arrow_drop_up arrow_drop_down
Meer bezoekers naar je webshop in 2020?
4 januari 2020 
in SEO

Meer bezoekers naar je webshop in 2020?

Wat kun je doen om te zorgen dat je webshop beter gevonden wordt in Google? Deze vraag krijgen we regelmatig tijdens webinars. We delen regelmatig SEO-tips, maar die zijn vaak vooral gericht op websites en niet op webshops. Als het gaat om online marketing, dan zijn veel principes universeel. Bezoekers zijn bezoekers, mensen zijn mensen en de psychologie voor websitebezoekers werkt over het algemeen ook op webshopbezoekers. Als het gaat om zoekmachine optimalisatie, moet je voor een webshop wel rekening houden met wat andere dingen.

Er zijn natuurlijk een aantal standaard onderdelen die je zowel op een website als in een webshop kunt optimaliseren. Denk aan de paginatitel en een plaatje waar je een goede alternatieve omschrijving aan kunt geven. Je kunt de bestandsnaam van het plaatje optimaliseren op de zoekterm waar je gevonden mee wilt worden.

Pas de bestandsnaam aan met maximaal drie of vier beschrijvende woorden voordat je een afbeelding uploadt naar je webshop of website. Bij ons is dat een van de belangrijkste factoren. Naast dat afbeeldingen beschrijvend zijn, moeten ze ook goed gecomprimeerd zijn. Zodat het bestand zo klein mogelijk is.

In de basis is SEO voor websites en webshops universeel. Het grootste verschil zit hem in de contentstrategie. Op een website is het vrij makkelijk om blogs, artikelen en video's toe te voegen. In een webshop omgeving is dat anders.

Het verschil tussen een webshop en website

Het is belangrijk dat je begrijpt dat een webshop omgeving heel anders is dan een website. Een website draait om informatie en een webshop draait om verkopen. Je moet de twee niet te veel met elkaar mixen. Soms zie je dat mensen van hun webshop een website maken door een blog toe te voegen. Of ze gaan werken met interne links, omdat wij zeggen dat dat goed is voor SEO. Het is echter een enorme conversie killer. Je leidt je bezoeker af van wat hij wilde gaan doen: iets kopen. Voor SEO werkt het goed, maar voor conversie niet.

Andersom werkt het ook op een website. Als iemand een blog zit te lezen of zich laat informeren, is hij nog helemaal niet in een koopmodus. Als jij je webshop integreert in je website, zijn dat twee omgevingen door elkaar. Dat leidt af.

Waar je in eerste instantie mee moet beginnen, is kijken naar wat voor soort bezoeker je op je website hebt en wat voor informatie die bezoeker nodig heeft.

Waarom je een verkoop- en informatieomgeving niet moet mixen

Stel, je besluit volgende maand op vakantie te gaan en je weet nog niet waar je naartoe wilt. Je weet alleen dat je even weg wilt naar de zon. Je gaat naar Google toe en zoekt naar ‘zonvakanties januari 2020'. Op dat moment ben je een informatie zoekende bezoeker. Je gaat nog niet bewust naar KLM of Booking.com. Daar vind je niet de bestemming die je zoekt, want dat zijn koopomgevingen, geen informatieomgevingen.

Tijdens het oriënteren ben je op zoek naar blogs, artikelen en overzichtslijsten naar wat leuke bestemmingen zijn voor januari. Misschien kom je op een website over Curaçao. Je hebt nog niet besloten dat je naar Curaçao wilt, dus wilt eerst wat meer informatie over het eiland.

Zodra je hebt besloten dat je naar Curaçao wilt, ga je zoeken naar vliegtickets en hotels. Je hoeft dan geen informatie over het eiland meer, want je hebt je keuze gemaakt. Als je de informatie- en verkoopomgeving met elkaar gaat mixen, vertroebelt de focus. Misschien wist je vanaf het begin af aan al dat je naar Curaçao wilde. Dan ga je via Google het liefst direct naar een webshop omgeving, zoals Booking.com die er volledig op gericht is om jou het beste aanbod te geven.

Hoe werkt marketing voor webshops?

Je ziet het vaak gebeuren. Als mensen beginnen met ondernemen en ze weten nog niet precies wat ze willen doen of verkopen, dan beginnen ze een webshop om spullen te verkopen. Ze zien het als een soort switch die ze omzetten. Je drukt op ‘aan' en de verkopen regenen binnen. Was het maar zo. Al snel kom je erachter dat het toch niet zo werkt.

Er zijn honderdduizenden webshops in Nederland. Er is dus veel concurrentie. Met een webshop pak je maar een klein stukje van het zoekverkeer: de mensen die met hun pinpas in de aanslag via Google een koopgerichte zoekterm invullen. Qua variatie houdt het als nel op.

Het stuk dat voor de aankoop zit, het zoeken naar informatie, is een stuk breder. De meeste mensen zoeken eerst naar informatie voor je iets koopt. Die informatie kun je kwijt op een losse website. Je wilt niet het idee van een website en webshop met elkaar integreren. Je wilt ze naast elkaar laten draaien.

Je webshop is het eindpunt van de funnel; het topje van de piramide. Met je webshop trek je mensen aan die al koopgericht zijn. Het percentage mensen dat informatie zoekt over een onderwerp is veel groter. Je kunt hierdoor ook een groter stuk van de markt pakken. Dat doe je door naast je website ook een website over het onderwerp te hebben.

Stap voor stap meer bezoekers naar je webshop

Stel, je hebt een webshop en je verkoopt beeldschermen. Het is dan interessant om naar je domeinnaam te kijken. Waar wil je op gevonden worden in Google? Op de term ‘beeldscherm' wordt veel gezocht. Op ‘beeldscherm kopen' wordt minder gezocht, maar mensen die daarop zoeken zijn wel de bezoekers die je moet hebben. Het is dan slim om te kiezen voor een domeinnaam als beeldschermkopen.nl. Dit werkt natuurlijk alleen maar als je hele webshop in het thema staat van beeldschermen.

In eerste instantie wil je de bezoekers bedienen die al concreet naar jou op zoek zijn. In dit geval de mensen die zoeken naar de term ‘beeldscherm kopen'. Als je die bezoekers bedient en je zit aan je plafond, dan wordt het nuttig om te gaan uitbreiden met andere woorden. Dat kun je in eerste instantie doen met Google Ads. Je kunt heel makkelijk testen of er wordt gezocht op een bepaald zoekwoord. Bijvoorbeeld een afgeleide van je eerste zoekwoord. Komen die mensen daadwerkelijk naar je webshop en kopen ze ook?

Pas als je dat hebt staan, heeft het zin om nog breder te gaan. Je kunt je gaan richten op langere zoektermen die meer gericht zijn op het vinden van informatie. Deze termen zijn misschien niet direct gelinkt aan je product, maar als mensen er informatie over zoeken, zijn ze wellicht wel geïnteresseerd in jouw product.

Content strategie voor een webshop

We halen vaak het voorbeeld van onze klant Maaike aan als succesverhaal. Zij is ooit begonnen met een webshop waarin ze oefenboekjes voor rekenen verkocht: aandachtvoorrekenen.nl. Daarmee zat ze op een gegeven moment aan haar plafond. Ze werd gevonden op ‘oefenboekjes rekenen' en ‘rekenen oefenboekjes kopen'. Daar scoorde ze mee, haalde ze bezoekers mee binnen en draaide ze al een leuke business mee.

Er zijn in Nederland heel veel mensen met een kind op de basisschool die gebaat zouden zijn met zo'n boekje. Ze denken er alleen niet meteen over na om een oefenboekje voor rekenen te kopen. Ze moeten eerst op het idee gebracht worden dat hun kinderen met zo'n boekje naast school nog kunnen bijleren. Dat is waar een content strategie belangrijk wordt. Je moet mensen gaan opleiden tot klant.

Veel grote webshops zoals TUI werken al met een content strategie. Je ziet het alleen niet zo snel. Als je naar TUI.nl gaat om een vlucht te boeken, dan zie je geen blogs, video's of artikelen. Die zijn er wel, maar die staan op een subdomein, zoals blog.tui.nl. Ze schrijven niet alleen zelf blogs, maar geven ook mensen die via hen reizen de mogelijkheid om een gastblog te plaatsen. Vaak vinden mensen het leuk om iets te schrijven en een publiek te krijgen op zo'n groot platform. Dat is een mooie combinatie.

Als je een webshop hebt, raden we aan om er een website bij te zetten op een subdomein. Zorg dat het een losstaande omgeving is.

Je wilt je koper niet afleiden met informatie, interne links en social media knoppen. Je webshops omgeving is 100% gefocust op de verkoop. Op je website kun je informatie delen en je bezoeker verleiden naar je webshop te gaan. Wanneer ze eenmaal op je webshop zitten, kunnen ze nog maar één ding doen: je product kopen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen