Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Klantenservice tips voor webwinkels!

Als je een beetje een succesvolle webwinkel hebt dan zul je ook te maken gaan krijgen met klantenservice. Met klantenservice bedoel ik dan voornamelijk de binnenkomende e-mails en/of telefoontjes. Ik heb een paar tips voor je die dit een stuk gemakkelijker voor je kunnen maken.

Hoe ga je het managen?

Denk goed na over hoe je jouw klantenservice wilt gaan managen, wil je dit allemaal zelf gaan doen of besteed je het liever uit aan iemand anders?

Klantenservice is een dagelijks wederkerend iets wat elke dag tijd en vooral energie kost omdat het veelal geen leuk werk om te doen is. Voor veel ondernemers is het echter moeilijk los te laten en uit te besteden.

In het geval van dropshipping kun je het natuurlijk uitbesteden aan je dropshipping leverancier, hij weet wellicht ook meer van zijn eigen producten dan jij. Zo kun je met een gerust gevoel klantenservice uitbesteden.

Wanneer je het wel graag zelf wilt doen, probeer dan goed op je time management te letten. Open eenmaal per dag je mailbox om alle mails te beantwoorden en sluit je mailbox ook meteen weer zodra je klaar bent. Op deze manier kost het je de minste tijd.

Postitionering

Klantenservice is een belangrijke factor in jouw positionering. Klanten zijn namelijk dol op een uitstekende service en daarmee kun je dus echt kwaliteit aan je business meegeven.

Wanneer je niet de goedkoopste maar juist de duurste speler in jouw markt bent kun je het jezelf ook permiteren om een betere service te leveren.

Gebruik een FAQ

Je kunt jezelf een hoop tijd besparen door een zogenaamde FAQ op je website te plaatsen. Dit staat voor Frequently Asked Questions.

Hiermee maak je een overzicht van de meest gesteld vragen en de bijbehorende antwoorden. Klanten kunnen daar dan al het antwoord op hun vragen lezen in plaats van dat ze jou er over hoeven te benaderen.

We noemen dit ook wel het DRY-principe (Don’t Repeat Yourself!).

Elke mail is een verkoopkans

Probeer elke mail die je binnenkrijgt te zien als een mogelijke verkoopkans. Direct contact met een potentiële klant via de e-mail werkt namelijk vele malen krachtiger dan wanner deze klant zijn mening moet baseren op basis van de informatie op je website.

Ook een klacht is een verkoopkans, door snel en zorgvuldig te reageren op klachten kun je een klacht ombuigen in een compliment voor je uitstekende service.

Klanten die eerst ontevreden zijn en vervolgens goed geholpen worden zijn vele malen meer geneigd iets bij je te kopen dan gewone klanten die nog geen contact met je hebben gehad.

Dit komt omdat je door de klacht op te lossen vertrouwen bij deze persoon hebt gewekt en vertrouwen is een groot goed, zeker op het internet!

In plaats van elke mail met een kort antwoord te beantwoorden kun je trouwens ook een stapje verder gaan, bijvoorbeeld door uitgebreide antwoorden te geven of zelfs door vragen terug te gaan stellen!

Wanneer je een vraag terug stelt komt er een conversatie op gang waarin je een band op kunt bouwen met de persoon waar je mee aan het mailen bent.

Zo’n band is essentieel voor het maken van extra verkopen. Het levert je dan wel wat extra werk op maar aan de andere kant verdien je ook weer meer.

Vaak is het trouwens zelfs zo dat je door een vraag terug te stellen in plaats van een antwoord te geven sneller klaar bent met je reactie omdat je niet een uitbreid antwoord hoeft te typen. De klant heeft vervolgens ook nog het idee dat je in hem geïnteresseerd bent.

 

    Comment Section

    1 reactie op “Klantenservice tips voor webwinkels!


    Door Peter Nieling op 10 juni 2015

    Uitbesteden aan je dropshipping leverancier vind ik wel een goede tip inderdaad en ja elke vraag is ook inderdaad een verkoopkans. Laatst nog meegemaakt toen ik rond 10 uur ’s avonds een vraag beantwoordde van een bezoeker en die daarna direct een bestelling plaatste

    Plaats een reactie