- SEO Stappenplan in video
- Hoog scoren in Google
- Stap 1: Title & Description
- Stap 2: De keywordtag?
- Stap 3: Url in WordPress
- Stap 4: Breadcrumb
- Stap 5: H1 (titel)
- Stap 6: Featured image
- Stap 7: Begin artikel
- Stap 8: H2, H3, H4
- Stap 9: Index in je blog
- Stap 10: Keyword dichtheid
- Stap 11: Afgeleide keywords
- Stap 12: Aangeraden lengte
- Stap 13: Rijke content
- Stap 14: WordPress categorie
- Stap 15: Outbound links
- Stap 16: Interactie opwekken
- Stap 17: XML Sitemap
- Stap 18: Backlinks
- Stap 19: Interne links
- Stap 20: SEOcial
- Stap 21: Social titles en meta
- Stap 22: Mobile responsive
- Stap 23: WordPress Code
- Stap 24: Content Kanon
SEO Stappenplan voor Wordpress (24 stappen)
Heb je niet een SEO stappenplan of SEO handleiding om je content van A tot Z helemaal te optimaliseren om bovenaan in Google te komen?
Die vraag krijg ik regelmatig en hoewel mijn boek Winnen in Google eigenlijk een complete SEO handleiding is leek het me wel nuttig om eens een soort “uber SEO checklist” te maken. Deze handleiding is geschreven voor iedereen met een WordPress website maar mocht je dat niet hebben dan kun je de stappen natuurlijk net zo goed doorvoeren.
SEO Stappenplan in video
Onlangs gaf ik een webinar met daarin 29 SEO tips, deze vormen samen eigenlijk ook een soort handleiding maar dan in een meer vrije vorm. Ik heb de tips uit het webinar in 26 meer praktische stappen onder de video geplaatst.
Tip: Het website systeem (Phoenix) achter IMU.nl is volledig geoptimaliseerd om hoog te scoren in Google (SEO) en ongekende conversies te behalen. Wil je ook met dit systeem (en ons team) werken? Check hier Phoenix >>>
Hoog scoren in Google
Met het onderstaande SEO stappenplan kun je jouw content van A tot Z optimaliseren voor een specifiek keyword. Ik laat je stap voor stap zien waar je jouw keyword moet plaatsen om hoog in Google te komen op dat specifieke zoekwoord.
Tip vooraf: schrijf altijd vanuit waarde voor je bezoekers in plaats van schrijven voor Google. Wanneer je namelijk specifiek voor SEO gaat schrijven dan zullen je teksten veel minder logisch en veelal minder waardevol zijn voor je bezoekers. Het doel heiligt bij SEO niet de middelen 😉
Stap 1: Title & Description
De belangrijkste plek voor een keyword om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina in je website of webshop heeft een eigen titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond. dit ziet er zo uit:
Zorg ervoor dat het keyword waarop je gevonden wilt worden (vooraan) in de title tag staat. Probeer niet teveel keywords of te vaak hetzelfde keyword in een titel te verwerken, dat vertroebelt namelijk en maakt de titel ook niet aantrekkelijker.
Net zoals elke pagina een eigen title tag heeft, heeft ook elke pagina een eigen meta description tag. Dit is de omschrijving van de pagina welke je aan Google aanlevert zoals je in het bovenstaande plaatje ziet. Zorg ook hier voor relevantie (de juiste keywords) en natuurlijk een pakkend stukje tekst welke aanzet tot klikken.
Let op: Hoewel je een title tag en meta description op kunt geven is het niet gegarandeerd dat Google deze toont. Google gaat altijd voor relevantie en toont soms een eigen title en meta (op basis van de inhoud van je pagina) wanneer deze beter bij de zoekopdracht past. Bijvoorbeeld bij een longtail zoekopdracht.
Schrijf een pakkende tekst die uitnodigt om te klikken!
Naast een relevantie van de title tag en description is het natuurlijk ook aan te raden om een pakkende tekst te schrijven zodat mensen er daadwerkelijk op klikken in Google. Aan alleen gevonden worden heb je namelijk niks als niemand je website aanklikt in de zoekresultaten.
Ook dit neemt Google overigens mee in de positiebepaling. Wanneer jij bijvoorbeeld op de eerste plek staat, maar alle zoekers klikken op je concurrent op plek twee dan zal Google je concurrent zien als “relevanter” en deze boven jou gaan plaatsen.
Title tag en meta description in WordPress SEO plugin
Gebruik je de WordPress SEO plugin van Yoast? Dan vul je hier de title tag en meta description in:
Stap 2: De keywordtag?
Enkele jaren geleden telde ook de meta keywordtag nog mee voor SEO. Dit was vergelijkbaar met de meta description maar bevatte in plaats van een omschrijving enkele steekwoorden voor de pagina. Deze keywordtag wordt al jaren niet meer door Google gebruikt voor SEO, dus die mag je negeren.
Stap 3: Url in WordPress
Check altijd even of je blogbericht een logische en zoekmachine vriendelijke url bevat. Wanneer je een hele lange titel hebt gebruikt met daarin veel overbodige woorden voor de url kun je de url natuurlijk aanpassen. Een korte url met alleen de keywords waarop je gevonden wilt worden werkt veelal beter. Ook hier geldt weer: Hoe verder naar voren het keyword, des te waardevoller Google het vindt.
https://imu.nl/marketingplan-maken
Is voor het specifieke zoekwoord “marketingplan maken” beter dan:
https://imu.nl/8-manieren-en-insteken-om-zonder-opleiding-een-marketingplan-te-maken
Ook wanneer je jouw title tag voor Google anders hebt gemaakt dan de titel (H1) van je blogbericht moet je even opletten want de meeste systemen maken een url van de H1 en niet van de title tag. Je mist dan dus de, door jou zorgvuldig samengestelde, titel voor Google in je url.
Let op: Ga niet zomaar de url’s van je bestaande content aanpassen. Dan krijg je namelijk 404 meldingen (pagina niet gevonden) wanneer iemand op de oude url in Google klikt. Je gaat dan dalen in Google. 404 meldingen kun je inzien wanneer je Google Webmastertools gebruikt voor je website (aangeraden) Als je al een url aanpast (afgeraden) dan moet je wel even een 301 redirect plaatsen.
Stap 4: Breadcrumb
Je ziet bovenaan dit artikel een broodkruimelspoor van het pad dat de bezoeker heeft afgelegd om hier te komen. Hiermee geef je jouw bezoeker overzicht / rust. Hiermee kan de bezoeker ook snel terug naar de homepage of categorie. De homepage is als de poolster van je website.
Je kunt deze breadcrumbs zien als interne links (hierover straks meer) die wat waarde doorgeven aan de categorieën. Daarnaast bevat de breadcrumb natuurlijk ook weer het keyword waar je op gevonden wilt worden. Je kunt deze net als de url eventueel aanpassen / specifieker maken:
Stap 5: H1 (titel)
Nu de “basis SEO” van je pagina is ingesteld kun je daadwerkelijk focussen op de content. Deze begint altijd met een titel. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde “H1” heading tag is. In WordPress is de titel van je pagina of je bericht automatisch een H1.
Normaliter komt een H1 maar eenmaal per url voor. Voor tussenkopen in de tekst gebruik je dus geen H1 maar H2, H3 en H4 (zie verderop). Mocht je dit niet begrijpen, zie je website dan als een boek en elke pagina op je website als een hoofdstuk van dat boek. Een hoofdstuk kan maar 1 kop hebben, daarna gaat veelal het over op sub kopjes (ofwel paragrafen).
De H1 hoeft niet hetzelfde te zijn als de title tag, sterker nog, deze kunnen compleet van elkaar verschillen. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je title tag volledig in het teken van je keyword te schrijven en je H1 meer “spannend” en “nieuwsgierigheid opwekkend” te schrijven voor (terugkerende) bezoekers uit andere bronnen (social media, e-mail marketing etc.)
Stap 6: Featured image
Na de titel is het aan te raden om je artikel te beginnen met een plaatje. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en nodigt ook uit om te lezen:
Daarnaast kun je in een plaatje op maar liefst 3 plekken je keyword kwijt en omdat je plaatje helemaal vooraan staat is dat precies op de juiste plek. Je moet dan rekening houden met deze 3 plekken:
6.1 De bestandsnaam
De bestandsnaam is de naam van het bestand zoals je een plaatje opslaat op je computer alvorens je deze upload naar je website. Wanneer jij een foto van een voetbalveld maakt dan zal deze foto een dergelijke bestandsnaam hebben: IMG057.jpg. Daarin kan Google natuurlijk niet lezen dat het om een voetbalveld gaat.
Wanneer je het plaatje in plaats daarvan voetbalveld-in-amsterdam.jpg zou noemen dan heb je wel een goede, beschrijvende titel voor Google. Wanneer iemand in Google Afbeeldingen vervolgens zou zoeken op ‘voetbalveld in Amsterdam’ is de kans groot dat jouw plaatje naar voren komt.
6.2 Titel & alt tag
Naast de bestandsnaam kun je een afbeelding, na uploaden in WordPress ook een passende titel en “alt tag” geven. De titel verschijnent in een los titelveldje wanneer je met je muis boven het object gaat hangen.
Alt tags zijn ‘alternatieve titels’ voor plaatjes die verschijnen wanneer een plaatje niet goed geladen wordt.
Je ziet hier een voorbeeld bij mijn artikel over de AIDA Formule. Dat is een term waarop ik graag gevonden wil worden dus heb ik het plaatje ook zo genoemd.
6.3 Mooi extraatje: Scoren in Google afbeeldingen
In Google kun je ook op afbeeldingen zoeken, Google geeft dan alle afbeeldingen uit haar index weer die voldoen aan je zoekopdracht. Ook hier is het natuurlijk zo dat de meest relevante afbeeldingen bovenaan komen te staan. Hier zie je hoe het plaatje van de AIDA Formule naar voren komt:
Stap 7: Begin artikel
We gaan nu beginnen met de tekst zelf en blijven daarbij in het stramien van “hoe verder naar voren, des te beter“. Gebruik daarom het keyword waarop je gevonden wilt worden sowieso in de eerste alinea van je artikel en bij voorkeur als eerste woord van de eerste alinea zolang dat logisch is:
Je kunt het keyword waarop je gevonden wordt beter een aantal maal bovenaan in je artikel laten terugkomen in plaats van je hele content er mee vol te proppen. Let er op dat je dan ook werkt met synoniemen en “brede zoekwoorden”, hierover straks meer bij keyworddichtheid.
Belangrijkste aan de eerste alinea is dat je net als bij de titel pakkend bent en uitnodigt tot verder lezen. In het bovenstaande voorbeeld is het op het randje van logisch, maar dit voorbeeld leent zich goed voor dit artikel 😉
Om een zoekwoord extra kracht mee te geven kun je het nog dik drukken. Dik drukken van een belangrijk keyword hoeft overigens maar eenmaal, meerdere malen in je artikel heeft geen toegevoegde waarde meer voor Google.
Stap 8: H2, H3, H4
Nadat je een kop 1 als titel heb gebruikt, kun je de tekst ook indelen in tussenkoppen. Deze kun je zien als paragrafen onder een hoofdstuk. Tussenkoppen zijn “waardevoller” in de ogen van Google en dus wil je jouw keyword daar natuurlijk (met mate) in verwerken.
Je gebruikt hiervoor kop 2, kop 3 en kop 4. In WordPress kun je zelfs helemaal tot aan kop 6 gaan, maar dat is niet aan te raden:
Let op: Hoe hoger het nummer achter de kop, des te minder de waarde voor Google. Een kop 1 is dus krachtiger dan een kop 2 en een kop 2 is weer krachtiger dan een kop 3. Er moet echter zoals bij alle SEO aspecten wel altijd een logica in zitten.
Stap 9: Index in je blog
Heb je een lang artikel geschreven met tussenkoppen? Plaats dan bovenaan in je artikel een inhoudsopgave van dat artikel met zogenaamde “anchorlinks” waarmee je direct naar een tussenkop kunt springen.
Sowieso is dit prettig voor je lezers (overzicht) maar het zorgt ook voor een SEO functie omdat het weer een soort interne links zijn. Zodoende kan Google ook segmenten van je tekst indexeren omdat er een directe link naartoe is. Ook worden deze veelal als sitelinks in Google geplaatst waardoor je nog meer opvalt:
Je maakt dat als volgt in de HTML weergave in WordPress:
Inhoudsopgave h2 >
Tip 1 Tip 2
Tip 1
Hier plaats je de tekst met tip 1
Tip 2
Hier plaats je de tekst met tip 2
Wanneer je een artikel hebt geplaatst op website.nl/artikel dan kun je anchorlinks maken zoals bijvoorbeeld website.nl/artikel#tip1, met zo’n link blijf je op de pagina zelf. In de html geef je dan met de plek van bestemming aan. Let er even op dat je ook hier weer de “title” kunt voorzien van een goed keyword welke betrekking heeft op die sectie van je artikel.
Stap 10: Keyword dichtheid
Natuurlijk hebben we dan ook nog de verdere inhoud van je artikel zelf, niet geheel onbelangrijk. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook regelmatig terugkomt in de tekst van je artikel.
Er wordt wel gesproken over een ideale keyworddichtheid (keyword density) van een pagina. Dit is het percentage van hoevaak een bepaald keyword voorkomt in een artikel.
Ik geloof daar persoonlijk niet zo in, in mijn ogen moet een tekst logisch geschreven en goed leesbaar zijn. De keywords moeten op de juiste plekken staan in plaats van dat je jouw tekst er mee volpropt. Wat je wil voorkomen is dat je gaat “keywordspammen”
Stap 11: Afgeleide keywords
Naast het plaatsen van een keyword volgens het bovenstaande stappenplan is het aan te raden om ook enkele verwante / afgeleide zoektermen in je tekst, plaatjes en eventueel zelfs in de title en meta’s op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan:
11.1 Brede zoektermen
Wanneer je gevonden wilt worden op “SEO Checklist voor WordPress” dan kun je die woordencombinatie “exact” zo plaatsen in de tekst. Wanneer je echter “een Checklist voor WordPress om je SEO te optimaliseren” in de tekst plaatst dan heb je het over een “brede” zoekterm. De woorden staan er wel in maar er staan andere woorden tussen. Dit is veel natuurlijker in de ogen van Google dan wanneer je meerdere malen alleen het exacte keyword gebruikt.
11.2 LSI Keywords & Synomiemen
Latent semantic indexing keywords (LSI) zijn verwante keywords en synoniemen die je onderaan in Google kunt vinden wanneer je ergens op zoekt. Dit geeft jou op een presenteerblaadje welke keywords ook veel zoekvolume bevatten en welke je dus zou moeten opnemen in je artikel.
11.3 Long tail zoekwoorden
Short tail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. Long tail zoekopdrachten zijn juist de zoekopdrachten van 4 woorden en langer. Een van de dingen die ik zelf wel eens doe is het verzinnen van vragen die mensen letterlijk zouden kunnen intypen aangaande het artikel wat ik geschreven heb. Denk aan:
Shorttail: Bovenaan in Google
Longtail: Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google
Longtail: Tips om bovenaan in Google te komen
Shorttail: Marketingplan maken
Longtail: Voorbeelden en uitleg voor een goed marketingplan
Longtail: Hoe zelf een marketingplan te schrijven
Ik merk dat het toevoegen van woorden zoals “tips”, “handleiding”, “voorbeeld”, “hoe werkt” ontzettend goed werkt om meer verkeer te krijgen op de longtail. Daar is veel minder concurrentie op en het is gewoon pure extra traffic op iets wat je al geschreven hebt.
Stap 12: Aangeraden lengte
Hoe lang moet je content dan precies zijn? De een zegt minimaal 400 woorden, de ander zegt het volgende:
Stap 13: Rijke content
Hoe rijker een pagina op je website is, des te waardevoller Google deze zal vinden. Met ‘rijk’ bedoel ik dan de verschillende media die je aanbiedt zoals: tekst, plaatjes, audio, video, PDF, infographics, reacties, interne links, uitgaande links, invloeden van social media, enzovoorts. Hoe meer van deze factoren je verwerkt in een artikel, des te waardevoller dat artikel wordt. Richt je website altijd zo waardevol mogelijk in voor je bezoekers, dan beloont Google je ook vanzelf!
13.1 Plaatjes in de tekst
Over het eerste plaatje en het scoren in Google afbeeldingen hebben we het al gehad maar je kunt natuurlijk meerdere plaatjes in een artikel zetten en daarmee ook weer op verschillende (afgeleide) keywords richten. Voorkom dat je meerdere plaatjes in je artikel exact dezelfde titel geeft, dat is niet logisch. Plaats je meerdere malen hetzelfde plaatje? Gebruik dan wel dezelfde titel.
Let op: Website snelheid is een belangrijke factor in SEO. Voorkom daarom dat je plaatjes een te grote bestandsgrootte hebben, dat vertraagt namelijk ontzettend en zorgt ervoor dat je artikel minder goed scoort in Google. In Phoenix verkleinen wij automatisch alle plaatjes (met kwaliteitsbehoud). Wanneer je geen Phoenix maar wel een WordPress site hebt, kun je hier een plugin voor gebruiken. Lees wel even het stuk over schone code en plugins verderop in dit artikel.
13.2 Video / YouTube
Video wordt al super waardevol gezien door Google en dan met name natuurlijk YouTube video’s. Dit komt omdat YouTube van Google is. Allereerst een video uitleg:
Het voordeel van het plaatsen van YouTube video’s in je content is dat je enerzijds beter zult scoren en anderzijds ook met die video zelf getoond kunt worden in de Google resultaten:
Stap 14: WordPress categorie
In WordPress is het gebruikelijk om je blogbericht in categorieën plaatsen. Deze categorieën maken je website voor je bezoekers natuurlijk mooi overzichtelijk maar je kunt dit ook gebruiken als SEO functie voor je website. Kies voor duidelijke categorieën die geen tot weinig overlap hebben. Kies altijd 1 categorie in plaats van meerdere aan te vinken (Google vindt dat onlogisch).
Wanneer je jouw blogcategorieën optimaliseert met een title tag, meta description en zelfs content kun je daar ook bezoekers mee trekken uit Google. Zie bijvoorbeeld de categorie “Neuromarketing” op mijn blog.
Stap 15: Outbound links
Misschien dat je hier niet meteen aan denkt maar het plaatsen van (do follow) backlinks naar andere (waardevolle) websites die relevant zijn aan jouw artikel wordt ook als waardevol gezien door Google. Een linkje naar Wikipedia bijvoorbeeld kan bevordelijk werken voor de positie van je artikel in Google. In dit voorbeeld zie je een verwijzing naar Facebook in een artikel over adverteren op Facebook:
Google wil namelijk altijd de meest waardevolle informatie bieden aan haar gebruikers en een “totaal artikel” met veel informatie en verwijzingen naar relevante bronnen is daar natuurlijk een perfect voorbeeld van. Dit verhoogt natuurlijk ook de objectiviteit en transparantie van je blog. Wanneer je nooit naar iemand anders linkt wordt dat als “onnatuurlijk” ervaren.
Stap 16: Interactie opwekken
Wanneer een artikel op je website veel reacties krijgt dan ziet Google dat als belangrijk. Reacties geven namelijk aan dat een onderwerp ‘leeft’ en zodoende dus actueel en relevant is (anders reageerden er geen bezoekers op).
Elke reactie is weer een stukje content op je site, getypt door je bezoeker (ideaal voor jou). We noemen dit User Generated Content. Soms kan een door jou geplaatst artikel maar zo verdubbelen in lengte door het aantal reacties. Daarnaast zijn reacties ideaal voor “long tail zoekopdrachten” omdat lezers vaak in hun eigen (zoek)woorden vragen aan jou stellen.
Het is dus zeker aan te raden om interactie op je website te stimuleren, betrek je bezoekers en ga de conversatie aan. Je kunt dus ook zelf reageren op reacties:
16.1 Laat jezelf zien!
Daarnaast wijst onderzoek uit dat het interactie-verhogend werkt wanneer een lezer het gezicht van de auteur ziet. Een kleine bio toevoegen doet veelal al wonderen:
16.2 Nog enkele tips voor meer reacties:
Stap 17: XML Sitemap
Om je artikel sneller te laten oppakken bij Google raad ik je aan om met een XML Sitemap te werken. Een sitemap is een uittreksel van alle url’s op je website in een index. Deze sitemap kun je via Google Webmastertools naar Google sturen.
Wanneer je dit doet krijgt Google automatisch een signaal wanneer er iets aan je website wordt toegevoegd of wordt gewijzigd.
Stap 18: Backlinks
Ik zal niet te lang stilstaan bij backlinks want dit is meer een “on page SEO” checklist om je content te optimaliseren zodat je hoger in Google komt. Zodra je artikel perfect in elkaar steekt voor Google kun je natuurlijk nog hoger stijgen wanneer je goede backlinks naar je website / het specifieke artikel krijgt.
Wanneer je een echt top artikel hebt geschreven waarvan jij vindt dat de wereld er van moet horen zou je kunnen denken aan het publiceren van persberichten of het benaderen van andere blogs / websites met de vraag of ze naar je artikel willen linken.
Stap 19: Interne links
Naast backlinks dragen ook “interne links” bij aan de positie van je artikel in Google. Door het keyword / relevante keyword combinaties waar je op gevonden wilt worden klikbaar te maken in andere artikelen op je website zul je ook weer beter gaan scoren.
Doe je dit geautomatiseerd net als ik? Denk dan na het plaatsen van elk artikel even een paar seconden na over welke woorden kenmerkend zijn voor dit artikel en voeg ze toe aan je systeem (inclusief de link naar het nieuwe artikel uiteraard). Zo kan een nieuw artikel maar zo ineens tientallen links uit je eigen site ontvangen ook al staat het net online:
Stap 20: SEOcial
Naast backlinks en interne links hebben we dan ook nog links vanuit social media. Ook deze tellen mee in Google want wanneer iemand jouw website “liked” dan geeft die bezoeker in feite een aanbeveling aan zijn/haar vrienden – het is dus een pluspunt voor een website. Dat geldt eveneens voor Twitter, Google plus en andere social media aanbevelingen. Je moet een like of tweet niet zien als een backlink, maar het is wel een ‘populariteitsindicator’ voor je website. In deze video alvast wat meer uitleg:
20.1 Hoe stimuleer je social media?
Je kunt social media bijvoorbeeld al heel goed stimuleren met “sticky social media buttons” of “TweetQuotes” zoals we dat bijvoorbeeld in Phoenix doen:
20.2 Snackable content
Om meer gedeeld te worden op social media zul je content moeten schrijven die mensen “willen delen”. In de video hierboven over de ideale lengte van je blog had ik het al over snackable content (7 tips om…, 16 manieren om…, 20 handige weetjes over… etc.) en artikelen met nieuwswaarde / actualiteit.
Tof om te zien: Tijdens onze “Epic Content Challenge” die wij onlangs in de Phoenix Community hebben gedaan kwamen er enkele blogs van onze leden naar voren die hier rekening mee hielden. Zij behaalden enorme hoeveelheden reacties en social media shares. Zoals bijvoorbeeld:
Stap 21: Social titles en meta
Let er wel even op dat je artikel ook de juiste titel, meta decription en afbeeldingen heeft voor alle social media kanalen. Het is zo zonde wanneer iemand je artikel bijvoorbeeld deelt op Facebook en er een verkeerde afbeelding bij staat. In de Yoast SEO plugin voor WordPress kun je dat in dit tabblad instellen:
Tip: Staat er nog steeds een verkeerde afbeelding op Facebook? Gebruik dan de Facebook debugger.
Stap 22: Mobile responsive
Om goed te scoren in Google is het belangrijk dat je website Mobile Responsive en of Mobile Adaptive is. Zeker sinds de Mobilegeddon update van 23 april 2015. Wanneer jouw website niet mobile responsive is, zul je gaan dalen in de zoekresultaten.
In het plaatje hiernaast zie je hoe de weergave van IMU.nl op een mobiele telefoon heel anders is dan op een groter scherm. Het “meerekken” noemen we mobile responsive. Het veranderen van de vormgeving noemen we mobile adaptive.
Tip: Check het mobile friendly label van Google
Stap 23: WordPress Code
Je website moet een nette code hebben wil deze hoog in de zoekmachines verschijnen. Google kijkt naar de leesbaarheid van je website en zodoende dus ook naar hoe netjes en overzichtelijk de code van je website is opgebouwd.
Je moet je voorstellen dan een website met veel overtollige code gelijk staat aan een boek waarin elk woord met een of meerdere extra zinnen word uitgelegd, zou dat lekker lezen?
WordPress heeft in de basis een nette code. Je loopt echter wel risico wanneer je zelf plugins (uitbreidingen) gaat downloaden. Er zijn helaas erg veel WordPress websites bevuild met slechte programmatuur. In veel gevallen vertroebelt de code waardoor de SEO-waarde onderuit gaat:
23.1: Onmisbaar voor de toekomst: Semantische code
De “Rich Markup” van Google is op dit moment iets waar je waarschijnlijk nog niet veel over hebt gehoord maar wat de komende jaren wel steeds belangrijker zal worden als het gaat om zoekmachine optimalisatie. De Rich Markup zal een essentieel onderdeel van je SEO strategie gaan worden wanneer je mee wilt in de “semantische zoekmachine” van Google welke met Google Hummingbird zijn intrede heeft gedaan…
In deze video leg ik uit hoe het werkt: