arrow_drop_up arrow_drop_down
11 oktober 2017 

5 handige tools voor jouw (online) business

Als je een online business runt (of als je een business hebt waarbij je óók online verkoopt en/of veel doet met online marketing), dan heb je misschien al wel door dat het wel eens een beetje “too much” kan zijn. Van alle kanten wordt er vanalles aangeraden;

  • Ga veel bloggen!
  • Plaats veel dingen op social media!
  • Maak veel gebruik van Facebook Live!
  • Ga veel webinars geven!
  • Ga de interactie aan met je volgers!
  • Schrijf meer nieuwsbrieven!
  • Zet sales- en marketingfunnels op!

En zo kan het lijstje nog wel even door gaan ;) Ik heb het idee dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. En ik zelf ervaar dat ook vaak. En dan werk ik alleen nog maar met Facebook en Mailchimp (en mijn eigen website natuurlijk)… Ik kan mij voorstellen dat het nóg onoverzichtelijker en choatischer zal worden wanneer je ook gebruik maakt van andere social media kanalen.

Anyway… Zoals ik al zei; het kan al snel een beetje “too much” zijn om overzichtelijker te houden én om het bij te houden. Want tja… Als je het niet bijhoud zal het ook weinig effect hebben… ;)

Hieronder bespreek ik een aantal super handige tools die jij kunt inzetten voor jouw (online) business en/of je online marketing.

01. IFTTT (If this then that)

Een systeem dat in Amerika al veel wordt gebruikt, maar in Nederland hoor ik er nog vrij weinig over. Dit systeem is echt SUPER HANDIG om 1.000 verschillende redenen. Kort samengevat; het is een systeem waarbij je kunt instellen dat als A, dan B.

Als A gebeurt, dan zorgt het systeem ervoor dat B automatisch gebeurt. En dat kun je toepassingen in allerlei dingen, niet alleen bij een online business. Enkele voorbeelden om je een goed beeld te geven van wat je er mee kunt;

  • Als er een blog geplaatst wordt op je WordPress website, dan automatisch delen op Facebook. (je kunt  je WordPress website en je Facebookpagina dus koppelen in IFTTT).
  • Als je een foto plaatst op Instagram, dan automatisch ook op Pinterest plaatsen.
  • Als mijn app mij in mijn kantoor plaatst (GPS), registreer dan automatisch mijn uren in Google Calendar.
  • Als ik een video like op YouTube, voeg deze dan automatisch toe aan mijn Spotify lijst.
  • Als ik een Instragram post plaatsen met een specifieke #hashtag, plaats het dan ook automatisch op mijn Facebookpagina.

Tools voor je online business

Je ziet het al; er is echt héél veel mogelijk. Er zijn (op het moment van schrijven) meer dan 1.000.000.000 van dit soort functies beschikbaar. Een kleine opsomming van programma's/diensten waar er functies voor zijn gemaakt: Google, iOS, Android, Microsoft, Mailchimp, Google Calendar, Dropbox, Google Drive, Skype, Telegram, verschillende e-mailprogramma's, Fitbit, SoundCloud, Spotify, Evernote, Vimeo, YouTube, Facebook, Instragram, Pinterest, Twitter, LinkedIn, do I need to go on? 

Met andere woorden; héél veel mogelijkheden die ervoor zullen zorgen dat jij minder tijd kwijt bent en dat er meer geautomatiseerd zal worden in jouw (online) bedrijf.

02. Goede systemen voor je facturen (en offertes)

Als je ergens veel tijd en energie mee kunt besparen, dan is het wel met een fatsoenlijk programma voor je facturen en eventueel je offertes. Dat zo'n systeem minder tijd kost dan wanneer je zelf handmatig facturen maakt, dat is op zich vanzelfsprekend. Maar wist je dat je dan ook;

  • Automatisch rapporten krijgt voor de BTW-aangifte (scheelt weer een boel rekenwerk).
  • Online automatische facturen kan laten aanmaken, wanneer je het bijvoorbeeld koppelt met een webshopsysteem zoals WooCommerce. Dan hoef je dus helemaal niks meer zelf handmatig te doen ;)
  • Je offertes online kan ondertekenen.
  • Je een goed overzicht hebt van openstaande facturen (ook reuze handig!).

Ik werk zelf met Moneybird, maar er zijn nog meer handige online systemen beschikbaar, zoals MoneyMonk, Jortt en FactuurSimpel. Ik werk zelf dus met Moneybird en ben daar erg over te spreken.

tools voor facturen online business

Veel van mijn facturatie gaat online, o.a. de strippenkaarten van Boon Webdesign, logo ontwerp en natuurlijk de producten in mijn webshop. Alle facturen worden automatisch aangemaakt in Moneybird en verstuurd naar de klant. Daar hoef ik écht helemaal niks meer zelf voor te doen. Hoe ideaal is dat!

03. Buffer voor social media

Buffer is een ideaal systeem waarmee je (van te voren) posts kunt instellen die automatisch worden geplaatst op de social media kanalen van jouw keuze. Je kunt bij de gratis versie van Buffer tot 10 posts van te voren instellen. Het voordeel hiervan;

  • Je hebt een beter overzicht van wat je precies plaatst op de verschillende kanalen. Is ook wel 's fijn dat je NIET het gevoel hebt dat je als een kip zonder kop rond rent haha!
  • Door je goed te focussen zal je een betere strategie op zetten dan wanneer je willekeurig, even tussendoor, zo nu en dan, wat plaatst op social media.

Wil je nog meer uit social media halen? Kijk dan ook eens bij MeetEdgar.com. Een zéér uitgebreid systeem (niet gratis).

04. Stringify voor mensen die álles uit het leven willen halen

Je hebt van die mensen die álles willen; goede carrière, een fijn (en opgeruimd) huis, een leuke partner en fijn gezinsleven, goede gezondheid, leuk sociaal netwerk, tijd voor hobby's, etc. etc. Voor deze mensen is Stringify echt ideaal; hiermee kun je álles bijhouden en beter plannen. Deze app brengt álles voor je samen. Handig!

Tools voor je online business

05. GIPHY tool

Omdat… Tja, omdat iedereen van giphy's houd, toch? ;) Ze zijn leuk en ze vallen op. En daarom zijn ze ideaal om te gebruiken op social media en in je blogs. Via Giphy.com kun je ze gebruiken én je kunt er zelf een maken en uploaden.

En dat waren de 5 handige tips. Doe er je voordeel mee ;)

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen