Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

SEO Trends 2017

Je hebt een website. Je wil hoger komen in Google. Wat wil je dan het liefst? SEO technieken!

Omdat het eind van 2016 alweer nadert, heb ik een overzicht met concrete actiepunten voor je uiteengezet voor alle belangrijke SEO Trends die 2017 met zich zal meebrengen.

Als ik SEO anno 2017 in 1 zin zou moeten samenvatten zou dat het volgende zijn:

Start with the user in mind.

Klaar om een duik te nemen in de SEO trends voor 2017? Here we go!

Inhoud (SEO Trends 2017)

SEO: Voor Google, of voor de gebruiker?

google-missie

Met die missie is Google in 1998 begonnen. Nu, bijna 20 jaar later, houden ze nog steeds deze missie aan.

SEO, bedoeld om beter te scoren in zoekmachines, werd rond deze tijd ook een 'vak'. Anders dan bij andere zoekmachines (waar het spammen van keywords vaak goed werkte voor zoekmachine optimalisatie), rankte Google op basis van het aantal links dat naar een site verwees.

Met als achterliggende gedachte: Als veel website eigenaren besluiten om een link te plaatsen naar deze website, dan zal het een goede website zijn.

Meer over de geschiedenis van Google hoor je in bovenstaande video

Door op deze manier te redeneren, werd dus gekeken naar de populariteit van een website. Want Google wilde, en wil nog steeds, maar één ding: De beste en meest relevante resultaten tonen aan een gebruiker.

Wanneer je met een website en met SEO aan de slag gaat, is het allereerst belangrijk om de volgende vraag voor jezelf te beantwoorden:

Voor wie maak en optimaliseer je uiteindelijk je website? Voor de zoekmachines, of voor de gebruikers die er op moeten komen?

Als het goed is heb je voor het laatste gekozen: De gebruiker. En dat is precies wat Google ook nastreeft: De beste website of pagina voor een gebruiker, zou de hoogste positie in Google moeten krijgen (voor de betreffende relevante zoekterm).

Ga daarom altijd uit van jouw ideale bezoeker of potentiële klant wanneer je met SEO aan de slag gaat (zeker met de ontwikkelingen die nu gaande zijn en gaan komen, is dat belangrijker dan ooit).

Dit gezegd hebbende, kunnen we doorgaan naar de concrete tips en trends!

User Experience (Gebruikerservaring)

Alle grote updates die Google in het verleden heeft gedaan (Pinguin, Panda, Hummingbird, Pigeon) hadden allemaal hetzelfde doel: De gebruikerservaring van een bezoeker zo optimaal mogelijk maken (door hem de juiste resultaten te tonen).

Om je bezoeker zo goed mogelijk van dienst te zijn is het bieden van een goede gebruikerservaring op je website daarom ook essentieel als je aan de slag gaat met SEO.

design-vs-user-experience

Waar je dan bijvoorbeeld aan moet denken:

  • Kan een gebruiker direct zien wat hij op deze pagina kan vinden? (duidelijke titel)
  • Geef je antwoord op vragen in je content?
  • Is het duidelijk wat je gebruiker kan doen na het consumeren van de pagina? (CTA, Gerelateerde artikelen, formulier, opt-in)
  • Hoe lang blijft een bezoeker op je pagina? (Dwell time)
  • Is de content op je website goed toegankelijk?

Google vindt de gebruikerservaring erg belangrijk waardoor ze hier veel onderzoek naar hebben gedaan. Uit deze onderzoeken is de Material Design Guide gekomen. Deze geeft webmasters richtlijnen om een website zo gebruiksvriendelijk (en effectief) mogelijk in te richten.

Meer weten? Lees ook dit artikel van Tonny over Material Design!

Google is nog een stuk verder gegaan met het stimuleren van een goede gebruikerservaring. In augustus 2016 hebben ze alvast een heads-up gegeven voor een belangrijke update: Opdringerige pop-ups op mobiele telefoons, waardoor content minder goed toegankelijk is, wordt afgestraft!

Opdringerige Popups Mobiel

Aangegeven is dat deze update 10 januari 2017 live zal gaan, dus zorg ervoor dat je op mobiel geen gebruik maakt van dergelijke pop-ups.

To Do

  • Zorg voor een duidelijke titel (h1) en subtitels op elke pagina in je website;
  • Maak gebruik van media en afwisseling om de aandacht van een gebruiker vast te houden;
  • Laat de inhoud van de pagina aansluiten bij de titel en de achterliggende gedachte die een bezoeker kan hebben;
  • Zorg dat een gebruiker altijd actie kan ondernemen op je pagina: Plaats een CTA, gerelateerde artikelen, of een andere actie die goed past bij de pagina;
  • Verwijder opdringerige pop-ups voor mobiele gebruikers;
  • Beslis of je website een (Material Design) makeover nodig heeft.

De opkomst van Voice Search

Vooruitlopend op de behoefte van gebruikers heeft Google een tijd geleden Voice Search gelanceerd. Ondertussen is dit een veelgebruikte functie door mobiele gebruikers.

In een Keynote van Google gaf Gary Illyes aan dat mensen hun telefoon steeds meer als persoon benaderen en dus ook vragen stellen aan hun telefoon. Dus niet in een soort van robottaal 2 of 3 zoekwoorden noemen 😉

Interessant om te zien is de stijging van het gebruik van Voice Search. In het afgelopen jaar is dit verdubbeld, en op dit moment gaat zo'n 20% van het mobiele zoekverkeer via Voice Search!

55% van de jongeren en 41% van de volwassen gebruikt Voice Search vaker dan 1 keer per dag volgens een studie van Google.

Voice Search wordt veel gebruikt om te multitasken. Vooral jongeren lijken sneller en vaker gebruik te maken van Voice Search in verschillende situaties:

Gebruik van Voice Search

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt: Mooie ontwikkeling, maar wat kan ik hiermee?

Eigenlijk brengt het me weer terug bij de kern van de SEO Trends van 2017: Start with the user in mind. Zoals ik hierboven aangaf praten mensen tegen hun mobiele telefoon alsof het een persoon is. Ze stellen dus volledige vragen als "Heb ik vandaag een paraplu nodig?" of "Hoe lang leeft een olifant?".

Om hier op in te spelen met je website, moet je er dus voor zorgen dat je website is ingericht op de intentie van een gebruiker. Waar zullen zij naar op zoek zijn?

Verwerk dit in de inhoud van je website, en je bent op de goede weg met het optimaliseren voor Voice Search!

To Do:

  • Ga alle belangrijke pagina's op je website na: Zijn deze ingericht op user intent? Hoe kan je dit nog verbeteren?
  • Doe hetzelfde voor de pagina's waar je nu al het meeste verkeer mee vangt
  • Ga aan de slag met een content marketing strategie

Content Marketing - Kan je nog zonder?

Content Marketing en SEO gaan anno 2017 hand in hand met elkaar. SEO gaat niet meer om optimalisatie van een aantal woorden. On page SEO gaat voornamelijk over de kwaliteit van een website en de kwaliteit van de content op die website.

Wanneer je een goede content strategie hanteert heb je dan ook meer kans om het goed te doen in de zoekmachines dan wanneer je dit achterwege laat.

Waarom? Where do I start...

De gemiddelde top 10 plaatsen in Google bevatten normaliter allemaal resultaten van meer dan 2.000 woorden (!)

Content Lengte Google Positie

Ga nu niet meteen de content van al je pagina's verlengen naar meer dan 2.000 woorden, want zo werkt het natuurlijk ook niet. Blijf zo veel mogelijk waarde geven, en als je dat voor jouw pagina of bericht in minder dan 2.000 woorden doet, is dat natuurlijk ook prima.

Wat deze grafiek voornamelijk duidelijk maakt is dat het loont in Google om all-out te gaan om je bezoeker verder te helpen. Google is dol op content, en mensen lijken dat ook te zijn.

Geef dus zo veel mogelijk waarde in je content. Eigenlijk zo veel, dat je hetgeen je geschreven hebt ook had kunnen verkopen.

give-value-gary-vee

Dan weet je echt dat je een stuk content hebt gemaakt dat waardevol is. Waar je dus goed mee kan gaan scoren in de zoekmachines.

Lees hier wat onze epic content challenge voor onze klanten heeft gedaan >>>

SEO draait steeds meer om onderwerpen en niet meer om keywords. Dit is de reden dat lange monsterartikelen (zoals ik ze noem) het steeds beter doen in de zoekmachines.

Deze monsterartikelen bevatten zo veel mogelijk goede (relevante) informatie over een bepaald onderwerp.

Google kijkt dus niet alleen meer naar content. Ze kijken steeds meer naar de context: Wat betekent de content? Wat wordt er geschreven op deze pagina, en wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?

context-matters

Door deze benadering loont het niet meer om een 'content strategie' te voeren waar je korte blogs van 300 woorden schrijft op een bepaald zoekwoord.

Belangrijk is om te zorgen dat je website is gevuld met artikelen die daadwerkelijk waarde bieden aan een bezoeker en dus ook geschreven zijn om een bezoeker verder te helpen.

Google herkent deze context en kan daardoor weer betere zoekresultaten aanbieden.

Hoe schrijf ik Epische content / een Monster artikel?

Om je wat handvaten te geven zodat je hier zelf direct mee aan de slag kan gaan geef ik je bij deze een kort stappenplan voor het schrijven van een monsterartikel:

  1. Kies een onderwerp die aansluit bij jouw business en de behoefte van je bezoekers.
  2. Bekijk wat je allemaal weet over dit onderwerp en besluit een aantal 'subonderwerpen' voor je artikel
  3. Doe onderzoek naar het onderwerp: Kan je nog meer informatie vinden die bij kan dragen aan je artikel?
  4. Ga aan de slag met zoekwoord onderzoek. Welke variaties van relevante zoektermen worden gebruikt?
  5. Zoek extra informatie m.b.v. de nieuwe zoekwoorden die je hebt ontdekt
  6. Wat voor vragen kunnen bezoekers stellen n.a.v. dit onderwerp?
  7. Maak een voorlopige 'inhoudsopgave' van je artikel
  8. Maak of vind relevante afbeeldingen, video's en andere media die je kan gebruiken in je artikel.
  9. Tijd om te gaan schrijven 🙂

Dit is precies hoe ik dit artikel ook heb geschreven.

Ik begon met het besluit om de SEO Trends van 2017 in een goed artikel uiteen te zetten.

Vervolgens heb ik die trends op een rijtje gezet. Omdat ik hier dagelijks mee bezig ben had ik het rijtje met subonderwerpen vrij snel staan.

Onderzoek Doen

Toch heb ik nog extra onderzoek gedaan en kwam op enkele extra topics waar ik niet meteen aan had gedacht, maar die wel bijdragen aan het artikel.

Vervolgens aan de slag gegaan met de inhoudsopgave, al heb ik tijdens het schrijven hier en daar nog wel wat gewijzigd in de volgorde. Dat vond ik uiteindelijk beter in de flow van het volledige artikel passen.

Hopelijk inspireer ik je met dit artikel in ieder geval om zelf ook op deze manier aan de slag te gaan.

To Do:

  • Inventariseer welke onderwerpen bij jouw business en bezoekers passen die monsterartikel-waardig zijn
  • Kies 3 van deze onderwerpen waar je een monsterartikel over gaat (laten) schrijven
  • Gebruik bovenstaand stappenplan om de 3 artikelen uit te werken
  • Begin pas aan monsterartikel 2 als je eerste artikel gepubliceerd is (Focus!)

Featured Snippets

Rank for featured snippets or go home - Bryson Monier

Google wil mensen zo snel mogelijk verder helpen wanneer ze vragen hebben. Door antwoorden te geven op vragen in je content, help je bezoekers goed verder, waar Google je voor kan belonen.

Om dit nog eenvoudiger te maken geeft Google nu steeds vaker antwoord in de zoekresultaten.

Dit deden ze al wat langer, maar eerst alleen met resultaten van grote websites als IMDB of Wikipedia. Alleen hebben zij natuurlijk niet op alles een antwoord.

Daarom geeft Google nu ook featured snippets weer van andere (kleinere) websites, wat echt een gouden SEO kans is vandaag de dag. Hiermee kan je namelijk ook boven je concurrenten uitgelicht worden!

Featured Snippet IMU

Zo zie je in dit screenshot dat wij op de zoekterm 'Wat is Google webmaster tools' eigenlijk tweede staan in de zoekmachines. Maar omdat onze site beter gestructureerd is en het artikel beter is opgemaakt geven ze ons toch de featured snippet.

Voordeel hiervan is dat we nu 2 keer in de zoekresultaten voorkomen. Eerst op de '0'de plek, en daarna op de 2e plek. Het resultaat met een afbeelding, tekst (die antwoord geeft op de vraag) en een link erbij krijgt veel meer aandacht dan de normale zoekresultaten.

Meer weten over featured snippets en hoe je ze kan krijgen? Lees dan dit artikel>>>

To Do:

  • Maak een begrippenlijst voor jouw website
  • Bedenk basis vragen die passen bij jouw business
  • Verwerk dit in een gestructureerd content canon
  • Geef antwoord op vragen in je content

Nieuwe content

Naast content, is Google dol op beweging. Beweging op een website, houdt in dat de website up to date is en dus recente informatie te bieden heeft aan zijn bezoekers.

Omdat we als mens steeds vaker op zoek zijn naar recente informatie, is Google recente content steeds meer gaan waarderen.

Dit is één van de redenen waarom het bijhouden van een blog op een website zo sterk kan zijn voor je SEO.

Ik raad je dan ook zeker aan om met je website in te spelen op de actualiteit.

Maar wat ook veel nieuwe bezoekers kan opleveren is bestaande content op je website een goede update geven:

Want je zal niet altijd inspiratie hebben voor nieuwe content. Extra verkeer halen door bestaande artikelen te optimaliseren is soms zelfs veel effectiever!

To Do:

  • Inventariseer verouderde artikelen op je website
  • Vernieuw deze met de kennis die je hebt opgedaan in dit artikel
  • Speel in op actualiteit die past bij je business

Mobile Responsive? Mobile Only!

Nog geen 5 jaar geleden werd het hebben van een mobile responsive website steeds relevanter als je online ging ondernemen. In 2014 kon je eigenlijk niet meer zonder een goed werkende mobiele site.

Vanaf 2015 werd het ineens verstandiger om 'Mobile first' te gaan denken als je een website ontwikkelde.

Google gaf vervolgens duidelijk aan wat hun visie op de toekomst van mobiel was:

We moeten niet denken aan een mobile first wereld, we moeten denken aan een mobile only wereld

Evolutie mobiel

Ze voegden daad bij woord en deden in 2015 hun eerste Mobilegeddon update. Is jouw site niet geschikt voor mobiel? Dan verwijderen ze je uit de mobiele zoekresultaten.

En deze zoekresultaten zijn erg belangrijk, gezien het feit dat ruim een jaar geleden het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten al hoger was dan op reguliere computers!

Volgende stap: Mobile first indexing

Het mobiele zoekverkeer blijft groeien. Google heeft daarom op hun webmaster blog een update aangekondigd die grote impact kan hebben op je rankings.

Op dit moment werden rankings namelijk nog bepaald op basis van de inhoud van een pagina op desktopniveau. Ook voor mobiel. Los daarvan werd vervolgens gekeken of de site wel mobile friendly is.

Omdat de hoeveelheid mobiel verkeer nu groter is dan het desktopverkeer, heeft Google de rollen omgedraaid. Ze zijn begonnen met het testen van mobile first indexing.

Dit houdt in dat de mobiele pagina als uitgangspunt wordt genomen voor de ranking van je website.

Google Mobile first index

Google heeft aangegeven dat dit een grote verandering gaat zijn en dat ze zich hier bewust van zijn. Ze beginnen dan ook met kleine tests en zullen dit stukje bij beetje gaan opschalen.

Daarnaast blijft hun primaire doel om de beste zoekervaring te bieden aan zowel de mobiele als desktop gebruikers. Dat mobiele inhoud als eerste bron wordt gezien, mag dat zeker niet hinderen.

Next level mobile: AMP

amp-imu-seo-stappenplanEén van de belangrijkste elementen van een mobiele website is snelheid.

Accelerated Mobile Pages (AMP) is een project dat is opgezet om de frustratie van surfen op het internet op een smartphone te verminderen.

AMP's zijn razendsnelle aangepaste HTML varianten van webpagina's. Deze zijn bedoeld om rijke content (met tekst, afbeeldingen, video's etc.) supersnel te laten laden om een mobiel apparaat.

Google indexeert AMP's pas sinds kort in Nederland. Er zijn nog maar weinig websites die hier op zijn ingericht.

Dat is een mega grote kans voor jou. Met een AMP variant van jou pagina, valt deze namelijk veel meer op in de zoekresultaten, waardoor je hier meer kliks op zal krijgen.

Bij onze Phoenix klanten zien we ook dat AMP's steeds vaker getoond worden. Hier komt steeds meer verkeer mee binnen op de site. Allemaal bezoekers die concurrenten hebben laten liggen.

Leuk feitje: Binnen 1 dag stond dit blogbericht op #1 in Google op mobiel met de AMP variant van dit blogbericht!

Meer weten over AMP? >>>

To Do:

  • Optimaliseer je website voor mobiel (kleine afbeeldingen, mobile friendly weergave, goede technische structuur)
  • Zorg dat je mobiele site dezelfde inhoud heeft als de desktopversie van je website (voorbereiding op mobile first index)
  • Activeer AMP voor je artikelen. Laat dit door een programmeur ontwikkelen als je zelf niet technisch bent, of geef de volledige techniek uit handen aan ons.

Snelheid

Snelheid is natuurlijk niet alleen voor mobiele gebruikers belangrijk.

Er zijn weinig irritantere dingen dan moeten wachten tot een website geladen is.

loading

Ook voor desktopgebruikers is snelheid van groot belang. Veel mensen ervaren dat snellere pagina's beter ranken en beter converteren. Win-win dus.

Al sinds 2010 is paginasnelheid een rankingfactor in Google. Ondertussen is de aandachtsspanne van de mens de afgelopen jaren sterk afgenomen, waardoor snelheid nog belangrijker is geworden.

Er zijn veel zaken die de snelheid van je website negatief kunnen beïnvloeden. Zoals bijvoorbeeld:

  • Grote afbeeldingen (geüpload op posterformaat)
  • Ongestructureerde code
  • Overmatig gebruik van Javascript
  • Flash
  • Plugins (WordPress gebruikers pas op!)
  • Te veel externe code
  • Alles wordt op dezelfde server opgeslagen
  • Elke pagina moet bij iedere nieuwe bezoeker volledig opnieuw worden geladen

Er zijn veel tools beschikbaar op het internet om de snelheid van je website te meten. De meest gebruikte zijn Googles Pagespeed Insights en Pingdom (onze favoriet).

Bekijk zeker eens hoe jouw site er voor staat en of je veel kan verbeteren, maar neem de uitslag hiervan ook niet té serieus.

Als je 10 verschillende tools gebruikt, zal je namelijk op 10 verschillende scores uit gaan komen. Iedere tool kijkt weer ergens anders naar.

Tests blijven momentopnames.

Daarnaast zijn het soms onmogelijke taken die je krijgt. Zo moesten wij een tijd terug van Google Pagespeed Insights een script van Facebook versnellen. Helaas mocht dat niet van Facebook 😉

Probeer er dus zo veel mogelijk met common sense naar te kijken.

Common Sense

Krijg je als tip dat je afbeeldingen veel te groot zijn? Wellicht kan je daar iets comprimeren.

Zou je je pagina's moeten cachen? Ook daar zijn oplossingen voor.

Maak je gebruik van te veel javascript? Kijk eens of je wat onnodige plugins kan uitschakelen.

To Do:

  • Zorg voor een website met gestructureerde code
  • Comprimeer al je grote afbeeldingen
  • Vermijd gebruik van Flash
  • Verwijder alle plugins die je niet gebruikt of zonder concreet doel hebt geïnstalleerd
  • Ga werken met een CDN
  • Activeer caching voor je website

Video

SEO Specialisten en marketeers zijn het in ieder geval over één ding met elkaar eens voor 2017: Video wordt steeds belangrijker.

Begin 2016 werd zelfs gezegd dat Youtube misschien de grootste zoekmachine van het jaar zou worden. Groter dan Google dus.

Voor zover ik weet is deze voorspelling nog niet uitgekomen, maar dat er groei is in het gebruik van video is lastig te ontkennen.

Volgens Google zijn mensen op zoek naar beweging (wat je het beste ook in je website kan verwerken). Het aantal video's dat per dag wordt bekeken is gigantisch. Zeker op mobiel is dit de trend.

Telefoon video

Maar ook op desktop zie je dat video belangrijk blijft. Zo zag je dit jaar ook een grote toename in het gebruik van videoheaders, wat volgend jaar waarschijnlijk nog vaker zal gaan voorkomen.

Daarnaast is Youtube een bedrijf van Google en heb je door gebruik te maken van Youtube video's extra kans om te scoren in Google.

Zo plaatsen wij onze video's op YouTube om binnen Youtube te scoren. Daarnaast scoren we met de Youtube video's in Google. Verder plaatsen we de video's ook in onze blogberichten, waardoor die ook weer beter gaan scoren.

Meer weten over Video SEO? >>>

To Do:

  • Kies 3 onderwerpen waar je een video voor wil gebruiken
  • Neem de video's op of laat ze maken door een ander
  • Upload de video's op Youtube en optimaliseer ze
  • Verwerk de video's in je blogs

Veiligheid

In het kader van user experience heeft Google ruim een jaar geleden al aangegeven dat het werken met een SSL certificaat (https:// site) (een beetje) invloed kan gaan hebben op de ranking van je website.

Hier zijn de afgelopen tijd meerdere onderzoeken naar gedaan. Het resultaat was vaak dat https:// sites over het algemeen hoger ranken dan sites die nog op http:// draaien.

Sites die over zijn gestapt van http:// naar https:// zagen echter niet altijd een verschil in ranking, waardoor er nog geen causaal verband gelegd kan worden tussen de twee.

Google is echter op meerdere vlakken aan het aandringen op het gebruik van een SSL certificaat. Onder andere via de browser van gebruikers.

chrome-http-melding

Vanaf 17 januari 2017 zal in Google Chrome een 'not secure' melding getoond worden voor de URL als er om bankgegevens of wachtwoorden gevraagd wordt op de website.

In de toekomst zullen ze deze melding nog duidelijker maken door er een rood driehoekje voor te zetten:

chrome-http-melding-toekomst

Werk je met wachtwoorden of bankgegevens op jouw website? Be safe!

To Do:

  • Start je met een website? Vraag direct een SSL certificaat aan vanaf het begin
  • Besluit of SSL een logische toevoeging is voor jouw website
  • HTTPS geactiveerd op je website? Stuur de http:// variant van je site volledig door om te vermijden dat je site dubbel op het internet staat
  • Vermijd plugins die lange tijd niet geupdated zijn door de ontwikkelaar (gevaar voor je website)

Lokale SEO

De groei van lokale SEO blijft toenemen. Google blijft updates doen aan hun algoritmes voor lokale SEO. Ook in 2017 zal lokale SEO 1 van de belangrijkste speerpunten zijn.

Lokale SEO houdt in dat je website (en Google+ pagina) goed zijn geoptimaliseerd om lokaal te scoren in Google.

Dit houdt in dat wanneer iemand in de buurt van de locatie van jouw bedrijf iets opzoekt, dat jouw site dan hoger rankt dan wanneer iemand uit de andere kant van het land op het zelfde zoekt. Hij of zij ziet dan juist resultaten die voor zijn locatie relevant zijn.

IMU bovenaan in Google Maps

Daarnaast kan je hier ook beter mee scoren in Google Maps, wat steeds relevanter wordt door het groeiende gebruik van mobiele telefoons.

Google wil websites beter blijven begrijpen om de beste resultaten te kunnen geven. Hierdoor kan je je adres ook opmaken met zogeheten Rich Markup wat er voor zorgt dat Google precies weet welke content op je website je adres is.

Dit zorgt er voor dat je het lokaal ook weer beter zal doen in de zoekresultaten.

Lees hier onze complete Local SEO gids >>>

To Do:

  • Meld je aan bij Google My Business
  • Verrijk de code van je adres met rich markup
  • Plaats het Google+ profiel van je bedrijf op je website
  • Zorg ervoor dat het adres van Google My Business 1 op 1 overeenkomt met het adres op je website

Linkbuilding?

Linkbuilding is toch dood? Ja. En nee.

Oldschool linkbuilding (het plaatsen van je link op honderden startpagina's, A-B linkbuilding, links kopen) werkt inderdaad niet meer. Google zal je hier eerder voor straffen dan belonen.

Het kan zijn dat je hier soms op korte termijn nog een boost van kan krijgen, maar vervolgens komt vaak een flinke klap (waar je soms jaren over doet om te herstellen).

Geloof dan ook nooit in partijen die je mailen en aangeven dat ze jou op korte termijn kunnen boosten voor een bepaald keyword. Hard bij wegrennen!

Dont trust you meme

Dit soort partijen kunnen je ontzettend veel schade berokkenen. SEO is een eerlijk vak. Je zal je plek in de zoekmachines dan ook eerlijk moeten verdienen.

Linkbuilding kan echter nog wel werken. Wanneer jij een link krijgt van een relevante website, kan dit nog steeds positieve invloed hebben op je ranking.

Sterker nog, links behoort tot de top 3 van de ranking factoren voor Google.

Linkbuilding Tips >>>

2017: Van linkbuilding naar populariteit (SEOcial)

Google koos niet zomaar voor links als belangrijke SEO factor. Ze wilden voornamelijk kijken hoe populair een website was bij anderen.

Eén van de grootste populariteitsindicators van de afgelopen jaren zijn social media. Wordt je URL veel gedeeld op social media? Dan zal Google dit meenemen in zijn beoordeling van je website.

Social Media en SEO gaan dan ook hand in hand, wat wij SEOcial noemen. Het loont dan ook om te focussen op het verkrijgen van meer shares via social media.

Mijn verwachting is dat Google in de toekomst ook zal gaan kijken naar de emotie die gepaard gaat bij vermeldingen van een bedrijf of URL. Daarover meer in de volgende sectie!

To Do:

  • Mail minstens 3 concullega's uit jouw markt om eens koffie te drinken. Wie weet wat je voor elkaar kan betekenen (en op termijn een leuke backlink?)
  • Als je een kapotte link tegen komt waar jij ook content over hebt of kan schrijven - mail de webmaster voor een win-win situatie
  • Wees waardevol op je website. Links zullen dan vanzelf komen (ook wij hebben backlinks, zonder strategie daarvoor)
  • Stimuleer social shares op je website d.m.v. sticky social buttons

Rankbrain: Robots!

Al gehoord? Rankbrain is op dit moment Googles' 3e belangrijkste ranking factor!

Google ontwikkelt razendsnel op allerlei gebieden. En daar zijn niet alleen mensen bij betrokken.

Steeds meer van de ontwikkelprocessen bij Google worden uitgevoerd door machines. Machine Learning en Artificial Intelligence zijn extreem belangrijk bij vrijwel alles waar Google zich mee bezig houdt (spraakverwerking, spraakherkenning, voorspellingen, visuele verwerkingen, ranking, etc.)

Kunstmatige Intelligentie

Rankbrain is de toepassing van machine learning bij de zoekalgoritmes van Google. Rankbrain werkt anders dan hoe Google in de basis is begonnen met het ranken van zoekresultaten.

Rankbrain kijkt namelijk niet naar honderden losse vooraf bepaalde factoren om die vervolgens in een algoritme te beoordelen. Het systeem werkt op basis van Training Data en geeft op basis daarvan de beste zoekresultaten weer.

Dit ontwikkelt zich zo snel (24/7), dat ik verwacht dat Rankbrain in korte tijd het volledige zoekalgoritme zal overnemen.

Alle ins en outs over Rankbrain >>>

Rankbrain zal je website als geheel gaan verwerken. Je wordt dus niet meer beoordeeld op losse SEO factoren. Wees daarom zo duidelijk en waardevol mogelijk met je website.

Belangrijk om te realiseren is dat de leesbaarheid van je website nu belangrijker is dan ooit te voren. Als de robots van Google je site namelijk niet goed kunnen lezen (ook wel crawlen genoemd), heb je straks een groot probleem.

Gelukkig kan je Google helpen om je website te begrijpen door hier de juiste codes voor te gebruiken. We noemen dit ook wel Semantische SEO.

SEO wordt hierdoor steeds lastiger om 'zelf' te doen als je niet de juiste techniek hebt. Voordeel is wel weer dat je je als ondernemer volledig kan focussen op hetgeen jij expert in bent wanneer je techniek op orde is.

Om goed te zijn in SEO, moet je nu dus eigenlijk helemaal niet goed zijn in SEO. Je hoeft je alleen nog maar te focussen op het leveren van waarde in jouw vakgebied (als je een goede technische basis hebt).

To Do:

  • Implementeer Semantiek in je website
  • Varieer in je content (multimedia)
  • Zorg voor kwaliteitscontent
  • Stimuleer engagement op je website en op social media (voor een waardering die op meerdere plekken herkend kan worden)
  • Blijf interessant: probeer bezoekers zo lang mogelijk op je pagina's te houden.
  • Denk niet aan SEO. Denk aan je bezoekers.

Champagne SEO

5... 4... 3... 2... 1... GELUKKIG NIEUWJAAR!

Of nee, zo ver zijn we nog niet in het jaar (al ben ik ondertussen al vrij lang aan het schrijven. Applaus voor jou als je nog aan het lezen bent!)

Champagne SEO

Als je alle tips en trends uit dit artikel hebt verwerkt, heb je ondertussen echt een killer van een SEO kanon neergezet.

Een belangrijke SEO truc om de website en zijn structuur een vervolgens extra vorm te geven is Champagne SEO.

Champagne SEO is bedoeld om de waarde van de verschillende pagina's op je website door te laten vloeien naar andere pagina's (net als bij een champagne toren). Dit kan je doen door gebruik te maken van (automatische) interne links binnen je website, waardoor alle pagina's in je website aan elkaar gelinkt zijn.

Hierdoor verstevigt je website zich als geheel, en is je hele website in beweging wanneer ergens iets wordt gewijzigd of toegevoegd.

Website boom

Je kan dit proces ook zien als een zaadje dat uitgroeit tot een boom. Iedere keer dat jij waarde toevoegt aan de site, wordt de boom groter en sterker. Of wordt de champagne toren dus hoger 😉

Zeker met de ontwikkelingen van Rankbrain waarin je website als geheel beoordeeld gaat worden, zal de toepassing van Champagne SEO ontzettend veel waarde met zich meebrengen.

To Do:

  • Zet al je belangrijke keywords en het bijbehorende artikel op je website op een rijtje;
  • Maak interne links aan in je website voor deze keywords naar de betreffende artikelen;
  • Automatiseer bovenstaande, zodat je niet onnodig tijd verliest.

Virtual Reality & SEO

Virtual Reality is nog redelijk nieuw op dit moment. Toch zie je steeds meer toepassingen op het internet voorbij komen die te maken hebben met Virtual Reality. Denk maar aan 360 graden foto's of video's!

De groei in verkoop van VR brillen is ook ongekend. Het zal me niet verbazen als binnen enkele jaren het hebben van een VR bril net zo normaal is als het hebben van een smartphone of tablet.

Natuurlijk loopt Google ook voorop in deze ontwikkelingen en hebben ze o.a. hun Cardboard App om mee te spelen in de VR markt.

Maar ook op gebied van SEO beginnen ze al stappen te zetten. Zo kunnen ontwikkelaars zich aanmelden voor hun VR View programma.

Virtual Reality Website

Web developers kunnen vervolgens gebruik maken van VR View om 360 graden media op pagina's te embedden die ook goed geïndexeerd zullen worden. Op dit moment gaat VR optimalisatie nog ongeveer hetzelfde als optimaliseren voor afbeeldingen en video's.

Wie weet wat de toekomst brengt. Gaan we dan ook volledige websites in VR bekijken? Of worden websites een volledige VR ervaring, en lachen we tegen die tijd om het 'mobile only' tijdperk?

Conclusie

Heb ik je goed volgeblaft met al deze SEO Trends? I hope so!

Ik hoop ook dat je mijn actiepunten bij elk kopje ter harte neemt en hier mee aan de slag gaat.

Waarschijnlijk gaat het niet meer lukken om al die punten te verwerken voor de start van 2017. Wel raad ik je aan om voor jezelf een planning te maken om met deze elementen aan de slag te gaan.

Lastig om te bepalen waar je mee start, of wil je eigenlijk alles tegelijk doen? Lees hier hoe ik daar mee om ga >>>

Wat is jouw eerste actiepunt?

Ben je geïnspireerd om met je SEO aan de slag te gaan?

Ik hoor graag wat je van het blog vond en wat jouw eerste actiepunt is!

Comment Section

90 reacties op “SEO Trends 2017


Door Aswin op 1 december 2016

Very Nice! Bedankt voor het op de rails houden. Dan kunnen we deze input weer meenemen in het advies naar de de klanten toe.

Ga zo door en stop nooit! 🙂

Duimpje omhoog.

Groetjes,
Aswin





Door Corjan op 1 december 2016

December is bij ons de website onderhouds maand! Super infomatie dit! Laat 2017 maar komen 🙂 Bedankt



Door Angelique op 2 december 2016

Ok. Dit was inderdaad een complete cursus. Nu nog alle artikelen lezen waar je naar door linkt. Maar eerst even een nieuw blogartikel plaatsen. Fijn weer zo veel kennisoverdracht Martijn, ik ben zo blij dat ik IMU member ben 🙂 ! (Hoef ik aaaaaal die technische dingen ook niet te organiseren) daaag! Misschien zien we elkaar op de Kerstborrel.



Door Jan van Tassen op 2 december 2016

Bedankt! Zeer interessant artikel. Vooral de wisseling van linkbuilding van 'ouderwets' link delen naar Social Media vind ik een goede ontwikkeling!



Door René Taling op 2 december 2016

Bedankt Martijn voor dit duidelijke en heel informatieve artikel. Zal snel eens contact met jullie zoeken voor het prigramma phoenix. Met vriendelijke groet, René





Door Marc Broos op 2 december 2016

Hey Martijn,
goed artikel, weer wat bijgeleerd, heb je zelf al alles toegepast, concullega's contacteren ;-)?
Onderschat toch het gebruik van zoekwoorden niet, want als het niet op de pagina staat, zal de bot je pagina niet koppelen, of je moet een super autoriteit hebben en scoren op synoniemen.
mvg,
Marc
SEO consulant


Door Martijn van Tongeren op 3 december 2016

Bijna alles, haha 😉

Uiteraard is de basis van het gebruik van zoekwoorden nog wel relevant. De boodschap die ik voornamelijk wil overbrengen is dat je niet ''voor de zoekmachines'' moet schrijven, maar voor de gebruiker. Het is beter om eerst een waardevol artikel te schrijven, en die achteraf hier en daar te optimaliseren. Ga je vanuit ''SEO'' een artikel schrijven, is het vaak veel minder waardevol en scoort het vaak ook niet bijzonder goed in de zoekmachines 🙂


Door Froukje op 2 december 2016

Van zo'n artikel word ik echt blij. Opgeslagen in favorieten en aan de slag met de to-do's!!!



Door Marijke Wijnands op 2 december 2016

Goed artikel! Deze punten neem ik zeker mee bij mijn volgende artikelen. Op naar een top jaar!



Door Yolanda op 2 december 2016

Dank je wel voor een helder artikel, nu alle links nog doornemen.





Door Etienne op 2 december 2016

Goed geschreven en uitgevoerd. 😃



Door Monique van Dam op 2 december 2016

Dank je wel, Martijn. Ik zal er in mijn eigen werk rekening mee houden, maar ook in mijn SEO introductietraining voor vrouwelijke ondernemers zeker naar verwijzen!



Door Mike Hulscher op 2 december 2016

"Oldschool linkbuilding (het plaatsen van je link op honderden startpagina's, A-B linkbuilding, links kopen) werkt inderdaad niet meer. Google zal je hier eerder voor straffen dan belonen."

Ik vrees dat dit niet helemaal waar is.
Veelal zie ik concurrenten van klanten van ons, die gewoon heel veel startpagina links hebben en waarschijnlijk ook gekochte links.
Overigens straft google volgens mij niet eerder, maar devalueren ze pagina's nu eerder.


Door Martijn van Tongeren op 3 december 2016

Klopt, slechte / neppe backlinks worden nu vaker gedevalueerd! Wat je vaak ziet is dat websites in het begin een flinke boost krijgen door gekochte backlinks. Kort daarna zakt dat echter weer flink af en kost het veel moeite om de reputatie te herstellen of op te bouwen. Daarom het advies om dus te bouwen aan een eerlijk en relevant linkprofiel 🙂


Door Rik op 4 december 2016

Ik lees dit ook altijd overal maar is er bewijs voor dat Google het doet ? Zover ik weet niet want 100 websites die een link profiel hebben met spammie startpagina en blog links doen het al jaren gewoon goed. Vraag me ook wel eens of in hoeverre de NL markt aangepakt wordt op dit.


Door Alain - SEO Specialist op 6 december 2016

Ik vind dat ook wat "kort door de bocht" @Tonny A-B doe ik per definitie niet alhoewel ik weet dat het werkt... Wil iedereen afraden om in te gaan op het ruilen van linkjes op linkfarms.

De rest van mijn linkbuildingstrategie blijft geheim 😉


Door Tonny Loorbach op 6 december 2016

Eh, dat zeg ik toch helemaal niet in de video? Niks geheims aan mijn strategie hoor, ik doe simpelweg niet aan linkbuilding, dat zeg ik ook in de video.


Door Alain - SEO Specialist op 13 december 2016

Hallo Tonny,

Dat heb ook ik niet gezegd.. ik citeer "De rest van mijn linkbuildingstrategie blijft geheim "

#ruis


Door Esther Wouters op 2 december 2016

Dank je wel voor dit hele uitgebreide overzicht Martijn. Fijn ook dat je er meteen ToDo's in zet, dat maakt het lekker concreet. De metafoor van de champagnetoren spreekt mij wel aan 😉 Ik ga zeker met je tips aan de slag, stap-voor-stap.



Door Helen Sweere op 2 december 2016

Goed 'monster'artikel, Martijn. Ik heb het helemaal gelezen zonder mijn interesse en aandacht te verliezen. Ik heb er veel van geleerd en ga straks meteen aan de slag.
Groetjes Helen



Door Pieter de Vries op 2 december 2016

Duidelijk verhaal! Nu toepassen en dan kijken of het allemaal klopt.



Door Harm van Wijk op 3 december 2016

Dank je wel Martijn! Zeer waardevol! (Ik dacht dat ik klaar was...maar weer volle bak weer aan de slag 🙂



Door Raymond Gruijs op 3 december 2016

Top artikel Martijn. Even een praktische vraag hoe maak je die linkjes in de inhoudsopgave zodat ze doorlinken naar delen van het artikel in plaats van naar een nieuwe pagina?



Door Igor Payet op 3 december 2016

Goed en duidelijk verhaal met veel bruikbare tips!





Door Rob Kooy op 4 december 2016

Gelukkig heb ik phoenix. Dan is het meeste al geregeld.



Door Maartje Roozeboom op 5 december 2016

Hi Martijn,
Vol interesse je artikel gelezen, dank!
Ik heb nog 1 vraag: je schrijft dat Voice zoekvragen uitgebreider zijn dan die 'robot zoektermen'. Worden deze ook al meegenomen in Google's Keywordplanner? Want ik zie ze daar nog niet zoveel terugkomen.
Het is wel een geweldige ontwikkeling trouwens: SEO schrijven gaat steeds gemakkelijker!


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Google Keywordplanner is meestal vrij beperkt in de zoektermen die ze aangeven. Vaak zijn deze shorttail, alleen de longtail die regelmatig gebruikt wordt (op exact die manier, zonder spelfouten of grammaticale aanpassingen) wordt weergegeven in Googles keyword planner


Door René op 5 december 2016

Overzichtelijk artikel! Blijft toch een hele klus om alles bij te houden als ''hobbyist". Dank voor de input en inspiratie. Heb ik weer wat te doen in de Kerstvakantie ;-D



Door Alain - SEO Specialist op 6 december 2016

Goed artikel overigens Tonny! Echter mis ik de trend dat AdWords meer en meer de organische resultaten naar beneden drukt.
SEO staat zwaar onder druk, AdWords is eating more and more clicks. (4 ads on top)
En wat dacht je van de roll out van "Google Home Services" met een beetje pech "eet" deze nieuwe service de clicks die nu naar de local pack gaan...
Is natuurlijk geen leuke trend maar ik vind het de allerbelangrijkste trend die nog geen breuk vertoont...


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Hey Alain,

Dat is zeker waar, voor de shorttail termen dan 🙂

Google Home Services is voor de NL markt nog niet interessant en heb het daarom nog niet meegenomen in het blog. Ben benieuwd of het dit jaar impact gaat maken!


Door Gustavo Woltmann op 6 december 2016

Zeer uitgebreid en volledig artikel, ik zal nog tot 2017 nodig hebben om het allemaal door te nemen vrees ik 😉



Door Jolita op 7 december 2016

Zeer uitgebreid en interessant artikel! Ik ben een leek op dit gebied, daarom besteed ik het meeste werk uit. Door de to-do's er bij te plaatsen, ben ik zelf ook aan de gang gegaan, leuk! en ik begin het zowaar een beetje te snappen 😀



Door Jonasz Nunes op 14 december 2016

Top, zeer aangenaam lezen en nuttige informatie 10 voor user experience 😉



Door Rowenna op 14 december 2016

Hallo Martijn,

Onwijs bedankt voor het sharen van deze informatie!
Ik heb een webwinkel met 125 producten (450 varianten) en de volgende stap is om SEO toe te passen. Zou je alle 125 productpagina's aanpassen? En is het wijs om al deze pagina's op niet indexeren te zetten, totdat SEO is toegepast?

Ontzettend bedankt nogmaals!


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Altijd alles op indexeren laten staan Rowenna 🙂

Ik zou starten bij de pagina's die het belangrijkste zijn voor je website. Misschien zelfs ietsje snijden in het aantal producten, tenzij het goed past bij je shop natuurlijk. Check daarvoor ook onze conversie blogs!


Door funs lemmens op 15 december 2016

Mooi tips. dank voor het delen. gaan kijken en proberen een en ander toe te passen . Moet er tijd voor nemen.



Door Elma op 15 december 2016

Dar doe je weer goed Martijn!!
Stof voor in de kerstvakantie en acrie in te plannen in het nieuwe jaar. Jullie houden me wel bezig.



Door Menno de Haan op 19 december 2016

Ziet er goed uit dit artikel! Ik heb alles gelezen, want ik vroeg me steeds af wat jullie zelfbedachte termen als 'Champagne SEO' betekenen, erg amusant.

In 2016 heb ik door middel van diverse experimenten ontdekt dat linkbuilding nog steeds werkt. Echter dient het onpage gedeelte van een website dan ook volledig op orde te zijn. Ook moet je er naar mijn ervaring niet te hard op inzetten, drie tot vijf links per maand kan al een enorm verschil betekenen 😉

Belangrijk is de effecten goed te meten en linkbuilding langzaam af te bouwen, uiteindelijk wil je namelijk niet afhankelijk zijn van deze 'weeffout' in het algoritme van Google. Je wilt van het algoritme profiteren vanuit de intentie zoals deze bedoeld is, door beter dan de rest te informeren (daarvoor word je automatisch met links beloond).

AMP vind ik als gebruiker een fantastische ontwikkeling. Heerlijk hoe je tegenwoordig simpelweg door nieuwsartikelen swipet, zonder vertraging! Grappig ook hoe Google op deze manier veel macht naar zich toetrekt en dwingt (denk ik) tot gekleurde artikelen en advertorials, uiteindelijk moet er immers ook iets verdiend worden.

Succes in 2017 met jullie community! Mooi om te zien hoe dit bedrijf zich blijft ontwikkelen .


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Hey Menno,

Dat is zeker waar! Bouw links, maar doe het met mate zou ik zeggen 😉

AMP is een ontwikkeling waar ik zelf ook groot fan van ben. Ik verwacht dat Google hier meer en meer op zal gaan inzetten!


Door ICTindustrie op 20 december 2016

Wat een uitgebreid, maar vooral duidelijk artikel! Ik ga sla deze zeker op!

Groeten, Mark



Door Mirjam op 9 maart 2017

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee! Ik heb alleen nog één vraag waar ik nog geen antwoord op gevonden heb. Wij hebben begin dit jaar de zoekwoorden waar we op gevonden willen worden gedefinieerd en de website pagina’s geoptimaliseerd. Twee keer per week publiceren we een blog op https://www.cysklantfeedback.nl/blog en nu vraag ik me af, kunnen we diezelfde zoekwoorden ook in onze blogs terug laten komen, of gaan deze dan concurreren met de website pagina’s? Is het een probleem om de zoekwoorden vaker terug te laten komen? Ik hoop dat je de vraag kan beantwoorden, want hier worstel ik al langer mee.


Door Bart Molk op 27 januari 2017

Ik volg jullie nu al een tijdje met verschillende blog artikels, voor social media en andere manieren om de SEO van mijn website een goede boost te geven. Wat schrijven jullie leerzame artikels en maken leerzame video's. Na het toepassen van enkele van jullie SEO tactics begint mijn site al een stuk omhoog te gaan maar na de eerste paar weken stond mijn website op de eerste pagina, is vervolgens gezakt naar 6 voor het keywoord 'Escort Amsterdam' en is nu weer langzaam omhoog geklommen... Is het normaal dat een nieuwe website wanneer deze online komt direct hoog stijgt en daarna weer een gedeelte zakt of komt door een penalty of iets dergelijks?

Grtz,


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Hey Bart,

Het kan zijn dat Google een korte test heeft gedaan (ze testen regelmatig) om te zien hoe je pagina performd op zo'n positie. Is het bezoekersgedrag dan nog niet wenselijk, kan het zijn dat ze je weer wat terugzetten. Zorg er dus voor dat de user experience op je site goed op orde is!


Door Jasper Lensselink op 30 januari 2017

Martijn, dank voor deze mooie toevoeging op de maandagochtend! Het team van Fotobelevenis.nl is weer dankbaar voor je input.



Door Sem Schröer - 9to5-fit.com op 1 februari 2017

Martijn, hartelijk dank voor dit zeer informatieve artikel. Ga dit zeker toepassen op alle geschreven content van mijn website!



Door Robin op 2 februari 2017

Mooie uitgebreide post! Waar ik persoonlijk nog echt belang aan hecht zijn de traditionele manieren van SEO die nog steeds werken. Ik wil iedereen aanraden om niet alles op te geven en continu te switchen van strategie. Indien je een nieuwe site begint, dan zal die nergens ranken zonder enige backlinks. De rest is ook belangrijk, maar in mijn ogen kun je niet ''overleven'' zonder een mooi linkprofiel! Succes


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Blijven switchen van strategie is zeker niet goed. Een aantal facetten van SEO oppakken kan echter wel heel krachtig zijn. Daarom ook het gehele overzicht in dit artikel 🙂


Door Sander Lentink op 14 februari 2017

Geweldig artikel! 2017 wordt weer een interessant jaar 🙂



Door Alwin op 15 februari 2017

Goed artikel! De focus mag wat mij betreft op mobile. Ik ken nog maar weinig mensen die echt weten wat de gebruikerservaring om hun mobiele site is, of wat hun mobile metrics zijn.


Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Mobile first, mobile only, everything goes mobile! Ik denk dat we dit jaar veel tools kunnen verwachten die hier meer inzicht in gaan geven 🙂



Door Martijn van Tongeren op 21 februari 2017

Thanks! (uitgaande links in de comments zijn overigens NoFollow. Of is je naam daadwerkelijk ''GoPro Kopen''? 😉 )


Door Ad op 6 maart 2017

Helder artikel! We hebben weer wat werk aan de winkel...


Door Richard op 17 maart 2017

Duidelijk artikel met concrete actiepunten voor dit jaar. Als ik het zo zie gaat gestructureerde data dit jaar echt een stuk belangrijker worden...


Door Vincent op 3 mei 2017

Top artikel, kan hier zeker weer een jaar mee vooruit!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website