User Generated Content

Wat is User Generated Content?

De term user generated content (UGC) heeft betrekking op de informatie die op een website, social media platform of community te vinden is. User generated content onderscheidt zich doordat deze door de gebruiker zelf geschreven is. De inhoud wordt dus niet gepubliceerd door het bedrijf of het merk zelf. Hierdoor heeft user generated content veel overeenkomsten met earned media. Zeer veel moderne platforms maken gebruik van user generated content (gebruiker-gegenereerde inhoud). De meest bekende voorbeelden hiervan zijn Wikipedia, Marktplaats en diverse crowdsourcing platforms. Dit soort digitale platforms worden gevuld met informatie die door de gebruiker zelf wordt gecreëerd.

User generated content wordt steeds populairder op de digitale media. Hierdoor krijgt het internet een steeds dynamischer en interactiever karakter. De grens tussen redactie en publiek wordt steeds minder duidelijk zichtbaar. Het internet wordt hierdoor veel minder een eenrichting kanaal waarbij een bedrijf de doelgroep van informatie voorziet. De doelgroep voorziet nu ook elkaar van informatie. Veel websites worden nu vormgegeven door een grotere groep mensen.

Voorbeelden van user generated content zijn:

  • Blogs;
  • Wikipagina’s;
  • Fora en communities;
  • Video’s (Youtube);
  • Social media posts;
  • Reviews.

De inzet van user generated content kan marketingtechnisch zeer interessant zijn. Deze content kan niet alleen een onderdeel vormen voor een SEO strategie, maar daarnaast kan deze kwalitatieve content ook voor een verbinding zorgen tussen een bedrijf en een doelgroep. Uit het contact dat tussen deze partijen ontstaat, kan een bedrijf veel informatie over de behoeftes van deze specifieke groep mensen halen. Daarnaast kunnen deze mensen loyale ambassadeurs voor een bedrijf worden en een zeer positief effect hebben op het aanzien van een bedrijf. Op deze manier wordt user generated content gezien als onderdeel van het vormen van de koopbeslissing.

Klanten kunnen dus helpen om zeer effectieve communities rondom een product of merk op te bouwen. Er ontstaat een soort van samenhorigheidsgevoel. Het bedrijf wordt hierdoor wat authentieker en persoonlijker. Dit kan een positief effect hebben op de afnamecijfers.

Naast deze bovengenoemde voordelen van user generated content, zijn er ook een aantal nadelen te benoemen. De inhoud van user generated content is niet altijd professioneel en kan een emotionele uiting zijn van een ontstane onvrede of frustratie. Dit kan de uitstraling van het platform sterk negatief beïnvloeden. Dit maakt het beheren van de op deze manier ingerichte platforms soms erg arbeidsintensief.