je ook meer geld uitgeven. Vaak aan domme dingen.

Eigenlijk mag je in je bedrijf maar aan twee dingen geld uitgeven: het krijgen van klanten en het vasthouden van klanten. Als het daar niet mee te maken heeft, is het overbodig.

Als je heel weinig geld te besteden hebt, word je effectiever. Je kunt alleen maar werken met processen die daadwerkelijk opleveren. Je kunt je niet laten afleiden door zomaar advertentiecampagnes te draaien of paginagrote advertenties in de krant neer te zetten.

Een klein budget maakt je effectiever en creatiever. Een paar jaar geleden hielp Tonny zijn oom met het opzetten van een webshop met LED lampen. Destijds kwam Philips met de Philips Hue lamp. Philips was nog bezig met het ontwikkelen, maar China had de lamp al nagemaakt. De oom van Tonny besloot de namaak versie in te kopen en er zijn eigen merk van te maken.

Er was geen budget, maar er moesten natuurlijk wel klanten komen. In Google adverteren op LED lampen was veel te duur. Vanwege de merknaam was adverteren op Philips Hue ook geen optie. Toen bedacht Tonny dat er waarschijnlijk veel mensen in hun eigen woorden zochten naar het concept met woorden als ‘lamp bedienen met je telefoon' of ‘lamp aan en uitzetten met je telefoon' of ‘lamp van kleur laten veranderen met je telefoon'. Tonny maakte er titels voor aan in de webshop en schreef er content voor. Ook verwerkte hij dergelijke zinnen in de bestandsnamen en alt-teksten van afbeeldingen.

Uit deze long-tail zoekwoorden kwamen best wat bezoekers. Daar kwamen ook de eerste klanten uit. Wanneer mensen zo specifiek zoeken, is de kans groot dat ze ook klant worden. Het leuke was dat RTL Inside ook over de lampen van Philips had gehoord, maar niet meer precies wist hoe ze heetten. Zij kwamen op de webshop terecht en kort daarna zaten Tonny en zijn oom in de uitzending. Dat was niet gebeurd als er een hoog marketing budget was geweest, want dan was je gaan adverteren op algemene zoektermen als ‘LED lamp'.

Je twee grootste assets

Als je een beperkt budget hebt, heb je twee soorten assets.

Geld is een kleine asset, tijd is een grotere asset.

Dat is iets waar je naar moet kijken als je een beperkt marketingbudget hebt. Waar ben je goed in? En wat zijn de dingen waar je zelf absoluut geen kaas van hebt gegeten en wat je beter kunt uitbesteden?

Er zijn verschillende vormen waarin je iets kunt uitbesteden. Je kunt investeren in software die iets makkelijker voor je maakt of je besteedt je boekhouding uit, omdat het teveel hoofdpijn, stress en energie kost. Die tijd steek je vervolgens zelf in het leren hoe je hoger kunt scoren in Google, zodat je daar geen externe partij voor in hoeft te huren. Als je er genoeg uren in steekt, dan leer je het wel. Dat zijn assets waar je mee kunt spelen.

Pas op voor oplichters

Als je een beperkt marketingbudget hebt, is er iets belangrijks wat je jezelf moet realiseren. Als iets een beetje shady voelt, dan is het dat vaak ook. Doe het niet. Bijvoorbeeld het kopen van volgers op Instagram of Facebook.

Je weet dat het vroeg of laat tegen je gaat werken.

Dat je account wordt geblokkeerd en je engagement omlaag gaat. Je hebt helemaal niets aan neppe volgers.

Soms beloven mensen dat je per betaling een plekje kunt stijgen in Google. Dat kan niet. Je kunt natuurlijk wel een agency inhuren die je helpt met je zoekmachine optimalisatie. Maar die runnen een kwaliteitsstrategie. Het is echter onmogelijk om te garanderen dat je per betaling een plek stijgt. Daar moet je je marketingbudget in ieder geval niet heen brengen.

We begrijpen dat het allemaal heel aantrekkelijk lijkt. Vooral als online marketing compleet nieuw voor je is. Tonny had laatst een gesprek met een taxichauffeur. Hij vertelde dat hij was benaderd door een bedrijf dat hem voor 1000 euro bovenaan in Google kon krijgen. Toen hij die 1000 euro had betaald, kreeg hij het bedrijf niet meer te pakken.

De reden dat mensen er nog altijd intrappen, is dat ze niet met online marketing bezig zijn. Ze hebben hun bedrijf en ze weten dat ze meer klanten krijgen wanneer ze bovenaan staan in Google. Het klinkt heel aantrekkelijk om gewoon te betalen en meteen bovenaan te staan. Maar dat kan natuurlijk niet.

Ondernemen betekent risico's nemen

Wanneer moet je een agency inschakelen?

Je wilt eigenlijk eerst een succesvol bedrijf hebben, zodat je veel geld verdient en veel budget hebt. Dan kun je van dat geld iemand gaan inhuren die jouw marketing veel beter doet dan jij zelf. Als je nog geen geld te besteden hebt, kun je daar nog niemand voor inhuren. Dat maakt het lastig.

Hiermee komen we op het verschil tussen een echte ondernemer en een zogenaamde ‘wantrepreneur'. Als je echt achter jouw idee staat, moet je bereid zijn om te investeren. Je kunt kijken of je er vreemd vermogen voor kunt aantrekken of met een investeerder gaan werken.

En dat geldt ook als je met een agency gaat werken.

Als jij weet dat je een goed product hebt en dat het je geld gaat opleveren als je je marketing uitbesteedt aan een expert, moet je bereid zijn om eerst te investeren.

Zelfs als het geld van je spaarrekening moet komen of je geld moet lenen. Als je zeker weet dat het gaat werken, moet je niet bang zijn om eerst even in de min te gaan.

Je moet bereid zijn om een risico te nemen. Als jij niet bereid bent om een risico te nemen voor je eigen business, waarom zou iemand anders dat dan wel zijn? Wij hebben vaak meegemaakt dat iemand met een idee voor een product naar ons toe komt. Als wij dan zorgen voor de strategie, de marketing en de advertentiekosten willen betalen, dan worden we samen heel succesvol. Tonny zegt dan altijd:

“Wat stampen we samen hard”, zegt de mug tegen de olifant.

Het werkt niet op die manier. Je moet zelf ook willen investeren.

Begin klein en zorg voor proof of concept

Houd je bedrijf in het begin zo klein mogelijk en zorg zo snel mogelijk voor een proof of concept. Een tijdje geleden kwam er een groepje jongens naar ons toe met een concept. Ze hadden het idee dat je iets wat je normaal koopt via hen kunt huren. Ze kwamen naar Tonny toe als investeerder.

Voordat ze begonnen met de verhuur, wilden ze eerst een assortiment en grote voorraad hebben. Daar hadden ze een paar ton voor nodig. Ook hadden ze geld nodig voor een grote marketingcampagne. Ze waren van plan het groots aan te pakken. Als het aansloeg, wilden ze ook genoeg hebben om te verhuren. Ze zouden het zonde vinden om ‘nee' te moeten verkopen.

Maar dat is compleet de verkeerde gedachte.

Ten eerste is er helemaal niets mis met ‘nee' verkopen.

Het laat juist zien dat je succesvol bent en het maakt je product schaars. Het moet alleen niet te lang duren, want dan gaan mensen ergens anders kopen.

In dit geval hadden ze een heel leuk idee op papier, maar ze wisten nog helemaal niet of iemand het ook daadwerkelijk zou willen huren. Er was nog geen proof of concept. Het beste wat je dan kunt doen is één exemplaar kopen en dat gaan verhuren. Zet een advertentie online op een zoekwoord waarvan je weet dat alle mensen die daarop zoeken waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Doe dat net zo lang tot je één keer een sale hebt gemaakt. Als mensen het één keer huren, dan willen ze dat misschien ook wel twee keer. Of tien keer. Misschien zelfs honderd keer.

Je wilt met een business case komen waarbij je kunt laten zien wat eruit gaat, wat er binnenkomt en hoe groot het kan worden als je de lijnen doortrekt. Dan heb je een goed verhaal voor een investeerder. Een plan op papier is nog geen business.

We zien het vaak bij onze klanten. Ze blijven te lang in de droomfase hangen en maken het niet snel genoeg concreet.

Het concreet maken is juist het belangrijkste. Je hebt maar één pagina nodig op je website om een advertentie naartoe te sturen. Je kunt dan heel snel kijken of het werkt of niet.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen