youtube-adverteren
Algemeen
IMU Redactie
van imu.nl
Algemeen
12/01/2021
17 min
0

Groeien op Youtube - een interview met Rutger Tuit

12/01/2021
17 min
0

We zitten hier met een grote gast van een van de grootste bedrijven van Nederland en van de wereld. Misschien wel een van de bekendste merken. 

De head of marketing, YouTube en bijna alles van Google. Misschien kun je het zelf wat beter uitleggen. 

“Binnen Google Nederland ben ik verantwoordelijk voor de reclamekant van YouTube en ook hoe we daar samen met grote mediabureaus en adverteerders het meeste uit halen. 

Een hele mond vol. In de praktijk probeer ik de oplossingen die we wereldwijd maken zo relevant mogelijk te krijgen voor Nederlandse adverteerders. Ik stuur het team aan en werk  veel met spreadsheets en powerpoints.”

Eerst had je alleen een advertentie op YouTube voordat je een video keek. Ben jij de reden dat ju nu niet alleen voor de video een advertentie ziet, maar ook tussen de video?

“Ja, maar ik kan het wel wat positiever maken. Wij zijn de reden dat Nederlandse en internationale makers op YouTube er als zelfstandig ondernemer of onderdeel van een bedrijf ook een boterham aan kunnen verdienen. Daarnaast help ik merken om het juiste product bij de juiste consument onder de aandacht te brengen.”

Hoe komt het dat de hoeveelheid reclames de laatste jaren zo hard omhoog is gegaan?

“Er is een inhaalslag. Het kan zijn dat je als consument meer reclames op YouTube ziet. Dat kan komen doordat je interessanter bent geworden voor meer merken. 


We zien de afgelopen jaren dat consumenten gewend zijn aan steeds meer keuzevrijheid. Een van de plekken waar dat gebeurt, is hoe je content bekijkt. Op wat voor device kijk je het? Wanneer kijk je het? Bij welke aanbieder kijk je het?


YouTube is een aanbieder die je op elk device kunt gebruiken voor lange content en korte content. De kijktijd op YouTube is sterk toegenomen. Bij het lineaire kijken neemt de kijktijd juist af. Daarom kiezen adverteerders steeds vaker voor een on demand oplossing dan een lineaire oplossing. 

In de coronatijd is ook het belang van de flexibiliteit van een digitale oplossing toegenomen. Zoals het aan- en uitzetten van advertenties, direct kunnen stoppen of juist opschalen. Er zijn veel veranderingen.”

En het is veel meetbaarder denk ik. Wij weten niet beter dan dat we online adverteren in plaats van dat we op een tv zouden adverteren. In dat laatste geval stop je een bak budget op primetime en heb je geen idee of iets blijft plakken of wat voor resultaat het oplevert. Met online adverteren weet je dat wel zekerder. Je kunt meten hoeveel kliks en verkopen uit een bepaalde advertentie komen. 

“Er zitten veel voordelen aan. Met digitale marketing hebben we ons als vakgebied moeten bewijzen. Soms onderschatten we wel hoe goed televisie gemeten wordt. 

Wanneer je als ondernemer een bepaald product wilt verkopen en je hebt een hele specifieke doelgroep, dan bieden de meetbaarheid en specifieke targeting veel voordelen. Maar sommige merken willen bij heel Nederland onder de aandacht komen. Dankzij jaren aan onderzoek weten ze precies hoe vaak ze aanwezig moeten zijn in een week. Daar is televisie nog steeds een krachtig mediatype voor. Het is alleen niet voor iedereen nuttig en krachtig.”

Voor ons is het de normaalste zaak van de wereld om in online marketing te denken. Maar tijdens het coronajaar merkten we dat er opeens een enorme golf aan ondernemers opkwam die meer focus op online marketing kregen. Nog altijd zien we dat veel ondernemers ‘het internet’ als de toekomst zien. Wij dachten dat in 1998. Online marketing is hier en nu. 

Hoe zit dat met de switch van televisie? We kunnen ons voorstellen dat veel mensen wel merken dat we met zijn allen minder televisie zijn gaan kijken. Of dat het medium op een gegeven moment niet meer zo blijft bestaan. Er komt steeds meer on demand. Zie je die verschuiving al qua adverteerders? 

“We hebben zelf geen cijfers van hoe de tv-markt zich ontwikkelt. Als je geluiden uit die markt volgt, valt het op dat de tv-markt nog steeds groeiende is qua advertentiebestedingen. De kijktijd neemt echter enorm af. 

Dit is voor een deel te verklaren doordat adverteren op televisie naar verhouding heel goedkoop was. Ook zit er een stukje traagheid in. Niet iedereen weet hoe online marketing moet of hoe je een videocreatie maakt die online goed werkt. 

Natuurlijk kun je je tv-commercial ook op YouTube zetten, maar een kijker op YouTube heeft veel meer controle. Die kan skippen, iets anders bekijken of veel langere advertenties bekijken. Een paar jaar geleden was een van de populairste advertenties meer dan 5 minuten. 

Zelf werk ik sinds de millennium crisis in online marketing. Destijds dacht ik: ‘Dit is het nieuwe fundament over hoe je marketing doet.’ Tegenwoordig koopt 75% van de mensen in Nederland voornamelijk online. Dat getal is echt niet alleen het afgelopen jaar ontstaan.

Toch zagen we het afgelopen halfjaar dat het aantal vermeldingen van bezorg- en afhaaldiensten op Google bijna is verdubbeld. De consument was al lang gewend aan online kopen, maar aan de kant van de ondernemer was er nog ruimte voor een verdubbeling. Dat vond ik fascinerend om te zien.”

Wat is jouw missie als het over YouTube gaat?

“Ik werk bijna mijn hele leven voor internationale bedrijven. Maar wel altijd vanuit Nederland en met het oog op mijzelf als Nederlandse consument. 

Een van de dingen die je merkt, is dat merken nog niet gewend zijn aan het type content en makers dat op YouTube actief is. Bij YouTube heb je het over een veelheid aan makers met weinig kijkers. 

Jullie hebben zelf een podcast. Ik kan me voorstellen dat je als merk graag rondom deze podcast wil adverteren. Ik ken jullie kijkcijfers niet, maar laten we zeggen dat jullie 2000 kijkers hebben op een video van deze podcast. Dan zijn dat waarschijnlijk 2000 hele interessante mensen voor een merk dat wil adverteren. 

We zijn gewend om te kijken naar programma’s met meer dan een miljoen kijkers. Hoe ga je als merk om met die veelheid aan makers waarvan je allemaal vindt dat het waardevolle content is? Hoe zorg je dat deze bedrijven er ook geld aan kunnen verdienen, zodat er nog meer mooie lokale content op YouTube komt? 

Om de missie heel kort samen te vatten, wil ik een brug slaan tussen Nederlandse makers en grote merken. Ik wil ervoor zorgen dat daar meer waardetransactie tussen zit.”


Als je kijkt naar de makers, kan daar best een uitdaging zitten. Wij hopen dat onze content super kwalitatief is en dat bedrijven erop willen adverteren. Maar je hebt op YouTube ook veel makers die misschien wel veel views hebben, maar waarvan de content niet zo goed is. Wil je daar dan op adverteren omdat het wel je doelgroep is? Of wil je jezelf niet associëren met dat type video?

“Op YouTube heb je community richtlijnen voor alles wat er gemaakt wordt. YouTube is een veilig platform en misinformatie wordt bestreden. Er zijn veel regels waar je als maker aan moet voldoen om überhaupt je video op YouTube te houden. 

Dat doen we zo open mogelijk. Er zit een balans tussen veiligheid en een community bouwen. Daar zit een gebied waar wij veel aandacht aan besteden. We willen dat YouTube zowel een open platform als een veilige omgeving is. 

Slechts voor een gedeelte van de makers wordt advertenties getoond. Je hebt als adverteerder alle controle om te bepalen waar jouw advertenties wel en niet worden getoond. 

Daarbovenop hebben we nog een laag van premium makers waar nog meer kwaliteitscontrole op zit. Vind je het als merk belangrijk dat jouw uitstraling overeenkomt met de content? Dan heb je heel veel middelen om dat heel precies te controleren. Daarnaast kun je ook aangeven dat je geen bezwaar hebt als een programma dat iemand kijkt een associatie heeft met iets anders. 

Als je naar de tv-programmering kijkt, wil je als merk misschien ook niet voor elk programma staan. Je hebt daar hetzelfde verschijnsel. Sommige merken maken geen onderscheid of een programma bij hen past. Maar ook daar wordt vaak wel degelijk over nagedacht. 

Op YouTube gebeurt het met meer veelheid aan content. Je hebt allerlei filters die je kunt gebruiken. Wanneer je wilt adverteren op YouTube, zul je daar expertise in moeten opbouwen. YouTube is in de basis een platform dat veilig is. En met een paar extra controles kun je het nog veiliger maken.”

Je vertelde eerder dat je samenwerkt met mediabureaus. Wat is het eerste wat je aangeeft bij zo’n samenwerking? Wat is in jouw ogen het belangrijkste voor een goede advertentie op YouTube?

“Kies eerst of je het als een revolutionair of evolutionair mediatype gaat inzetten.”

Wat bedoel je daarmee?

“Je kunt het adverteren op YouTube op twee manieren aanpakken. Aan de ene kant kun je iets bouwen rondom YouTube. Je maakt de content specifiek voor YouTube. Dit is een goede manier voor merken die weten dat hun doelgroep veel op YouTube zit. Je denkt er specifiek over na hoe je de beste content maakt voor YouTube. 

We zien steeds meer dat mediabureaus een losse tak hebben die zich richt op YouTube. Ze denken helemaal vrij van andere mediatypes. 

Een andere benadering die je kunt kiezen, is dat je start vanuit een bestaand mediatype. Misschien begin je bij televisie. Sommige merken willen YouTube zoveel mogelijk op televisie laten lijken. Maar dat vind ik altijd een lastige. Het is niet mogelijk om binnen YouTube elk programma en elke maker te kennen waar jouw advertentie voor komt te staan.”

En als je het los zou zien van televisie? Onze doelgroep is vaak al bezig met online marketing. Bij verschillende mediatypen denken we sneller aan Instagram, LinkedIn en Pinterest.

“Dat was inderdaad mijn tweede voorbeeld. Vanuit televisie zie je dat mensen het platform willen laten lijken op televisie en vanuit daar hun eerste stappen nemen. Tot je uiteindelijk alsnog uitkomt bij iets wat om YouTube draait. 

De andere kant is dat je begint met YouTube vanuit een bestaand social- of search-team. Zo zien we ook dat veel bedrijven vanuit SEO beginnen met YouTube. Mensen zien YouTube als de tweede grootste zoekmachine en ook daar willen ze een bepaalde aanwezigheid opbouwen. Er wordt dus ook vanuit allerlei andere hoeken gekeken naar hoe je met YouTube omgaat.

De valkuil voor deze tweede groep is vergelijkbaar met die van TV. Je meet het allemaal net wat anders. De content is ook net wat anders. YouTube is ook qua gebruikers een ander mediatype dan bijvoorbeeld Instagram. YouTube wordt vaker gebruikt als televisie en wordt ook regelmatig door meerdere mensen tegelijkertijd gebruikt.”

Heb je daar ook cijfers van? Weet je wat daar de verdeling van is?

“Dat verschilt per doelgroep. Je kunt het eenvoudig aangeven in de opzet van je campagne. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel van je advertenties worden weergegeven op een tv en op andere apparaten. Je kunt het ook splitsen en aangeven dat je anders omgaat met je targeting op televisieschermen. 

Twee weken geleden hebben we iets gelanceerd waarbij je de klik-knop van de tv-advertentie op je telefoon krijgt. Als een advertentie gericht is op het kopen van een product, werkt dat niet altijd even goed voor iemand die tv aan het kijken is. Het is dan effectiever om je advertentie te laten zien aan iemand die door een app scrollt omdat hij niets te doen heeft.”

Wat voor soort ads werken in jouw ogen dan beter? 

“In de basis moet je er bij YouTube vanuit gaan dat je iets in je advertenties laat zien wat je wilt verkopen wat heel erg past bij de content. In fashion zien we nu dat bedrijven actief worden in het verkopen van kleding rond bepaalde makers of doelgroepen. Dat werkt wel degelijk goed. 

Maar wanneer je vrij wild een messenset rondom een programma rondom food tours gaat staan… dat werkt waarschijnlijk minder.”

Het hangt ook af van het type advertentie toch? 

Bijvoorbeeld zo’n messenset. Je kunt zeggen: ‘We hebben hier een messenset waar je alles mee kunt snijden. Normaal is hij 80 euro en nu is hij maar 50 euro. Klik hieronder om te bestellen.’ Dat sluit niet echt aan. 

Maar je kunt het natuurlijk ook spannend maken. Bijvoorbeeld met: ‘Heb jij wel eens een telefoon doorgesneden met een mes?’ En dan zie je hoe de telefoon in tweeën gaat door zo’n mes. Dan bouw je meer een verhaal op en zou het misschien wel kunnen werken. 

Of zou je het dan ook niet doen?

“We zien dat YouTube heel goed in staat is om een wat uitgebreider verhaal te vertellen en meer verdieping te geven. Je ziet ook dat die vormen van adverteren beter werken. 

Een advertentie moet ofwel heel goed aansluiten bij de content in het filmpje of het moet een verhaal vertellen. Ik ben zelf geen fan van het praten over de marketing funnel. Maar als je het dan toch wil versimpelen: YouTube zit meer aan de bovenkant en in het midden van de funnel. Niet zozeer onderin.”

En hoe zit het met de organische kant?

Wij zijn duidelijk een voorbeeld van de tweede categorie die je beschrijft. Onze podcast bestond eerst alleen uit audio. Tot we besloten meer content curatie te doen. Daarom nemen we het nu op als video. De video gaat naar YouTube en de audio naar de podcast-kanalen. We halen er kleine stukjes uit die op Instagram gaan. Ook halen we er quotes uit voor Twitter en Pinterest. En er wordt een blog geschreven voor op de website. Zo pakken we meerdere traffic-bronnen met één opname. 

Voor elk kanaal passen we de vorm een klein beetje aan. Oorspronkelijk was de podcast bedoeld voor mensen die er 30 minuten naar luisteren in de auto. Het is minder ideaal om 30 minuten te kijken op YouTube. 

Wat zou je in ons geval aanpassen aan het videoconcept? 

“Het begint met de vraag: wanneer is iets succesvol?

Als je kijkt naar het aantal mensen dat je hebt bereikt op Instagram of met zoekmachine marketing, zie je al snel hele hoge getallen. Het aantal mensen dat je bereikt via YouTube is vaak een stuk lager. Misschien zijn er maar 200 mensen die de hele video uitkijken. Toch bouw je daar waarschijnlijk een grotere band mee op dan via andere mediavormen. Het is vollediger. 

Je kunt niet van te voren zeggen dat je content er op een bepaalde manier uit moet zien. Zo is de psycholoog Jordan Peterson heel groot geworden op YouTube. Het enige wat hij doet, is zijn colleges online zetten. Hij maakt video’s van tweeënhalf tot drie uur en heeft bijna een miljoen views per video.

Uiteindelijk bepaalt de kijker wat werkt en wat niet. Het kan zomaar zijn dat jullie een long format te pakken hebben waar mensen graag een uur naar kijken. Maar het kan ook zijn dat mensen niet langer dan 30 seconden willen kijken.

Het is vooral aan de makers op YouTube om daar voor je doelgroep naar te kijken. Wanneer haken mensen af? Waardoor gebeurt dat? Hoe kun je dat de volgende keer beter doen?”

Je had het net al over 200 kijkers. Stel dat wij nu 200 kijkers hebben en we willen graag verdubbelen. Wat zou dan in jouw ogen een goed gameplan zijn? 

Wat zijn de belangrijkste statistieken om naar te kijken? Wat zijn factoren waarmee je aan de slag moet gaan?

“Dat is eigenlijk waar elke YouTuber mee eindigt: subscribe, like en comment. Het heeft te maken met de autoriteit van het kanaal, hoe vaak de video’s worden bekeken en in hoeverre mensen de video’s afkijken. We gebruiken verschillende factoren om te bepalen of iets goede content is. Dat is het belangrijkste. 

Je hebt een boek over SEO geschreven, dus je weet ook hoe weinig we zelf delen over SEO. Voor YouTube is dat hetzelfde. Er zijn 1001 tips.

Als je kijkt naar een merk dat heel veel relevantie biedt bij een video. Een paar jaar geleden hadden we de discussie of elk merk mooie headshots en een goede titel nodig heeft. De populairste video’s worden vaak vooral gekeken doordat de boodschap die erin zit zo gaaf is. Of dat de muziekvideo zo gaaf is dat mensen het wel verspreiden. Dat is veel belangrijker dan het editen van een mooie intro.”

Dus als iedereen een duimpje omhoog geeft en subscribet, gaat ons kanaal het beter doen?

“Dat is waar je wilt beginnen. En dat is ook wel het leuke van YouTube als community. Iedereen die succesvol is op YouTube geeft de tips al bij het maken van hun video. Je kunt letterlijk al zien waarom ze succesvol zijn.”

Bij de meeste succesvolle YouTube-kanalen zie ik dat er ook wel een factor entertainment in zit. Je hebt hele goede informatiekanalen, maar de kanalen die echt als een raket gaan, hebben vaak ook wel een stukje entertainment. 

“We zien de afgelopen twee jaar dat de interesses van consumenten veranderen. De meeste content die op YouTube wordt gekeken, is de afgelopen 8 dagen gemaakt. Content wordt dus vooral kort na het maken gekeken. Consumenten zijn op zoek naar content die inspeelt op wat er vandaag de dag gebeurt. 

Het mooiste en vervelendste voorbeeld daarvan zijn de aanpassingen in de Covid-richtlijnen die we de afgelopen twee jaar hebben gehad. De afgelopen jaren is content over thuis sporten, thuis koken of je huis opnieuw opknappen door het dak gegaan. Deze content is niet per se entertaining gemaakt. 

Entertainment, zoals muziek en sport zijn wel een beetje de rode draad op YouTube. Als je daar iets mee doet, werkt dat bijna altijd wel. En dan heb je nog het inspelen op de actualiteit.

Ik vind het wel schokkend hoe snel makers in staat zijn geweest om nieuwe content te maken en hoe kort dat productieproces is geworden voor goede content. Als ik kijk hoeveel tijd wij soms in een event stoppen, denk ik dat wij soms nog meer op ouderwetse programmamakers lijken dan op de nieuwe generatie aan makers.”

Wij merkten dat laatst ook met ons evenement. Als je iets groter wilt maken, wordt het al snel heel groots. Je hebt ofwel je telefoon en een webcam of je gaat naar een enorme productie. Er zit niet zoveel tussen. 

Met je telefoon heb je de studiokwaliteit van vijf jaar geleden. Toch zijn er nog altijd heel veel ondernemers die niet de stap maken. Zelfs niet toen de eerste lockdown kwam. 

Het is heel logisch dat mensen meer video’s voor thuis sporten zijn gaan kijken. Toch zijn er in die branche nog een heleboel mensen die nog niet dat soort video’s maken. Wij proberen er soms achter te komen waar dat in zit. Heb jij een idee waarom ondernemers dat niet doen? 

“We hebben onderzoek gedaan naar hoe consumenten oriënteren en kopen. Daaruit blijkt dat er zes leverages zijn op basis waarvan consumenten bepalen waar en wanneer ze iets kopen. Opeens zijn dat allemaal elementen die haalbaar zijn voor ondernemers.

Je kunt je afvragen of je ook content moet gaan maken op YouTube. Dat is heel sterk afhankelijk van wat je komt brengen en delen. Wat jullie doen met een podcast, interviews en kennis delen, daar is altijd interesse in. Dat moet je gewoon doen.

Maar begin sowieso met video advertenties. Als je als ondernemer nog niet adverteert op YouTube is dat echt een gemiste kans. ”

Die gemiste kans zien we al bij het überhaupt online zijn. Je zei net al dat het aantal diensten voor bezorgen en afhalen is verdubbeld in de zoekresultaten. Een paar jaar geleden ontdekten we dat één op de drie bedrijven in Nederland nog geen website heeft. Dan is er nog veel te winnen. Voor ons is online marketing doodnormaal, maar een hele grote groep mensen is daar veel minder mee bezig. 

“Uiteindelijk zal er altijd een afstand zijn tussen marketing en consumenten. Die consumenten waren heel lang binnen een schietafstand. 

Laten we fietsen als voorbeeld pakken. Je achtervolgt iemand op de fiets. Zolang je die persoon kan zien en diegene niet de hoek om is, kun je die persoon nog wel blijven volgen. Maar tijdens Covid heeft die consument een enorme afstand genomen. Te veel mensen denken dat het weer terug naar het oude gaat. We zien dat de consument harder is gaan fietsen en nog sneller digitaal aan het worden is. Het gat begint steeds groter te worden. Het verbaast me als marketeer dat niet meer merken daar actie op nemen.”

Nederland is hier vaak nog wat traag in. Als je in online marketing zit, is dat een voordeel. Wanneer je een trend uit het buitenland in Nederland toepast, ben je meestal de eerste. 

Dat zien we ook met het podcasten. De afgelopen jaren zijn podcasts door het plafond gegaan. En het gaat waarschijnlijk nog wel verder groeien. Je kunt het vergelijken met beurskoersen. Als je over een paar jaar terugkijkt, stelt het podcasten van nu helemaal niets meer voor. Wij denken dat er een enorme kans ligt om nu dat platform te gebruiken. 

Je ziet een schuiving van wat vroeger radio en televisie was. Radio schuift naar podcasts, omdat dat meer on demand is. Dus dat jij het moment kiest waarop je iets wil luisteren, in plaats van dat je het gewoon aan zet. 

Dat idee hebben we bij televisie ook. Je gaat sneller naar Netflix of YouTube, omdat je op dat moment wilt kiezen wat je wilt bekijken. Dat opent een hele grote deur voor makers die niet bij de radio of televisie. 

Veel mensen hebben een vergelijkbare contentstrategie als wij. Content maken, het online gooien en zien wat er gebeurt. Maar ze maken nog niet de stap om er echt een concept van te maken. Zo zouden wij van ons YouTube format een meer televisiewaardig concept kunnen maken. 

Hoe zou jij die werelden bij elkaar brengen?

“Je geeft zelf al het antwoord op de vraag. Daarvoor moeten de werelden meer bij elkaar komen. Daar lopen al initiatieven voor. Makers van YouTube content werken steeds meer samen met televisiemakers en programmamakers. 

We zitten nu op een kruispunt. De makers van traditionele grote programma’s hebben nog te veel het idee dat het perfect moet. Elke minuut zendtijd is kostbaar. Daarom moet het foutloos. Op YouTube geldt het omgekeerde. De zendtijd is onbeperkt. Daarom maakt het niet uit hoe lang je content is.

Daar moeten we een balans in vinden. Sommige content is veel te lang en onprofessioneel om een groot publiek te vinden. Maar aan de andere kant is het niet voor alle content nodig om er zoveel tijd en geld in te steken. Daar ontstaat op dit moment veel wisselwerking, maar we zijn er nog niet.”

Een heel groot voordeel van YouTube wat je op televisie niet hebt, is de interactiefactor. Je kunt mensen laten reageren onder je video. 

We doen ook regelmatig live-uitzendingen en webinars. Daar is die interactiefactor nog fijner, want de interactie gebeurt tijdens het opnemen. Het is zonde om dat voordeel te laten liggen. 

Wij nemen deze podcast op en zetten hem over een week online. Dan kunnen mensen reageren. Maar eigenlijk is het leuk om gewoon nu live te zijn, zodat mensen live vragen kunnen stellen. Als je dat gaat doen, laat je juist dat on demand liggen. Het is wel een moeilijke combi. 

“We zijn hier zelf ook mee bezig. De laatste twee jaar hebben we heel weinig fysieke evenementen gehad. Terwijl we toch veel grote klantevenementen en prijsuitreikingen doen. Het mooie aan een live event is dat je momentum creëert in een bepaalde week. 

Voor mij voelt het heel onnatuurlijk om als on demand platform in te zetten op live events. Maar toch heeft dat live moment, met name vanwege de interactie, heel veel waarde.

Waar we nu op geland zijn voor onze eigen marketing, is dat we een combi doen. We hebben een magisch moment en tijdstip bedacht voor een live event. Dat is een long format event, dus een show van 30 of 45 minuten. Die knippen we daarna in stukjes en dat zijn dan de on demand video’s die je later kunt kijken. Maar de hele show doen we niet on demand, zodat het bijzonder blijft om hem live te kijken. 

We zien live heel erg groeien. En we zien ook met YouTube shorts dat makers graag kortere content van een aantal seconden willen aanbieden. Je hebt dus drie uitersten. Aan de ene kant is er live, wat het meest lijkt op lineair. Je claimt een tijdstip en hebt interactie met je doelgroep. Aan de andere kant kun je heel kort en snappy iets opnemen. En dan is er nog het plain canvas van on demand wat je op YouTube hebt.” 

Is er nog iets wat wij niet gevraagd hebben, maar wat je wel mee wil geven aan ondernemers en kleine bedrijven die met YouTube aan de slag zouden willen?

“Allereerst en dat meen ik oprecht: neem een van de twee stappen. Ga met video adverteren. En dan echt. Dus niet met een banneradvertentie waar je iemand een voice over voor laat inspreken. Je moet de aandacht verdienen op YouTube, want mensen kunnen gewoon skippen. 

Maak iets en maak het groot genoeg, zodat het de moeite waard is. Pak een doelgroep en zorg dat je die voldoende vaak kunt bereiken, want anders heeft het geen effect. Zorg dat je die mensen vaker bereikt. Dat is dus de eerste stap. Doe het en doe het met intentie.

Ga alleen voor de videoproductie-kant als je een verhaal te vertellen hebt. Doe het alleen als je echt iets van informatie, entertainment of verdieping kunt aanbieden aan een doelgroep. Ga het vooral niet te geforceerd doen."

Reacties