arrow_drop_up arrow_drop_down
4 Manieren om meer bezoekers op je website te krijgen
15 februari 2020 

4 Manieren om meer bezoekers op je website te krijgen

Steeds vaker krijgen we vragen van ondernemers over hoe ze nu op de beste manier aan bezoekers op hun website komen. Sinds 2010 hebben we altijd zoekmachine optimalisatie als standaard gehouden. Daar volgen veel mensen ons voor.

Aan de andere kant spreken we een grote groep mensen aan die met name social media gebruiken om aan bezoekers te komen. Naast deze twee zijn er nog tal van andere manieren om bezoekers op je website te krijgen. In De Online Marketing Tornado hebben we die opgesplitst in vier categorieën.

1. Paid media

Paid media omvat alle betaalde manieren om bezoekers naar je website te trekken. Vaak zijn het advertenties, bijvoorbeeld in Google. Iemand zoekt op een zoekwoord, krijgt een advertentie te zien en klikt daar op. Je betaalt vervolgens per klik en je hebt een bezoeker op je website. Je kunt natuurlijk ook advertenties op Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn of allerhande platformen plaatsen. Je kunt zelfs op andermans website adverteren. Overal waar je betaalt voor een klik, lead of view is paid media.

Het grote voordeel van paid media is dat je er vanavond al bovenaan kunt staan in Google op een zoekwoord dat jij wilt. Je zet de kraan open en je ziet meteen dat je advertentie getoond wordt. Op Facebook werkt dat hetzelfde. Afhankelijk van hoe lang het duurt totdat het goedgekeurd wordt. Als jij zichtbaar wilt zijn, dan gooi je er een bak met geld in en ben je per direct zichtbaar. Dat is een heel groot voordeel ervan. Je kunt meteen zien of je aanbod werkt.

Het nadeel van paid media is dat het meteen stopt zodra jij de geldkraan dichtdraait. Als je stopt met adverteren is er in principe geen aanloop meer. Je hebt dan geen input en ook geen nieuwe aanwas voor je business. Daarnaast kost het natuurlijk ook geld. Het legt een bepaalde druk op je business. Je geeft geld uit en dat moet je ook terugverdienen. Het liefst op enigszins korte termijn.

Wat paid media gemeen heeft met andere soorten media, is dat je in principe op zoek gaat naar waar jouw doelgroep nu al is. Jouw doelgroep is bijvoorbeeld al in Google omdat ze al ergens naar op zoek zijn. Of je doelgroep zit al op Facebook of Instagram. Jij gaat dan betalen om daar jouw boodschap zichtbaar te maken.

2. Borrowed media

Met borrowed media ‘leen' je bezoekers van een platform zonder dat je ervoor betaalt. Sociale media vallen bijvoorbeeld onder borrowed media. Als jij een Facebook fanpage of Instagram account hebt. Wanneer je daar een bericht op zet, dan zien je eigen volgers dat, maar ook mensen die jou misschien nog niet volgen.

Als jouw volgers jouw bericht gaan delen, zien ook hun volgers het. Je maakt dan gebruik van alle mensen die zo'n social media platform al voor jou verzameld heeft. Facebook heeft bijna alle mensen ter wereld al verzameld. Die mensen gaan naar Facebook toe, niet naar jou. Maar omdat jij je bericht op Facebook hebt staan, gaan ze vervolgens door naar jou. Je leent als het ware de doelgroep van Facebook.

Een andere vorm van borrowed media zou zijn dat je bijvoorbeeld een partnership hebt met iemand in jouw markt die een grote mailing lijst heeft. Diegene kan voor jou een promotie doen aan zijn of haar e-maillijst. Dan leen je de e-maillijst van die persoon om jouw aanbod, blogartikel of website naartoe te sturen. Je maakt zo gebruik van de mensen die al bij iemand anders beschikbaar zijn.

Ditzelfde kun je overigens ook betaald doen. Wij doen dat zelf niet, maar er zijn veel grote media platformen, zoals in onze markt Frankwatching, Adformatie en Marketingfacts, waar je zo'n mailing of advertentie kunt inkopen. Dan is het paid media. Als je ze zo ver kunt krijgen dat ze het gratis voor je doen, wordt het borrowed media.

3. Earned media

Stel nu dat zo'n Adformatie, de Telegraaf of het AD iets over je wil schrijven, zonder dat jij ze ervoor hebt gevraagd, dan is dat verdiende media aandacht. Social media valt daar ook een beetje in. Als jij een post op jouw Imstagram zet en iemand anders gaat jouw post delen of naar jou verwijzen, dan is dat ook verdiende media. Als je dat wil, zul je content moeten produceren die nieuwswaardig is. Je zorgt zo dat mensen erover willen schrijven.

4. Owned media

Dit is de mooiste. Dit is elke vorm van media die je bezit, dus waar je zelf de controle over hebt. De makkelijkste vorm is je eigen mailing lijst. Dat is een groep mensen die jij verzameld hebt, die jij zelf in principe op afroep iets kunt sturen. Je kunt ze op afroep bereiken en zelfs naar je eigen website halen. Dit alles tot op zekere hoogte, want soms schrijven mensen uit en niet iedereen klikt op je links. Maar in principe is dit een kanaal dat jij beheert.

Een eigen forum of community platform waar mensen naartoe gaan, is ook een vorm van owned media. Wij hebben bijvoorbeeld een online marketing community achter gesloten deuren. De mensen die daarnaartoe gaan, behoren tot owned media. Hadden we een Facebook groep gehad, dan was het borrowed media geweest.

Een andere vorm van owned media zijn de bezoekers die al op je website zijn. Maar als jouw website hoog scoort in Google en die bezoeker komt vanuit Google op je website, dan is het weer borrowed media. We lenen de bezoekers die al naar Google toegingen. Het is een beetje een combinatie van. Die bezoekers zijn niet van ons, dat worden ze pas als ze vanuit Google de stap maken naar ons. Maar als wij een Google positie hebben die we al langere tijd hebben, dan vinden we wel dat dat onze plek is. Sommige Google posities hebben we inmiddels al 10 jaar. Dat is een stukje virtueel vastgoed en zien we als owned media in ze zoekresultaten.

Social media als combinatie van categorieën

Social media is eigenlijk een combinatie van verschillende categorieën. Als je een social media profiel met honderd volgers hebt, dan zijn die honderd volgers jouw owned media. Die kun je zelf bereiken wanneer je wilt. Maar het is ook borrowed media, want je hebt ze in eerste instantie van Instagram geleend. Je bent ook afhankelijk van Instagram om ze te bereiken. Instagram kan zo het algoritme veranderen waardoor jij in plaats van 20% ineens nog maar 5% van je doelgroep bereikt. Mensen zien Instagram als owned media, maar door dit soort dingen is het borrowed media.

Het is vaak de misvatting dat je volgers op social media onwed media zijn. Het is borrowed media, want je haalt ze van het platform. Daarnaast is het ook vaak paid media, omdat je bij Facebook en Instagram steeds vaker moet gaan betalen om je eigen volgers te bereiken. Het is deels ook earned media. Als jij een Instagram post plaatst en het algoritme gaat aan de slag om die post te verspreiden, bijvoorbeeld via hashtags of omdat jouw volgers jouw boodschap gaan delen, dan is dat een stukje earned media. Jouw content is dan zo goed dat het door het algoritme of de mensen wordt verspreid en er meer bereik op komt.

Hoe pas je de verschillende categorieën zelf toe?

Het is fijn om naar die vier vormen te kijken en je te bedenken of er vormen zijn die je nog niet gebruikt. De meeste ondernemers doen bijvoorbeeld nog heel weinig met earned media. Ze wachten af totdat iemand iets over ze gaat publiceren. Maar misschien kun je wel een aantal keer per jaar een hele noemenswaardige actie doen. Dat je zoiets bijzonders doet en daarvan de media proactief tipt, dat er over jou geschreven wordt.

Goede marketing is vaak niet dat je iets over jezelf schrijft, maar dat je iets creëert waardoor mensen over jou gaan schrijven. Vorig jaar hadden we zelf bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van earned media. We vierden onze verjaardag toen in het AFAS Circustheater. We deelden dat we dat gingen doen. Op de bedankpagina schreven we: “Tof dat je erbij bent, we vinden het leuk als je dit deelt.” Ongeveer de helft van de mensen die daar aanwezig was, heeft ook op social media gedeeld dat ze erheen gingen. Dat was voor ons ook een vorm van earned media.

Earned media wordt weinig gebruikt door ondernemers. Paid media wordt vaak wel gedaan, maar meestal met Google advertenties of social media advertenties. Wat ondernemers vaak vergeten, is om op zoek te gaan naar gevestigde partijen in hun markt die bijvoorbeeld een groot blog of media platform hebben. Je kunt daar bijvoorbeeld een mailing, banner advertentie of andere vorm van promotie toevoegen.

Ons advies voor meer bezoekers op je website

Wat we met name aanraden om te doen is dit jaar te kijken naar hoe je kunt zorgen dat je percentage owned media groter wordt. Bij ons is de mailinglijst altijd de ruggengraat van de business geweest. Dat blijft ook. We hebben een enorm bereik op social media en heel veel bezoekers op Google. Maar onze echte omzet en winst komt altijd uit de mailing lijst.

Martijn heeft uitgerekend dat een e-mailadres op onze mailinglijst vorig jaar 923,06 waard. Dat is gebaseerd op de omzet en lanceringen die we vorig jaar hebben gedaan. Dat is makkelijker uit te rekenen op basis van een mailinglijst dan bijvoorbeeld social media of websitebezoekers. Dat is voor ons een zekerheid. E-mail blijft. Het is niet dat Google ineens stopt met Gmail, waardoor mensen geen e-mail meer hebben.

Onze community, dus mensen die lid zijn van IMU en onze trainingen volgen, ook dat is een platform dat we zelf kunnen beheren. We kunnen zelf banner advertenties tonen. We kunnen zelf bepaalde topics uitlichten. We kunnen het zelf precies zo indelen als dat we willen. En als wij half ondernemend Nederland in onze eigen community hebben zitten, dan hebben we daar veel meer controle op dan wanneer we al die mensen via Instagram of Facebook steeds opnieuw moeten bereiken.

Wij zijn er ook nog altijd mee bezig om onze owned media uit te breiden. Dat doen we bijvoorbeeld door onze Google posities te versterken. We werken daarbij aan een manier om te zorgen dat we onze doelgroep, dus ondernemers die met online marketing bezig zijn, niet elke dag opnieuw moeten bereiken op een extern platform, maar ze constant te kunnen bereiken via ons eigen platform.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen