arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe kun je Clubhouse als marketeer inzetten?
04 februari 2021 
10 min. leestijd

Hoe kun je Clubhouse als marketeer inzetten?

Er is een hype gaande in ondernemend Nederland: Clubhouse.

Meerdere mensen vroegen al wat wij ervan denken. Wordt het ‘the next big thing’? En waarom zit Tonny er nog niet op?!

De laatste jaren zijn er al meerdere dingen ‘the next big thing’ geweest. SMS marketing, Periscope, SnapChat, Instagram en afgelopen tijd was het LinkedIn. Nu is er Clubhouse.

Tonny moet niks van Clubhouse hebben. Maar Martijn is groot fan!

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een nieuwe app waar je alleen gebruik van kunt maken als je een iPhone hebt en als je wordt uitgenodigd door iemand die al lid is. Het is momenteel nog  exclusief, maar de kans is groot dat het binnenkort openbaar wordt voor iedereen.

Clubhouse is een social mediaplatform, dat focust op 100% audio en alles is live.

In Clubhouse vind je zogenaamde ‘rooms’. Dat zijn ruimtes die mensen kunnen hosten. Net als we nu de podcast opnemen, zouden we ook in een Clubhouse room met elkaar kunnen praten. Mensen kunnen dan live meeluisteren.

Als iemand anders dan de host ook wil meedoen met het gesprek, kan diegene een digitaal handje omhoog steken. De host kan diegene dan binnenlaten om ook deel te nemen aan het gesprek.

In principe kan iedereen altijd deelnemen aan het gesprek, maar als host kun je mensen ook muten. Daarnaast kun je mensen weer terug in het publiek zetten. Dankzij Clubhouse kun je heel laagdrempelig met mensen in contact komen, waar je in het dagelijks leven geen gesprek mee zou voeren.

Je kunt op social media heel makkelijk heel veel content consumeren. Je ziet vaak de opgepoetste plaatjes. Op Instagram kun je met nepvolgers je engagement nog een beetje omhoog krikken, maar in Clubhouse zitten allemaal echte mensen die in gesprek zijn met elkaar. Je voelt meteen aan of iemand oprecht is. Of er een klik is.

Je valt heel snel door de mand als je geen inhoud hebt.

Het verschil tussen Clubhouse en podcasten

Mensen die naar onze podcast luisteren, vinden het soms misschien ook leuk om live een paar vragen te kunnen stellen. Met een podcast kan dat niet, maar met Clubhouse dus wel.

Helaas is het niet mogelijk om live in Clubhouse een podcast op te nemen. Je kunt niet zomaar een sessie met live interactie opnemen. Dat heeft te maken met privacy. Alles is live.

Alles wat in Clubhouse gebeurt, gebeurt op dat moment. Daarna is het weg. Je kunt het niet opslaan of terugluisteren.

Clubhouse en de populariteit van audio

De laatste tijd is Clubhouse een enorme hype en het zal in ieder geval voor korte tijd groot worden. Het zou heel goed kunnen dat het ook een blijvertje is. Je ziet de laatste tijd namelijk dat mensen de voorkeur geven aan audio kanalen. Podcasts zijn enorm in opkomst. Mensen kiezen er tegenwoordig vaker voor om te luisteren, waar ze vroeger misschien gewend waren om iets te lezen of te kijken.

De trend is er en Clubhouse sluit er perfect op aan.

Twee redenen om niet mee te doen aan Clubhouse

Tonny kiest ervoor om niet mee te gaan op de hype van Clubhouse. Daar heeft hij twee redenen voor.

Allereerst heeft hij voor zichzelf besloten dat social media een te groot gedeelte van zijn leven domineert. Hij trekt de grens bij waar hij nu staat. Aan Instagram doet hij nog mee, maar hij begint niet meer met nieuwe kanalen.

Tonny wil juist terug naar het echte leven, naar de kern.

De tweede reden voor Tonny om er niet aan mee te doen, is de vluchtigheid. Het kan enorm veel groei in je business opleveren als je er nu in stapt, een following opbouwt en in gesprek komt met andere experts of met je doelgroep. Maar alles wat op het platform gebeurt is vluchtig. Nadat je iets gezegd hebt, is het meteen weg. Tonny kiest ervoor geen content meer te maken die meteen verloren gaat. Je moet er toch elke keer weer energie voor leveren en scherp zijn.

Dat is ook waarom we de podcast opnemen. We kunnen lekker een gesprek voeren en vervolgens is het tot in de eeuwigheid bewaard. Mensen kunnen het volgend jaar ook nog luisteren. Dat is voor Tonny wel een voorwaarde geworden.

Je kunt de hele dag bezig zijn met content maken, Stories opnemen en overal online aanwezig zijn. Alleen de volgende dag is alles weer weg en begint de dag weer opnieuw. Dan moet je weer opnieuw nadenken over wat voor content je kunt gaan maken en hoe je je klanten nu weer kunt benaderen.

Hoe Clubhouse helpt om mensen te verbinden

Het leukste aan Clubhouse is volgens Martijn dat het over de inhoud gaat. Als je dan toch even wat tijd over hebt, kun je kijken of er op Clubhouse een leuk gesprek gaande is en tune je even in.

Er zijn veel Amerikaanse rooms met grote marketeers waar duizenden mensen in zitten. De kans dat je daar een podium krijgt is heel klein. Je zit er niet zozeer in om mee te praten.

In de Nederlandse rooms zitten maximaal 100 mensen. Dan is het heel leuk om mee te praten en maak je makkelijk connectie.

Laatst luisterde Martijn tijdens het koken naar een leuk gesprek. Hij had wel iets te zeggen, dus stak hij zijn handje op. Zo kon hij terwijl hij eten aan het maken was mooi even meepraten met een tof gesprek. Hij creëerde verbinding met een aantal mensen die het bedrijf nog niet kenden. Toevallig zaten er ook een aantal mensen in de room die bezig waren met hun website en na het gesprek aan de slag gingen met onze Phoenix software.

Het is leuk om op die manier nieuwe mensen te leren kennen en ze op een andere manier aan ons te binden. Het feit dat het live is en daarna meteen verdwijnt, is ergens een nadeel. Maar aan de andere kant heeft het ook wel een bepaalde charme. Je bent echt in gesprek met mensen.

Clubhouse en Fear Of Missing Out

Clubhouse raast dwars tegen de on demand trend in die we de laatste tijd zien. Televisieprogramma’s en radio hebben plaats gemaakt voor Netflix en Disney+. En als je iets wilt leren, kijk je naar CuriosityStream of TEDx. Je kunt op elk moment kiezen wat je wilt kijken of luisteren. Clubhouse haalt dat weg.

Doordat Clubhouse een social mediaplatform is, staat of valt het succes bij hoeveel uren mensen doorbrengen op de app. Daarom is het zo vluchtig.

Mensen hebben ontzettend veel last van FOMO.

Je bent bang dat er iets gezegd wordt wat jij had willen horen. Voor je het weet zit je uren per dag op zo’n app.

Martijn merkt dat hij nu niet meer zijn telefoon pakt om even op Instagram te scrollen, maar om te kijken of er in Clubhouse nog iets interessants gaande is. Als er niets interessants is, klikt hij de app weer weg. Zjn Instagram gebruik is enorm omlaag gegaan. Dat vindt hij wel een voordeel.

Maar er is ook een nadeel. Als je eenmaal in een room zit, gaan mensen je ook snel volgen op Instagram. Als je een tijdje aan het woord bent ergens, krijg je ineens heel veel Instagram berichtjes die je moet beantwoorden. Dat is een nadeel en een voordeel ineen. Het hangt er een beetje vanaf waar je staat in je business.

Instagram en Facebook zijn gebouwd op dopamine. Je wilt likes en volgers krijgen. In Clubhouse is dat ook ingebouwd, in de vorm van volgers en mensen die komen luisteren in een room waar jij de host van bent. Maar zodra je in gesprek bent, gaat het ineens om de connectie met mensen. Martijn zit er nu twee weken op en heeft er al een paar hele leuke contacten aan overgehouden.

Rooms hosten op Clubhouse

Martijn host zelf ook regelmatig een room. Die noemt hij: ‘Online marketing & Business’. met een Nederlands en Belgisch vlaggetje erbij. Hij host ze steeds samen met iemand die hij al kende. De eerste keer hostte hij een room met John van Lifestyle of Business. Binnen een minuut zaten er al 15 mensen in zo’n ruimte.

Al snel staken mensen hun hand op om een vraag te stellen. Het leuke aan zo’n gesprek is dat het alle kanten op gaat. Het gaat over focus, je productflow, waar je het beste tijd aan kunt spenderen als je op een bepaald punt in je business staat. Hele specifieke uitdagingen.

Iemand anders, die zelf influencer is, begon iets te vertellen over influencer marketing. Toen ontstond daar weer een leuk gesprek over. Een paar dagen later hostte Martijn samen met haar een room waar ook weer veel interessante vragen uit kwamen. Later hostte hij nog een room met Veronique Prins.

Elk gesprek heeft weer een andere vibe. Doordat je de room samen met iemand anders hebt, zit er een hele leuke dynamiek in. Je kunt samen super waardevolle gesprekken voeren.

Een tijdelijke hype of ‘the next big thing’?

Een app als Clubhouse is ideaal om mensen te inspireren. Het ligt er een beetje aan waar je staat in je business.

Als je nu net met je business start en je moet nog een kanaal kiezen, dan kan Clubhouse goed voor je werken.

Als je een van de eersten bent, kun je heel snel een publiek opbouwen. Het kan zijn dat het echt ‘the next big thing’ wordt en dat straks iedereen op Clubhouse zit.

Voordat Martijn met Clubhouse begon, dacht hij dat het een tijdelijke hype zou zijn. Maar als je het een paar keer gebruikt, begint het tot je te groeien. Hij verwacht niet dat het andere social media platformen gaat vervangen, maar denkt wel dat het een blijvertje is. Het is een hele andere manier van content consumeren.

Je kunt zelf kiezen naar wie en welke onderwerpen je wilt luisteren. Je bepaalt zelf aan welke gesprekken je meedoet. Martijn verwacht niet dat het zo massaal gaat worden als Instagram en Facebook, maar dat je juist de kwaliteit moet gaan opzoeken.

Juist de connectie en verbinding zijn de kracht van een app als Clubhouse. Als iedereen alleen maar on demand content creëert, deelt en verspreid, raken mensen minder in verbinding met elkaar. Via Clubhouse ga je veel makkelijker met elkaar in gesprek. Het is een hele andere manier van verbinden met je achterban.

Marketing doen via Clubhouse

Hoe kun je Clubhouse marketingtechnisch inzetten?

In principe zou je op Clubhouse een webinar kunnen geven.

Wij doen onze webinars ook altijd live. Daar ontstaat de magie. Zo creëren we een band. Als je uiteindelijk een product aanbiedt, kopen mensen meer. Veel meer dan wanneer ze een opname terugkijken.

We hebben al een aantal klanten gekregen via Clubhouse, puur door gewoon in gesprek te gaan. Maar zit er ook een echt verdienmodel in? Is het schaalbaar?

Er zit wel degelijk potentie in. Op dit moment is de massa nog iets te klein om het voor webinars te gebruiken. Het gaat nu nog meer om in gesprek gaan met mensen en zien wat daaruit komt. Maar juist door authentieke gesprekken te voeren, kun je ook dingen verkopen. En al is de directe conversie nog niet zo hoog, je creëert wel awareness.

Als er straks wat meer massa is en er misschien 300 mensen in een room zitten, willen we verder gaan testen met een soort webinars. Bijvoorbeeld door een mini sessie te doen met aan het einde een pitch.

Opschepperij op Clubhouse

Wat Martijn opvalt aan de app, is dat veel mensen zich als een soort influencer gedragen. Bio’s worden opgepoetst met kreten als ‘ik heb een  7-figure business’. Dan denkt hij: ik ken jou en weet dat dit een optelsom is van de afgelopen tien jaar.

Mensen strooien massaal met getallen. Velen noemen zich de nummer 1 in Nederland van iets. Of de queen van hun vakgebied. Maar het is niets meer dan borstklopperij.

De mensen die met cijfers strooien zijn vaak juist de mensen die nog een beetje onzeker zijn. Die er nog niet helemaal zijn. Als je kijkt naar hoeveel omzet de gemiddelde boer in Nederland maakt, sta je mooi voor gek met je 7-figure business.

Martijn heeft goed nagedacht over zijn bio. Hij heeft er bewust niet ingezet dat hij meerdere 7-figure businesses heeft. Wel benoemt hij dat hij een podcast heeft met meer dan een half miljoen luisteraars. En dat hij auteur is van de online marketing tornado. Ook hij kreeg al het verwijt dat hij aan het opscheppen was.

Wat verwachten we van Clubhouse?

Het mooie aan Clubhouse is dat je heel snel door de mand valt als je in een live gesprek zit en je niet je expertise kunt waarmaken. Sommige mensen krijgen heel veel bereik, maar zodra je ze hoort praten is het heel dunnetjes. Waarschijnlijk gaat dat zich er vanzelf wel uitfilteren.

Er zitten veel mensen op Clubhouse die als expert worden gezien, maar het niet echt zijn. Als zij rooms gaan ontwikkelen, krijg je vanzelf dat het kaf zich van het koren gaat scheiden. Het gaat echt om inhoud. Op Instagram kun je nog wel wegkomen met een stukje content dat je ergens hebt gekopieerd.

Maar als je op Clubhouse aan het vertellen bent en het niet meer weet zodra je een paar vragen krijgt, sta je mooi voor gek.

Op dit moment gaan veel gesprekken op Clubhouse nog vooral over business, persoonlijke groei en ondernemerschap. Langzaam maar zeker komen er steeds meer mensen die niet in het ondernemerswereldje zitten. Dat soort gesprekken gaan bijvoorbeeld over maatschappelijke kwesties, zoals de avondklok.

Onze conclusie?

Clubhouse heeft zeker potentie. Maar het moet nog wat meer gaan inburgeren. Ondernemers zijn de eersten die erop zitten, net zoals vaker met dit soort apps. Het kan ontwikkelen, maar dat is nog te vroeg om te zeggen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen