Zo verleid je affiliates om jouw product te kiezen om te promoten (6 simpele tips)
26 maart 2021 
10 min. leestijd

Zo verleid je affiliates om jouw product te kiezen om te promoten (6 simpele tips)

Mede dankzij de IMU en Plug&Pay is affiliate marketing momenteel een vlucht aan het nemen in Nederland.

Ook ik laat mijn producten door affiliates verkopen – en met succes.

Wil je jouw producten ook door affiliates laten verkopen, dan moet je wel een aantrekkelijke ‘pitch’ voor ze hebben zodat ze zin krijgen om voor je te gaan promoten. Hier geef ik je mijn beste tips om zoveel mogelijk goede affiliates te verleiden om daadwerkelijk met jouw aanbod aan de slag te gaan, zodat je nog meer kunt profiteren van ‘gratis sales’ via kwalitatieve affiliates.

Het probleem: affiliates moeten steeds bepalen of jij hun investering wel waard bent

Wanneer affiliates aan het overwegen zijn of ze wel of niet voor jou aan de slag willen gaan, passeren nogal wat gedachten en bedenkingen de revue. Affiliates investeren namelijk in je: ze moeten bijvoorbeeld hun mailinglist of website aan jou alloceren en dat is een investering van tijd en energie.

Daarom is het belangrijk om al die bedenkingen te weerleggen met goede en aantrekkelijke argumenten in je pitch. Zelf heb ik mijn pitch geplaatst op de marketplace van Plug&Pay, een handige zoekmachine waar potentiële affiliates in kunnen browsen om producten en diensten te vinden om te promoten.

Wat kun je doen om je pitch zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Laten we naar de tips gaan.

Tip 1: Laat zien dat affiliates de kar niet in hun eentje hoeven te trekken

Weet je wat een gigantische afknapper is voor affiliates? Als ze concluderen dat jouw bedrijf nog niet vanzelf loopt en dat de affiliates dus een niet-bewezen aanbod moeten gaan promoten. Uiteraard kan het zijn dat jouw bedrijf nog in de startfase zit en dat het dus logischerwijs nog niet loopt, maar loopt het al wel, dan heb je alle reden om dat ook te laten zien. Bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Vertel dat je product populair is en gewoon dagelijks sales maakt, ook zonder affiliates. Uiteraard ga je hier niet over liegen, maar bij ons is dit gewoon het geval en verkoopt het product zichzelf al dagelijks. Als de pitch-pagina ook de mogelijkheid biedt om screenshots te plaatsen om het te bewijzen, dan moet je dat uiteraard doen. Helaas is dat momenteel niet mogelijk bij Plug&Pay, maar wij linken wel naar een eigen pagina waarin we de bewijzen plaatsen.
  • Maak de conversiecijfers kenbaar, want dit stelt affiliates gerust om door te gaan met overwegen om jou te promoten. Hierdoor kunnen affiliates een makkelijke rekensom maken: “Als ik 1.000 gerichte kliks naar deze pagina stuur, kan ik X euro aan commissies verdienen.” Ook hiervoor geldt: als screenshots mogelijk waren, dan hadden we het direct in de beschrijving geplaatst.
  • Laat weten dat jij funnels in hebt gesteld, zodat je affiliates zien dat jij ‘het snapt’, waardoor klanten bijvoorbeeld op de bedanktpagina een leuk vervolgproduct kunnen aanschaffen – waar de affiliates uiteraard ook extra voor beloond worden. Dit is overigens ongelooflijk makkelijk in te stellen via Plug&Pay. Je hoeft dan alleen nog maar te schrijven dat indirecte commissies aanstaan en de affiliates zullen zich al extra gaan verheugen.

Tip 2: Stap in de huid van de affiliates

Toen ik even in de huid van affiliates stapte, kon ik sterke argumenten en geruststellingen formuleren om voor ons te kiezen. Voor mij was dit niet moeilijk, want ik ben zelf ook een doorgewinterde affiliate. Kleine hint: kijk maar eens welke belangrijke argumenten ik kon bedenken:

  • Laat een screenshot van je Mollie-dashboard zien, waarin je lage refund rate te zien is. Is het bijvoorbeeld rond de 1%, dan is dat een ijzersterke geruststelling voor de affiliate. Hij/zij weet nu dat er bij een succesvolle affiliate-transactie wat te juichen is, zonder de vrees dat de commissie later ingetrokken wordt door een refund.
  • Stel de affiliates gerust dat je een kwalitatief product hebt. En wat affiliates al helemaal als muziek in de oren klinkt, is dat jij al die affiliate-voordelen benoemt, zoals dat jij de klantenservice volledig op je neemt. Hierdoor kan de affiliate relaxen in het idee dat hij/zij alleen maar voor de sales hoeft te zorgen.
  • Ook de langst mogelijke cookie-duur van 365 dagen is een goede geruststelling voor affiliates.
  • Een van de grootste angsten van affiliates is dat hun affiliate-link opeens naar een spookstad leidt omdat de stekker uit het affiliate-programma is getrokken of omdat het product niet meer bestaat. Stel je affiliates gerust dat dat bij jou niet het geval is en dat jouw aanbod er is om te blijven.

Tip 3: Besef dat je 2 soorten affiliates kunt aantrekken

Wellicht was je al bekend met de betekenis van affiliate marketing. Dat lijkt simpel zat: andere bedrijven, bloggers, vloggers en/of influencers zorgen ervoor dat jouw producten verkocht worden. Vervolgens worden zij – de affiliates dus – beloond met een geld-commissie.

Echter, het is belangrijk om een nuance aan te brengen. Zorg ervoor dat je altijd het volgende onderscheid maakt: er zijn namelijk twee heel verschillende smaakjes: bottom-funnel-affiliates en top-funnel-affiliates.

Top-funnel-affiliates

Top-funnel-affiliates leveren nieuwe aanwas: nieuwe leads die nog niet bekend waren met je. Ze zorgen ervoor dat mensen voor het eerst met jouw bedrijf in aanraking komen – om vervolgens jouw weggever of low end product ook aan te schaffen.

In Amerika lijken top-funnel-affiliates de norm te zijn. Dit komt mede door de populaire affiliate-trianingen van Clickfunnels. Daarin wordt aan affiliates geleerd dat ze hun eigen Facebookprofiel, advertenties en e-maillijst kunnen inzetten om mensen met een bepaalde interesse te interesseren voor een product dat daarbij aansluit.

Deze affiliates gaan dus echt actief aan de slag om markten voor je te penetreren: ze vertellen hun mailinglist over jouw bedrijf en/of ze gaan actief met mensen in gesprek om ze vervolgens jouw product te verkopen. In de trainingen van Clickfunnels worden passieve bottom-funnel-methoden voor affiliates tot op heden niet onderwezen, zoals review-marketing…

Bottom-funnel-affiliates

Bottom-funnel-affiliates leveren géén nieuwe aanwas: ze koppen jouw warme publiek binnen. Wat ik daarmee bedoel? Dat zijn affiliates die jouw warme leads middels een review het laatste zetje geven om jouw product te kopen. Meer doen ze niet.

Hoe doen die bottom-funnel-affiliates dat? Veelal via reviewmarketing: ze maken blog- en/of videoreviews die middels SEO-zoektermen – namelijk de naam van jouw product en merk – jouw reeds warme contacten naar hun content aantrekken. Daar trekken ze jouw klant over de streep door de laatste twijfels weg te nemen en ze hun affiliate-link voor te schotelen.

Beide type affiliates zijn zinvol, maar weet waar je aan begint

De reden dat ik deze tip schrijf, is vooral om jouw verwachtingen te managen. Verwacht niet dat wanneer je al een aantal affiliate-aanmeldingen ziet, je opeens een heleboel free publicity gaat krijgen en nieuwe leads gaat ontvangen.

Wees er eerder op voorbereid dat er veel bottom-funnel-affiliates tussen zitten die jouw eigen contacten gewoon nog even geruststellen dat ze door moeten gaan met hun aankoop. Onder de Nederlandse affiliates zitten véél bottom-funnel-affiliates. Dat komt omdat de Nederlandse goeroes waar de affiliates bij in de leer gaan, hoofdzakelijk deze review-en-SEO-methode onderwijzen. Niks mis mee, maar pas je verwachtingen erop aan.

Tip 4: Laat zien dat ook bottom-funnel affiliates niet alleen staan

Weet je wat de ultieme lokroep is voor bottom-funnel-affiliates die graag met reviewmarketing commissies willen scoren? Dat jij laat zien dat jouw product- en/of merknaam een veel gebruikte zoekopdracht is. Is jouw productnaam een item in Google Suggest of zoekwoordonderzoek-tools aan dat er zoekvolume bestaat op jouw productnaam? Dan is je merk en/of product extra aantrekkelijk voor reviewmarketing, dus laat dat ook zien aan potentiële affiliates.

Tip 5: Bied extraatjes aan

Als jij extraatjes beschikbaar stelt aan affiliates, onderscheid je je al gauw van andere adverteerders in de marketplace.

  • Reik extra prijzen uit: Schrijf bijvoorbeeld dat je iedere affiliate een extra cadeau geeft bij 10 sales. Bijvoorbeeld zo’n feestelijke grote JBL partyspeaker met microfoon. Of maak het competitief door de beste affiliates een extra cashprijs te geven.
  • Stel een extra kortingscode {naam affiliate} beschikbaar: Geef je affiliates de kans om een unieke kortingscode van je te krijgen met hun eigen naam als code.
  • Laat affiliates jouw product gratis ontvangen: Bied jouw affiliates aan dat ze je product helemaal gratis kunnen krijgen als ze even laten zien hoe ze jou willen gaan promoten en hoe groot hun bereik is.
  • Geef affiliates het voorrecht jou te mogen interviewen: Bied een exclusief interview aan voor de achterban van de affiliate. Jouw affiliates mogen 1-op-1 met jou een exclusief interview doen.
  • Bied jouw affiliates een branded landingspagina: Geef jouw affiliates de mogelijkheid om hun traffic naar een speciale pagina op jouw domein te sturen waar hun eigen logo op staat en er een speciaal welkomtekstje voor hun contacten staat. Dit is goed voor het vertrouwen en de conversie van affiliates.

Tip 6: Straal uit dat je een persoonlijke, warme band wilt opbouwen

Laat in je pitch weten dat je affiliates altijd contact met jou kunnen opnemen, dat je persoonlijk met ze communiceert en dat je open staat voor overleg, suggesties en ideeën. Zo weten je affiliates dat ze altijd de band met jou kunnen versterken en nog persoonlijkere acties kunnen starten – zoals gezamenlijke webinars, branded landingspagina’s, acties, interviews en white labelmateriaal.

Succes met het inzetten van affiliate marketing voor jouw product!

Dat waren de simpel toepasbare tips. Ik moedig je aan om net als ik te beginnen met het plaatsen van je producten in de Affiliate Marketplace. Maak een aantrekkelijke beschrijving en zie de aanmeldingen van affiliates tegemoet. Succes!

Over de schrijver
Ik weet dat de lezers van IMU kritisch maar enthousiast zijn. Daarom schrijf ik het liefst vanuit mijn academische benadering van marketing. Na mijn bachelor in marketing management richtte ik me op de marketingcommunicatie van opleidingsinstituten. Het liefst word ik op pad gestuurd om verslag te doen van events, casussen te bestuderen en succesvolle ondernemers te interviewen.
Reactie plaatsen