arrow_drop_up arrow_drop_down
19 augustus 2011 
in Sales

Een week lang telefoneren?

Precies een week geleden lanceerde ik een spontaan ideetje wat ik had om meer inzicht in mijn doelgroep en achterban te krijgen maar ook om nog meer mensen persoonlijke te kunnen helpen met hun internetonderneming. Bij deze even een korte terugblik op een week lang telefoneren n.a.v. deze actie.

Wat was het idee?

De actie bestond uit het aanbieden van gratis telefonische strategie sessies van maximaal 30 minuten. Daarvoor had ik deze aanmeldpagina online gezet. Na het invullen van het formulier neem ik dan contact met de aanvrager op voor het afstemmen van een datum en tijdstip. Dat is meteen een tip mocht je zoiets ook willen gaan doen, dat scheelt je namelijk bergen met tijd t.o.v. wanneer je op goed geluk gaat bellen. Met deze coachingsgesprekken wilde ik in eerste instantie meer inzicht krijgen in waar mijn doelgroep zich mee bezig houdt en nog belangrijker: waar de gemiddelde internetondernemer tegenaan loopt.

Hoe sloeg het aan?

Ik ontving binnen 4 dagen meer dan 100 aanvragen voor deze coachingsgesprekken en wanneer je bedenkt dat de meeste tussen de 20 en 30 minuten duren kun je wel uitrekenen hoeveel werk je dan ineens hebt 😉 Ik vind dat belofte schuld maakt en (ook al heb ik op de aanmeldpagina aangegeven dat ik wel je aanvraag eerst beoordeel en dus niet gegarandeerd bel) zodoende ben ik dus ook vanaf maandag zo'n beetje fulltime aan het telefoneren geweest…

Wat viel me op?

Sowieso vond ik het fantastisch om door iedereen die ik belde ontzettend warm en vriendelijk verwelkomd te worden, dat gaf me een erg warm gevoel en daarvoor bij deze dus dank aan een ieder die ik hiermee bedoel. Ook leuk om te zien dat velen echt letterlijk met pen, papier en koffie klaar zaten te wachten naast de telefoon. Daarbij heb ik ervaren dat zo'n actie niet alleen leuk maar ook erg waardevol is voor mijn “connectie” met internet ondernemend Nederland.

Waar zitten de meeste ondernemers mee?

Om het even concreet te maken zitten de meeste ondernemers met deze obstakels:

  • Een gebrek aan focus, teveel tegelijk willen doen
  • Een gebrek aan technische kennis, niet in staat zijn om hun idee uit te voeren
  • Een gebrek aan begeleiding bij hun internet marketing activiteiten
  • Twijfel aan zichzelf, kan ik dit wel? wie wil mijn product nu kopen?
  • Twijfel aan hun niche markt, zijn er wel genoeg mensen die hier op zoeken?
  • Het missen van lotgenoten of een peergroup, alleen is maar alleen
  • Niet inzien wat de eerste stap van een project zou moeten zijn
  • Bezig zijn met details die pas veel later in het proces aan de orde gaan komen
  • Beren op de weg zien voor de toekomst, wat als ik later ergens vastloop?
  • Angst voor oplichting door externe partijen
  • Angst om te falen
  • Te “breed” ondernemen en zodoende geen specifieke doelgroep aanspreken

Zo zijn er nog wel een paar maar ik denk dat je de strekking begrijpt.

Mijn advies

Ik zal hier niet specifiek ingaan op al die obstakels omdat mijn hele website eigenlijk in het teken staat van het verder helpen van ondernemers op het internet maar bij deze wel een algemeen advies wat ik veel heb gegeven:

  1. Kies 1 project uit om op te pakken en laat de rest even voor wat het is. Let er daarbij op dat op dat moment de “angst om te verliezen” de overhand krijgt en jou beperkt en doet besluiten om niet door te zetten, daar moet je doorheen bijten.
  2. Stel duidelijk vast wie je doelgroep is en welke problemen de mensen in je doelgroep hebben die JIJ op kunt lossen. Schrijf dit ook uitgebreid op een stuk papier.
  3. Spreek in maximaal 5 zinnen uit wie jij als ondernemer bent en wat je bedrijfsactiviteit is (elevator pitch). Welke concrete problemen kun jij oplossen en welke specifieke doelgroep zou bij jou moeten aankloppen?
  4. Zet een goede website op die volledig gericht is op je doelgroep en zorg ervoor dat een nieuwe bezoeker binnen 2 seconden uit je website kan afleiden wie je bent, wat je doet en wat jij voor die bezoeker kunt betekenen.
  5. Stel voor jezelf vast welke “doelen” je wilt behalen (zoals verkoop, opt-in, contact) met je website en richt je website daar ook op in.
  6. Ga zodra je website netjes online staat niet alleen maar door met bijschaven maar focus je op het krijgen van bezoekers zodat je jouw doelgroep leert kennen en in kunt spelen op de resultaten die je ontvangt.

Extra advies

Ik denk dat het beste advies wat je uit dit artikel kunt halen het volgende is: Ga dit ook eens proberen. Ik geef toe dat het geen rustige week is geweest en dat het veel energie kost om zoveel mensen te bellen maar ondernemen is ook juist zoveel mogelijk “ruis creëren”. Een goede ondernemer is bereid om “the extra mile” te lopen om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Ze zeggen niet voor niets:

It's never crowded along the extra mile…

Het persoonlijk bellen van je doelgroep geeft je geweldige inzichten en daarbij versterkt het de band met je achterban. Ik heb ontzettend veel enthousiaste mensen aan de lijn gehad en dat gaf niet alleen een fijn gevoel maar sterkte me ook in mijn overtuiging dat mijn huidige strategie en werkwijze goed wordt ontvangen. Extra voordeel bij een dergelijke actie is dat je via de telefoon natuurlijk ook je producten onder de aandacht kan brengen en er zodoende zelf ook nog iets aan opbrengsten uit kunt halen.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Naast de IMU is hij eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Traffic Leaders en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller en ook zijn tweede boek 'De Online Marketing Tornado' (met Martijn van Tongeren) ging in 2 weken tijd 15.000 keer over de toonbank.
Patrick
Door

Patrick

op 19 August 2011

Hallo Tonny, Ik ben gebeld en de tips waren helder en duidelijk. Nu is het zak om deze in uitvoering te brengen. We gaan ons best doen en we houden je op de hoogte. Thanks!

Koen
Door

Koen

op 19 August 2011

Hoi Tonny, Wij hebben elkaar maandagavond gesproken. Ik was een van diegene die met pen, papier en koffie klaar zat. De gordijnen waren 30 minuten dicht, want tijdens ons gesprek wilde ik dit keer zo WEINIG mogelijk " ruis". Ik vond het gesprek fijn en verhelderend. Zoals ik al aangaf was ik niet in topvorm, maar ben ik blij je persoonlijk gesproken te hebben. Ik heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en gekozen voor jou Winstmodel! Ik vind het erg spannend, maar mijn kennis en jou begeleiding kunnen voor mijn site volgens mij alleen maar "goeds" betekenen. Inmiddels heb ik mijn focus erg scherp! Mijn eerste ebook is vandaag in concept af! Ohh... en mocht je de behoefte hebben dat wij je eens een keer bellen: we hebben altijd een luisterend oor, hahah! Goed bezig! gr, KOen

Toon
Door

Toon

op 19 August 2011

Heey Tonny, Mooi initiatief, helaas te laat achter dit mooie plan gekomen. Hopelijk komt er op termijn weer een volgende sessie aan. Gegroet, Toon

Mark van Oosterwijck
Door

Mark van Oosterwijck

op 19 August 2011

He Tonny, Het was fijn even telefonisch contact te hebben, ik zat met wat kleine vragen waar je direct simpel antwoord op kon geven, kan het voor iedereen aanraden! Veder ben ik nu trots lid van het winstmodel :D Keep up the good work!

arthur
Door

arthur

op 19 August 2011

He Tonny, goed gesprek, richting gevend en erg to the point, bedankt.

Monique
Door

Monique

op 19 August 2011

Tonny! Wat is er met je haar gebeurd? Extensions laten zetten ofzo (bellende-mevrouw). Ik ben niet gebeld maar ik vind het een heel mooi initiatief wat je gedaan hebt. Misschien ga ik het ook nog wel eens implementeren voor mijn business..... Je zult wel schor zijn ;-)

Stef
Door

Stef

op 19 August 2011

Jouw eerste biertje zal lekker smaken zeg..... (als je die al niet op hebt) Ik heb geen gebruik gemaakt van dit aanbod. Maar dat is meer omdat ik het idee heb dat ik inmiddels wel weet wat er moet gebeuren om mijn site naar een hoger plan te krijgen. Het is alleen een kwestie van doen.....Actie! Achteraf, nu ik dit gelezen heb, heb ik toch wel een beetje spijt. denk dat ik toch een hoop op had kunnen steken. Al was het alleen maar een schop onder m'n kont te krijgen. Of een goeie dosis motivatie. Een mogelijke volgende keer laat ik niet schieten!!!!

Renée Daniëls
Door

Renée Daniëls

op 19 August 2011

Dag Tonny, Ik heb niet van je (mooie!) aanbod gebruik gemaakt, simpelweg omdat ik nog niet ver genoeg 'op gang' ben om jouw en mijn tijd op dit vlak nuttig te besteden. Maar net als Toon hoop ik dat je een dergelijke sessie in de toekomst ook aanbiedt - of tegen die tijd structureel onderdeel van je dienstenpakket hebt gemaakt. ;-) Groeten, Renée Daniëls

Sheila Neijman
Door

Sheila Neijman

op 19 August 2011

Goed gesprek met je gevoerd Tonny! Ik heb je om technische ondersteuning gevraagd bij het ontwikkelen van een webinar en een gelukstoolkit. Zodra het product volledig gereed is, komen we zeker nog met vragen bij je terug. Have fun, Sheila Neijman

Wouter
Door

Wouter

op 19 August 2011

Gelukkig ben ik door jou gebeld en niet door die mevrouw. Die weet er volgens mij niets van... ;-)

Daniel González
Door

Daniel González

op 19 August 2011

Hoi Tonny, Ik vind het echt supergaaf dat je mij wilde bellen. De laatste tijd heb ik toch al veel gehad aan de manier waarop jij werkt en vooral het volgen van je tips. De conversie van mijn sites komt steeds hoger, ik betaal minder voor mijn advertenties en heb meer sales. Hoe dan ook zo'n initiatief zat ik echt op te wachten. Mijn dank is dan ook groot! Daniel

Jan-Willem
Door

Jan-Willem

op 19 August 2011

Ik heb dinsdagmiddag met Tonny gesproken. Wat ik erg prettig vond is dat hij op een hele duidelijke manier zijn advies gaf. Thnks voor je tijd Tonny!

Jaldhara
Door

Jaldhara

op 20 August 2011

Ik ben hard aan het 'buffelen' om per 1-9 een nieuw product te lanceren. Mede daarom kwam de uitnodiging op een goed moment. Waarvoor dank! Mij vielen een aantal dingen op in onze eerste kennismaking, namelijk - je hebt focus én je houdt focus - je bent gedreven - je staat voor je vak - je geeft - je prikkelt En juist dat laatste heb je zeker in mijn geval gedaan! Dank je wel daarvoor -:) En je tijd. Hartelijke groet, Jaldhara

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 20 August 2011

Bedankt voor alle mooie reacties iedereen, tof om te lezen!

Eric Verberne
Door

Eric Verberne

op 20 August 2011

Hoi Tonny, Ook ik heb met je mogen spreken gisteren. En zoals dus blijkbaar anderen zat ik klaar met pen en papier en had me voorbereid over wat ik zou vragen en wat de focus is van mijn bedrijf. Je adviezen kwamen zeer goed van pas. Ook ik heb last van de angst om te verliezen. Wil te veel projecten doen en kan me niet focussen op de een in angst om de andere te verliezen. Loss aversion. Dat heeft, zoals jij goed inzag, ook te maken met het vragen van geld aan anderen voor je werk. Dank je voor dat inzicht! :D Het heeft mij geholpen om verder te gaan. Bovendien was je aanbod voor het Winstmodel een echte no-brainer. Daar moest ik ook op ingaan. Ga nu een goede domeinnaam bedenken en dan echt aan de slag! Bedankt dat je een half uur van je drukke tijd voor mij reserveerde en wilde sparren met me over mijn bedrijf en producten. Waardeer het zeer! :D Groetjes, Eric

anita
Door

anita

op 21 August 2011

Hoi Tonny, Bedankt voor deze gratis coachingsessie. Voor mij werd zeer duidelijk (terug) naar de basis te gaan. Wie is de doelgroep en wat kun je voor hen betekenen? Iets waar ik zelf ook altijd over praat bij mijn klanten notabene. De Basis. Maar dat is het goeie als een initiatief als deze. Alleen kun je soms vastlopen en ff sparren is dan erg fijn. Bedankt. gr Anita

Daniëlle Terpstra
Door

Daniëlle Terpstra

op 21 August 2011

Beste Tonny, Ik heb een super leuk gesprek met je gehad en je hebt me goede tips gegeven. Ik ga zeker mijn site naar een hoger plan trekken en dat doe ik met het winstmodel! Dank voor je hulp en je meedenken! Dat waardeer ik enorm van je. Met plezier, Danielle

Roel
Door

Roel

op 22 August 2011

Thanks Tonny, verhelderend en direct! Voel me absoluut gesterkt, ook mede dankzij alle bovenstaande feedback! Grts, Roel

Tom
Door

Tom

op 22 August 2011

Beste Tonny, Bedankt voor het telefonische consult. Je initiatief om dit gratis te doen en voor zoveel mensen, vind ik heel mooi. Soms voelde het wat confronterend als je bijvoorbeeld vertelde dat ik geen focus had. Ja, dat klopt. Daarom wilde ik natuurlijk ook gebeld worden. Ik denk een reden dat mensen ongefocused zijn, is omdat ze met een paar onzekerheden zitten. Daarom zoeken ze iemand die een paar mogelijke ontwikkelingspaden kan aanwijzen. Zodat je, meer gesterkt in je idee, weer verder kan. Jouw tip om mijn eigen marketing visie boven die van mijn klant te stellen vond ik erg waardevol. Verder is mijn elevator pitch is nu klaar. Mede daardoor heb ik nu meer focus en begrijpen mensen in vijf seconden wat ik doe. Met vriendelijke groeten, Tom

Hans Nabuurs
Door

Hans Nabuurs

op 24 August 2011

Hoi Tonny Ik vond het helemaal geweldig en heb bruikbare informatie gekregen. Ben gelukkig met het feit dat ik ben ingegaan op je aanbod Top gr Hans

christel
Door

christel

op 5 August 2012

Geweldige website is dit en ik lees hier zoveel positieve berichten dat ik er zelf weer zin in krijg:) Voorlopig ben ik hier nog niet uitgekeken en gelezen en zal zeker de tips gaan toepassen. Dank je wel Tonny, dat je zoveel met ons wilt delen. Zonnige groet, Christel

Reactie plaatsen