Short tail en Long tail zoekwoorden

Short tail en Long tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit een, twee of drie zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn de zoekopdrachten van vier woorden en langer.

Twee voorbeelden van short tail en long tail zoekopdrachten:

Short tail: Aangeraden aandelen
Long tail: Welke aandelen raden experts momenteel aan?
Long tail: Welke aandelen kan het het beste kopen?

Short tail: Bovenaan in Google
Long tail: Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?
Long tail: Tips om snel bovenaan in Google te komen

Verdeling short en long tail zoekopdrachten in Google

Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten in Google zijn verdeeld. 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten. Slechts 30% bestaat dus uit short tail zoekopdrachten.

Met de komst van voice search, waarbij je aan de Google app op je telefoon of bijvoorbeeld aan je Google Home speaker in huis een vraag stelt (in plaats van deze in te typen), zal dat percentage vermoedelijk steeds hoger worden. We spreken namelijk vaak met meer woorden en met name met volledige zinnen dan wanneer we typen. Typen doen we vaak in telegramstijl.
Short tail en long tail zoekopdrachten

Nadeel van short tail

Het is interessant om je te realiseren dat je concurrentie zich in veel gevallen op de 30% short tail zoekopdrachten richt. Dat komt veelal omdat website-eigenaren met een bewuste SEO-strategie de Google Keyword Planner en verwante keyword tools gebruiken voor hun zoekwoordonderzoek.

Deze tools geven enkel informatie over de short tail. De long tail geeft Google niet vrij, met name omdat deze teveel uiteen loopt. Deze informatie kun je alleen krijgen door te raden en het uit te proberen.

Waarom focussen op long tail?

Veel website-eigenaren missen hierdoor de zoekwoordcombinaties in jip-en-janneketaal. Zo zullen mensen in onze markt die geen verstand van SEO hebben niet in Google zoeken naar ‘SEO’ of ‘SEO tips’. Ze kennen de afkorting SEO namelijk niet.

Zij zullen als leek eerder zoekopdrachten intypen zoals ‘hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?’. Dat klinkt misschien wat kinderachtig, maar een groot percentage van je doelgroep zoekt op een dergelijke manier in Google.
Short tail en Long tail zoekopdracht in Google
Zeker voor een beginnende website is de long tail ideaal om op hele korte termijn gratis bezoekers naar je website te krijgen. Een specifiek product voor een specifieke doelgroep is veelal de sleutel tot succes. Hoe specifieker je bent, hoe gemakkelijker je kunt scoren in Google (je hebt minder concurrentie) en hoe hoger je conversie zal liggen.

Iemand die bijvoorbeeld zoekt op ‘hardloopschoenen kopen’ (short tail) is een relatief koopgerichte bezoeker. Maar stel nou dat er iemand zoekt op ‘roze hardloopschoenen Nike voor vrouwen’ (long tail) en in de zoekresultaten vervolgens kan kiezen tussen twee webshops:
  • Een webshop met alle soorten schoenen, waaronder ook hardloopschoenen
  • Een webshop die specialiseert in dames hardloopschoenen van Nike
Welke van deze twee webshops zal voor deze zoeker dan het meest relevant zijn? Specialisme leidt tot relevantie en relevantie leidt tot goede vindbaarheid en een hoge conversie.

Longtail in SEA?

Scoren op long tail zoekopdrachten kun je als een extra voordeel van SEO zien. Adverteren in Google (SEA) doe je namelijk veelal op short tail zoekopdrachten en daarmee bereik je dus niet de volledige markt.

De meeste long tail zoekopdrachten worden afgekeurd in Google Ads-campagnes, omdat het zoekvolume per woord te laag is. In dat geval loont het om een goede contentstrategie te hebben waarmee je inhoudelijk sterke artikelen over specifieke onderwerpen publiceert.

Google is inmiddels slim genoeg om naast brede zoektermen en synoniemen ook de betekenis van de woorden uit je content te halen (semantiek). Hier gaan we straks nog wat dieper op in.

Short tail = prestige

Natuurlijk is het prachtig als je uiteindelijk die felbegeerde eerste plaats weet te pakken op het meest belangrijke zoekwoord in jouw niche. Voor ons is dat de term 'internet marketing' bijvoorbeeld. Het is belangrijk om je te beseffen dat dit soort termen relevant voor je online business zijn, maar dat ze vaak pas het topje van de ijsberg zijn.

De echte massa, de long tail zoektermen, liggen onder het wateroppervlak.  Durf jij over je eigen verliesaversie heen te stappen door te kiezen voor specifieke oplossingen, producten en dus ook zoekwoorden?
Annelies
Door

Annelies

op 02 Nov 2015

Bedankt! Erg nuttig! Geldt dit ook voor zogenaamde tags die je aan producten kunt hangen? Ik werk zelf met SEO shop.

Alexander Kerch
Door

Alexander Kerch

op 06 May 2015

Bedankt voor deze informatie. Ik lees met veel bewondering je informatie. Maar ik denk dat ik met mijn website niet veel tips kan toepassen! Mijn website is eerder informatief.

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 07 Aug 2015

Dat is dan toch ideaal? 95% van mijn website is ook informatief ;)

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down