- Je blog bovenaan in Google krijgen
- 4 elementen van een goede blog (doel, structuur, stijl, techniek)
- Nog even over de titel: maak het leuk & uitdagend voor jezelf!
- Waarom het doel van je blog zo belangrijk is
- #1 Stel het doel vast - wat wil je bereiken?
- #2 'Ik ben toch zeker Sinterklaas niet' - Jawel! (contentmarketing)
- #3 Kijk eens naar het verlanglijstje - voor wie schrijf je?
- #4 Vergeet niet te scoren (call-to-action)
- Een structuur voor het schrijven van je blog
- #5 Leg die laptop weg
- #6 Eerst praten dan schrijven
- #7 Braindump of geraamte?
- #8 Stop met researchen
- #9 Laat je blog lekker sudderen
- #10 De deadline is je beste vriend
- De (schrijf)stijl van je blog - wat maakt een goed verhaal?
- #11 Zorg voor problemen
- #12 Gedurende het verhaal is er een omslagpunt
- #13 Zet je koe een hoedje op
- #14 Tips om je schrijfstijl te verbeteren
- #15 Wissel je teksten af met plaatjes, audio, video’s & polls
- Technische optimalisatie - zo komt je blog hoger in Google
- #16 Automatiseer je onpage SEO
- Conclusie: Zo schrijf je een fantastische blog
- #17 Huh, maar er mist nog een stap?
- En tenslotte..
Blog schrijven in 17 stappen
Ben je het ook zo zat? Dat je urenlang ploetert op een artikel en het dan drie keer geliket wordt op Facebook. Waaronder je tante - die sowieso alles liket.
Een goede blog schrijven moet toch niet zo moeilijk zijn? Waarom kost het je in real life geen enkele moeite om een verhaal te vertellen en slaat voor het lege scherm je writers block ongenadig toe?
Schrijven is gelukkig geen exclusief talent waarmee alleen de Grunbergs of Dijkshoorns gezegend zijn. Nee, jij kan het ook. Echt waar.
Het is gewoon een vak. Het zijn gewoon trucjes. Het is oefening. Dat vooral. Dat betekent trouwens ook dat je na het lezen van dit artikel niet ineens prachtige verhalen opschrijft. Je moet serieus aan de slag willen. Gewoon beginnen. Die eerste woorden op papier zetten.
Je blog bovenaan in Google krijgen
Maar dit artikel gaat niet alleen over schrijven an sich. Ik ga ook dieper in op het waarom van een blog. Wat wil je ermee bereiken? Hoe zorg je ervoor dat het ook echt goed gelezen wordt? Dat het gevonden wordt via Google? Dat je je commerciële doelen ermee haalt.
Leestip: SEO tools om hoger te scoren in Google.
4 elementen van een goede blog (doel, structuur, stijl, techniek)
Grote kans dat je sommige tips in dit artikel al kent, trouwens. Van je eerdere schrijfcursus, een andere blog, je bijdehante copywriter..
Dat is helemaal niet erg. Je kunt hier gewoon lekker doorheen scannen. Bookmark dit artikel. En pak het er nog eens bij wanneer je gaat tikken.
De beste tips om een super blog te schrijven heb ik opgedeeld in vier hoofdstukken:
- Doel (voor wie schrijf je? wat wil je bereiken? wat is je thema?)
- Structuur (hoe ga je te werk? hoe deel je je blog in?)
- Stijl (wat maakt een goed verhaal? hoe zorg je voor spanning?)
- Techniek (zorgen dat je gevonden wordt in Google)
Nog even over de titel: maak het leuk & uitdagend voor jezelf!
Voor we beginnen: Ik zat erover te denken om dit stuk ‘een goede blog schrijven in 17 stappen’ te noemen. Dat is in wezen ook waar het over gaat. En zo heb ik het juiste keyword te pakken voor Google (waarover meer in het hoofdstuk ‘techniek - zorgen dat je gevonden wordt’).
Maar het is ook… saai.
Wat nu we als we afspreken dat je niet alleen naar een goede blog, maar juist ook naar een fantastische blog streeft?
Naar een verhaal waar je lezers van genieten, waar ze wat mee kunnen, wat ze in groten getale - en niet alleen je tante - willen delen. Zo maak je het schrijven de moeite waard. Krijg je er energie van. Maak je het luipaard hierboven eindelijk aan het lachen.
Ok… daar gaan we!
Waarom het doel van je blog zo belangrijk is
Noem me een cynische klootzak, maar volgens mij heeft iedereen wat te verkopen. Of het nu je training, gedachtegoed of simpelweg producten in een webshop zijn. Er is een reden dat je een blog schrijft.
#1 Stel het doel vast - wat wil je bereiken?
Dit doel moet je duidelijk voor ogen hebben. Dat is overigens iets anders dan het er letterlijk de hele tijd over hebben.
Stel je voor dat je een dieetcursus verkoopt...
#2 'Ik ben toch zeker Sinterklaas niet' - Jawel! (contentmarketing)
Nu kun je in een artikel je dieetcursus voortdurend aanprijzen. De vraag is of het je veel verkopen gaat opleveren. Bovendien ben je dan niet echt een blog aan het schrijven, eerder een salespagina (wat ook een vak apart is).
Slimmer is het om in een blog je doelgroep met een probleem te helpen. Zoals ik nu bijvoorbeeld doe door mijn kennis over schrijven gratis met je te delen. Of in het geval van diëten: een bijzonder recept uit je boek.
Maar waarom zou je dat doen? Je wilt die recepten toch juist verkopen?
Laat me je dan een tegenvraag stellen: Hoe gaan mensen anders over je dieetcursus horen? Ga je adverteren? Dat kost ook geld - en veel!
Je speelt dus een klein beetje Sinterklaas.
#3 Kijk eens naar het verlanglijstje - voor wie schrijf je?
Overigens geeft Sinterklaas nooit zomaar wat weg. Hij houdt in zijn grote boek - wat nou privacy - tot op het kind nauwkeurig elk verlanglijstje bij.
Wij simpele zielen moeten het helaas met iets minder informatie doen. We kunnen wel via Google raden waar onze doelgroep naar verlangt.
Leestip: Zoekwoordenonderzoek: zo vind je de ‘winnaars’
Maar het gaat verder. Zoekwoorden verraden niet alles over je doelgroep. Ga met ze praten! Praat ook met collega’s en zakenpartners over het onderwerp. Wat is het dat jouw klanten beweegt?
Leestip: Blogonderwerpen aan de lopende band bedenken
Zo kom je er misschien achter dat je dieetdoelgroep paradoxaal genoeg juist heel graag wil snoepen. Een hitblog zou kunnen zijn:
‘Heerlijke brownies waarmee je toch afvalt’ - (Ik verzin even iets.)
#4 Vergeet niet te scoren (call-to-action)
Dankzij je fantastische blog over gezonde brownies komt afvallend Nederland ineens en masse op je website en… je doet er niks mee.
Hoe vaak ik wel niet websites zie die vergeten een duidelijk call-to-action op te stellen; een knop, link, pop-up, wat dan ook, waarin je de bezoeker vertelt wat ie moet doen! Het is zo verschrikkelijk jammer om al dat harde werk aan een blog verloren te laten gaan. Overigens is de stap om na het lezen van een blog direct een product of dienst te kopen best groot. Wil je een hogere kans op conversie? Dan kan je call-to-action ook inschrijven voor een nieuwsbrief zijn.
Een structuur voor het schrijven van je blog
Nu je weet voor wie, waarom en waarover je (ongeveer) wilt schrijven, is het tijd om aan de slag te gaan. Hoe pak je dat praktisch gezien aan?
#5 Leg die laptop weg
Jij en je laptop met een leeg wit scherm. Denk je echt dat dat de beste manier is om te beginnen? Sommige mensen kunnen het - en ik heb er respect voor - maar meestal begint schrijven toch ergens anders.
#6 Eerst praten dan schrijven
Vertel me nu eens wat je eigenlijk wilt schrijven. Serieus. Zeg het maar hardop tegen het scherm. Nog beter: bespreek het met een collega of een klant. Let op de vragen die ze stellen. Snappen ze gelijk wat je bedoelt? Zijn ze überhaupt geïnteresseerd?
Spreektaal helpt je om de essentie van je blog te formuleren. Probeer je verhaal daarom (grofweg) een paar keer gesproken te vertellen, voordat je het in een tekstverwerker gaat opschrijven.
Tip: Elke smartphone heeft tegenwoordig spraakherkenning.
Bonustip: Voor mij helpt het in deze fase om een korte wandeling te maken. Beweging stimuleert de hersenen. Voor een ander is het misschien een fietstocht of juist een warme douche.
#7 Braindump of geraamte?
En dan toch de computer aan - want hoe romantisch typemachines ook lijken, praktisch is anders. Je kunt nu grofweg twee tactieken hanteren:
De braindump
Ga gewoon lekker tikken. Schrijf alles op wat in je opkomt over het onderwerp. Gebruik geen backspace en stop niet om na te denken. Deze tactiek vergt wat oefening, maar het is een fijne manier om aan voldoende basismateriaal te komen. Wellicht dat het je helpt om in een prikkelarme omgeving te schrijven. Je kunt daarvoor een speciale tekstverwerker zoals Q10, Write of Focuswriter gebruiken.
Het geraamte
De andere methode is om eerst een geraamte voor je blog te maken. Je bepaalt een werktitel, een intro alinea en tussenkopjes voor elk hoofdstukje. Schrijf een korte (max. 1 zin!) samenvatting per hoofdstuk.
Een geraamte voor je blog maken is in ieder geval aan te raden wanneer je een stuk van meer dan 800 woorden wilt schrijven.
Combineren
Beide methodes kun je prima combineren. Probeer het eens uit.
#8 Stop met researchen
Ik hoef je niet uit te leggen hoe Google werkt. En ik hoef je al helemaal niet uit te leggen hoe je research doet in je vakgebied. Waarschijnlijk kom je al doende op verschrikkelijk veel ideeën en heb je nu 20 tabbladen openstaan (of een stapel boeken naast je liggen).
Wat ik je wil vertellen is: Stop.
Je kunt nooit alle relevante informatie verzamelen. Op een gegeven moment heb je je genoeg ingelezen. Dan is het tijd om te gaan schrijven. Maak nu je blog grotendeels af voor je (gericht!) de laatste feiten checkt.
#9 Laat je blog lekker sudderen
Ik wilde wat over draadjesvlees vertellen - maar misschien vind je dat helemaal niet lekker. Denk dan aan je favoriete gerecht dat door een langere bereidingstijd alleen maar smakelijker wordt..
Ook je blog wordt beter als je hem een nachtje in de koelkast laat liggen. Lees hem nog een keer. Pas aan wat beter kan. Leg hem nog eens aan een collega of andere proeflezer voor..
#10 De deadline is je beste vriend
Maar dan is het klaar. De beste blogs worden namelijk nooit gelezen. Weet je waarom niet? Omdat de schrijver té perfectionistisch was.
Stel dus van tevoren een duidelijke deadline vast. Op dat en dat moment ga je het blog (laten) publiceren.
Vaste terugkerende deadlines hebben nog meer voordelen:
- Je krijgt er de nodige discipline door
- Je lezersschare groeit sneller
De (schrijf)stijl van je blog - wat maakt een goed verhaal?
Goed schrijven vergt oefening. Maar het is zonde om alles helemaal zelf uit te moeten vinden. Ik heb een paar best practices uitgekozen waarmee je een overtuigender verhaal vertelt.
#11 Zorg voor problemen
Op een dag was iedereen blind.
Op een dag werd Gregor Samsa wakker als een insect.
Op een dag wilde je afvallen, maar had je enorm zin in een brownie.
In de literatuur beginnen verhalen vaak met een probleem. Dat zorgt voor spanning. Je kunt hetzelfde principe toepassen op je blog.
#12 Gedurende het verhaal is er een omslagpunt
Er is weinig aan als de beginsituatie in het verhaal eindeloos voortduurt. Daarom wil je een omslagpunt, of op zijn minst een ontwikkeling.
Op YouTube vond ik deze analyse over meesterverteller Jim Carrey. Het gaat hier weliswaar om een gesproken anekdote, maar ik denk dat je er qua opbouw van een verhaal nog steeds veel aan kan hebben.
#13 Zet je koe een hoedje op
Bron: Purstotahti/DeviantArt
Het lijkt me fantastisch als je bij elke blog weer met iets nieuws kunt komen. Maar soms is dat gewoon niet het geval.
Soms voel je als een koe die noodgedwongen (bijvoorbeeld omdat mensen er nu eenmaal op zoeken in Google - en het direct raakt aan je bedrijf) bekende problemen en oplossingen aan het herkauwen is.
Zet je koe dan in ieder geval een hoedje op.
Voeg iets persoonlijks toe! Een anekdote. Een voorkeur. Een inzicht.
Sean D’Souza van Psychotactics heeft hier een interessante blog over geschreven. Hierin vertelt hij hoe je van een clichématig concept een origineel verhaal maakt.
#14 Tips om je schrijfstijl te verbeteren
Weet je wat het verhaal is?
Voor wie je het schrijft?
Wat je ermee wilt bereiken?
Dan kun je met deze schrijftips de betrokkenheid van je lezers vergroten:
A - Schrijf een killer intro
Ik ben al een tijdje erg gecharmeerd van de Agree, Promise, Preview (APP) methode. Het komt kort gezegd hierop neer:
Je begint met een statement waar de lezer het mee eens is (Agree) ‘Baal je ook niet dat je tijdens een dieet geen brownies meer mag eten?’
Dan komt de belofte. Deze moet je wel waar kunnen maken (Promise) ‘Wat nu als ik je vertel dat het toch mogelijk is, zonder aan te komen! In dit artikel geef ik je het geheime recept van…’
En nu alvast een lekkermakertje voor de rest van de blog (Preview) ‘De reactie van Georgina Verbaan op deze gezonde brownies wil ik je alvast niet onthouden. Lees zometeen waarom zij…’
Deze methode is afkomstig van marketinggoeroe Brian Dean. Meer erover lees je in zijn geniale blog: SEO Copywriting. 17 Powerful Tips.
B - Cijfers en beschrijving tussen haakjes in de titel
Behalve een intro is ook de titel van je blog heel belangrijk. In dit artikel lees je meer over de ins- en outs van een goede headline.
Nu alvast een snelle tip: op oneven cijfers wordt meer geklikt dan op even.. ‘7 praktische tips om…’ > ‘6 praktische tips om...’
Ook een korte beschrijving van de vertelvorm tussen haakjes kan helpen. ‘Waarom Georgina Verbaan stopte met brownies [podcast]’
C -Voer een gesprek met je lezer
Ik laat mezelf (en mijn voorkeuren) zien in deze blog en ga het gesprek aan met jou als lezer. Daardoor voel je je hopelijk meer betrokken.
Zelfs als je de ik-persoon achterwege laat kan het nog steeds een goed idee zijn om je artikel op een gesprek te laten lijken.
D -Voorkom suffe werkwoorden
Het omgekeerde moet je in ieder geval voorkomen: dat je met allerlei suffe werkwoorden (zullen, worden, kunnen, laten) een onpersoonlijke situatie creëert.
E -Maak indruk met cijfers
Zeker in een B2B blog wil je je beweringen graag onderbouwen met cijfers. Verwijs daarom naar gerespecteerde bronnen. Bovendien is het een goede reden om infographics in je tekst te verwerken.
F- De regel van drie
Winston Churchill gaf ooit een toespraak over bloed, zwoegen, zweet en tranen. Alleen dat herinnert niemand zich meer.
Wij kennen nog: Bloed, zweet & tranen.
Op een of andere manier blijven zaken in drievoud beter hangen dan in twee- of viervoud. Doe hier je voordeel mee (maar overdrijf niet!).
G - Gebruik synoniemen
Nederlands is zo’n rijke taal. Neem voor de grap eens een kijkje in deze lijst met mooiste Nederlandse woorden.
Maar ook als je geen woorden als ‘lapjeskat’ of ‘zonnedauw’ in je blog wilt gebruiken, is het goed om een beetje af te wisselen. Hou de volgende stelregel aan:
Gebruik je hetzelfde woord meerdere keren in één alinea?
Ga dan op zoek naar synoniemen. Bijvoorbeeld via deze site.
H - Hou het bij één stijl
Wanneer je een blog op een bepaalde manier begint (bijvoorbeeld in de ik-vorm en opiniërend) zorgt het voor verwarring wanneer je dit halverwege het artikel ineens verandert.
In deze aflevering van De Snijtafel kun je goed zien wat er gebeurt wanneer in één verhaal ineens verschillende genres voorbij komen.
I - Wissel af in ritme
Ellenlange meanderende zinnen vol met komma’s en bijwoorden lezen niet erg prettig. Alleen maar korte zinnetjes ook niet. De truc is om langere en korte zinnen met elkaar af te wisselen. Ik kan je hier geen precieze wiskundige formule voor geven, maar het helpt in ieder geval om je teksten voor te lezen. Dan voel je vanzelf of het loopt.
#15 Wissel je teksten af met plaatjes, audio, video’s & polls
Een blog met alleen maar woorden? Het kan. Zeker als het bijvoorbeeld om een beknopte column gaat.
Maar in de regel waardeert je lezer het wanneer je foto’s, animaties, infographics, tweets, posts, video’s, polls enz. enz. toevoegt. Natuurlijk moet de toegevoegd media wel relevant zijn voor het verhaal.
Technische optimalisatie - zo komt je blog hoger in Google
Tot nu toe heb ik het nog helemaal niet over SEO-richtlijnen gehad. Je blog moet zo- en zoveel woorden lang zijn om hoger in Google te komen. Of dit zoekwoord moet je daar- of daar plaatsen.
Ik zie in de praktijk namelijk té veel schrijvers die hiermee beginnen.
De basis van een goede blog is niet een magische SEO-formule.
De basis van een goede blog is een ijzersterk verhaal.
#16 Automatiseer je onpage SEO
Dat betekent overigens niet dat je zoekmachine optimalisatie (SEO) dan maar links moet laten liggen. Integendeel! Juist met een ijzersterk verhaal wil je ook zoveel mogelijk bezoekers bereiken via Google.
Heb je een WordPress site? Dan kun je gebruikmaken van de populaire Yoast SEO Plugin. Deze geeft aan wat je kunt veranderen om nog beter te scoren op de door jou geselecteerde focus zoekterm.
Deel van het SEO dashboard in Webtexttool
Zelf maken we bij CopyRobin alweer enige tijd gebruik van het uitgebreidere Webtexttool voor het schrijven van SEO-teksten.
Maar welke software je ook gebruikt, laat de SEO in elk geval in dienst staan van het inhoudelijke verhaal.
Leestip: Bekijk onze SEO kennisbank
Conclusie: Zo schrijf je een fantastische blog
Urenlang ploeteren moet je nog steeds. Maar met de tips uit dit artikel levert dat ook wat op!
DOEL
Zo weet je nu dat een duidelijk doel (#1) essentieel is, je net als Sinterklaas kleine cadeautjes geeft (#2), aan mensen van wie je het verlanglijstje kent (#3) die je daarna verleidt met een call-to-action (#4).
STRUCTUUR
Een goede blog begin je niet op je laptop (#5), maar door te praten met je klanten (#6), vervolgens ga je lekker tikken en maak je een geraamte (#7), je blijft niet eindeloos researchen (#8), als je voor 90% klaar bent laat je je blog een nachtje sudderen (#9), en je stelt in ieder geval en deadline anders komt ie nooit af (#10).
STIJL
Je hebt problemen nodig voor een goed verhaal (#11), net als een spannende wending (#12), clichés vermijd je door persoonlijke elementen (#13) en pas bekende schrijftrucs toe om je lezer te blijven boeien (#14) dat geldt natuurlijk ook voor video, audio, graphics en foto’s, want niemand heeft zin in alleen lange lappen tekst (#15).
TECHNIEK
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is van belang voor de vindbaarheid van je blog. Gelukkig heb je tools die dit deels automatiseren (#16).
#17 Huh, maar er mist nog een stap?
Goed opgelet ;) Dit is stap zeventien: volg dit plan niet zomaar blindelings op.
En tenslotte..
Vergeet je blog niet te promoten. Gratis via je eigen kanalen, of betaald via LinkedIn, Facebook, Google, etc.
Dit blog is geschreven op basis van mijn ervaringen en die van schrijvers bij CopyRobin. Misschien werkt het bij jou weer net even anders.
Dit is een geactualiseerde editie van een blog die voor het eerst eind 2018 op Mediaweb is verschenen.