Herhalingsaankoop

Een herhalingsaankoop betekent dat dezelfde klant een tweede – of een derde, vierde, …e – keer een aankoop doet bij dezelfde (web)winkel. Het kan dan gaan om hetzelfde product (of eenzelfde dienst), maar ook om hele andere producten of diensten dan hij de eerste keer kocht.

Herhalingsaankopen gebeuren om een aantal verschillende redenen:

  • Op de eerste plek heb je natuurlijk de klant die simpelweg kijkt waar het product het goedkoopst is. Deze klant is niet perse loyaal en komt niet naar je (web)winkel voor jou, maar voor zichzelf. Niets mis mee, maar lastig om een band mee op te bouwen.
  • Er zijn ook klanten die een product bij je hebben gekocht en daar een aanvulling op nodig heeft. Zo zal iemand die een printer van een bepaald merk heeft gekocht, ook inktcatridges van hetzelfde merk nodig hebben. Dit noemen we ook wel vendor lock-in.
  • Last but not least de loyale klant. Deze klant komt altijd bij je terug, ongeacht acties of prijsverschillen met je concurrent. Hij rijdt er als het nodig is zelfs een blokje voor om! Deze klant komt bij je terug omdat hij enthousiast is over jou als persoon of als bedrijf. Je kunt een klant aan je “binden” door bijvoorbeeld meer service te bieden dan je concurrent of door de klant persoonlijk te benaderen. Neem er de tijd voor en investeer in je klant, dat betaalt zich uiteindelijk altijd terug.