Winnen in Google 4.0
SEO BoekGratis Download

Page content

article content

SEO Trends 2018

Hoe zou ik hoog kunnen scoren op de zoekterm ‘SEO Trends 2018′?

UPDATE: Gelukt! Bovenaan in de mobiele resultaten binnen 2 dagen.

Wil je weten hoe ik dat gedaan heb? Blijf lezen… 😉

SEO Anno 2018 zou ik als volgt samenvatten:

“Start with the users’ intention in mind.”

Begin je zoekmachine optimalisatie terwijl je rekening houdt met de intentie van je potentiële bezoeker.

Dit artikel moet je lezen als je in 2018 met je SEO wil gaan rammen en vlammen!

Bij iedere trend in dit artikel geef ik je een aantal concrete actiepunten, zodat je precies weet wat je moet doen om je SEO op peil te houden of te verbeteren. Lees je liever niet? Check dan onderstaande video waarin ik de 9 belangrijkste SEO hacks anno 2018 met je deel (ook deze tips kan je direct toepassen).

Inhoud (SEO Trends 2018)

  1. Wat Google Wil
  2. Google vriendelijke code
  3. Semantiek, Kunstmatige intelligentie en Rankbrain
  4. Dwell Time – Hoe bedien jij je bezoeker?
  5. Structuur binnen je website
  6. Wat je in Google ziet
  7. Monsterartikelen
  8. Voice Search
  9. Veiligheid
  10. Snelheid
  11. Mobile (First)
  12. AMP

Wat Google wil

Want daar gaat het om, toch? Zoekmachine optimalisatie gaat om hoger komen in Google. Dus moeten we gaan kijken naar wat Google wil.

google-is-koning

Gelukkig heeft Google maar één doel: haar gebruikers zo snel en eenvoudig mogelijk aan de juiste informatie helpen.

Wat moeten we dus doen om te optimaliseren voor Google? Optimaliseren voor onze gebruikers!

Je wil zo duidelijk mogelijk zijn naar je bezoekers en naar Google toe. Je moet er voor zorgen dat zowel Google als je gebruikers je website begrijpen. En hoewel Google razendsnel ontwikkelt moet je niet afwachten of ze je website wel gaan snappen. Je kan het heft in eigen hand nemen en zorgen dat je zelf al een aantal stappen neemt om Google je website te laten begrijpen.

Er zijn meerdere factoren die je kunt optimaliseren op je website om duidelijk te maken waar je pagina’s over gaan. Denk daarbij aan:

  • De title tag van je pagina
  • De meta omschrijving van je pagina
  • Het gebruik van (niet meer dan) één H1 tag op je pagina
  • Automatische interne links door je website die naar deze pagina wijzen
  • Backlinks vanaf andere websites die naar je pagina wijzen
  • Het optimaliseren van afbeeldingen (bestandsnaam, alt-tag, title-tag) op je pagina

Vaak zie ik dat het hier al fout gaat bij veel websites…

Mensen vergeten deze elementen te optimaliseren of vullen er woorden in zonder na te denken over de intentie van hun potentiële bezoeker. Zo zie je vaak allerlei inspirerende quotes of zelfbedachte termen voorbij komen in deze elementen. Fantastisch mooi, maar daar zoeken mensen niet op.

Zorg er dus voor dat je de basiselementen van elke pagina op je website goed optimaliseert op het zoekwoord of onderwerp waar die pagina over gaat. En nogmaals: je optimaliseert die niet voor Google. Je optimaliseert ze voor je bezoekers. Zodat zij je website beter kunnen snappen Doe je dat op een goede manier? Dan gaat Google je daar voor belonen.

Hoe duidelijker je website, hoe beter voor je bezoekers, hoe beter voor Google.

Actiepunten:

  1. Bekijk de hoofdpagina’s op je website en vraag jezelf af: Is het voor een nieuwe bezoeker duidelijk waar mijn pagina over gaat?
  2. Vraag kennissen of je peer-group (IMU community) om hetzelfde te doen: Is het duidelijk waar deze pagina over gaat?
  3. Verwerk de feedback die je hebt gekregen! (ik zie nog té vaak dat mensen feedback krijgen, maar dit niet toepassen)
  4. Ga aan de slag met de basisoptimalisatie voor de hoofdpagina’s van je website. Optimaliseer de title, meta en h1 tag. Leg interne links aan voor die pagina en optimaliseer de afbeeldingen op die pagina’s.

Tip: Gebruik de gratis tool ‘SEO Peek‘ in Google Chrome om de basisoptimalisatie van je eigen pagina’s (en die van concurrenten) te bekijken.

Google vriendelijke code

Naast de basis optimalisatie op gebied van SEO heeft de techniek van je website ook steeds meer invloed op hoe Google je website bekijkt. Je website wordt namelijk bekeken door robots en algoritmes. Zij zien je website niet zoals jij en ik die zien. Voor Google is elke website een grote bak met code.

Dus is het belangrijk dat je website is opgebouwd uit Google vriendelijke code zodat hun robots je website goed kunnen lezen.

Google vriendelijke code:

  • Is opgebouwd met een goede structuur (volgens de SEO & HTML regels anno nu)
  • Bevat de tekst en inhoud van de website
  • Laadt snel
  • Maakt gebruik van zogeheten ‘classes’ om de opmaak te bepalen
  • Dupliceert de inhoud van de website niet in de code
  • Bevat geen elementen die niet worden ingeladen
  • Laadt geen scripts in die niet worden gebruikt
  • Maakt gebruik van semantiek waar toepasselijk

Vaak krijg ik de vraag van mensen of Google Pagespeed Insights te maken heeft met Google vriendelijke code. Het antwoord daarop luidt: NEE.

Pagespeed Insights heeft te maken met de snelheid van je website. Meer daarover kan je bij het kopje ‘snelheid’ lezen (scoort je website 0/100 heb je uiteraard wel een probleem).

Maar hoe weet je als website eigenaar nou of je eigen site gebruik maakt van Google vriendelijke code? Ben je geen programmeur of SEO specialist dan blijft dat een lastige zaak. Staar je er daarom ook niet te blind op. Het belangrijkste is dat je gebruik maakt van een systeem dat in de basis goed is geoptimaliseerd. Waar jij vervolgens zelf die belangrijke basis optimalisatieslagen maakt die ik in het kopje hierboven heb toegelicht.

WordPress, Plugins en Thema’s

Veel ondernemers en bedrijven maken gebruik van WordPress voor hun website. WordPress is in de basis een fantastisch systeem wat in de basis ook goed is geoptimaliseerd voor SEO (met de Yoast SEO plugin kan je de basis SEO elementen ook eenvoudig instellen). WordPress is gemaakt en ontwikkeld als blogsysteem. Wat ik vervolgens veel zie is dat mensen WordPress gaan gebruiken om hun marketingmachine mee te bouwen (logisch, want de mogelijkheden ervoor zijn aanwezig).

Het gevaar hiervan is echter dat elke toevoeging die je maakt aan het systeem in de vorm van een plugin, een extra bakje code toevoegt aan je website.

Dat bakje code is vaak niet gemaakt om te scoren in Google. Dat bakje code is met één doel gemaakt: De functionaliteit van die plugin. Of dat nu een e-mail marketing formulier, een facebook box, een pop-up of een social media slider is. Plugin ontwikkelaars bouwen deze plugins zodat het werkt.

Elke plugin die je toevoegt aan je website zorgt er daarom voor dat de code van je website vertroebelt. En zorgt vaak ook dat je website trager wordt

Grappig feitje: Tonny is op dit moment Winnen in Google aan het herschrijven naar een hands-on SEO gids voor WordPress met daarin voor elke SEO tip een exact stappenplan hoe je dat in WordPress kan doen. Om alle gewenste SEO functionaliteiten in zijn WP site te krijgen had hij meer dan 10 plugins nodig. Nadat deze plugins geïnstalleerd waren was de site aanzienlijk trager en werkten sommige functies van de website niet meer naar behoren.

Plugin ontwikkelaars houden geen rekening met elkaars code. Waardoor het soms gebeurt dat je website uit elkaar valt nadat je een plugin hebt geïnstalleerd. Maar het kan ook zo zijn dat er onder de motorkap van alles mis gaat, wat jij als gebruiker zelf niet doorhebt. Maar wat dus wel de code van je website ver*****.

Ik vraag regelmatig bij mijn webinars wie met WP & Plugins werkt en wie daarvan wel eens zijn eigen site kapot heeft gemaakt met een plugin. Er gaan altijd meer dan 10 handen de lucht in…

Pas dus op met het gebruik van plugins in je WP site! Gebruik alleen de plugins die je ECHT nodig hebt en verwijder de rest.

Let ook op met het WordPress thema dat je gebruikt op je website. Veel van deze thema’s misbruiken bijvoorbeeld de H1 tag of laten de H1 tag volledig achterwege. En dat terwijl de H1 tag één van de belangrijkste titel elementen voor je SEO is…

Werk je met Phoenix? Dan hoef je je hier natuurlijk geen zorgen over te maken. Elke functionaliteit en elk thema die wij bouwen in het systeem is ontwikkeld met oog op Google & SEO. Zo zorgen wij er bijvoorbeeld automatisch voor dat de bovenste titel van je pagina altijd een h1 is. Ongeacht het element dat je gebruikt. Alle lagere titel elementen converteren we dan automatisch naar een h2. 😉

Actiepunten

  1. Verwijder overbodige plugins uit je website
  2. Zorg ervoor dat je werkt met een systeem of thema waar alle basis SEO goed in is verwerkt
  3. Check of de inhoud van je website (de teksten) ook in de broncode van je website naar voren komen

Tip: Je kan de broncode van je website bekijken door op je rechtermuis te klikken en daarna op ‘Paginabron weergeven’ te klikken.

Semantiek, Kunstmatige intelligentie en Rankbrain

Wat deze 3 met elkaar te maken hebben? Alles.

Artificial-intelligence-google-rankbrain

Google maakt voor al haar diensten gebruik van Kunstmatige intelligentie. Voor hun zoekalgoritme hebben ze in 2015 Rankbrain in het leven geroepen. Rankbrain is een systeem op basis van machine learning. Het leert zichzelf continu hoe Google beter met zoekopdrachten om kan gaan.

Enerzijds leert Rankbrain de zoekopdracht – en daarmee voornamelijk de intentie van de bezoeker – steeds beter te begrijpen. Anderzijds leert Rainkbrain de inhoud van websites steeds beter te begrijpen. Met als doel een zo goed mogelijk zoekresultaat te kunnen leveren aan hun gebruikers. Heel simpel gezegd kijkt Rankbrain na elke zoekopdracht: Was mijn gebruiker tevreden met het resultaat? Zo ja – ga door met dit stuk algoritme. Zo nee – pas dit stuk algoritme aan. Maar dan op een veel ingewikkeldere manier 😉 

Rankbrain behoort tot de top 3 ranking factoren van Google.  Hoe je optimaliseert voor Google Rankbrain? Optimaliseer voor je bezoeker. Optimaliseer voor de intentie van je bezoeker. Als jouw pagina aansluit op de intentie van een bezoeker, zal Rankbrain die bezoeker naar jou toe gaan sturen.

Google snapt teksten

Zie hierboven een voorbeeld waar Google de zoekintentie begrijpt en een bijpassend zoekresultaat laat zien (waar sommige zoekwoorden niet eens in voorkomen)

Als website eigenaar kan je Google ook nog helpen om de inhoud van je website beter te begrijpen door gebruik te maken van semantische code. Met het toevoegen van semantische code of zogeheten ‘rich markup‘ aan de teksten op je website geef je betekenis aan de inhoud van je website.

Begrijpt Google wat er op je website staat? Dan kunnen ze dat weer eenvoudiger koppelen aan de zoekintentie van een bezoeker. Op die manier help jij Google om relevante resultaten te tonen aan hun gebruikers. Waardoor Google jouw website eerder zal gebruiken bij een zoekopdracht waarbij dat relevant is, dan een website die deze semantische code niet gebruikt.

Actiepunten

  1. (Laat) semantische code in je website verwerken of zorg dat je met een systeem zoals Phoenix werkt waar dit al in geregeld is.
  2. Zorg ervoor dat duidelijk is op jouw pagina: Voor wie de pagina is, en wat die gebruiker op je pagina kan doen/verwachten

Dwell Time – Hoe bedien jij je bezoeker?

Eén van de dingen waar Google op blijft hameren is dat je relevant moet zijn voor je bezoeker. Dus kijkt Google naar bezoekersgedrag.

Wat doen ze op je site? Of keren ze meteen weer terug naar de zoekresultaten? Hoe lang een bezoeker op je website blijft is een belangrijke metric voor Google. Dit noemen we ook wel Dwell time: hoe lang een bezoeker op je website blijft hangen en wat voor acties ze verder doen op je website (bijv. doorklikken naar een volgende pagina).

Want als een bezoeker lang op je website zit en meerdere pagina’s bezoekt, is jouw website kennelijk relevant voor hem of haar. Dus was het zoekresultaat dat Google aan haar gebruiker gegeven had de juiste.

Maar hoe stimuleer je dat mensen op je website blijven? Uiteraard door relevant te zijn, maar wij hebben daar sinds kort een nieuwe tool voor toegevoegd aan onze website: Turbosnippets.

Dankzij deze turbosnippets krijgt elke interne link naar een ander artikel op onze website automatisch een kleine overlay. Hierin kan een bezoeker de eerste regels van het achterliggende artikel lezen om te weten of dat wel of niet interessant voor hem/haar is.

Hiermee lever je dus extra waarde aan je bezoeker en ben je extra relevant doordat je hem/haar al verder helpt zelfs voor ze ergens op moeten klikken.

Actiepunten

  1. Maak je pagina’s zo relevant mogelijk voor jouw doelgroep. Laat dus zien wat de waarde van jouw pagina voor je bezoeker is.
  2. Laat je programmeur turbosnippets voor je website maken (of werk met Phoenix waar je dit automatisch hebt)

Structuur binnen je website

Google is dol op structuur. Want hoe beter je site gestructureerd is, hoe beter zij je website kunnen crawlen (doorzoeken). Door bijvoorbeeld te werken met een duidelijke URL structuur kan zowel Google als je bezoeker zien hoe de informatie in je site is ingedeeld. Reeds sinds de start van de IMU in 2010 trekken wij elke maand verreweg onze meeste organische bezoekers met artikelen uit ons content canon. Op tienduizenden verschillende zoektermen.

Verschillende zoektermen

De kracht van dit content canon zit in de structuur en opbouw van zowel de URL’s als de techniek erachter.

SEO Structuur

Check ook dit artikel waarin Tonny uitlegt hoe je dankzij zo’n structuur Featured snippets in Google kan krijgen!

Als er iets is wat je moet doen om in 2018 meer bezoekers te trekken naar je website is het leggen van een goede focus op de structuur van je website en het aanleggen van een content canon.

Actiepunt

  1. Maak een content canon (of laat er één programmeren)
  2. Vul je content canon met relevante (basis)informatie m.b.t. jouw niche

Wat je in Google ziet

In Google zelf zien we steeds meer veranderingen. Zoekresultaten worden persoonlijker en steeds meer aangepast op de intentie van een bezoeker. Zoek ik bijvoorbeeld op ‘Spiegel kopen’, geeft Google mij niet alleen zoekresultaten met webshops die mij verder kunnen helpen. Ik krijg ook meteen een aantal producten + prijzen te zien waar ik doorheen kan scrollen.

Spiegel kopen zoekresultaat

Zoek ik op een recept? Dan geeft Google mij het recept reeds boven alle zoekresultaten. Meer informatie zoals de bereidingstijd en het aantal calorieën zie ik er direct onder staan:

Recept in Google SERP

Of als ik een vliegticket wil boeken kan ik vanuit Google direct al zoeken naar tickets. Bij enkele zoekresultaten eronder wordt ook al aangegeven in de zoekresultaten wat de vanaf prijs voor die tickets is.

Vliegticket boeken Google

 

Als website eigenaar kan je op deze inspelen op deze trend door inhoud van je website goed af te stemmen op de intentie van een bezoeker. En door er natuurlijk voor te zorgen dat je website code-technisch goed is opgebouwd. Zo geeft Google steeds vaker antwoorden of informatie op de zoekresultaten pagina die uit jouw site kunnen komen. Jouw site wordt daar vervolgens wel bij vermeld waardoor je hier nog steeds veel bezoekers uit kan trekken.

Wij scoren bijvoorbeeld met een ‘featured snippet’ bovenaan op de term ‘abcd analyse‘, terwijl we met de pagina zelf op de 3e plek staan. We trekken nu elke maand 200 bezoekers met alleen deze term dankzij deze featured snippet in de zoekresultaten.

Featured snippet in Google

En zie je dat we dankzij dit featured snippet dus 2x voorkomen in de top 4 resultaten? #Winning!

Actiepunten

  1. Markeer de code van je website met semantische markup om extra opvallend naar voren te komen in de zoekresultaten.
  2. Zorg voor artikelen in je website waarmee je kan scoren met een featured snippet

Monsterartikelen

Ben je nog aan het lezen? Dan zit je op dit moment kniediep in mijn monsterartikel. Monsterartikelen zijn fantastisch om meer bezoekers uit Google te trekken. Met een monsterartikel kan je goed op het hoofd-onderwerp van een artikel te scoren (vaak short-tail), maar je zal zien dat verreweg de meeste bezoekers via allerlei long-tail zoektermen op je monsterartikel terecht komen.

Onderzoek heeft aangetoond dat lange artikelen het erg goed doen in Google en dat deze gemiddeld gezien ook het beste scoren in de zoekresultaten. Hierover leg ik meer uit in onderstaande video.

Het doel van een monsterartikel is om all-out te gaan over een bepaald onderwerp. Een volledig artikel te wijden aan alles wat je een bezoeker zou kunnen leren over dat specifieke onderwerp. Zoals bijvoorbeeld alles over SEO Trends 2018. Ik had ook alle trends in een korte opsomming kunnen plaatsen. Dat was alleen veel minder waardevol geweest.

En waar was Google ook alweer fan van? Waardevolle content!

Wil je in 2018 echt gaan scoren in Google? Ga dan aan de slag met het schrijven van monsterartikelen.

In bovenstaande video van het IMU Event leg ik precies uit hoe je het beste een monsterartikel kan schrijven.

Actiepunten

  1. Inventariseer Monster-artikelwaardige onderwerpen
  2. Doe dit door bijvoorbeeld de vraag aan jezelf te stellen: Waar kan ik mensen mee helpen?
  3. Schrijf tussen nu en een maand minstens 1 monsterartikel om de waarde van je website te verhogen.

Voice Search

Vorig jaar schreef ik al over de opkomst van voice search. Het is niet onverwacht dat het aandeel van voice search ook dit jaar weer is gestegen.

Siri en Google Now worden als persoonlijke assistent op de mobiele telefoon al steeds vaker gebruikt, maar er komen nu ook steeds meer apparaten in huis die m.b.v. stem aangestuurd kunnen worden. Zo lanceerde Amazon hun ‘Echo’ en Google hun Google Home. Deze GHome zou bijvoorbeeld de persoonlijke assistent in ieder huishouden moeten worden.

Daar kunnen soms nog wel wat grappige dingen uit voortkomen… Kijk onderstaand bijvoorbeeld wat Danny Sullivan aan zijn Google Home vroeg:

Dit is ook één van de redenen waarom Google sterk bezig is met algoritmes die feiten kunnen onderscheiden van ‘nepfeiten’ en ‘nepnieuws’ 😉

Wat dit te maken heeft met SEO? Het gaat nog steeds om hoe de gebruiker met Google om gaat. En nu is de trend dus dat mensen steeds vaker iets tegen Google zeggen in plaats van typen. Mensen stellen dus vaak vragen. In plaats van ‘Restaurant Amsterdam’, zoeken ze nu op ‘Wat is een restaurant hier in de buurt?’. Dat is waar je je site op wil voorbereiden qua content en qua semantische code (bijvoorbeeld door gebruik te maken van local SEO)

Actiepunten

  1. Bereid je website voor op voice chat door rekening te houden met zoekopdrachten die mensen kunnen plaatsen via hun stem.
  2. Stap dus uit je comfortzone qua SEO. Kijk verder dan die ene prestigieuze zoekterm waar je misschien al tijden op focust.

Veiligheid

Hoe meer er op het internet gebeurt, hoe interessanter het wordt voor hackers om actief te zijn op het internet. Google wil het allerbeste voor haar gebruikers. Daarom willen ze het gebruik van een SSL certificaat stimuleren. Wanneer je een SSL certificaat hebt krijgt je website ‘https://‘ en een groen slotje te zien waardoor bezoekers weten dat ze zich in een beveiligde omgeving begeven.

Er is ook een duidelijk verband zichtbaar in het gebruik van https en de positie die websites in de zoekresultaten hebben (volgens onderzoek van Semrush).

HTTPS onderzoek semrush

Wil je dus een SEO quickwin maken met je website? Zorg dat je SSL activeert zodat je website op https:// draait.

Actiepunt

  1. Installeer een SSL certificaat op je website (check dit SSL stappenplan)

Werk je met Phoenix? Dan kan je dit met 1 druk op de knop inschakelen via ‘Instellingen’ > ‘Veiligheid’

Snelheid

Niks is vervelender dan een aantal seconden te moeten wachten tot je een pagina te zien krijgt.

Daarom geeft Google al jaren aan dat de snelheid van je website belangrijk is voor de SEO van je website. Om webbouwers te stimuleren hun websites snel te maken, hebben ze daarom ook de Google Pagespeed Insights tool gemaakt. Met Pagespeed insights geeft Google aan wat je op je website kunt doen om een aantal snelheidslagen te maken. De grootste winst zit vaak in het comprimeren van je afbeeldingen.

Pagespeed insights Phoenix

Jasper was euforisch toen we zijn afbeeldingen hadden gecomprimeerd

Scoor je echt extreem laag (onder de 20/30 punten bijv.), dan schort er waarschijnlijk op meerdere plekken iets aan je site 😉

Let op: Soms krijg je een aantal strafpunten van scripts die essentieel zijn voor het gebruik van je website, maar die niet schadelijk zijn voor de snelheid van je website. Zo straffen ze ook hun eigen Google Analytics script af 😉

Laadt je website altijd in een fractie van een seconde maar krijg je een score van 50 of 60 punten? Maak je dan niet direct zorgen. Het gaat om de daadwerkelijke snelheid van je pagina. Deze tool van Google is geen ranking factor. De snelheid van je website is een rankingfactor. Pagespeed Insights dus niet.

Een andere handige tool is Pingdom. Deze tool geeft je inzicht in de snelheid van je website en geeft ook aan welk element er X tijd over doet om in te laden. Zeker even checken!

Houd hierbij altijd in gedachten: Elke test die je draait is een momentopname. Test je 10 keer je site in 10 verschillende tools, zal je 10 verschillende resultaten krijgen. Zorg dus dat je site in de basis goed werkt en gemaakt is om snel te laden, dan hoef je je hier verder niet al te veel zorgen om te maken.

Actiepunten

  • Zorg voor een website met gestructureerde code
  • Comprimeer je grote afbeeldingen
  • Vermijd gebruik van Flash
  • Verwijder plugins die je niet gebruikt of zonder concreet doel hebt geïnstalleerd
  • Ga werken met een CDN
  • Activeer caching voor je website

Mobile (First)

Eén van de redenen dat Google de snelheid van je website zo belangrijk vindt, is de opkomst van het gebruik van mobiele apparaten.

1 op de 3 mobiele gebruikers verlaat een website als die er langer dan 3 seconden over doet om te laden.

Sowieso moet je website vandaag de dag mobile-friendly zijn.

IMU Mobiel vriendelijk

Doe deze test van Google om te checken of je website mobiel vriendelijk is.

Vorig jaar schreef ik al dat Google was begonnen met het testen van een ‘Mobile-first’ index. Waarbij zelfs voor desktop zoekresultaten de mobiele variant van de website als uitgangspunt werd genomen. Dit jaar is Google begonnen met het uitrollen van deze mobile-first index. Verwachting is dat begin 2018 hier extra veel aandacht voor gaat komen. Het is daarom extreem belangrijk dat je primaire aandacht gaat naar de mobiele versie van je website.

Actiepunten

  1. Zorg voor een website die mobielvriendelijk is
  2. Optimaliseer je website voor mobiel. Verbeter daarna pas de desktop versie.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Vorig jaar heb ik het ook gehad over Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit jaar hebben we gezien dat AMP inderdaad een mega impact kan hebben op je bezoekersaantallen vanaf mobiel.

AMP bezoekers

Elke van Veganistisch Koken trok het afgelopen jaar al meer dan 70.000 bezoekers met alleen AMP pagina’s!

Je krijgt met een AMP variant van je artikel vaak voorrang van Google boven andere zoekresultaten. Met een opvallender zoekresultaat zoals bijvoorbeeld een bliksemschicht (die staat voor snelheid) bij je URL of soms zelfs een afbeelding die bij je artikel hoort.

AMP Bovenaan in Google

Vorig jaar scoorde de AMP variant van mijn SEO Trends 2017 artikel binnen 24 uur een nummer #1 positie. Ben benieuwd wat deze post gaat doen… 🙂 

UPDATE: Na 16 uur stond ik met dit artikel op #2, na 2 dagen stond ik op #1!

Joost de Valk (één van de meest bekende SEO specialisten dankzij zijn Yoast plugin) heeft zelfs aangegeven in zijn plannen voor 2018 dat hij een gedeelte van zijn website volledig op AMP zal gaan plaatsen. Dus niet een losse AMP variant van zijn pagina’s. Maar een AMP pagina die dus ook op desktop gebruikt zal gaan worden.

Groot voordeel is dat vrijwel niemand in Nederland / België gebruik maakt van deze techniek. Daarom kan je door AMP’s toe te voegen aan je website eenvoudig een voorsprong krijgen op je concurrenten!

Actiepunten

  1. Activeer AMP voor je artikelen. Laat dit door een programmeur ontwikkelen als je zelf niet technisch bent
  2. Werk je met Phoenix? Dan hebben al je artikelen automatisch een AMP variant. Hoef je niks voor te doen 😉

Conclusie

Google blijft ontwikkelen. Google blijft updates maken. Met maar 1 doel:

De beste ervaring aan hun gebruikers leveren door zo snel mogelijk de juiste informatie te geven.

Wat jij moet doen op je website?

Zorgen dat je site zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Zo snel mogelijk is. Zorgen dat de inhoud van je website daadwerkelijk waardevol is en past bij de intentie van jouw bezoekers. Er zijn natuurlijk nog steeds technieken & tweaks die je kan toepassen om hoger te scoren in Google. Die heb ik in dit artikel met je besproken. Pas je alle actiepunten toe die ik je heb gegeven in dit blog? Dan weet ik zeker dat je gaat stijgen in 2018.

Heel veel succes, laten we er weer een fantastisch SEO jaar van maken!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat je van mijn blog vond? Ik vind het altijd leuk om te weten met welk actiepunt je als eerste aan de slag gaat 🙂

Comment Section

21 reacties op “SEO Trends 2018


Door Elma de Bruijn op 1 december 2017

Zo, mijn aktielijst voor 2018 klaar in 3 min. Het meeste is al gedaan dankzij Phoenix, maar er zijn altijd verbeteringen haalbaar! Bedankt, Martijn



Door Lia op 1 december 2017

Top blog!
En ik zou het fijn vinden om een aktielijstje te hebben van wat ik als Phoenix-er nog moet doen.
Dan kan ik makkelijker skippen wat ik allemaal niet hoef te doen.


Door Martijn van Tongeren op 6 december 2017

Wordt een wat korter actielijstje dan inderdaad. Als je de puntjes even onder elkaar dan lukt dat vrij snel 😉


Door Wim op 1 december 2017

Schitterende blogpost! Op deze manier wordt duidelijk uitgelegd dat SEO niet moeilijk hoeft te zijn, je moet er alleen genoeg tijd in willen steken…



Door AC op 1 december 2017

Waardevolle tips, dankje Martijn! Kan je iets meer vertellen over het onderdeel CDN ter verbetering van de website snelheid? Momenteel werken we met websites in WordPress via een reseller ssd hosting pakket.


Door Martijn van Tongeren op 6 december 2017

Door afbeeldingen in te laten laden vanuit een CDN en niet vanaf je eigen webhosting, kunnen afbeeldingen kunnen vanaf meerdere bronnen ingeladen worden en in meerdere formaten, waardoor dat voor het inladen van de pagina vaak sneller is. Daarnaast ontlast het je server enorm, omdat afbeeldingen vaak de grootste bestanden zijn die geladen worden als mensen je website bezoeken.


Door Jens op 1 december 2017

Dank voor jullie goede blog. Turbosnippets gelijk opgezocht en ga dit zeker toepassen.



Door Suzanne op 2 december 2017

Superfijne blog Martijn, en…. je staat al op 1!!! F%%ing amazing!




Door Maikel van Zanten op 2 december 2017

Leuk artikel. Wel een beetje veel, oh als je maar wel ons product hebt. Dat is wel logisch als je verbonden bent aan een bedrijf met een product .

Wat me trouwens opvalt in de Google zoekresultaten is dat er bij sommige zoekresultaten veel metatekst (tot wel 330 karakters) gepresenteerd wordt. In de logica van de tekst heb ik nog geen lijn kunnen ontdekken. Iemand een idee?


Door Martijn van Tongeren op 6 december 2017

Ik kan er weinig aan doen dat ons systeem al die SEO tools waar je echt stappen mee kan maken al heeft natuurlijk. Of wacht, dat is precies waar we het systeem voor ontwikkelen 🙂 …

Wat betreft je meta-description vraag: Dit is een nieuwtje van Google inderdaad. Al zouden snippets op mobiele apparaten nog korter blijven. Het is dus nog even kijken wat daarmee gebeurt voor we daar weer een specifiek getal op kunnen zetten 🙂

Zie ook https://searchengineland.com/google-officially-increases-length-snippets-search-results-287596 voor meer info


Door Henri Achterkamp op 2 december 2017

Echt een lang artikel, maar ik heb het allemaal gelezen. Er zitten behoorlijk veel bruikbare tips in waar ik wat mee kan. Maar eigenlijk lees ik tussen de regels door dat ik het beste kan overstappen naar Phoenix….



Door Jeroen van den Engel op 6 december 2017

De “anchors” bovenaan de website werken (bij mij) niet. Voor zo’n lange lap (goede) tekst wel handig, lijkt mij 😉



Door Maikel van Zanten op 15 december 2017

Jullie meta tekst:

SEO Trends 2018: Omdat je volgend jaar ook goed gevonden wil worden! Met deze SEO technieken zorg je voor een website die beter kan scoren in Google.

….ook goed gevonden wil worden!
….die beter kan scoren…

Dit is toch wel een heel magere verkooptekst 🙁


Door Lenneke op 15 december 2017

Geweldig artikel om mijn SEO kennis up to date te houden. Bedankt!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website