arrow_drop_up arrow_drop_down
22 september 2020 

5 dingen die elke marketeer kan leren van Notion

Kennis én inspiratie op het gebied van marketing valt overal te vinden. Niet alleen grote bedrijven, maar ook sommige start- en scale-ups zetten hun marketing goed in. In dit artikel neem ik je mee in de projectmanagement tool Notion en ga ik dieper in op 5 dingen die elke marketeer van hun kan leren.

Notion is een notitie-, herinneringen- en agenda-tool verpakt in één platform. De Bedenkers van Notion, Ivan Zhao and Simon Las, bedachten het platform zeven jaar geleden. Zij kwamen tot de conclusie dat de meestgebruikte projectmanagement tools nog niet waren samengevoegd in één platform. Hierdoor is het idee ontstaan van Notion. Momenteel telt het bedrijf meer dan 1 miljoen gebruikers en heeft het een omzet van 30 miljoen dollar.

Notion platform leerpunten

De 5 leerpunten van Notion:

1. Bouw een community

Dat community building helemaal hot is deze tijd wist je waarschijnlijk wel. Notion maakt hier goed gebruik van door hun gebruikers de vrijheid te geven in het organiseren van meetups, virtuele events en het delen van kennis en Notion templates. Bovendien kunnen gebruikers hun Notion licentie terugverdienen zodra ze mensen naar het platform refereren.

Wat jij hiervan kan leren
Notion laat zien dat het op verschillende manieren interessant is om van gebruikers fans te maken en elkaar onderling te actieveren om Notion te gebruiken. Hiermee worden gebruikers de ambassadeur en verkoper van het product.

klantverhaal op Notion

2. Een klantverhaal heeft waarde

Social proof is als jong bedrijf ontzettend belangrijk om duidelijk te maken wat je product te bieden heeft. Daarom besloot Notion om sterke en verdiepende klantverhalen te delen op de website. Deze klantverhalen gaan dieper in op hoe een specifieke gebruiker Notion inzet zodat de mogelijkheden met Notion duidelijker wordt.

Wat jij hiervan kan leren
Een review op Google of in de App Store is niet voldoende om duidelijk de waarde te laten zien van je product. Door een gebruiker uitgebreid aan het woord te laten kan dit andere mensen overtuigen om je product te gebruiken.

3. Wees actief op social media, maar leg je focus op één kanaal

Notion is actief op de vier mainstream social media kanalen: Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Maar toch legt Notion de focus voornamelijk op Twitter, ze hebben hier ook meer dan 100.000 volgers. Hier wordt Notion vaak benoemd en reageren ze op tips en vragen.

Wat jij hiervan kan leren
Wees actief op social media maar leg je focus op één kanaal. Kies met name het kanaal waar het meest over je wordt gesproken en waar je doelgroep het meeste actief is.

4. Visueel je merkverhaal vertellen

Notion maakt veel gebruik van illustraties om hun merkverhaal te vertellen. Deze illustraties zijn ontwikkeld door Roman Muradov en zorgen voor aanspreekbaarheid. Dit passen zij ook met name toe op hun “over ons” pagina. Door het inzetten van visual storytelling leggen ze op een pakkende manier uit hoe hun bedrijf is ontstaan.

Wat jij hiervan kan leren
Mensen zijn nieuwsgierig naar het verhaal achter je bedrijf. Wees creatief hoe je deze verteld en maak op een pakkende manier gebruik van visuele elementen.

Merkverhaal vertellen met Notion

5. Zorg voor zoveel mogelijk content

Op de website van Notion zijn ontzettend veel documenten te vinden. Deze documenten zijn gericht het gebruik van Notion. Dit is iets wat gebruikers waarderen, maar dit is ook goed voor de SEO positie van het bedrijf in Google.

Wat jij hiervan kan leren
Zorg ervoor dat bezoekers zoveel mogelijk over je product kunnen vinden op je website. Hiermee is het voor hun duidelijk of Notion wel een geschikte tool voor hun is. Maar ook kunnen huidige gebruikers te weten komen hoe ze Notion het beste kunnen inzetten. Als kers op de taart kan veel content op je website zorgen voor een hogere positie in Google.

Zoals je ziet staat de marketing afdeling van Notion niet stil en streven zij ernaar om zoveel mogelijk mensen te verbinden met hun merk. Welk leerpunt vind jij het meest waardevol?

Over de schrijver
Mijn naam is Thymo Rijneveld. Ik help ondernemers met opvallen op het gebied van online marketing en vormgeving. Daarnaast volg ik de HBO opleiding Business Innovation op het Avans in ’s-HertogenBosch.
Reactie plaatsen