Sales omvat alle activiteiten die je als ondernemer, marketeer of verkoper onderneemt om meer verkopen van je product of dienst te maken.
Hoewel bezoekersaantallen, conversiepercentages en klantwaarde belangrijke kengetallen zijn om een online business op te sturen is de echte groei van je business veelal afhankelijk van directe cashflow en zodoende dus van sales. Daarom vind je in deze sectie verschillende sales tips en verkooptechnieken.
Verkooptechnieken online
Denk bij sales bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je website, webshop, salespage, marketingfunnel en betaalprocessen voor het verhogen van je salesconversie (conversieratio) op doorlopende processen.
Ook kun je denken aan gerichte sales acties zoals het sturen van mailings, online productlanceringen, het geven van een saleswebinar, het plaatsen van sales uitingen op social media, klantcontact, telefonische sales en meer!
Sales blijft vaak achterwege...
Als ondernemer spendeer je veel tijd aan het maken van je producten. Je wilt immers het allerbeste aanbod voor je klant presenteren en omdat je zelf dé expert bent op je eigen vakgebied komt al snel de perfectionist in je naar boven. Logisch toch?
Veelal wordt er door ondernemers meer tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van een product en in de ‘achterkant’ van een bedrijf dan in het daadwerkelijk verkopen van het product aan de ‘voorkant’. We plaatsen vaak op gevoel wat informatie op onze website en gaan ervan uit dat een bezoeker die geïnteresseerd is ons product wel aan zal schaffen. ‘Een goed product verkoopt zichzelf’ immers niet waar?
Helaas is dat niet waar… Verre van zelfs!
Zeker online maken de kleinste details het verschil tussen enerzijds een aankoopbeslissing en anderzijds het wegklikken van de website.
Zo maken ook de kleinste details het verschil tussen een winstgevend een verlieslijdend bedrijf. Ongeacht het product en de goede intenties die worden aangeboden.
Meer sales i.p.v. meer bezoekers
Veel ondernemers staren zich blind op het verhogen van hun website bezoekers als logische manier om hun omzet te verhogen. Tegelijkertijd is dat voor veel ondernemers hozen met een emmer vol gaten wanneer deze bezoekers zonder actie te ondernemen de website weer verlaten omdat de conversie niet op orde is...
Het landelijk gemiddelde conversiepercentage (het percentage bezoekers dat overgaat tot aankoop) van Nederlandse webshops op nieuwe bezoekers ligt zelfs maar rond de 2%.
Verhoog je sales conversie
De meeste websites zitten tjokvol ‘conversie-killers’. Enerzijds door het afleiden van bezoekers in het aankoopproces (waardoor de conversie daalt). Anderzijds door bezoekers niet effectief te begeleiden in het maken van die daadwerkelijke aankoopbeslissing (waardoor je conversie niet stijgt).
Kun jij je conversie van 2% naar 4% verhogen? Dan heb je het niet over een groei van 2%... Maar heb je het over een verdubbeling van je business!
Sterker nog: als jouw kosten zoals huur, personeel, ontwikkelkosten, marketingkosten e.d. gelijk blijven maar er gaan simpelweg 2x zoveel bezoekers (die je toch al op je website ontving) over tot aankoop van je product, dan stijgt niet alleen je omzet maar met name ook je winst.
Sales software
Wil je meer online sales maken? Kijk dan eens naar onze Plug&Pay software. Hiermee maak je in een handomdraai effectieve betaalpagina's en upsellprocessen. Daarnaast bevat Plug&Pay een affiliatesysteem zodat je zonder budget je omzet flink op kunt schalen.