Welke keywords gebruik je voor SEO?
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc.
Om te zorgen dat jouw klanten jou op de juiste keywords voor jouw diensten vinden in Google (SEO), is het van belang om deze op de juiste plaatsen terug te laten komen in de teksten op je website. Dat wil je natuurlijk met mate doen en niet gaan keywordspammen. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd en het betekent dat je een tekst te vol hebt gepropt met een bepaald zoekwoord.
Bij keywords kun je een aantal varianten onderscheiden, zoals:
Shorttail en Longtail keywords
Short tail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit een, twee of drie zoekwoorden. Deze zoektermen kun je redelijk bewust toepassen op alle tactische plekken binnen je pagina en zodoende heel bewust optimaliseren. De zogenoemde long tail zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten van vier woorden en langer en daar ligt met name de echte winst. Twee voorbeelden van zoektermen:
Short tail: Aangeraden aandelen
Long tail: Welke aandelen raden experts momenteel aan?
Long tail: Welke aandelen kan het het beste kopen?
Short tail: Bovenaan in Google
Long tail: Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?
Long tail: Tips om snel bovenaan in Google te komen
Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten in Google zijn verdeeld. 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten. Slechts 30% bestaat dus uit short tail zoekopdrachten. Met de komst van voice search, waarbij je aan de Google app op je telefoon of bijvoorbeeld aan je Google Home speaker in huis een vraag stelt (in plaats van deze in te typen), zal dat percentage vermoedelijk steeds hoger worden. We spreken namelijk vaak met meer woorden en met name met volledige zinnen dan wanneer we typen. Typen doen we vaak in telegramstijl.
Het is interessant om je te realiseren dat je concurrentie zich in veel gevallen op de 30% short tail zoekopdrachten richt. Dat komt veelal omdat website-eigenaren met een bewuste SEO-strategie de Google Keyword Planner en verwante keyword tools gebruiken voor hun zoekwoordonderzoek. Deze tools geven enkel informatie over de short tail. De long tail geeft Google niet vrij, met name omdat deze teveel uiteen loopt. Deze informatie kun je alleen krijgen door te raden en het uit te proberen.
Veel website-eigenaren missen hierdoor de zoekwoordcombinaties in jip-en-janneketaal. Zo zullen mensen in onze markt die geen verstand van SEO hebben niet in Google zoeken naar ‘SEO’ of ‘SEO tips’. Ze kennen de afkorting SEO namelijk niet. Zij zullen als leek eerder zoekopdrachten intypen zoals ‘hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?’. Dat klinkt misschien wat kinderachtig, maar een groot percentage van je doelgroep zoekt op een dergelijke manier in Google.
Zeker voor een beginnende website is de long tail ideaal om op hele korte termijn al gratis bezoekers naar je website te krijgen. Een specifiek product voor een specifieke doelgroep is veelal de sleutel tot succes. Hoe specifieker je bent, hoe gemakkelijker je kunt scoren in Google (je hebt minder concurrentie) en hoe hoger je conversie zal liggen.
Als we het voorbeeld van de hardloopschoenen uit het begin van dit hoofdstuk er nog eens bij halen: iemand die zoekt op ‘hardloopschoenen kopen’ (short tail) is een relatief koopgerichte bezoeker. Maar stel nou dat er iemand zoekt op ‘roze hardloopschoenen Nike voor vrouwen’ (long tail) en in de zoekresultaten vervolgens kan kiezen tussen twee webshops:
- Een webshop met alle soorten schoenen, waaronder ook hardloopschoenen
- Een webshop die specialiseert in dames hardloopschoenen van Nike
Welke van deze twee webshops zal voor deze zoeker dan het meest relevant zijn? Specialisme leidt tot relevantie en relevantie leidt tot goede vindbaarheid en een hoge conversie.
Keywords in SEA
Adverteren in Google (SEA) doe je namelijk op short tail zoekopdrachten en daarmee bereik je dus niet de volledige markt. De meeste long tail zoekopdrachten worden afgekeurd in Google Ads-campagnes, omdat het zoekvolume per woord te laag is. In dat geval loont het om een goede contentstrategie te hebben waarmee je inhoudelijk sterke artikelen over specifieke onderwerpen publiceert. Google is inmiddels slim genoeg om naast brede zoektermen en synoniemen ook de betekenis van de woorden uit je content te halen (semantiek). Hier gaan we straks nog wat dieper op in.
Een voorbeeld van iemand die zich goed kan verplaatsen in haar potentiële bezoeker en daarom goed optimaliseert voor de long tail zoekopdrachten is Maaike de Boer van Wijzeroverdebasisschool.nl. Haar website zit boordevol tips voor ouders met kinderen op de basisschool. Je vindt er onder andere oefeningen en boeken voor hulp bij rekenen en spelling.
In de zomerperiode kelderen haar bezoekersaantallen, omdat er dan veel minder wordt gezocht op schoolgerelateerde zoektermen. Haar doelgroep bestaat in die periode nog steeds: ouders met kinderen die op de basisschool zitten, maar die vieren op dat moment vakantie.
Zij besloot om in die periode artikelen te schrijven over bij de fase waar deze ouders op dat moment in zaten. Eén van de dingen die zij - ook uit eigen ervaring - wist, is dat veel ouders met hun kinderen in de auto op vakantie gaan. Idealiter heb je iets om de kinderen mee te vermaken. Niet iedere ouder wil bovendien dat hun kinderen acht uur lang met een tablet of smartphone voor hun neus zitten. Dus schreef zij een artikel met 31 leerzame en leuke spelletjes voor in de auto.
Door haar opgebouwde autoriteit en waardevolle website behaalde ze al snel een toppositie voor de zoekterm ‘spelletjes in de auto’, waar kennelijk veel op gezocht werd. Binnen enkele dagen ontving ze duizenden bezoekers op haar blog.
Hoe kom je aan longtail keywords?
Longtail keywords krijg je niet te zien via keywordtools. Dat is enerzijds een nadeel (geen inzicht) maar ook een groot voordeel (je concurrent focust er niet op). Je kunt perfect op longtail scoren door letterlijk vragen te gaan beantwoorden die spelen in jouw doelgroep. Een perfect manier om enorme aantallen gratis bezoekers via de longtail te krijgen is door gebruik te gaan maken van een Kennisbank (zoals deze) op je website.
LSI keywords
LSI Keywords staan voor Latent Semantic Indexing Keywords.
Zoekmachines gebruiken in hun analyse Latent semantic indexing. Dit houdt in dat ze per keyword de pagina’s niet alleen ranken op dat woord, maar ook op termen en woorden die er logisch mee samenhangen. Zo willen ze ervoor zorgen, dat pagina’s die de gebruiker de juiste context meegeven, hoger in de zoekresultanten komen te staan. Wanneer je zoekt in Google zie je heel vaak een aantal suggesties van Google staan voor andere keywords die je ook zou kunnen proberen. Dit zijn de LSI Keywords
Wat kun je hiermee doen op jouw website?
De LSI keywords die bij het keyword horen waar je op probeert te scoren zouden eigenlijk als vanzelf in je tekst moeten opduiken, als jij een goedlopend en logische stuk content maakt over jouw producten.
Een voorbeeld: je wilt een autoverzekering verkopen. Keywords zijn dan autoverzekering, en wellichtautoverzekering premie. LSI keywords zijn dan boetevrije jaren, overstappen, volledig casco, alleen WA en inzittenden, auto kopen etc.
Allemaal termen die je direct associeert met een duidelijke uitleg over wat je krijgt in de autoverzekering, maar die niet per se de eerste dingen zijn die een gebruiker intypt als hij verzekeringen gaat vergelijken.
Keyword dichtheid
Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je webpagina wordt het percentage bedoelt van de zoekterm waarop je een bepaalde pagina of artikel richt, ten opzichte van het totale aantal woorden op die pagina.
Deze pagina optimaliseren wij bijvoorbeeld op de term 'zoekwoord dichtheid'. Stel dat die term 10 keer voorkomt op deze pagina en de pagina 400 woorden bevat. De zoekwoord dichtheid is dan: 10/297*100= 3,37%. Des te vaker je die woorden namelijk gebruikt des te relevanter je pagina zal overkomen in de ogen van Google...
De valkuil hier is echter dat Google goed kan zien wanneer je aan het over-optimaliseren bent. Als je te vaak een woord gebruikt waar je op wilt scoren dan ziet Google dat de tekst niet meer natuurlijk is opgebouwd en kun je een Google penalty krijgen voor het zogenaamde “keyword spammen”.
Keyword stuffing
Richtlijnen van Google
In de software Google Search Console geeft Google richtlijnen voor het overmatig gebruik van zoekwoorden weer. Search Console kun je tevens gebruiken om de prestaties van je website in Google bij te houden en te verbeteren.
Voorbeelden van keywordstuffing
- Lijsten telefoonnummers zonder significante toegevoegde waarde
- Blokken tekst met steden en provincies waarvoor de webpagina in aanmerking probeert te komen
- Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of woordgroepen dat dit onnatuurlijk klinkt, zoals:
Google geeft deze tekst als voorbeeld van keyword spammen:
We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren via custom.cigar.humidors@example.com.
Black Hat SEO
Slimmeriken hebben door de jaren heen talloze trucs gebruikt om meer zoekwoorden in hun content te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een lijst met relevante zoekwoorden onderin de website of zelfs een stuk content in een witte kleur op een witte achtergrond. Deze tekst kan je bezoeker dan niet lezen, maar Google (in de broncode) wel.
Deze en andere trucs vallen onder de noemer Black hat SEO, het zijn de SEO-technieken die in strijd zijn met de policy van Google. Alle technieken die binnen de policy vallen en aangeraden worden noemen we White hat SEO.
“A SEO Expert walks into a bar bars tavern alehouse pub public house alcohol beer liquor whiskey…” - Tom Walsham
Hoe verwerk je dan keywords?
De beste manier om je pagina’s en blogartikelen te schrijven, is om deze niet te schrijven met SEO in je achterhoofd. Dergelijke pagina’s zijn van mijlenver te herkennen en lezen een stuk minder prettig voor je bezoeker. Google vindt de leesbaarheid en bruikbaarheid van je pagina het belangrijkste. Schrijf daarom eerst je pagina of artikel voor je bezoeker.
Kijk vervolgens met onze SEO checklist of je een aantal verbeterslagen kunt maken om vervolgens beter vindbaar te worden in Google op de zoekterm waar je de pagina voor optimaliseert.
Google suggest voor keywords
Iedere blogger heeft wel eens te maken met een gebrek aan inspiratie en vaak denk je dan niet aan de simpelste dingen! Veelal wordt voor inspiratie verwezen naar de keywordtool van Google maar er bestaat nog een veel simpelere methoden. Iedereen zal deze functie van Google kennen, het zijn de suggesties die Google je geeft wanneer je in de zoekbalk begint te typen:
Deze woorden geven je een mooi lijstje van alle verwante woorden aan jouw zoekopdracht waar het meest op wordt gezocht in Google. In mijn geval is het dus slim om de bovenstaande woorden (wanneer dat logisch is) te gaan verwerken in de structuur van mijn site aangezien dit mijn hoofdonderwerp betreft.
Wanneer je naar Google zelf gaat en de suggest gebruikt zie je maar een paar regels, in het bovenstaande voorbeeld slechts 4. Wanneer je echter het Google zoekvenster in je browser gebruikt krijg je er veel meer:
Ik zou zeker bij de opzet/indeling van je website gebruik maken van de suggest om te zien op welke woorden jij de nadruk moet leggen. Denk dan aan categorieën, menu items, banners enzovoorts. Ook wanneer je inspiratie nodig hebt voor een blogbericht en je bent in de stemming om iets te schrijven waar echt veel naar wordt gezocht is dit handig. Ik had zojuist geen inspiratie voor een blogonderwerp dus ging ik naar de Google Suggest, toen bedacht ik me ineens dat ik natuurlijk ook over de Suggestfunctie zelf zou kunnen schrijven ;)
Keyword onderzoek
Je kunt vrij simpel zelf wat keywords achterhalen voor jouw branche, door logisch na te denken over de zoekopdrachten die jouw doelgroep zal gebruiken in Google. Wanneer je zelf gaat zoeken in Google dan zal Google je suggesties geven (Google suggest) van woorden waar veel op wordt gezocht en daarnaast zie je onderaan de SERP de LSI keywords met aanvullende suggesties.
Ook zijn er keyword tools die je kunt gebruiken om een zoekwoordenonderzoek te doen. Deze tools kunnen je data geven over het zoekvolume van een keyword, over de mate van concurrentie en de geschatte kosten die je per klik (CPC) dient te betalen wanneer je op dit woord wilt adverteren in de zoekmachines (Google Adwords). Enkele bekende tools zijn:
- Google Keywordplanner
- Ubersuggest
- Semrush
Het is makkelijk om jezelf helemaal te verliezen in de analyses en plaatsen van keywords als je jouw website aan het optimaliseren bent. Vergeet echter niet dat het doel van jouw website is: mensen zo prettig en eenvoudig mogelijk naar jouw producten en diensten brengen. Hoe leuk zoekwoorden ook zijn, ze moeten niet jouw teksten dusdanig domineren dat de leeservaring er onder lijdt.
Meta Keywordtag voor SEO?
Sinds enige tijd is het zo dat Google qua SEO geen waarde meer hecht aan deze keywordtag, of focus keyword. Je wordt dus niet meer beloond als je deze correct invult. Matt Cutts van Google zegt hierover het volgende:
Let op: De keywordtag is echter voor het gebruik van Google Adwords nog wel steeds belangrijk, je kunt daarmee je pagina namelijk relevanter maken aan je zoekwoorden en zodoende je kwaliteitsscore verhogen. Google zegt dat de meta keywordtag niet meer gebruikt wordt voor het "indexeren" van websites. Een goede verstaander zal horen dat dit losstaat van Google Adwords.
In het kader van zoekmachine optimalisatie was het altijd aan te raden om de meta tags goed in te vullen. Daarmee bedoel ik dan de meta description tag en de meta keyword tags. Deze meta tags zie je als bezoeker op een website niet maar Google ziet ze wel omdat ze in de broncode van je webpagina staan.