TikTok test nieuwe functie om zoeken binnen de app te verbeteren
16 september 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

TikTok test nieuwe functie om zoeken binnen de app te verbeteren

TikTok draait een test met een nieuwe functie die is bedoeld om de zoekfunctie van de app te verbeteren. De nieuwe functie markeert zoekwoorden in reacties en linkt naar zoekresultaten voor de zoekterm.

De zoekfunctie van TikTok helpt gebruikers al om content en trends te ontdekken, maar de nieuwe functie brengt de zoekmogelijkheden binnen de app nog een stap verder. Met de test laat TikTok zien dat het platform niet alleen met social media platformen wil concurreren, maar ook met het core product van Google.

Het ziet ernaar uit dat de functie momenteel alleen nog maar beschikbaar is voor een kleine groep. TikTok zelf deelt nog weinig concrete informatie over de functie.

Nu al dient TikTok als zoekmachine voor Gen Z. Dankzij de nieuwe functie wordt de app een nog veel grotere bedreiging voor Google.

De test komt in een tijd waarin Google toegeeft last te hebben van de populariteit van TikTok. Senior vice president Prabhakar Raghavan liet een tijdje terug weten dat jongere gebruikers steeds vaker naar apps als Instagram en TikTok gaan in plaats van naar Google Search als ze iets zoeken. Hij concludeerde dat jongere gebruikers content willen ontdekken op een nieuwe en meer betrokken manier.

Volgens Raghavan gaat bijna 40% van de jongeren naar TikTok of Instagram (en niet naar Google Search of Google Maps) als ze op zoek zijn naar een leuk restaurant om te gaan eten. Als reactie hierop is Google van plan om tegemoet te komen aan de vraag naar visuele content die jonge gebruikers vandaag de dag hebben.

Waarom TikTok een prima zoekmachine is

Doordat TikTok snel relevante en korte video’s laat zien op basis van waar je naar zoekt, is TikTok perfect in staat om te functioneren als zoekmachine. Zoek je bijvoorbeeld naar een recept voor bananenbrood? Je vindt mogelijk een betere op TikTok dan op Google Search.

Wanneer je naar een recept zoekt via Google, is de kans groot dat je een lange blogpost te zien krijgt waar je moet scrollen tot je daadwerkelijk bij het recept komt. TikTok schotelt je juist een korte video voor waarin je meteen het recept te zien krijgt.

Dit laat zien dat TikTok al succesvol wegsnoept van het marktaandeel van Google Search en dat het platform daar alleen nog maar beter in wil worden.

Aan de andere kant, als TikTok zichzelf wil positioneren als zoekmachine, moet het platform ervoor zorgen dat de resultaten die het laat zien daadwerkelijk goed zijn (en niet alleen populair). Het feit dat een recept viral gaat hoeft nog niet te betekenen dat het ook echt goed is.

Mensen hebben manieren gevonden om hun pagina’s op Google te optimaliseren met SEO voor maximaal bereik. Dit zorgt er soms voor dat de pagina’s die bovenaan in Google staan niet van de hoogste kwaliteit zijn. Makers op TikTok kunnen hetzelfde doen door video’s te maken die volledig zijn afgestemd om viral te gaan.

De nieuwe zoekwoordfunctie die nu wordt getest, kan veranderen hoe TikTok werkt. Creators kunnen hierdoor populaire zoekwoorden gaan toevoegen aan hun posts, zodat hun content hoger scoort en meer kijkers aantrekt.

Het is nog de vraag of visueel zoeken via TikTok tot betere resultaten zal leiden dan op Google. Met name op het gebied van betrouwbaarheid en juistheid van informatie zijn er nog wat zorgen. Sommige jongeren zouden TikTok kunnen gebruiken om medische informatie te zoeken. Als een video relevant is en veel views krijgt, wekt dat vertrouwen op, maar dat betekent niet dat de informatie ook juist is.

De manier waarop TikTok dient als zoekmachine wijkt af van het model van Google Search. Google indexeert het internet en stuurt gebruikers naar andere websites. TikTok gebruikt een intern zoekmodel dat gebruikers op de app houdt om daar de informatie te consumeren.

TikTok heeft al bewezen een serieuze bedreiging te zijn in de social media industrie. Met de verbeterde zoekfunctie zet het platform ook zijn zinnen om succes te bereiken als zoekmachine.

Bron: TechCrunch

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!