6 methoden om je mailinglijst te laten groeien
Als er in mijn business iets belangrijk is dan is het wel mijn mailinglijst. Deze fungeert echt als ruggengraat van mijn business en de mate van mijn “succes” is zodoende rechtstreeks af te leiden aan de grootte van mijn mailinglijst…
Even heel kort (voor de ongelovigen) waarom je absoluut een mailinglijst moet opbouwen. Dat kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief zijn. Door namen en e-mailadressen te verzamelen zorg je ervoor dat het “bereik” van je business constant groeit qua marketing. Des te groter je lijst, des te meer mensen je met 1 druk op de knop kunt bereiken voor alles wat je onder de aandacht wilt brengen.
Zo kun je bijvoorbeeld kleine dingen zoals nieuwe blogberichten rondsturen maar ook veel groter denken zoals bijvoorbeeld een goede productlancering. Met een grote mailinglijst heb je in feite een garantie dat je altijd wel bezoekers, aandacht en klanten krijgt voor alles wat je doet. Garanties hebben we als ondernemer niet veel dus deze moet je koesteren!
6 manieren om je lijst op te bouwen
Het laten groeien van een mailinglijst is op zich niet zo heel erg moeilijk alleen je moet er wel wat voor doen. Het voordeel is dat je dit voor het grootste gedeelte kunt automatiseren en dat je dus altijd profijt blijft hebben van het eenmalig goed opzetten. Ik heb 6 manieren voor je uitgewerkt:
Via Google Adwords
Dit is de meest “ouderwetse” vorm van het opbouwen van een mailinglijst. Voorheen kon je via Google Adwords razendsnel en super eenvoudig een grote lijst opbouwen door te adverteren naar een opt-in pagina. Dit mag helaas niet meer van Google maar dat wil niet zeggen dat de hele gedachtegang niet meer werkt. Zo adverteer ik bijvoorbeeld (sinds kort weer) rechtstreeks naar een blogpost op mijn website. In die blogpost staat wel een downloadknop voor mijn e-book, als je daar op klikt ga je alsnog naar mijn opt-in pagina. Ik adverteer simpelweg naar een blogpost op mijn website waar bezoekers de “gelegenheid” hebben om op de downloadknop voor het e-book te klikken.
Via SEO
Een andere methode (die mijn voorkeur heeft boven Adwords) is via SEO. Dit houdt in dat je bezoekers krijgt uit de gratis/organische resultaten van Google. Dit heeft mijn voorkeur aangezien ik hier niet voor hoef te betalen (en voor Adwords wel). Je krijgt opt-in door SEO wanneer je er op de een of andere manier voor zorgt dat bezoekers die op je website komen via Google altijd de mogelijkheid hebben om zich voor je mailinglijst aan te melden en eventueel zelfs gestimuleerd worden om dit te doen.
Bijvoorbeeld:
Op mijn website zie je altijd rechts bovenin direct een grote afbeelding van een e-book staan. Dit valt erg op en ook is meteen duidelijk voor een bezoeker dat hij/zij deze gratis krijgt in ruil voor een naam en e-mailadres. Ik noem dit “de zeef” aangezien dit formulier een percentage van de dagelijkse stroom bezoekers “opvangt” op een lijst. Daarnaast heb ik (met Google Analytics) gekeken welke pagina’s op mijn website het meest populair zijn op mijn website. Ik zag dat de pagina met e-books altijd erg goed bezocht wordt (ook op andere sites) en dus heb ik daar ook downloadknoppen met een opt-in pagina erachter geplaatst
Via Facebook
Facebook is ontzettend in opkomst en dus moet je hier gebruik van maken om bezoekers te trekken maar ook om je mailinglijst mee op te bouwen. Zo kun je op een pagina waar jij een gratis e-book of rapport (of iets anders) aanbiedt in ruil voor opt-in ook een Facebook vind ik leuk knop plaatsen en erbij vermelden dat je het erg waardeert als mensen hier op klikken.
Dat werkt al wel maar iets wat nog beter werkt is dit: Zet op Facebook een Fanpage op waarop je een Opt-in formulier plaatst of iets gratis weggeeft in ruil voor een “like”. Bezoekers krijgen dan nadat ze op de Vind ik leuk knop hebben geklikt een opt-in formulier of een link daar naartoe te zien:
Wil je precies weten hoe dit werkt? Lees dan het artikel 3 Facebook Tips Die Nog Bijna Niemand In Nederland Toepast… In dat artikel kun je ook lezen hoe je op Facebook adverteert om ook opt-ins te krijgen!
Via Twitter
Twitter kun je hetzelfde gebruiken als Facebook als het gaat om het plaatsen van een “Tweet Dit Knop” op je opt-in pagina en natuurlijk een call to action (vermelden dat je bezoekers er op moeten klikken). Daarnaast kun je Twitter gebruiken door bijvoorbeeld de url van je opt-in pagina in je Twitterprofiel te plaatsen. Mensen die dan je profiel op Twitter bezoeken en op je website klikken komen rechtstreeks op je opt-in pagina uit. Heb je een gratis e-book? Zet het dan op een opt-in pagina, tweet het en ga mensen op Twitter vragen om het te ReTweeten!
Via Affiliates
Zoals ik eerder al zei mag je niet meer in Google Adwords adverteren naar een opt-in pagina. Natuurlijk werkt dat nog wel wanneer niet Google de bezoekers stuurt maar een affiliate. Wanneer een affiliate jouw producten promoot dan kan deze affiliate zijn bezoekers natuurlijk rechtstreeks naar je salespage sturen maar je kunt er ook voor kiezen om er een opt-in pagina tussen te plaatsen.
Dat ziet er zo uit:
Mochten de bezoekers die de affiliate stuurt je product om welke reden dan ook niet kopen dan heb je in ieder geval het e-mailadres nog! (kun je e-mail marketing doen). Aan affiliates kun je uitleggen dat je door er opt-in tussen te plaatsen, de kans verhoogt dat de bezoekers gaan kopen omdat je er nu dus e-mail marketing bij kunt gebruiken.
Via via
Dit is niet de meest succesvolle strategie maar wel een leuke extra tip. Probeer af en toe onder je nieuwsbrieven eens een voetnoot te plaatsen waarin je de lezers vraagt om zijn/haar kennissen door te sturen naar je opt-in pagina, komt best wel eens wat uit. Daarnaast kun je ook andere ondernemers in jouw markt vragen om je website/opt-in pagina te vermelden of te promoten in ruil voor een tegenprestatie van jouw kant.