Spotify kondigt aan dat de live mogelijkheden van zijn partnerapp Spotify Greenroom worden geïntegreerd in de centrale Spotify app. Greenroom krijgt op zijn beurt een rebrand naar Spotify Live.
Bij de lancering zal de Spotify-app alleen live content van geselecteerde originele programma’s laten zien. De Spotify Live app maakt het mogelijk voor onafhankelijke creators om live te gaan.
Beide apps krijgen dus mogelijkheden voor live content. Toch zijn er wel wat verschillen tussen de vorm van live content op beide apps.
Spotify Live zal op dezelfde manier blijven werken als Greenroom deed. Creators kunnen in real time de interactie aangaan met hun publiek. Live luisteren via de normale Spotify app ondersteunt geen interactieve functies, zoals vragen uit het publiek. In eerste instantie zal enkel de eigen originele programmering van Spotify live te beluisteren zijn via de app.
De introductie van Greenroom
Spotify kocht de app die uitgroeide tot Greenroom in maart 2021 met zijn aankoop van startup Betty Labs. De app heette oorspronkelijk Locker Room en legde de focus op live audio reacties op sportcontent. Spotify gaf de app in korte tijd een rebrand en introduceerde deze als Greenroom in juni 2021.
Destijds rolde Spotify wekelijkse liveshows uit naar Greenroom die gebaseerd waren op de bestaande playlists en populaire programma’s op Spotify. Hiermee hoopte het platform meer gebruikers te krijgen voor de live audio dienst. Om dit te versterken, ging Spotify exclusieve audio deals aan, onder andere met Complex Networks.
Ondanks alle pogingen, sloeg Greenroom niet aan. De live audio trend leek voorbij te zijn.
Volgens data van Sensor Tower, werd Greenroom na de acquisitie 275.000 keer gedownload via de Apple App Store. Als je de tijd dat de app bekend stond als Locker Room meerekent, werd de app in totaal 295.000 keer gedownload naar iOS. Oftewel: ongeveer 93% van alle app-installaties is gedreven door Spotify.
In Android is de app nog in Early Access, maar volgens de Play Store zijn er al meer dan 500.000 installaties. Gecombineerd met iOS heeft de app dus in totaal 775.000 installaties. Een groot aantal, maar als je bedenkt dat Spotify honderden miljoenen luisteraars heeft, is er slechts een héél klein percentage dat Greenroom gebruikt.
Waarom Greenroom niet werkte
De stap van Spotify naar de live audio markt leek in eerste instantie heel natuurlijk aan te sluiten bij het bedrijf. Spotify investeerde de laatste jaren namelijk veel geld in podcasts en gerelateerde technologie, waaronder het podcast creator platform Anchor.
Tegelijkertijd dreef de pandemie het gebruik van nieuwe audio streaming apps aan, zoals Clubhouse, waar creators op elk moment konden meedoen aan livestream shows of een gezellig gesprek konden voeren. Het model leek voor de hand liggend voor Spotify, waar podcastmakers al een schare aan fans hadden opgebouwd die waarschijnlijk graag in realtime met de hosts zouden willen platen.
Toen de lockdown maatregelen langzaam werden losgelaten en live events in de echte wereld terugkwamen, nam het gebruik van standalone audio apps als Clubhouse sterk af.
Een ander probleem dat het succes van Greenroom mogelijk in de weg stond, is de branding van de app. ‘Greenroom’ klinkt als een plaats waar je rondhangt voor een show of event. Maar eigenlijk was de app bedoeld om de live shows zelf te laten zien. De naamsverandering naar Spotify Live is daarom veel logischer.
Volgens Shopify helpt de nieuwe naam om de app gemakkelijker te vinden. In de App Store is de naam van een app bijvoorbeeld heel belangrijk als het gaat om rankings in de zoekresultaten.
De eerste shows zijn gepland
Spotify trapt zijn nieuwe audio content in de hoofd-app af door top creators te laten zien via live events en shows. Dit begint met een live editie van ‘Off the Record with DJ Akademiks’. Evenals de andere liveshows kun je deze sessie vinden op de artiestenpagina in de app.
Als je alleen live wilt luisteren, kun je de show streamen via de Spotify app. Wil je ook in real time reageren en in gesprek gaan met andere luisteraars? Dan kun je overschakelen naar Spotify Live.
Op dit moment zijn er meer dan 50 verschillende shows die live gaan op Spotify. Sommige daarvan zijn eenmalige events, andere zijn terugkerende series. In de toekomst zal Spotify nog meer shows blijven ontwikkelen.
Om luisteraars op de hoogte te houden van aankomende liveshows, introduceert Spotify een nieuwe ‘hub’ binnen de app. Hierin kun je zien welke liveshows er op een bepaalde dag gepland staan.
De integratie van live content in de Spotify app is waarschijnlijk een beter idee om gebruik te maken van de bestaande fanbase van artiesten en podcastmakers. Met het idee voor deze integratie kijkt Spotify af bij andere live audio producten die al succes hebben geboekt, zoals Twitter Spaces.
Hoewel Spotify benadrukt dat liveshows focussen op een originele programmering, kunnen artiesten en makers de shows ook later beschikbaar maken om on-demand beluisterd te worden.
Bron: TechCrunch