Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

Adverteren op Facebook

In het kader van open deuren intrappen zal ik dit artikel eens beginnen met het zeggen dat Facebook in Nederland ontzettend in opkomst is en dat je hier echt op tijd bij moet zijn. Zo kun je natuurlijk Facebook verwerken in je website door de welbekende “vind ik leuk knoppen” te plaatsen maar je kunt ook op Facebook zelf actief worden. Sinds enige tijd ben ik bezig met adverteren op Facebook en ik moet zeggen dat ik hier veel meer plezier aan beleef dan aan adverteren in Google Adwords.

Het voordeel van adverteren op Facebook

Facebook heeft veel minder richtlijnen dan Google en zodoende kun je een heleboel goedwerkende strategieën die van Google niet meer mogen toch weer toepassen op Facebook. Een ander voordeel van Facebook ten opzichte van Google is dat je bij Google afhankelijk bent van de acties van je doelgroep. Zij moeten bewust ergens op zoeken in Google alvorens ze jouw advertentie kunnen zien en er op kunnen klikken. Bij Facebook is deze actie niet nodig aangezien je kunt adverteren op woorden die voorkomen in de profielen van je doelgroep zoals interesses, hobby’s, favoriete boeken enzovoorts.

Hoe kun je het beste adverteren?

Bij Facebook kun je adverteren en daarvoor betalen per klik of per weergave van je advertentie. Ik raad je aan om altijd per klik te betalen aangezien je dat in de hand hebt en per weergave nog wel eens uit de klauwen kan lopen. Ik raad je aan om te starten met een wat kleinere doelgroep waarop je jouw advertentie en landingspagina kunt testen. Wanneer je een succesformule hebt gevonden kun je het wat groter gaan aanpakken.

Hoe doe ik het?

Ik adverteer op Facebook op verschillende internet marketing termen maar ook op boektitels, namen van sprekers/succesvolle ondernemers en andere woorden die raakvlak met mijn markt hebben. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe mijn resultaten er uitzien, ik heb even een willekeurige periode gepakt zodat je niet direct al mijn bedrijfsgeheimen weet.

adverteren-in-facebook

internet-succes-formul-e-advertentieZoals je ziet ligt de CTR erg laag maar schrik daar niet meteen van, deze getallen zijn niet raar voor dergelijke websites, deze zelfde waarden heb je ook regelmatig in het inhoudsnetwerk van Google Adwords. Mijn advertentie zit er zo uit als dat je hiernaast kunt zien, een eenvoudige advertentie voor mijn gratis e-book, de Internet Succes Formule.

Wanneer mensen er op klikken komen zij op deze pagina uit. Die pagina ben ik ook weer aan het splittesten via Google Content Experiments. Leuk om te weten is dat deze resultaten mij tot dusver 76 aanmeldingen op mijn nieuwsbrief hebben opgeleverd. Dat betekent dat ik hier slechts 83 cent per aanmelding op mijn nieuwsbrief betaal. Dat is een bedrag waarvan ik weet dat het voor mij makkelijk uit kan.

Comment Section

10 reacties op “Adverteren op Facebook


Door Jan-Willem op 3 januari 2011

helemaal mee eens!


Door webdesign groningen op 3 januari 2011

Kun je niet beter je advertentie laten doorlinken naar een bedrijvenpagina op facebook? Zo kun je EN "fans" (tegenwoordig: vind ik leuk-mensen) verzamelen en ze op deze manier op de hoogte houden EN kun je hier een landingspagina maken met daarin alsnog de link naar die pagina. Welliswaar via een omweg, maar wellicht interessant om over na te denken? Leuk artikel verder!


Door Chezz Dee op 3 januari 2011

Een goeie tip, ben nog even niet aan marketing toe maar ga het zeker gebruiken
Dank je wel!

Chezz Dee


Door Marco op 3 januari 2011

Zet een optin formulier op de fanpage, leid de klikker dan naar je optinform op je fanpage. dan houd je de bezoeker binnen facebook, worden de kliks ook goedkoper.


Door Bastin van Oers op 3 januari 2011

Zeker een goed artikel. Ik ga het ook voor één van mijn concepten eens uitproberen. Baal er ook stevig van de Google Adwords mogelijkheden worden beperkt. Ik loop steeds vaker tegen de redactionele richtlijnen aan.

Groetjes,

Bastin van Oers
SEO Online Marketing


Door Fedor de Bock op 3 januari 2011

Bedankt voor je heldere artikel.
Ik sluit mij 100% aan bij jouw positieve ervaring met Facebook-adverteren. In Facebook kun je veel beter je doelgroep selecteren, heb je minder advertentieregels en superlage advertentiekosten.


Door Linda Hofker op 4 januari 2011

Echt een goed idee.
Nadat Google afgelopen maand mijn account opschortte (mijn site is opeens niet meer volgens hun richtlijnen)
ben ik op Facebook gaan adverteren.
Werkt veel beter. Hier krijg ik veel meer gekwalificeerde leads.


Door Ton Heerding Xzelf op 4 januari 2011

Veel plezier op zee Tonny!

dankjewel voor je tip!
Ik kreeg vandaag via een ander kanaal ook een webinar over dit onderwerp aangeboden. Het lijkt me dus echt een relevant onderwerp nu.

Zodra ik wat verder ben met de opzet van de site ga ik ermee aan de slag.

mijn eerste product is klaar!

Groet,

Ton Heerding.


Door Jan van de Nes op 5 januari 2011

Tonny, ik heb geen idee waar je het over hebt. Maar ik wens je wel een fijne vakantie. Jan


Door Rob op 4 februari 2011

Ook ik heb een poging gewaagd om te gaan adverteren op Facebook. Echter worden mijn advertenties afgekeurd. Ik heb meerdere pogingen gedaan om mijn tekstadvertenties aan te passen om te voldoen aan het beleid van Facebook, maar niks werkt.

Nu wil ik graag contact opnemen met Facebook, maar liever niet per mail. Dit omdat, als ik in het Nederlands een bericht stuur, een reactie krijg dat mijn taal niet ondersteund wordt. Na verder lezen in hun reactie zie je doodleuk dat ze Engels, Nederlands, e.d. ondersteunen ;), dus waarom ze mijn bericht niet behandelen snap ik niet.

Dus mijn vraag: Weet iemand of Facebook een telefoonnummer heeft waarnaar ik kan bellen wat betreft de status van mijn advertenties?

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website