Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

Hoe haal je meer business uit Facebook Adverteren?

Facebook is uitgegroeid tot een van de meest waardevolle online marketingkanalen op aarde. Dat werd me al snel duidelijk op het Facebook Marketing Congres, waar ik te gast was bij een interessante kennissessie van Alexander Grimstad, VP of Marketing bij Fanbooster. Maar hoe laat je Facebook, en zijn advertentiemogelijkheden die je niet meer kunt ontwijken om succesvol te zijn, voor je werken? En, hoe kun je hier uiteindelijk ook echt business uit genereren? Alexander gaf ons de antwoorden en die deel ik graag met je!

Facebook is niet meer gratis, als het dat ooit al was…

Is het jou ook opgevallen? Mensen hebben jouw Facebook pagina geliket of volgen jouw pagina, en wanneer jij een post plaatst, minder dan 10 procent van jouw fans en volgers het bericht maar ziet? Dat klopt! Het organisch bereik is in de laatste jaren drastisch teruggenomen. Inmiddels zit het organische bereik, posts die dus zonder advertentiemogelijkheden worden geplaatst, zo rond de 2%. Dit houdt in dat je slechts 2% van je totaal aantal fans bereikt met een bericht. 2%!

Dit is voor veel bedrijven ook de reden dat ze nooit écht resultaat behalen met Facebook marketing. Want hoewel er ook bedrijven zijn die Facebook marketing wel succesvol inzetten zonder of naast de advertentiemogelijkheden, is dit knap lastig geworden. Voor elke marketeer dus een grote uitdaging.

Hoe haal je dan wel business uit Facebook?

Het antwoord is simpel: Adverteren. Doordat Facebook zijn advertentieplatform continu verbeterd, blijft deze optie enorm interessant. Zelfs met het kleinste budget kun je al een succesvolle Facebook campagne opzetten en uitvoeren. Alexander gaf ons 3 ‘take-away’ tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Hieronder en korte omschrijving:

  1. Beschrijf en definieer duidelijke en meetbare doelen. Zonder meetbare doelen weet je ook niet of je behaalde resultaat goed of slecht is.
  2. De kracht zit in de ‘target audiences’. Dit is eigenlijk het grootste voordeel van Facebook adverteren, in vergelijking met bijv. Google.
  3. Test, maar raak hier niet bezeten van. Als je resultaten goed zijn, zijn ze goed.  Raak je normale werk hierdoor niet uit het vizier.

Wat zijn de target audiences precies?

Facebook geeft je de mogelijkheid om een aangepaste doelgroep te creëren.  Heel eenvoudig en efficient om je opgebouwde database vol met prospects via Facebook te lokaliseren. Het werkt als volgt: Upload een database met e-mailadressen en deze worden geverifieerd of er overeenkomsten met Facebook-profielen zijn en voilà, je aangepaste doelgroep is aangemaakt. De aangepaste doelgroep kan gebruikt worden om advertenties op te richten of deze groep juist uit te sluiten om een advertentie te zien.

Dit laatste zou je bijvoorbeeld met een groep klanten kunnen doen. Tevens kunnen er zogenaamde look-a-likes worden gevonden van de aangepaste doelgroep. De look-a-likes worden gedefinieerd op basis van overeenkomend klikgedrag, like-gedrag en aankoopgedrag met de aangepaste doelgroep.  De grote van de look-a-likes kun je zelf instellen; Hoe kleiner de groep, hoe meer overeenkomsten er zijn met de aangepaste doelgroep.

Daarnaast kun je zelf een doelgroep aanmaken en bewaren voor hergebruik. Segmentatiecriteria kunnen bijvoorbeeld zijn: mensen die net op vakantie zijn geweest, uit een bepaalde regio komen, een klein bedrijf hebben en/of een opleiding hebben genoten op een bepaalde hogeschool.

Target audiences op Facebook

De ‘truc’ is natuurlijk om je doelgroep zo gespecificeerd mogelijk te maken, zodat de relevantie voor degene die de advertenties ziet, zo hoog mogelijk is. Dit zal leiden naar het beste resultaat (conversie) waar voor vele marketeers een doelstelling voor is vastgesteld. Alexander zelf vertelde dat hij voor zijn klanten een marketing funnel adviseert.

Onderstaande afbeelding geeft de marketing funnel weer die Alexander aanprijst. Vul de aantallen in: Aantal impressies, -mensen bereikt, -website clicks en conversies om vervolgens de percentages te berekenen.  Bewaar van elke advertentie deze funnel om mooie benchmarks te maken van jouw advertenties.

Marketing funnel voor Facebook marketing

 

Wat voor post ga je plaatsen?

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden en zo werkt het ook met Facebook-advertenties. Het is dan ook belangrijk om een grote afbeelding te gebruiken in je advertentie. Een advertentie zonder grote afbeelding levert minder resultaat op. Een groot aantal Facebook-pagina’s die klant bij hun zijn, hebben het verschil getest.

De posts zonder foto, zoals hieronder links, scoorden meer dan 300% minder website clicks dan de advertentie met foto’s (zoals de rechter foto). Videoadvertenties zijn momenteel ook erg in trek. Let wel op de lengte van je video. Een ideale lengte, volgens een recent onderzoek van Facebook, is 12 seconden.

Onderzoek resultaat advertentiesoorten Facebook

Ik ben benieuwd hoe jij business haalt uit Facebook Marketing? Tevens zijn wij benieuwd op jij Facebook Adverteren wel goed inzet? Zet jij een van deze bovenstaande technieken al in?

Comment Section

0 reacties op “Hoe haal je meer business uit Facebook Adverteren?

Plaats een reactie