SEO fouten gemaakt? 3 tips om van je SEO blunders te herstellen
Algemeen
IMU Redactie
van imu.nl
Algemeen
10/21/2020
9 min
2

SEO fouten gemaakt? 3 tips om van je SEO blunders te herstellen

10/21/2020
9 min
2

Wat doe je als je een SEO fout hebt gemaakt en je de zoekmachine optimalisatie voor je website hebt verpest? Hoe herstel je daarvan?

Ook ons is het weleens overkomen. Daarom geven we je een aantal tips om ermee om te gaan en jouw SEO een boost te geven.

Overstap naar een nieuw domein: alles ging mis!

We maakten onze eerste grote SEO blunder in 2014, toen we overstapten van internetmarketinguniversiteit.nl naar imu.nl. We moesten de website verplaatsen van het ene naar het andere domein. Daar kwam best veel bij kijken en er kon ook best wat fout gaan. Dat laatste gebeurde ook.

We hadden onze blogs overgezet en alle URL’s kregen een redirect. Op de een of andere manier hadden we 40 blogs overgeslagen. Wanneer iemand een van die artikelen vond in Google, werd hij doorgestuurd naar een 404-pagina, want de blog stond niet meer online.

We kwamen er pas twee weken later achter, toen we zagen dat ons SEO verkeer aan het instorten was.

Ook zat de sitemap in de knoop en hadden we nog veel meer fouten gemaakt.

Waar ging het mis? Naast dat we overstapten naar een andere domeinnaam, waren we ook veranderd van systeem. We deden te veel verschillende dingen tegelijk. Dat bleek niet goed uit te pakken.

Daarom willen we je een belangrijke SEO les meegeven: doe het stap voor stap. Als je te veel tegelijk doet, gaat het mis. En goed ook.

Onze nieuwste SEO blunder

Als het om SEO gaat, kan het flink misgaan als je te veel tegelijk doet. Met onze meest recente blunder hebben we ontdekt dat je je SEO ook kapot kunt maken zonder dat je echt iets doet.

We deden vorig jaar een update in onze kennisbank en hebben daarbij per ongeluk al onze artikelen op no-index gezet. Ruim 300 artikelen!

Over het algemeen waren het de artikelen die het beste scoorden en de meeste bezoekers opleverden. Dit alles gebeurde zonder dat we het zelf in de gaten hadden.

Wat gebeurde er precies? We hebben een nieuwe kennisbank-module voor Phoenix ontwikkeld en deze eerst op de IMU website gezet om te testen. Toen hij bleek te werken, zetten we hem over naar alle klanten. Als er dan iets gruwelijk fout gaat, merk je dat meteen. Zeker als je het uitrolt naar honderdduizenden mensen. De uitrol zelf ging wel goed, maar in de test die we bij onszelf deden zat een foutje.

Natuurlijk zagen we al wel eerder dat onze organische traffic omlaag ging. We hebben het er zelfs intern over gehad. Op dat moment dachten we nog dat we geraakt werden door een nieuwe Google-update en dat Google onze minder kwalitatieve content er tussenuit aan het filteren was. Een waardevol artikel dat uniek is en goede informatie bevat, blijft dan wel staan, maar een heel minimaal blogje of een aankondiging voor een webinar, gaat het wat minder goed doen in Google.

In ons content kanon staat over het algemeen wat dunnere content. Het gaat vaak om definities van begrippen. Onze blogartikelen zijn meestal juist monsterartikelen met veel meer body, afbeeldingen en video’s. Die deden het nog steeds heel goed. Het was dus een logische conclusie om te trekken. Op basis daarvan besloten we om onze kennisbank te gaan verbeteren.

Ondertussen waren we nog steeds niet achter de echte oorzaak en onze traffic bleef maar teruglopen. Op een gegeven moment zagen we dat we 50% van ons zoekverkeer waren verloren. Die lijn bleef maar dalen. Toen bedachten we dat er iets niet klopte.

In Google Search Console kun je zien via welke zoekwoorden mensen binnenkomen op je site. Ook geeft de tool een technische analyse van je website. Het laat bijvoorbeeld zien of er fouten in je website zitten en of je site snel genoeg is. We zagen dat het aantal no-index artikelen aan het stijgen was.

Als je tegen Google zegt dat een pagina niet geïndexeerd mag worden, dan houdt Google zich daar ook aan. Alle no-index pagina’s verdwenen dus één voor één uit Google. Sommige meteen, sommige na een maand en anderen na twee maanden. Het bleef maar omlaag gaan en onze beste Google posities waren allemaal weg.

Een aantal Google posities zijn inmiddels weer hersteld, maar we hebben nog lang niet alle posities terug.

3 Tips om te herstellen van SEO fouten:

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je SEO fout weer snel te boven te komen:

1. Opnieuw indexeren

Het eerste wat je in een dergelijke situatie wilt, is dat alle pagina’s weer opnieuw geïndexeerd worden. Het begint dus met alle artikelen weer op ‘index’ zetten en vervolgens aan Google vragen om ze opnieuw te checken. Dat kun je letterlijk doen door in Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google Search Console de URL in te voeren en een indexatieverzoek in te dienen.

Dit werkt ook als je een nieuwe website hebt en je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven die nog niet geïndexeerd wordt. Via Search Console kun je indexatie aanvragen. Als alles klopt, wordt hij over het algemeen vrij snel opgenomen.

Herstellen van een SEO fout begint met het oplossen van het probleem. Vervolgens ga je checken of alles weer klopt als Google je opnieuw gaat indexeren.

Wanneer je pagina’s op ‘index’ staan, je website snel is, je interne linkstructuur klopt en je code schoon is, kun je verder met de volgende stap: je SEO een boost geven.

2. Goede interne linkstructuur aanleggen

Als we moeten wachten tot Google langskomt om alle pagina’s in de kennisbank opnieuw te indexeren, kan dat best lang duren. Daarom werken we aan twee kanten. Aan de ene kant vragen we aan Google om onze website opnieuw te indexeren. Aan de andere kant maken we het Google makkelijk door te zorgen dat onze artikelen doorlinken naar andere artikelen.

In de kennisbank linken we veel naar achtergrondinformatie. Google volgt de linkjes die in de artikelen staan om ook weer de artikelen daarachter te indexeren. Zo gaat Google als een champagnetoren door je website heen en is alles snel weer geïndexeerd.

3. Sitemap toevoegen in Google Search Console

Het derde wat we doen, is dat we onze sitemap altijd toevoegen in Google. De sitemap is een overzicht waar alle URL’s op je website in staan. Dat kun je in Search Console opgeven. Als je een nieuwe blog toevoegt of iets aanpast, krijgt Google meteen een seintje dat er een wijziging is.

Manieren om SEO te boosten na een uitglijder

Nadat je de basis weer goed hebt staan, wil je je website een extra boost geven. Dat kun je op twee manieren doen.

Je kunt aan de slag met backlinks, om je domeinnaam weer waardevoller te maken, zodat je gaat stijgen. Je kunt ook meer content toevoegen, zodat je website meer in beweging raakt en Google vaker terugkomt om alle content te indexeren.

2. Neem een website over

Je kunt ook een shortcut nemen, door een hele andere website over te nemen. Je pakt dan de bezoekers van die andere website mee. Daarnaast heb je meteen een enorme uitbreiding van de content op je website. Als je, net als wij, werkt met automatische links, gaat die content ook weer jouw bestaande content promoten.

Vorig jaar namen we MarketingMed.nl over. Dat was een website met 700 artikelen over online marketing die we allemaal hebben geïmporteerd naar IMU.nl. In al die artikelen kwamen automatische interne links naar artikelen die al op IMU.nl stonden.

Door dit trucje ging al onze bestaande content hoger scoren in Google. Dit werkte zo goed, omdat we vooraf goed hebben nagedacht over de structuur.

We zorgden dat er interne links werden aangelegd naar de belangrijkste pagina’s, blogs en kennisbankartikelen.

Toevallig kwam er een week nadat we onze meest recente SEO blunder ontdekten, weer een dergelijke kans op ons pad. Het ging om een website met 10.000 maandelijkse bezoekers en een stuk of 300 artikelen over online marketing. De website had 10.000 bezoekers per maand en een stuk of 300 artikelen over online marketing. Veel van deze artikelen waren aanvullend op blogs die wij zelf al in huis hadden, bijvoorbeeld over WordPress. Dit maakte het een fijne aanvulling, die precies op het goede moment kwam.

Wat gebeurt er nu met onze posities?

We zien onze posities in de zoekmachines snel herstellen en hebben sommige posities meteen weer teruggekregen. Vooral de posities waar niet zoveel concurrentie op was of waar we verreweg de nummer één waren.

Nadat onze pagina’s opnieuw werden geïndexeerd, stonden we met de meeste pagina’s binnen een paar uur weer op de eerste plaats. Helaas niet met allemaal.

Bij een aantal pagina’s hebben we onze nummer 1 positie verloren. We zijn wel terug, maar staan nu onderaan de eerste pagina. Boven ons zien we dan websites staan die ons als voorbeeld hebben gebruikt. Online marketing websites die exact dezelfde title-tags gebruiken, en eerst op positie 2 tot 4 stonden, en nu allemaal een plekje zijn gestegen, omdat wij van de eerste plek af zijn.

Er zijn ook een aantal klanten van ons die ons inmiddels hebben ingehaald. Die gebruiken onze tips en exact dezelfde techniek als wij en hebben nu een voorsprong. Omdat wij twee maanden in limbo hingen. Zij krijgen nu veel traffic die eerst naar ons toe ging.

Soms hebben anderen simpelweg een beter artikel geschreven dan wij. Toch kwamen ze niet boven ons te staan, omdat onze domeinautoriteit en historie ontzettend sterk waren. Door de blunder, zijn onze posities toch gaan dalen en duurt het soms een tijdje tot we weer stijgen.

Een groot deel van onze artikelen heeft er twee maanden uit gelegen. Dat is veel te lang.

Die schade gaat waarschijnlijk nooit helemaal herstellen. Daar moeten we ons bij neerleggen.

We focussen ons daarom vooral op de toekomst. We weten dat een deel snel gaat herstellen en dat een deel ook wat langer gaat duren.

Doe de ‘Google Dance’!

We komen nu in een zogenaamde ‘Google Dance’ terecht. Dat betekent dat je gaat dansen in de zoekresultaten. Dat zie je vaak met nieuwe websites. De ene dag heb je een nummer 1 positie te pakken en een dag later sta je ineens helemaal niet meer op de eerste pagina. Hetzelfde gebeurt soms ook wanneer je van domein wisselt.

Een Google Dance is niets om je druk over te maken. Het gebeurt gewoon wanneer je website een grote verandering doormaakt. Op de lange termijn herstelt het altijd.

Welke stappen gaan wij nog nemen?

Onze focus ligt de komende tijd op content blijven toevoegen, zodat de website waardevol blijft.

Daarnaast zorgen we dat de backlinks kloppen.

Ook moeten we ons erbij neerleggen dat we sommige posities misschien nooit gaan terugkrijgen. We moeten accepteren dat een deel van onze content niet waardevol genoeg was om die nummer 1 positie terug te krijgen.

Iets anders waar we ons op gaan richten, is het toevoegen van kwaliteit.

Lange tijd konden we lui zijn en teren op onze goede autoriteit. Nu we die een beetje kwijt zijn, moeten we meer ons best gaan doen.

We gaan vooral kijken in tools als Analytics, Search Console en Ubersuggest om te zien waar het meeste zoekvolume op zit en waar we in ieder geval in de buurt van de top 3 zitten. Daar zit verreweg de grootste click through rate. We gaan kijken welke pagina’s dat zijn en zorgen dat deze pagina’s een stuk kwalitatiever worden door de content te verrijken.

In de toekomst willen we een aantal nieuwe video’s schieten die te maken hebben met de belangrijkste onderwerpen uit onze kennisbank. Deze kunnen we toevoegen aan de bijbehorende pagina’s, zodat deze rijker worden. Door deze video’s weer te laten uitschrijven en extra afbeeldingen toe te voegen, zorgen we uiteindelijk weer dat we de meest waardevolle content hebben die op een bepaald zoekwoord gevonden kan worden. Samen met de domeinautoriteit die we al hebben, kan dat ervoor zorgen dat we die hogere posities weer gaan pakken.

Van een blunder naar een zegen

Doordat we nu een reden hebben om aan de slag te gaan met onze content en onze posities zo alleen maar sterker maken, veranderen we een SEO blunder in een zegen. We hebben straks weer dezelfde posities in Google, maar nu komen mensen wél op een goed artikel terecht.

Een SEO fout is voor ons om twee redenen vervelend. Aan de ene kant kost het geld, want we lopen de helft van onze bezoekers mis. Bezoekers die niet op onze website komen, leren ons ook niet kennen, komen niet op onze e-maillijst en kopen onze producten niet. Gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van SEO en hebben we al een mailinglijst, volgers op social media, mensen die naar de podcast luisteren en mensen die onze video’s bekijken. Daardoor kunnen we het wel hebben als we op één front een klap moeten incasseren.

De tweede reden dat een SEO blunder juist voor óns vervelend is: SEO is ons vakgebied. Het is ons ding. Het is een groot deel van onze business. Als wij dalen in Google, nemen mensen ons minder serieus. Mensen die van plan waren onze cursus te gaan kopen, gaan misschien twijfelen. Dat geeft ons een tik. Het positieve is dat we nu wel heel goed kunnen zien waar we de meeste klanten uit halen en wat het gaat opleveren voor onze business als we onze posities weer kunnen herstellen.

We hebben al een tijdje niet zo’n sterke focus meer op SEO. Dat gebrek aan focus heeft ervoor gezorgd dat het mis kon gaan. En dat het zo lang onopgemerkt heeft kunnen blijven.

Als we elke week even in Search Console zouden kijken naar de problemen, uitdagingen en verbeterpunten, hadden we de fout binnen een week ontdekt.

Vanaf nu gaan we dat dus ook steevast doen.

Dat is een van de lessen die deze fout ons heeft geleerd.

Reacties