Facebook Adverteren; doe ik het wel goed?
6 augustus 2015 

Facebook Adverteren; doe ik het wel goed?

Ja, hoe weet je of je advertenties ‘goed lopen’ via Facebook? Een veel gestelde vraag onder marketeers. De wedervraag die Alexander Grimstad, VP of Marketing bij Fanbooster, zou stellen is: ‘’Met welk eindresultaat zou jij gelukkig zijn?’’ Alexander adviseert dagelijks grote en kleine bedrijven op het gebied van Facebook Adverteren. Ik sprak met hem over dit onderwerp. In deel 1 van deze reeks gingen we ook al samen in gesprek over de presentatie van Alexander. Toen was het onderwerp: Hoe haal je business uit Facebook Adverteren?

‘Waarom doe ik wat ik nu doe?’

Waar veel bedrijven tegenaan lopen, is het analyseren van de advertenties om te bepalen of het juiste resultaat is behaald. De ‘why’ is van groot belang.  Alexander adviseert dan ook om eerst het doel (waarom doe ik wat ik nu doe) helder in kaart te brengen om vervolgens je content te testen. Promoot jij een product via Facebook om de verkoop te stimuleren? Bepaal dan hoeveel verkopen je via je Facebook advertenties wilt behalen.

Het aantal impressies, -unieke personen willen bereiken of -website clicks is een uitermate geschikte doelstelling om branding inzichtelijk te maken. Een x-aantal leads (persoonsgegevens) willen verzamelen, is de meest populaire doelstelling voor een Facebook campagne. Dus wil jij e-mailadressen, telefoonnummers en/of andere relevante informatie verzamelen van je potentiele klanten? Bepaal dan hoeveel! Dit gezegd te hebben, gaat Alexander verder in op de content testen.

Facebook Adverteren fouten

Splittesten

De zogenoemde A/B-testen ofwel splittesten kunnen op vele manieren worden uitgevoerd. Alexander deelt hier met ons een voorbeeld met het testen van advertentieteksten, maar splittesten kunnen bijvoorbeeld ook uitgevoerd worden op: verschillende foto’s/video’s, geslacht, geografie of call-to-action naast elkaar te zetten. Tenslotte is meten weten en wij marketeers zijn gek op goede resultaten en deze continu te verbeteren.

Split testen Facebook Advertenties

Linker advertentie : (geen tekst boven de advertentie)
Middelste advertentie: Het beste uitzicht van de stad
Rechter advertentie: Het beste uitzicht

Bovenstaande splittest is van een van de klanten van Fanbooster. De klant wilde graag achterhalen welke tekst de boodschap het best zou overbrengen om de doelstelling te behalen. De advertentie, in het Noors, wil de doelgroep op verschillende manieren laten zien dat er in Oslo koopwoningen beschikbaar waren. De doelstelling was voor deze Facebook campagne om potentiële kopers te lokaliseren en gegevens van hen te verzamelen. De resultaten waren geweldig, maar de ene advertentie was een nog groter succes dan de andere.  Verder wordt er onder de foto in alle drie de advertenties vermeld dat de verkoop van de bovenste verdieping is gestart, wat de vraagprijs is en hoeveel m2 de appartementen zijn.

Welke advertentie denk jij dat de meeste ROI heeft behaald, de linker middelste of rechter?

Het antwoord is in eerste instantie de middelste advertentie. Waarom? Dat is te zien aan de resultaten, gaat Alexander verder.‘’De middelste advertentie heeft het hoogste bereik, hoogste klikratio (CTR) en de laagste kosten per klik.’’ Zie afbeelding hieronder.

Resultaten van split testen advertenties Facebook

Conversie pixel

Maar, meldt Alexander, de klikken naar je website zijn natuurlijk belangrijk en uit bovenstaande afbeelding  zou je al snel willen concluderen dat de middelste advertentie  dus het beste resultaat heeft behaald. Wat als de linker advertentie meer conversie heeft opgeleverd dan de middelste? Dan is die advertentie het meest succesvol toch? Dat zou je moeten meten met de conversie pixel vertelt Alexander ons.

De conversie pixel verwerk je zowel in je advertentie als op de landingspagina (Facebook app of website). Door de soortgelijke cookie heb je inzicht welke advertentie voor de meeste conversie (inschrijvingen, verkopen, registraties etc.) heeft gezorgd. Voor de niet-techneuten onder ons, is op onderstaande afbeelding een simplistische wijze weergegeven hoe de conversie pixel in zijn werk gaat.

Uitleg Facebook Conversie Pixels

Met de conversiepixel gaat er een wereld voor marketeers open die (veelal) adverteren via Facebook. Ein-de-lijk is het mogelijk om echt te meten welke advertentie het beste resultaat behaald. Het klik ratio (CTR) , kosten per klik, het aantal impressies, -bereik  en nu dus ook de daadwerkelijke conversies zijn van groot belang om deze te achterhalen en te vergelijken met eerdere Facebook advertenties dan wel je splittesten. Er wordt mij er wel bij verteld alle resultaten zorgvuldig te bundelen en er bij te pakken voor de start van volgende Facebook advertenties.

Monitoren

Goed, je advertenties staan live op Facebook. En nu afwachten totdat de looptijd om is? Helaas werkt het niet zo gemakkelijk. Alexander raadt me aan mijn gelanceerde advertenties praktisch dagelijks te monitoren als je geen cruise control inschakelt. Tijdens het monitoren zou je dus ook moeten kijken naar de het klik ratio (CTR) , kosten per klik, het aantal impressies, -bereik  en -conversies. Presteert een advertentie meerdere dagen niet zoals de overige advertenties presteren? Uitschakelen dus!

Houdt meer budget over om te besteden aan relevantere advertenties. Het antwoord op de titel van dit artikel luidt dan ook: Deze advertentie werkt niet, omdat ik er niet het gewenste resultaat (uitdrukken in klik ratio (CTR) , kosten per klik, het aantal impressies, -bereik  of –conversies) mee behaal zoals andere advertenties. Punt.

Cruise control, say what?

Alexander of een van zijn collega’s beantwoordt graag je vragen gerelateerd aan Facebook marketing of kan je uitleggen wat cruise control is. Reageer onder het artikel!

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Inge Houben

Door

Inge Houben

op 4 January 2016

Dankzij jullie artikel snap ik nu een beetje hoe een facebook campagne werkt, bedankt daarvoor! Ik staarde me altijd heel erg blind op het aantal likes dat ik kreeg op mijn pagina, maar het is dus ook erg belangrijk wat mensen doen met jouw berichten. Zelf heb ik een heel klein bedrijf (ik verhuur themakisten voor kinderfeestjes), is adverteren op FB dan wel interessant

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 4 January 2016

Facebook Adverteren is zeker interessant. Maar het is van belang om eerst de strategie te bepalen voordat je kiest voor een bepaald kanaal. DTG is sowieso geen aanrader: https://marketingmed.nl/dtg-websites-voor-ondernemers/

Reactie plaatsen