arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo recycle je de content die je al hebt
23 mei 2018 

Zo recycle je de content die je al hebt

Het creëren van content is key wanneer je meer aan online marketing wilt doen. Als je er over na gaat denken heeft online marketing vrijwel áltijd wel ‘iets' met content te maken;

  • Nieuwsbrieven = content.
  • Social media posts = content.
  • Freebies en weggevers = content.
  • Digitale producten = content.
  • Bloggen = content.
  • Schrijven voor SEO = content.

En zo door… Je snapt vast al wel wat ik bedoel ;) Waar het dus op neer komt is dat je continue content moet creëren om verkeer te trekken, publiek op te bouwen én om voor conversie te zorgen.

Maar dat je continue allerlei dingen de wereld in moet slingeren, betekent natuurlijk niet dat je uren per dag kwijt wilt zijn aan content creatie. Gelukkig hoeft dat ook niet per sé ;) In dit artikel ga ik je namelijk zeven tips geven waarmee jij jouw content kunt recyclen, zodat je niet telkens opnieuw iets hoeft te bedenken.

01. Bundel de video's die je al hebt gemaakt

Heb je in het verleden video's gemaakt (met bijvoorbeeld tips of tutorials)? En doe je er verder vrij weinig mee? Staat het alleen te verstoffen op Facebookpagina 100 posts geleden? Of heb je ze een tijdje geleden af en toe verwerkt in oude blogs?

Bundel deze video's. Je kunt het bijvoorbeeld aanbieden als freebie. Je kunt het ook recyclen en er één nieuw blogartikel van maken. Of gebruik delen ervan als ‘preview' op Facebook. Dat waren eigenlijk drie ideeën voor het recyclen van content haha ;)

02. E-book geschreven? Gebruik delen hiervan op social media

Of het nou een gratis e-book is of een betaald product; je zal jouw e-book moeten promoten op bijvoorbeeld Facebook en in nieuwsbrieven. Dit kun je op een slimme manier doen, zónder dat je nieuwe content hoeft te maken. Je kunt namelijk heel simpel een paar tips, alinea's of zinnen uit het e-book kopiëren en deze vervolgens plaatsen. Dat scheelt jou heel veel tijd én je publiek kan precies zien wat ze van jouw e-book kunnen verwachten.

03. E-book geschreven? Maak er blogs van!

Voordat ik begon met de WebAcademy.nl Club bood ik een aantal van mijn digitale producten los te koop aan, zoals het e-book over schrijven van webteksten. Ik heb destijds een aantal van de alinea's gebruikt en het omgevormd tot blogs. Met uiteraard als afsluiting een knop naar de verkooppagina van het e-book ;) Zo kan ik dus laten zien wat ik precies te bieden heb en het kostte mij niet eens veel tijd om het te doen.

Plus, het helpt natuurlijk ook als je beter wilt scoren in zoekmachines ;) Blogs zijn daar ideaal voor.

04. Blogs geschreven? Gebruik delen hiervan op social media

Tip nummer vier is dus min of meer de eerste drie tips gecombineerd haha ;) Wanneer je blogartikelen schrijft, kun je daar natuurlijk ook delen van gebruiken in je Facebookposts. Voor dezelfde redenen die ik hierboven ook al heb genoemd ;)

05. Automation met tips? Bundel ze en maak een e-book

Veel mensen maken vroeg of laat een automation. Hierin staat meestal een reeks met tips of een reeks met videolessen. Deze kun je natuurlijk ook bundelen en er een e-book of pakketje van maken. Zeker wanneer je besluit om bijvoorbeeld een andere freebie te gaan gebruiken. Het is zonde om je “oude” freebie weg te gooien!

En je kunt bovenstaande natuurlijk ook gebruiken als losse Facebookposts ;)

06. Reposten op social media

Écht recyclen; je oude posts gewoon nog een keer plaatsen. Mensen zien zó veel posts voorbijkomen, als jij een keer een oude post nog een keer plaatst, zal bijna niemand dat opvallen. En al helemaal wanneer het gaat om bijvoorbeeld posts die nu nog steeds van toepassing zijn. Zo plaats ik best wel vaak posts over artikelen die ik jaren geleden heb geschreven. De content van het artikel is nog steeds actueel, dus waarom niet?!

07. Maak van je een blog een nieuwsbrief

Dat doe ik ook regelmatig; ik gebruik de content van een blogartikel om een interessante nieuwsbrief op te zetten. De tips die ik in blogs verwerk, kan ik natuurlijk ook verwerken in e-mails. Én natuurlijk maak ik er ook een leuke social media post van ;)

Bespaar heel veel tijd

Zie je het patroon in de tips die ik hierboven geef? Veel mensen schrijven een blog. En vervolgens maken ze een social media post over iets anders. En schrijven dan een nieuwsbrief over weer een totaal ander onderwerp. Dat kost je zó veel tijd, dat is gewoon niet leuk meer :) Dus bespaar je zelf een boel tijd en energie, recycle je content!

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen