arrow_drop_up arrow_drop_down
8 november 2017 

5 Redenen waarom jouw bedrijf (nog) geen brand is

Het hebben van een mooi logo en een leuke website betekend niet automatisch dat jouw bedrijf (of jij als ondernemer) echt een “brand” is. Branding is zóóóóó veel meer dan het hebben van een goede huisstijl. En ja, het hélpt natuurlijk wel als je een mooi logo en een mooie website hebt, maar dat is “slechts” het begin. Voordat ik mogelijkheden ga uitleggen wáárom jouw bedrijf nog geen brand is, is het handig om eerst duidelijk te hebben wát een goede branding nou eigenlijk is. Of beter gezegd; wanneer is een brand succesvol? Heel kort samengevat is een “goede” brand;

  • Als mensen het gevoel hebben jou te kennen als ondernemer, ook al heb je nog nooit contact met ze gehad.
  • Wanneer mensen naar jou worden doorverwezen door mensen die jij niet persoonlijk kent, maar die wel het gevoel hebben jóú te kennen.
  • Wanneer men vind dat jij die gunfactor hebt.
  • Zodra het afnemen van jouw dienst of product (min of meer) een hele experience wordt in plaats van het simpelweg alleen afnemen van een dienst of product.
  • Wanneer jouw huisstijl jóú uitstraalt.
  • Wanneer in een oogopslag één van jouw media-uitingen herkend wordt als een deel van jouw bedrijf/onderneming.

Je ziet al dat bovenstaande punten niet eens zoveel te maken hebben met de huisstijl. Maar meer met hoe je overkomt en wat je uitstraalt. Wat mij brengt op de eerste reden waarom jouw bedrijf nog geen brand is;

01. Je straalt niks persoonlijks uit.

Mensen kiezen voor mensen, niet voor bedrijven (people buy people, op z'n Amerikaans). In veel gevallen komt het er op neer dat men voor JOU als persoon kiest, niet zozeer voor jouw bedrijf. In mijn geval is dat ook zo; mensen gaan samenwerken met MIJ. Een persoon, dus. Ook al is Boon Webdesign een bedrijf. En daarom mag het best wel naar voren komen wie ik ben en dat zie je dan ook in mijn media-uitingen terugkomen.

Niet voor ALLE bedrijven zal dat van toepassing zijn, maar het is vrijwel altijd een goed idee om jouw bedrijf een “menselijk” gezicht te geven :) Ook voor grote bedrijven kun je dit inzetten. Zoals de Albert Hein doet in zijn reclames, bijvoorbeeld. Een op de Facebookpagina van CoolBlue zie je vaak personeel voorbijkomen. Dat maakt het bedrijf wat menselijker.

02. Je bent niet consistent in je media-uitingen.

Gebruik je op Facebook andere kleuren, beelden, lettertypes, etc. dan op je website? Dan is het natuurlijk ook niet zo gek dat je niet herkend wordt :) Voor je branding is het héél belangrijk dat je huisstijl super consistent wordt herhaald. Als de Albert Hein nu ineens op Facebook berichten gaat plaatsen met roze als de meest prominente kleur i.p.v. blauw, dan zou jij het niet 1, 2, 3 herkennen als een media-uiting van de Albert Hein. Om maar even een simpel voorbeeld te noemen ;)

Gebruik dus ALTIJD dezelfde huisstijl elementen in je media-uitingen.

03. Je hebt nog helemaal geen huisstijl.

Ja, ook dát zie ik vaak voorbijkomen. Nou is het niet per definitie zo dat je zonder huisstijl nooit zal slagen, maar voor je branding is het toch wel een beetje belangrijk dat er IETS is dat de herkennen valt. Het (laten) ontwerpen van een logo is sowieso wel echt aan te raden.

04. Je denkt dat branding niks meer is dan grafische elementen.

Branding is heel veel meer dan alleen “mooie” grafische elementen. Je branding is ook:

  • Hoe jij je teksten schrijft.
  • Welke teksten je precies schrijft.
  • Hoe jij als ondernemer overkomt.
  • En hoe jij jezelf in de spotlight zet.
  • Hoe anderen jou zien én hoe jouw klanten jou zien.
  • Welke “experience” men krijgt wanneer ze met jou samenwerken, iets bij jou kopen, jouw dienst afnemen, etc.
  • Hoe jij social media inzet.
  • En nog heel veel meer.

Branding is vooral het complete plaatje; je huisstijl, je teksten, je social media kanalen, etc.

05. Omdat je geen plan hebt.

Het opzetten van een échte brand vereist veel voorbereiding, veel planning en een goede strategie. Ik zie vrijwel niks anders dan mensen die (min of meer) als een kip zonder kop rondrennen. Ze plaatsen hier en daar maar wat, zonder erover na te denken of ze het kunnen inzetten voor hun marketingstrategie en vooral HOE ze het kunnen gebruiken om je brand sterker te maken. Wil jij serieus aan de slag met jouw branding? Begin dan bij het begin en maak een plan voor jezelf. Geloof mij, daar kun je véél meer resultaat mee boeken ;)

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen