arrow_drop_up arrow_drop_down
Zoekwoord Dichtheid (keyword density)

Zoekwoord dichtheid (keyword density)

Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je webpagina wordt het percentage bedoelt van de zoekterm waarop je een bepaalde pagina of artikel richt, ten opzichte van het totale aantal woorden op die pagina.

Deze pagina optimaliseren wij bijvoorbeeld op de term 'zoekwoord dichtheid'. Stel dat die term 10 keer voorkomt op deze pagina en de pagina 400 woorden bevat. De zoekwoord dichtheid is dan: 10/297*100= 3,37%. Des te vaker je die woorden namelijk gebruikt des te relevanter je pagina zal overkomen in de ogen van Google...

Te hoge zoekwoord dichtheid...

De valkuil hier is echter dat Google goed kan zien wanneer je aan het over-optimaliseren bent. Als je te vaak een woord gebruikt waar je op wilt scoren dan ziet Google dat de tekst niet meer natuurlijk is opgebouwd en kun je een Google penalty krijgen voor het zogenaamde “keyword spammen”.

Hoe dan wel?

Probeer er wel rekening mee te houden dat je artikelen relevant voor specifieke zoekopdrachten door deze enkele malen in je tekst te gebruiken. Gebruik onze SEO Checklist om te zien waar je jouw keywords het beste kunt plaatsen. Maak daarnaast ook gebruik van brede zoektermen, LSI keywords en longtail keywords zodat het natuurlijk blijft.

Woordkeuze in je gehele website

Google kijkt naast de woorden in je tekst ook naar het woordgebruik van je hele website. Wanneer je sommige artikelen helemaal optimaliseert op een specifieke zoekterm dan zal Google daar minder waarde aan hechten wanneer de rest van je website niets met deze zoekterm te maken heeft.

Probeer dus consequent je hele website in het teken van je eigen markt/hoofdonderwerp te houden, dan komt alles vanzelf goed. Des te vaker je een bepaald woord in je gehele website gebruikt, des te belangrijker Google dat woord voor jouw website zal vinden.