Hoe service het verschil kan maken in de winkelstraat
Hoe service het verschil kan maken in de winkelstraat
11 januari 2018 

Hoe service het verschil kan maken in de winkelstraat

Fysieke schoenenwinkels hebben het de afgelopen jaren erg moeilijk in Nederland. De schoenenzaken in de winkelstraat moeten de concurrentie aangaan met online shops als Zalando, maar hebben wel de kosten van personeel en vaak een duur pand. Veel winkels zijn daardoor ook failliet gegaan en hebben de deuren voorgoed gesloten.

Onder de rook van Venlo is er echter een schoenenwinkel in een klein dorpje waar mensen van heinde en ver naar toe komen om schoenen te kopen. Deze schoenwinkel in Belfeld is niet bepaald goedkoop en dat kan dus niet de reden zijn waarom deze zaak zo populair is. De reden dat deze winkel zo goed loopt, is de service en expertise van het personeel. Voordat ik hier verder op inga, beschrijf ik eerst mijn ervaringen in een gemiddelde schoenenwinkel.

Hoe gaat het in een gemiddelde schoenenwinkel

Als ik naar een doorsnee schoenenwinkel ga in een stad dan gaat het meestal als volgt. Ik vind een paar schoenen dat ik leuk vind, met of zonder verkoper, en deze ga ik vervolgens passen. Bij het proberen vraagt de verkoper, die er dan meestal wel bij is komen staan, meestal hoe de schoen zit. Ik geef antwoord en vraag waar ik op moet letten. Nu krijg ik bijna altijd het volgende antwoord: “ja, dat kun je het beste zelf voelen”. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat de schoenen weinig ondersteuning bieden, dan wordt hier doorgaans maar weinig mee gedaan. Tja, als dat de service is in een schoenenwinkel, waarom zou ik dan nog naar een offline winkel gaan en niet bij een webshop kopen.

Hoe het wel kan

In de eerdergenoemde schoenenwinkel in Belfeld gaat het echter als volgt. Ten eerste loopt er in de winkel relatief veel personeel rond. Nu kun je hier wel of geen fan van zijn, maar als je geholpen wilt worden dan hoef je meestal niet lang te wachten. Als je geholpen wilt worden, dan word je ook echt geholpen. Het personeel kan je voet opmeten zodat de verkoper je een schoen kan laten proberen die goed bij je voet past en voldoende ondersteuning biedt. Als je aangeeft dat de schoen niet fijn zit, bijvoorbeeld omdat de schoen te weinig ondersteuning geeft, dan wordt er voor een oplossing gezorgd. Zo kwam de verkoper met andere zooltjes waardoor de schoen toch de gewenste ondersteuning gaf.

De verkopers in deze schoenenwinkel zijn gediplomeerd waardoor ze ook deskundig advies kunnen geven. Deze zaak is eveneens een voetadviescentrum en hier kun je een afspraak maken met een orthopedisch schoentechnicus en podoloog. Kleine reparaties of aanpassingen worden meestal gratis uitgevoerd. Dit is allemaal service die je niet hebt als je online schoenen koopt en die voor veel mensen een reden zijn om naar deze schoenenwinkel te gaan en terug te komen. Het gevolg is dat deze schoenenwinkel in een klein dorpje ontzettend goed loopt en mensen uit de verre omgeving trekt. Deze winkel is het bewijs dat een offline schoenenzaak heel succesvol kan zijn.

Investeer in service

Veel winkeliers klagen over de concurrentie van online winkels. Ik begrijp dat concurreren tegen online shops moeilijk is, maar in plaats van te klagen zouden veel winkeliers moeten kijken naar kansen. Ik ben ervan overtuigd dat als meer schoenenwinkels zouden investeren in hun personeel en service, dat zich dat ook uitbetaalt in meer verkopen. Kijk als winkelier wat jij kunt bieden dat internet niet kan bieden aan consumenten. Deskundig en persoonlijk advies kun je namelijk veel beter bieden in een offline winkel dan in een online shop. Ook ben ik ervan overtuigd dat veel mensen bereid zijn om iets meer te betalen voor een product of dienst als hier goed advies en service tegenover staan.

Heb jij andere goede voorbeelden van een fysieke winkel die ondanks online concurrentie wel goed draait. Ik hoor ze graag! Ook ben ik benieuwd hoe jij denkt dat offline winkels zich staande kunnen houden in deze tijd.

Over de schrijver
Na jarenlang via vergelijkingswebsites mijn SEO vaardigheden aangescherpt te hebben, heb ik in 2015 besloten om deze vaardigheden te gebruiken om andere bedrijven te helpen. Via Edjon Online Marketing help ik bedrijven meer klanten via Google aan te trekken. Hierbij voer ik voor bedrijven onder meer content marketing, local SEO en linkbuilden uit. Ik geloof in een allround SEO aanpak, waarbij met de klant zijn doelen wordt meegedacht, en die zowel op de korte als lange termijn werkt.
Reactie plaatsen