Adviesprijs

Een adviesprijs is een door de fabrikant voorgestelde verkoopprijs. Deze prijs is vaak gebaseerd op wat de fabrikant denkt dat de consument voor het product wil betalen. Adviesprijzen zijn, zoals het woord al een beetje verklapt, echter niet bindend voor de verkoper; het is slechts een advies. De adviesprijs van een fabrikant komt niet uit de lucht vallen. Vaak is er een uitgebreid onderzoek geweest naar de behoefte van de consument, de kenmerken van het product en het bestedingspatroon van consumenten ten aanzien van vergelijkbare producten. Tel hierbij alle kosten die worden gemaakt in het productieproces bij op en vergelijk het met de prijs van de concurrenten. De prijs die hier uit komt, wordt als adviesprijs gecommuniceerd naar de verkopers. De verkopers zijn echter niet verplicht om zich aan deze adviesprijs te houden. Het product mag voor meer, maar ook voor minder geld verkocht worden. Vaak laat een verkoper dit ook afhangen van de concurrentie, maar ook van hoeveel hij denkt dat een consument voor het product wil betalen. De Reclame Code Commissie heeft al vaker opgemerkt dat winkeliers consumenten misleiden met een nepadviesprijs. Deze verkopers verzonnen zelf een hoge “adviesprijs” zodat ze een flinke “korting” konden geven op het product. Dit mag niet! De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt in de gaten of zulke praktijken gebeuren en komt in actie wanneer zij iemand verdenken van het hanteren van nepadviesprijzen. Toch moet je als consument ook altijd zelf alert blijven. Wanneer iets wordt gepromoot met “adviesprijs €599, hier €449” betekent dit niet perse een goede deal. Vergelijk altijd de prijzen van meerdere winkeliers, zodat je zeker weet dat je niet teveel betaalt voor een product.