Hoe schrijf je nou écht een goed blog? (Denk niet aan vis)

Sorry voor die vis. Misschien kun jij dit óók niet aanzien ^

Die glanzende oogjes. Als mijn man zoiets bestelt kijk ik de hele maaltijd strak de andere kant op. Heel kinderachtig. Ik weet het.

Maar het moest even.

En ik kan het uitleggen

Als je gaat bloggen voor je zaak – of als je je homepage schrijft, of zelfs een tweet – hoef je maar één ding écht te snappen. Maar als ik het gewoon zég, vergeet je het meteen weer. En je gaat het ook niet doen. Want het lijkt zo onbelangrijk. Vandaar die vis.

Wedden?

Ik leg het uit en ik laat het zien. We hebben het over het cruciale aha-moment dat een goede schrijver scheidt van de amateurs. Zodra je het snapt, verandert je stijl voorgoed. Zonder dat je daar verder ooit nog over hoeft na te denken.

In de journalistiek, onder copywriters, overal waar mensen leren schrijven noemen ze het: verplaats je in je lezer.

Ja duh, denk jij. En dan?

Erg fris klinkt het sowieso niet. Je lezer is misschien best aardig. Maar om nou meteen zijn schoenen aan te trekken?

Wat bedoelen ze in godsnaam?

Salesgoeroe Dale Carnegie zegt het het best. Al rond 1900 leerde hij zakenlieden om zich goed te presenteren. In zijn beroemde boek Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt (1936) zegt hij:

dale-carnegie-salesgoeroe

‘Persoonlijk ben ik dol op aardbeien met slagroom. Maar ik heb gemerkt dat vissen, om de een of andere reden, wormen lekkerder vinden. Dus toen ik ging vissen dacht ik niet aan wat ík wou. Ik dacht aan wat zíj wilden. Ik deed geen aardbeien met slagroom aan mijn haakje. Nee, ik hield een worm voor hun neus en ik zei: Ja, dat zou je wel willen, he?
Waarom gebruik je niet hetzelfde gezonde verstand als je mensen gaat vissen?’

Ofwel: wat wil de vis?

Het gaat dus niet om jou. Het gaat om die vis. Je lezer.

Ik zie je knikken. Natúúrlijk gaat het om mijn lezer.

Maar wacht even. Niet te snel. Schrijven voor je lezer wil zeggen dat je echt, absoluut, 100% élke zin en élk woord schrijft voor iemand anders. Niet voor jezelf.

Dat je schrijft over wat híj wil weten. Niet over wat jij graag wil vertellen.

En dat je je best doet om het zo fijn, zo leuk, zo makkelijk mogelijk te maken voor je lezer. Niet voor jezelf.

Klinkt simpel. Maar je moet het ook doen.

Wat is het verschil?

Ik pluk een willekeurige homepage-tekst van het net. We kiezen een organisatie-adviesbureau.

Zo moet het dus niet:

Personal and business development

De xxx is gespecialiseerd in het opleiden, coachen en ontwikkelen van mensen en organisaties. Zowel op persoonlijk als op zakelijke vlak coachen, trainen, begeleiden en ontwikkelen wij individuen, groepen, bedrijven en organisaties. Veranderingen in bedrijven en organisaties draaien niet alleen om het verbeteren, het veranderen en optimaliseren van de uitgevoerde strategie, de gehanteerde structuur, de bestaande cultuur en de aanwezige werksystemen. De kern van de zaak is altijd het veranderen van het gedrag van de mensen.

Waarom niet?

  • Je vis is niet geïnteresseerd in jou, de visser:

De xxx is gespecialiseerd in het opleiden, coachen en ontwikkelen van mensen en organisaties.

bloggen-vis

  • Hij geeft ook niks om jouw opinies over de hengelsport in het algemeen:

Veranderingen in bedrijven en organisaties draaien niet alleen om het verbeteren, het veranderen en optimaliseren van de uitgevoerde strategie, de gehanteerde structuur, de bestaande cultuur en de aanwezige werksystemen.

Nee, je vis wil alléén iets weten over de worm die je voor hem hebt

Het organisatie-adviesbureau hoeft zich voor zijn homepage niks anders af te vragen dan:

1. Wie is mijn vis?
Een leidinggevende in een groot bedrijf, met problemen in zijn teams

2. Welke worm slaat hij niet af?
Iemand die er voor zorgt dat zijn mensen nou goddorie eindelijk eens gaan doen wat hij wil.

En dan herschrijven ze hun homepage zo:

Je mensen doen niet wat je wil. Of ze moeten béter gaan doen wat ze nu doen. Daar helpen wij mee. We trainen, we coachen: je hele team, of alleen de mensen die het nodig hebben.

Bekijk hier met welke top-teams wij al eerder werkten.

Enter: de fantastische coaches achter deze website, en over een tijdje loopt alles weer als een zonnetje.

Snap je het?

Echt? Zet dan de eerste 5 regels van je homepage-tekst maar in de comments. Dan overleggen we of jouw vissen het óók snappen.

>> Inzendingen zijn gesloten <<

dory

Wat moet je onthouden?

Het allerbelangrijkste waar je aan moet denken als je een blog schrijft, is: vergeet de visser, denk aan de vis. En je onthoudt het beter met een kleine mindfuck. Dus: denk niet aan vis.